Totaal succes voor de BMA Porsches 911 !
Meer dan een succes. Een verpletterende dominantie! Van 18 tot 23 september heeft team BMA van Bernard Munster met volle teugen genoten van de editie 2017 van de Balkan Classic Rally, een uithoudingswedstrijd op de weg voor oldtimers, verreden in Bulgarije. Met zes Porsches 911 type ‘Safari’ aan de start en evenveel aan de finish, en de eerste vier plaatsen in het algemeen klassement, is er geen twijfel mogelijk: het Belgische team drukte zijn stempel op deze rally…
“Al onze piloten hebben ervan genoten en ik moet de organisatoren feliciteren. Zij hebben een hoogstaande wedstrijd gepresenteerd met een gevarieerd parcours. Het parcours was minder slopend dan in het verleden en de nadruk werd op het navigeren gelegd,” vertelt Bernard Munster, die heel blij was met het verloop van de wedstrijd. “In vergelijking met vorig jaar, werd rekening gehouden met de opmerkingen van de deelnemers. Het resultaat beantwoordde aan de verwachtingen van de liefhebbers van wedstrijden zoals de ‘Safari in Kenia’. Het is een lange, moeilijke, veeleisende wedstrijd, met technische situaties en soms slopende stroken, maar nooit overdreven zwaar voor de mechaniek. Verder zijn er ook heel snelle, vloeiende proeven. Typisch het soort wedstrijd waarin je aan 70% moet rijden, met een marge onder de rechtervoet, zeker omdat hevige regenbuien vlak voor de start de wedstrijd nog moeilijker maakten. Maar, dat is rally! Onze teams hebben ervan genoten. De aanwezigheid van onze zes wagens aan de finish, bewijst dat onze auto’s goed geprepareerd zijn. Ze zijn geschikt voor uithoudingsrally’s en, als ze goed bestuurd worden, dan kunnen ze een dergelijke challenge tot een goed einde brengen…”
Het duo gevormd door Grégoire de Mevius en André Leyh, perfect complementair, nestelde zich vanaf de tweede dag aan de top van de hiërarchie om de eerste plaats niet meer af te staan. Het was een logische overwinning voor de twee Belgen, die veel lof hadden voor de kwaliteit van de organisatie… “Een fantastische, atypische wedstrijd. Een beetje de Rally van Kenia in Europa,” vertelt André Leyh. “Het navigeren speelde een belangrijke rol en dat viel natuurlijk in de smaak bij de copiloten. Om te winnen, moest er een perfecte samenhorigheid zijn tussen piloot en copiloot. We hadden de snelheid, het ideale materieel en we hebben heel weinig navigatiefoutjes gemaakt. Je moet natuurlijk voortdurend geconcentreerd blijven, maar wat een avontuur! Waar ik samen met Grégoire van genoten heb, is een parcours met alle mogelijke moeilijkheden die je kunt hebben op dat soort terrein. Er waren heel aangename vloeiende stroken, waar we flirtten met 180 km/h, maar anderzijds waren er ook heel technische en brekende situaties. Om hier te schitteren heb je een machine type ‘Safari’ nodig. Dat was natuurlijk het geval met de BMA Porsches. Een team waarin voortdurend een geweldige ’team spirit’ heerst. Echt een toffe ervaring. We willen meer van dat!”
De sfeer werd mede verzorgd door de Keniaanse teams onder de tent van BMA, met de Porsches 911 ingezet voor Onkar Rai en Gareth Dawe, Karim Wissanji en Amaar Slatch, maar ook Baldev Chager en Ravi Soni. Ze werden 2de, 3de en 4de algemeen, met steeds een goed humeur… “Bij BMA is het duidelijk: wanneer een piloot van ons team een probleem heeft, dan komt de volgende op de baan hem ter hulp,” herneemt Bernard Munster. “Dat gebeurde met Onkar Rai, wiens wagen in vierde versnelling blokkeerde op de allerlaatste proef van 70 kilometer lang! Baldev Chager kwam bij hem en heeft zijn landgenoot tot de finish gesleept. Daardoor bleef Rai op de 2de plaats, terwijl Chager… naar de 4de plaats zakte en naast het podium greep! De organisatoren hadden het wel opgemerkt, want ze gaven de sportiviteitsprijs aan Chager-Soni. Een week lang kunnen rekenen op dergelijke teams met zoveel kameraadschap onderling, dat is een voorrecht…”
De andere Kenianen Tejveer Rai en Zahir Shah, eveneens onder de vlag van BMA, eindigden op de 7de plaats, nadat ze wat tijd verloren omdat ze zich moesten aanpassen aan de bediening van de versnellingsbak van de Porsche 911. Van zodra het duo de gebruiksaanwijzing onder de knie had, werd het tempo verhoogd. Ze reden zelfs een scratch. Het bewijs van hun spectaculaire progressie. Ze eindigden voor André Lausberg en Andrée Hansen, die tijdens de openingsdag te fel van start gingen, wat voor schade aan hun wagen zorgde. “Het soort fout dat typisch is in een dergelijke wedstrijd, waarin je eerst het parcours onder de knie moet krijgen alvorens je het tempo kunt verhogen,” analyseert Bernard Munster.
Meteen na hun terugkeer uit Bulgarije, zit team BMA weer in de modus van het Belgian Rally Championship, met volgend weekend de voorlaatste afspraak van het nationale seizoen, de East Belgian Rally in de regio van Sankt-Vith. BMA brengt twee Skoda Fabia’s R5 aan de start, met Ghislain de Mevius en Johan Jalet enerzijds en… Kris Princen en Peter Kaspers anderzijds! Nadat het duo na zijn opgave in Roeselare besliste een einde te maken aan zijn seizoen, veranderde het duo van mening en besliste het toch deel te nemen aan de laatste twee afspraken van het seizoen in Sankt-Vith en Hoei!
Kortom, niets dan goed nieuws. See you in het uiterste oosten van België…