sportieve break met krachtige motor en compromisloos rijgedrag
- Krachtig koppel: nieuwe BiTurbo-diesel met 154 kW/210 pk en 480 Nm
- Echt topmodel: altijd met FlexRide-chassis en adaptieve vierwielaandrijving
- Vinnige sportmachine: extra sportief ontwerp voor- en achteraan, velgen van 20 inch
- Premiumfactor: nieuw ontwikkelde, geïntegreerde Opel-sportzetels met AGR-label
- Voor het hele gezin: ruimte voor vijf inzittenden en tot 1.665 liter laadvolume
Extra nauwkeurig, extra scherp en extra krachtig met een nieuwe topmotor: de nieuwe, sportieve Opel Insignia GSi Sports Tourer break weet de bestuurder en het hele gezin voor zich te winnen. Hij zorgt immers niet alleen voor ongeëvenaard rijplezier, maar is ook ruim en praktisch. Zonder toegevingen.
De nieuwe GSi Sports Tourer biedt alles wat een sportieve bestuurder zich kan wensen. De vinnige break is nu ook leverbaar met de motor die op maat van Opels vlaggenschip werd ontwikkeld, namelijk de tweeliter BiTurbo-diesel met 154 kW/210 pk en een krachtig koppel van 480 Nm (officieel verbruik 2.0 BiTurbo volgens de NEDC: in de stad 8,9 l/100 km, buiten de stad 6,1 l/100 km, gecombineerd 7,3 l/100 km; officiële specifieke gecombineerde CO2-emissie: 192 g/km). De standaarduitrusting omvat een bijzonder dynamisch afgesteld FlexRide-chassis, innovatieve vierwielaandrijving met koppelvectoring, banden met hoge grip en een nieuwe automatische achtversnellingsbak, die ook kan worden bediend met peddels aan het stuur, bijna zoals in een racewagen.
Al deze elementen garanderen een uiterst actieve rijervaring. De designers van Opel gaven de Insignia GSi Sports Tourer een sportieve look, helemaal in de lijn met zijn rijprestaties. De brede, verchroomde luchtinlaten aan de voorkant en de fraaie achterspoiler laten er geen twijfel over bestaan: deze break is een vlaggenschip met sportieve ambities. Aan de binnenkant kruipt de bestuurder achter een sportief leren stuur in een geïntegreerde sportzetel (optioneel), die Opel speciaal voor de GSi ontwikkelde. De andere inzittenden genieten van het gebruikelijke comfort in de Sports Tourer, met ook op de tweede rij heel wat ruimte en tot 1.665 liter laadvolume. Verder is er allround-infotainment en -connectiviteit met Opel IntelliLink en Opel OnStar. Daarmee is de nieuwe Insignia GSi Sports Tourer de efficiënte breakversie van het vlaggenschip van Opel die het dagelijkse leven spannender en prettiger maakt.
Hoogkwalitatieve motor, chassis en remmen: de GSi is een atleet in hart en nieren
Net als bij de Insignia GSi Grand Sport, hebben de ingenieurs de Insignia GSi Sports Tourer op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring afgesteld. Hier, in het Eifelgebergte, beheert Opel een testcenter voor de finetunen van de prestatiegerichte wagens. Opel heeft de Insignia GSi Sports Tourer uitgerust met een topmotor voor krachtige, pittige prestaties. De nieuwe tweeliter BiTurbo-diesel heeft een sequentiële tweetrapsturbolader en levert 154 kW/210 pk bij 4.000 t/min en al vanaf 1.500 t/min een maximumkoppel van 480 Nm. De GSi Sports Tourer bereikt vanuit stilstand 100 km/u in 7,9 seconden en haalt een topsnelheid van 231 km/u (op circuit).
Wie de GSi liever met een levendige turbobenzinemotor ziet, kan kiezen voor de tweeliter turbo die 191 kW/260 pk vermogen levert en een maximumkoppel van 400 Nm tussen 2.500 en 4.000 t/min (officieel brandstofverbruik in NEDC: in de stad 11,5 l/100 km, buiten de stad 7,1 l/100 km, gecombineerd 8,7 l/100 km; officiële specifieke gecombineerde CO2‑emissie: 199 g/km). Daarmee trekt de Insignia GSi Sports Tourer op vanuit stilstand tot 100 km/u in 7,5 seconden en haalt hij een maximumsnelheid van 245 km/u (op circuit).
De basis voor al dat rijplezier en de efficiënte prestaties is het gloednieuwe GSi-chassis: de kortere veren verlagen de sportieve break met 10 millimeter in vergelijking met de normale Sports Tourer. Speciale sportieve schokdempers beperken de bewegingen van het koetswerk tot een minimum. In een fractie van een seconde past het standaard-FlexRide-chassis de schokdempers en het stuurgedrag aan. Het systeem past ook de kalibratie van het gaspedaal en de schakelpunten van de automatische achtversnellingsbak aan, om ze optimaal af te stemmen op de rijprestaties. Afhankelijk van de ingestelde modus, d.w.z. Standard, Tour of Sport, reageren het stuur en het gaspedaal zachter (Tour) of juist directer voor een scherpere rijervaring (Sport). Exclusief voor de GSi is de modus Competition die met de ESP-knop wordt geactiveerd. Tweemaal drukken geeft ervaren bestuurders meer gier en schakelt de tractiecontrole uit. En Insignia GSi-bestuurders die echt alles onder controle willen hebben, kunnen schakelen met de peddels aan het stuur van de standaard automatische achtversnellingsbak.
De Twinster-vierwielaandrijving met koppelvectoring is uniek in deze klasse en past perfect bij het sportieve chassis. Een dubbele koppeling vervangt de conventionele differentieel op de achteras, om het vermogen preciezer en onafhankelijk door te geven aan elk wiel. Daardoor rijdt de Insignia GSi Sports Tourer exact op de lijn die de bestuurder wil. Onderstuur, waarbij de voorwielen naar de buitenkant van de bocht neigen en de auto zijn rijstrook dreigt te verlaten, is zo goed als uitgesloten.
Om de prestaties met optimale tractie op de weg over te brengen, hebben de ingenieurs de Insignia GSi Sports Tourer uitgerust met Michelin Pilot Sport 4 S-banden met extra veel grip, op grote velgen van 20 inch. Wanneer de auto bij hoge snelheid moet remmen, nemen de krachtige viercilinderremmen van Brembo (345 millimeter diameter) het over. Samen met het gebruikelijke lichtgewicht design van de Insignia Sports Tourer zorgt dit alles voor een ongeëvenaarde, directe en sportieve rijervaring, die we normaal niet verwachten van een break.
Strak design en veel comfort: doordeweekse held in racewagenlook
Hetzelfde geldt voor het interieur, waar de GSi break de royale ruimte en het uitstekende comfort van de Sports Tourer combineert met een onmiskenbare racewagentoets. Op die manier is de Insignia GSi Sports Tourer al even aangenaam voor de passagiers als voor de bestuurder. Deze laatste kan zich comfortabel nestelen in de kuipzetel die Opel speciaal voor de GSi heeft ontworpen. De optionele premium sportzetel met Duits AGR‑label (Actie Gezonde Rug) heeft een lange rugleuning en een ingebouwde hoofdsteun, waarop het geborduurde GSi-logo pronkt. De zetel ondersteunt de bestuurder perfect wanneer de auto aan hoge snelheid een bocht neemt, maar biedt ook uitstekend comfort tijdens lange reizen. De combinatie van ventilatie, verwarming, massagefunctie en verstelbare zijsteunen, die bekend is uit de Sports Tourer, helpt hierbij. Het sportstuur met afgevlakte onderkant en de aluminium pedalen versterken het sportieve gevoel in de cockpit nog meer.
De wielbasis van 2.829 millimeter van de GSi Sports Tourer zorgt voor een uitstekend ruimtegevoel. Dat is vooral te merken op de tweede rij, waar drie passagiers comfortabel kunnen meereizen en de buitenste twee zetels eveneens verwarmd zijn. Alle inzittenden profiteren van het beste entertainment en topconnectiviteit met de IntelliLink-systemen van de laatste generatie. Ook Opel OnStar[1], de baanbrekende persoonlijke connectiviteits- en hulpverleningsdienst, ontbreekt niet aan boord, inclusief zijn nieuwe diensten zoals hotelkamers boeken[2] en parkeerplaats zoeken[3].
Achter de opvallende sportieve look van de Insignia GSi Sports Tourer, met vooraan luchtinlaten en achteraan uitlaatpijpen met verchroomde rand, evenals een kenmerkende achterspoiler voor de nodige neerwaartse druk op de achteras, gaat een uiterst praktische auto schuil. Net als in zijn serievariant, biedt de bagageruimte een toonaangevend laadvolume van 560 tot 1.655 liter, terwijl de 40/20/40-neerklapbare achterbank flexibele laadopstellingen mogelijk maakt. In- en uitladen is uiterst praktisch dankzij de sensorgestuurde achterklep die opent en sluit met een eenvoudige schopbeweging onder de achterbumper, zonder dat iemand de auto hoeft aan te raken. Bestuurders van een Insignia GSi Sports Tourer kunnen van nog meer toptechnologie profiteren, die gaat van de baanbrekende IntelliLux LED Matrix verlichting tot de waarschuwing tegen een mogelijke aanrijding met een voorligger (Forward Collision Alert) met voetgangersdetectie en automatische noodrem. Dat alles maakt de nieuwe Insignia GSi Sports Tourer al even krachtig als praktisch en bovenal een veilige en comfortabele break voor het hele gezin.
Al 33 jaar een traditie: de GSi-modellen van Opel
De Insignia GSi zet een lange traditie van sportieve Opelwagens met de benaming GSi voort. De eersten die opwinding veroorzaakten, waren de Manta GSi en de Kadett GSi (115 pk uit 1,8 liter) in 1984. De 2,0-liter DOHC-motor met 16 kleppen in de Kadett 2.0 GSi 16V leverde slechts vier jaar later 150 pk. Ook de eerste Astra was met deze motor uitgerust, en in 1993 was er een alternatief van 1,8 liter met 125 pk in de Astra GSi. Daarnaast was er ook een GSi in verschillende generaties van de Corsa, te beginnen met de Corsa A met 100 pk (1988) die een begeerde klassieker is geworden. De (voorlopig!) laatste in de rij was de Corsa D in augustus 2012.
[1] OnStar-services vereisen activering en een account bij OnStar Europe Ltd. Na de gratis proefperiode worden er kosten aangerekend. Alle diensten zijn afhankelijk van de dekking en beschikbaarheid van het mobiele netwerk.
[2] Via Booking.com. E-mailadres en kredietkaart vereist.
[3] Via Parkopedia.