BMW op de 96e European Motor Show Brussels.

Wereldpremières voor BMW


De Europese hoofdstad werd uitgekozen om de vernieuwde BMW 2 Reeks Active Tourer en Gran Tourer te onthullen. De BMW 2 Reeks Active Tourer, die in 2014 met succes werd geïntroduceerd, zal op 10 januari vernieuwd
worden, wat de présence van dit succesvolle model nog versterkt. De BMW 2 Reeks Gran Tourer, het meest gezinsvriendelijke model in het assortiment van BMW, werd in het voorjaar van 2015 geïntroduceerd. Hij kreeg eveneens een opfrisbeurt, die nu voor het eerst in Brussel zal voorgesteld worden.

Een andere wereldprimeur is de update van de nieuwste generatie van de MINI 3- en 5-deurs modellen, maar ook de heel populaire MINI Cabrio.
Europese premières.
Een Europese première die bijna een wereldpremière is, want de BMW X2 zal op maandag 15 januari worden onthuld tijdens een persconferentie op de Detroit Auto Show (NAIAS). Meteen daarna wordt de BMW X2 op de stand van de BMW Group op de Heizel onthuld. De vernieuwde BMW i8 Coupé zal ook worden tentoongesteld voor bezoekers van het autosalon van Brussel zodra de persconferentie in Detroit is afgerond. De BMW i8 Roadster zal voor het eerst in Europa verschijnen nadat hij in november 2017 in Los Angeles is tentoongesteld.
Eveneens als Europese première zal de BMW M3 CS in 2017 in de voetsporen treden van de BMW M4 CS. De vierdeursversie van de meest sportieve BMW M3 zal vanaf begin 2018 aan het Europese publiek worden aangeboden.
BMW Wereldpremière voor de BMW 2 Reeks Active Tourer en Gran Tourer.
De BMW 2 Reeks Active Tourer en Gran Tourer werden in 2014 en 2015 aan het assortiment van BMW toegevoegd en brachten nieuwe klanten naar het Beierse topmerk. Het autosalon van Brussel heeft het voorrecht om deze twee
vernieuwde gezinsmodellen in wereldpremière te onthullen. Onder andere nieuwe koplampunits, een nieuw interieur en nieuwe kleuren geven deze twee modellen nog meer uitstraling.
Ze zullen in maart 2018 bij de concessiehouders verschijnen. Meer informatie hierover zal later beschikbaar zijn.
Europese première voor de nieuwe BMW X2 (vanaf 15 januari 2018).
De nieuwe, aantrekkelijke en onderscheidende BMW X2 beleeft zijn marktintroductie in maart 2018. Met een karaktervol ontwerp en een sportief afgestelde wielophanging verzet hij de bakens, maakt hij korte metten met
oude gewoontes en staat hij garant voor een ongeëvenaard niveau van rijplezier in dit segment.
De doelgroep waarop de BMW X2 zich richt, is jong en jong van geest, woont in een stedelijke omgeving, leidt een actief leven en is volledig verbonden met de digitale wereld.
Het design: een onderscheidend karakter.
De BMW X2 oogt bijzonder aantrekkelijk vanuit elke hoek. Hij heeft de houding van een afgetrainde atleet, waarbij het kenmerkende, robuuste profiel van een BMW X versmelt met de sportieve inborst van een coupé. Kenmerkende
designdetails zijn de vierkant-achtige wielkasten, opvallende uitlaatpijpen en geaccentueerde zijskirts, evenals de elegante daklijn, vloeiende lijnen en slanke raampartij.
De BMW X2 houdt vast aan zijn unieke karakter. Het is een zelfstandig model in de reeks, dat zich op positieve wijze onderscheidt van de menigte. Deze nieuwe modelserie betekent tevens het debuut van de M Sport en M Sport X
modellen, waarmee eigenaren de BMW X2 verder kunnen individualiseren.
Opvallende designdetail van de BMW X2 is het trapeziumvormige design van de nierengrille, dat voor het eerst op een moderne BMW is toegepast, en het BMW logo op de C-stijl – bekend van klassieke BMW modellen zoals de 2000 CS en 3.0 CSL – om het sportieve DNA van de BMW X2 te benadrukken.
Boordevol power en efficiency.
BMW TwinTurbo motoren vertalen deze eigenschappen naar het wegdek op betamelijk dynamische wijze. Bij de marktintroductie zijn vier motorvarianten beschikbaar: de BMW X2 sDrive20i benzineversie met 141 kW (192 pk), een gecombineerd brandstofverbruik van 5,9 – 5,5 l/100 km en een CO2-emissie van 134 – 126 g/km*; de BMW X2 xDrive20d dieselversie met 140 kW (190 pk) en 400 Nm, een gecombineerd brandstofverbruik van 4,8 – 4,6 l/100 km eneen CO2-emissie van 126 – 121 g/km*; de BMW X2 xDrive25d dieselversie met 170 kW (231 pk) en 450 Nm, een gecombineerd brandstofverbruik van 5,3
– 5,1 l/100 km en een CO2-emissie van 139 – 133 g/km*). Beide dieselversies zijn standaard voorzien van xDrive intelligente vierwielaandrijving en een achttraps Steptronic-automaat, terwijl de benzinevariant is gekoppeld aan een sportieve zeventraps Steptronic-automaat met dubbele koppeling.
Exclusief voor de Belgische markt wordt daar nog een derde dieselvariant aan toegevoegd: een BMW X2 xDrive20d met gereduceerd vermogen (120 kW).
Begin 2018 voegt BMW andere aantrekkelijke modelvarianten toe aan de lineup van de Sports Activity Coupe. Het gaat om de BMW X2 sDrive18i met een driecilindermotor en de viercilindermodellen xDrive20i, sDrive18d en
xDrive18d. Het motorvermogen van de benzinevarianten varieert van 103 kW (140 pk) in de BMW X2 sDrive18i (gemiddeld brandstofverbruik van 6,3 – 6,0 l/100 km en CO2-emissie van 144 – 138 g/km* met handgeschakelde
versnellingsbak; gemiddeld 6,2 – 5,9 l/100 km met een CO2-emissie van 141 – 135 g/km* met zeventraps Steptronic DCT) tot 141 kW (192 pk) in de BMW X2 xDrive20i (gemiddeld brandstofverbruik van 6,2 – 6,1 l/100 km en
CO2-emissie van 142 – 138 g/km*). De dieselmotor in de BMW X2 sDrive18d (gemiddeld brandstofverbruik van 4,6 – 4,5 l/100 km en CO2-emissie van 121 – 119 g/km* met handgeschakelde versnellingsbak; gemiddeld brandstofverbruik van 4,7 – 4,5 l/100 km met een CO2-emissie van 124 – 118 g/km* met achttraps Steptronic-automaat) en de vierwielaangedreven BMW
X2 xDrive18d (gemiddeld brandstofverbruik van 5,2 – 4,8 l/100 km en CO2- emissie van 137 – 128 g/km*) levert 110 kW (150 pk) vermogen.
De sportief afgestelde wielophanging dirigeert de fijne behendigheid en dynamiek van de aandrijflijn naar het wegdek. De M Sport en M Sport X zijn standaard voorzien van de M Sport-wielophanging met een strakkere afstelling van vering en demping en een verlaagde rijhoogte. Dit is optioneel leverbaar voor de standaard BMW X2. De optionele Dynamic Damper Control inclusief 10 mm verlaagde wielophanging biedt de mogelijkheid de set-up van het onderstel meer naar persoonlijke smaak aan te passen.
Uitrusting: moderne stijl.
Topkwaliteit behoort tot de standaardeigenschappen van de BMW X2. Het interieur van de M Sport en M Sport X varianten hebben Micro Hexagon fabric Anthracite/Alcantara bekleding met contrasterend stiksel op het dashboard en centrale console. Hiermee springen het instrumentencluster en centrale beeldscherm er nog krachtiger uit in het interieur en wordt de digitale expertise van BMW extra benadrukt. Denk daarbij aan functies zoals BMW Connected en  BMW ConnectedDrive Services, die evenals een full-colour BMW Head-up Display optioneel leverbaar zijn.
De BMW X2 biedt ook geavanceerde technologie op het gebied van bestuurder-assistentie. Traffic Jam Assist ontlast de bestuurder bijvoorbeeld bij langdurig start-stopverkeer op drukke wegen. Dit systeem maakt deel uit van de optionele Driving Assistant Plus, die een reeks op camerabeelden gebaseerde assistentiesystemen bundelt. De optionele Parking Assistant is eveneens ontwikkeld om het leven van de bestuurder te vergemakkelijken. Dit
systeem detecteert een geschikte parkeerplaats en manoeuvreert de auto, indien gewenst, zelf in een parkeervak (parallel).
*Cijfers volgens EU testcyclus, kunnen variëren afhankelijk van de bandenmaat.
Alle specificaties onder voorbehoud.
BMW i, Europese en Belgische premières.
Belangrijke Europese premières voor BMW i8. Allereerst de komst van een tweede model binnen de reeks met de BMW i8 Roadster, vervolgens de vernieuwde BMW i8 Coupé (vanaf 15 januari voor deze laatste).
De sportauto van de toekomst – nu beschikbaar in twee carrosserievarianten. De nieuwe BMW i8 Roadster en de nieuwe BMW i8 Coupé zijn klaar voor productie. Beide plug-in hybride modellen bieden verder doorontwikkelde BMW eDrive technologie voor een groter rijbereik en meer puur elektrische rijtijd. De wereldpremière van
de BMW i8 Roadster vindt plaats op de Los Angeles Auto Show in december 2017. De nieuwe BMW i8 Coupé plant zijn wereldpremière in Detroit (NAIAS) op 15 januari en zal die dag aansluitend in Europese première onthuld worden op de stand van BMW op het Autosalon van Brussel. De marktintroductie start in mei 2018.
De nieuwe BMW i8 Roadster staat voor een innovatieve expressie van vrijheid: open rijden in een compromisloze, sportieve tweezitter – na het indrukken van de eDrive knop in alle stilte en geheel emissievrij bij snelheden tot 120 km/u.
Verleidelijk en krachtig design met een elegant dynamisch en langgerekt silhouet met een visueel laag zwaartepunt.
De unieke LifeDrive voertuigarchitectuur en de BMW i vormtaal zijn overgenomen voor dit fascinerende roadster-concept. Verstevigingselementen in de carrosserie en in de vleugeldeuren zijn kenmerken van de lichtgewichtconstructie van BMW i modellen. Het voorruitframe is eveneens gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). De BMW i8 Roadster is daardoor slechts ongeveer 60 kilogram zwaarder dan de BMW i8 Coupé.


De kwalitatief hoogwaardige softtop bestrijkt een groot deel van de passagiersruimte en is voorzien van een uniek mechanisme. De volledige elektrisch bedienbare kap opent en sluit zeer stil in 15 seconden met een simpele druk op een schakelaar. Dat kan bij snelheden tot 50 km/u. De softtop vouwt zich op in een ruimtebesparende verticale positie, waardoor achter de stoelen nog zo’n 100 liter extra opbergruimte is ontstaan.
Het plug-inhybride aandrijfsysteem is voorzien van grondig geoptimaliseerde BMW eDrive technologie. De capaciteit van de afzonderlijke cellen van de lithium-ion-batterij is gestegen van 20 naar 34 Ah en de totale opslagcapaciteit  van 7,1 naar 11,6 kWh. Het vermogen van de elektromotor is met 9 kW (12 pk)
toegenomen naar een maximum van 105 kW (143 pk). Dat heeft geresulteerd in een dynamischer rijgedrag en beduidend meer mogelijkheden om emissievrij te rijden. Met alleen de elektromotor is nu een snelheid mogelijk van 105 km/uur (voorheen 70 km/uur). Door een druk op de eDrive knop stijgt de puur elektrische topsnelheid naar 120 km/uur. De elektrische range is 53 kilometer* voor de BMW i8 Roadster en 55 kilometer* voor de BMW i8 Coupé.
De driecilinder benzinemotor levert onveranderd een maximumvermogen van 170 kW (231 pk). De motorakoestiek en de emissies zijn geoptimaliseerd dankzij een geïntegreerd partikelfilter. Gecombineerd brandstofverbruik: 2,1
l/100 km* (BMW i8 Roadster) en 1,9 l/100 km* (BMW i8 Coupé. CO2-emissie van benzine: 46 g/km* (BMW i8 Roadster) en 42 g/km* (BMW i8 Coupé).
Dankzij deze nieuwe batterijcapaciteit* voldoen zowel de BMW i8 Roadster als de BMW i8 Coupé aan de nieuwe Belgische fiscale richtlijn van de batterijopslagcapaciteit van minstens 0,6 kWh/100 kg. De BMW i8 Coupé zal
volgens de huidige beschikbare technische info en fiscale richtlijnen ook vanaf 2020 100% aftrekbaar zijn, voor de BMW i8 Roadster gaat het om 98% aftrekbaarheid.
De nieuwe BMW i8 Roadster heeft een modelspecifieke afstemming van vering, demping en Dynamic Stability Control. Beide modelvarianten hebben standaard Dynamic Damper Control.
De BMW i8 Roadster is standaard voorzien van exclusieve lichtmetalen 20- inchwielen in dubbelspaaksdesign. Elk wiel weegt circa een kilogram minder dan de lichtste wielen die tot dusver leverbaar waren.
Nieuw carrosseriekleuren zijn E-Copper metallic en Donington Grey metallic zowel voor de BMW i8 Roadster als de BMW i8 Coupé. Carpo interieurdesign is standaard voor beide modelversies. Het interieur van de BMW i8 Roadster is exclusief leverbaar in Elfenbeinweiβ wit/zwart en dat van de BMW i8 Coupé in Elfenbeinweiβ. Nieuw is de optionele Accaro interieurtrim in Amido/E-Copper.
Modelspecifieke aanduiding “Roadster”/“Coupe” op de C-stijlen.
De standaarduitrusting voor beide modellen omvat onder meer het navigatiesysteem Professional, BMW Display Key, Driving Assistant inclusief Surround View en een mode 2-laadkabel. Menustructuur in tegeldesign in de
Control Display met live mode. Opties zijn onder meer BMW Head-Up Display met modelspecifieke content, niet-verblindend BMW Laserlight met BMW
Selective Beam en akoestische voetgangerswaarschuwing.
ConnectedDrive Services zijn standaard. De persoonlijke mobiliteitsassistent van BMW Connected maakt een hoge mate van connectiviteit mogelijk tussen auto en de digitale wereld van de rijder. Nieuwe diensten zijn intelligente routeplanning (dat tijd voor stops bij oplaadpunten en tankstations meeneemt in de berekeningen), het delen van de huidige tripstatus en zeer gepersonaliseerde weergavemogelijkheden in de auto.
BMW M met Europese en Belgische première.
Europese première voor de BMW M3 CS. De nieuwe BMW M3 CS is een speciale uitvoering van BMW M GmbH die vanaf maart 2018 in een oplage van circa 1.200 exemplaren wordt geproduceerd. De nieuwe BMW M3 CS is
voorzien van de zescilinder-in-lijn benzinemotor met BMW M TwinPower Turbo techniek die zijn potentieel al in de huidige BMW M3 heeft bewezen. De motor is standaard gekoppeld aan de BMW M Double Clutch Transmission (M
DCT) met zeven versnellingen en voorzien van een speciaal voor de CS ontwikkeld sportuitlaatsysteem.
Het vermogen van de motor in de BMW M3 CS bedraagt 338 kW (460 pk), ofwel 7 kW (10 pk) meer dan dat van de BMW M3 met Competition Pack. Het maximumkoppel komt uit op 600 Nm, een toename van 50 Nm. De BMW M3
CS accelereert in slechts 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/u.
De motorkap, het dak, de splitter onder de voorzijde, de rand van de achterspoiler en de diffuser onder de achterzijde van de nieuwe BMW M3 CS zijn vervaardigd uit met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP), in de
volksmond ook wel ‘carbon’ genoemd. De gewichtsbesparing ten opzichte van de BMW M3 bedraagt tien kilogram.
De nieuwe BMW M3 CS is standaard uitgerust met M compound remmen. De voorste remklauwen zijn elk voorzien van vier zuigers, de achterste van twee zuigers. De M3 CS beschikt over 9 J x 19 inch lichtmetalen wielen op de vooras en 20 J x 20 inch exemplaren op de achteras in DTM-design in de kleur Orbit Grey Matt. Ook op de wielen is lichtgewicht technologie toegepast; de voorste wegen per stuk rond de negen en de achterste rond de tien kilogram.
Het interieur van de BMW M3 CS valt op door de verfijnde combinatie van Alcantara en lederen bekleding in de kleurencombinatie Silverstone/zwart.
Eveneens opvallend is de 1-zone airconditioning wat ook enkele kilogrammen gewicht spaart ten opzichte van de BMW M3. De nieuwe BMW M3 CS is vanaf januari 2018 te bestellen.
De nieuwe BMW M5 zal in België in première worden voorgesteld op het salon van Brussel. Met dit model brengt BMW M GmbH deze luxueuze, krachtige vierdeursberline voor het eerst sinds zijn prille begin in 1984 met M xDrive
vierwielaandrijving naar nieuwe gebieden.
De nieuwe M xDrive die door BMW M GmbH werd ontwikkeld, is de meest imponerende vierwielaandrijving die ooit in het highperformance-segment werd aangeboden. Ze werkt met een centrale transferbak met meervoudige
plaatkoppeling en verdeelt de aandrijfkracht naar behoefte volledig variabel tussen de voor- en achterwielen. Een ander onderdeel in de superieure tractie van de wagen in alle weg- en weersomstandigheden is het Actieve M
Differentieel op de achteras, dat eveneens volledig variabel werkt en een grendeleffect tussen 0 en 100 procent heeft.
Het karakter van M xDrive kan naar wens worden ingesteld. De bestuurder heeft de keuze uit vijf verschillende configuraties op basis van de combinaties van de DSC-modi (DSC aan, MDM, DSC uit) en M xDrive-modi (4WD, 4WD Sport, 2WD).
Een V8 bi-turbomotor van 4,4 liter met M TwinPower Turbo-technologie biedt ruim voldoende vermogen voor de nieuwe BMW M5. De M ingenieurs hebben aanzienlijke vernieuwingen aan de krachtbron van het uitgaande model
aangebracht. De motor levert een vermogen van 441 kW/600 pk bij 5.600 – 6.700 t/min, terwijl een monumentaal koppel van 750 Nm beschikbaar is van een lage 1.800 t/min, helemaal tot 5.600 t/min. Een kenveldgestuurde, volledig variabele oliepomp zorgt ervoor dat de nieuwe BMW M5 olie krijgt als en wanneer hij die nodig heeft, zelfs op de racepiste. De indrukwekkende prestatiecijfers van de wagen spreken voor zich: 0 tot 100 km/u in slechts 3,4
seconden, 0 tot 200 km/u in 11,1 seconden. De topsnelheid blijft echter elektronisch beperkt tot 250 km/u, maar het als optie verkrijgbare M Driver’s Package voert de pret op tot 305 km/u.

De nieuwe BMW M5 kanaliseert al die kracht door een speciaal afgestelde 8- traps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic. Ook het koetswerk van de BMW M5 werd herzien ten opzichte van de gewone BMW 5 Reeks om zijn
uitdagende dynamische ambities waar te maken. De motorkap, eveneens met een specifieke M vormgeving, is van aluminium gemaakt en getooid met opvallende sculptuurlijnen. Die lopen door tot in het uiterst lichte dak van met
koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) – standaarduitrusting voor de nieuwe M5. De gewichtsbesparing door het dak van CFRP en andere componenten zoals het uitlaatsysteem dragen ertoe bij dat de nieuwe BMW M5 met M xDrive vierwielaandrijving lichter is dan zijn voorganger.
De nieuwe BMW M5 is standaard uitgerust met M compound-remmen, die lichter zijn dan de gebruikelijke remmen van grijs gietijzer en dus eveneens het gewicht van de wagen terugdringen. Als optie zijn carbon-keramische remmen
verkrijgbaar.
De nieuwe BMW M5 wordt standaard geleverd met gepolijste lichtmetalen velgen van 19″ (vooraan: 9,5 x 19, achteraan: 10,5 x 19) in Orbit Grey en specifieke M banden (vooraan: 275/40 R 19, achteraan: 285/40 R 19). Velgen
van 20″ zijn als optie verkrijgbaar.
BMW Concept Z4.
De BMW Concept Z4 werd voor het eerst gepresenteerd in Pebble Beach (Verenigde Staten). Nadat de Concept Z4 afgelopen september het Duitse publiek op het Autosalon van Frankfurt voor zich won, verschijnt de Concept
Z4 nu voor het eerst in Brussel en geeft hij een idee hoe de volgende BMW Z4 er zou kunnen uitzien.
“De BMW Concept Z4 is een pure rijmachine”, aldus Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. “Door ons te beperken tot deessentiële zaken kan de rijder alle ingrediënten van sportief rijplezier ten volle
ervaren. Dit is totale vrijheid op vier wielen”. De sportieve en progressieve BMW Concept Z4 is de visie van BMW Group op een moderne roadster. “De BMW Concept Z4 vertaalt in elk opzicht de nieuwe BMW designtaal. Vanaf het
dynamisch ogende front tot aan de oogstrelende flanken en scherp getekende achterzijde. Spaarzame lijnen en een subtiel samenspel tussen de vlakken zijnvoldoende om een sfeer van kracht en emotie op te roepen”, stelt Van
Hooydonk.