Op 16 juli 1977 reed Renault zijn eerste Grote Prijs Formule 1 en begon het merk een nieuw hoofdstuk in zijn lange geschiedenis, een geschiedenis die teruggaat tot de allereerste races en in zekere zin zelfs tot de oorsprong van de autosport. Doorheen de jaren nam Renault deel aan de meest uiteenlopende wedstrijden, van circuitraces tot rally’s en van recordpogingen tot uithoudingswedstrijden… En in elk van die disciplines wist Renault zijn naam helemaal bovenaan het palmares te schrijven. Het stond dan ook in de sterren geschreven dat Renault zich ooit tot de koninginnendiscipline van de autosport zou richten, de Formule 1.
Dat gebeurde in 1977 en veertig jaar later kan Renault terugblikken op een rijk engagement dat steunt op vastberadenheid, daadkracht, intelligentie en toptechnologie. Renault behaalde niet alleen talloze zeges maar introduceerde ook keer op keer innovatieve technologieën op het vlak van chassis, aerodynamica en motoren. Renault is vandaag de dag niet meer weg te denken uit die magische wereld van grote prijzen en geniet bij al zijn concurrenten een stevig verankerd respect.
Een gedetailleerd overzicht van Renault in de Formule 1.
De zes data van de oprichting
- 23 juli 1975: de eerste 1.5 V6-turbomotor, die luistert naar de naam 32T (boring/slag 80 x 49,4 mm) draait op de testbanken van Viry-Châtillon.
- 8 augustus 1975: de tweede 1.5 V6-turbomotor, die luistert naar de naam 33T (boring/slag 86 x 42,8 mm) draait op de testbanken van Viry-Châtillon.
- 21 november 1975: circuitdoop van de 33 T, die in het geheim onder de motorkap van het sportprototype A441 werd geplaatst.
- 19 december 1975: circuitdoop van de 32 T, die in het geheim in hetzelfde chassis werd geplaatst.
- 3 januari 1977: begin van de bouw van het RS01-chassis.
- 10 mei 1977: officiële voorstelling van de RS01 in de Renault Pub, vandaag bekend als het Atelier Renault op de Champs Elysées in Parijs.