Op 29 november 2016 kreeg ik de kans van de BMW-concessiehouder in Brugge, O. Cocquyt, om enkele auto’s te testen.
Het wagenpark bestaat uit een BMW i3, de luxe-auto i8, de hybride 740e, een 330e en een Active Tourer 225xe hybride.
De rit met laatst genoemde auto was heel stil : je start op basis van de elektrische motor en je hoort de motor niet ! Dat is dus rustgevend.
Aan de andere kant waren er al 2 blokjes van de batterij opgebruikt en we waren nog maar een paar kilometer ver. Hoe kouder de buitentemperatuur, hoe vlugger de batterij immers is opgebruikt.
Maar geen nood. Is de elektrische batterij op, dan schakel je over naar de benzinetank. Deze tank bevat amper 30 liter. Als gevolg daarvan sta je ofwel op te laden ofwel te tanken.
Aangezien we overwegen om zonnepanelen te leggen, kan een hybride auto wel interessant zijn voor ons. Het lidmaatschap bij een oplaad-leverancier hield me tegen om voluit voor een hybride te gaan. Ook de aankoop van een tweede oplaadkabel is vereist. de doorslaggevende factor was dat er geen trekhaak kan geplaatst worden op een hybride-auto.
Met de 330e kan je zowat 14 kilometer elektrisch rijden. een nieuwe mentaliteit is wel nodig als je voluit voor elektrisch gaat : van zodra je kan moet je opladen. Dit in tegenstelling tot een klassieke motor waar je de tank eerst bijna uitrijdt vooraleer je tankt.
De rit met de i8 was in de juiste omgeving : Knokke-Zoute. Dit is pas een prachtauto die vol van technologie zit. Een aangename testrit als passagier !
De 740e bulkte dan weer uit door de luxe binnenin. Ik ben wel geen voorstander van een witlederen zetelbekleding. Dit is te kwetsbaar naar verkleuring toe, vooral donker gekleurde kledij of jeansbroeken kunnen de bestuurderszetel een blauwe afdruk geven.
De overige testrijders reden ook met de i3. Op een bepaald moment dacht ik dat de witte i3 zou kantelen… gelukkig is er niets gebeurd want hun snelheid lag toch wel hoog in de bocht.
Hierbij nog enkele foto’s van de test-auto’s.
Kristien Wintein
29 november 2016