Uitgebreid netwerk en lokale raffinage maken van de Benelux een groeimarkt
Vilvoorde, 6 juli 2017 – LUKOIL, één van de grootste energieproducenten ter wereld, viert deze maand zijn 10e verjaardag op de Belgische markt. Gelijktijdig anticipeert het bedrijf op de veranderingen in de sector en blijft het verder investeren in de ontwikkeling van zijn netwerk. In samenwerking met Carrefour kreeg het benzinestation van Wezembeek Oppem, één van de grootste in het Belgisch LUKOIL netwerk, onlangs een vernieuwde broodjesbar. Niet alleen is de winkelinrichting nu veel aangenamer, ook het aanbod is meer afgestemd op de vraag van de klant. Op termijn is het de bedoeling om de cateringfaciliteiten van het benzinestation in Wezembeek Oppem ook uit te rollen in andere shops van het LUKOIL netwerk.
Innoveren in een kwalitatieve shopervaring De verwachtingen van klanten die kiezen voor een bezoek aan een bemand benzinestation met shop evolueren voortdurend. Dit voorjaar introduceerde LUKOIL in Wezembeek-Oppem in één van de grootste Belgische LUKOIL benzinestations voor het eerst een nieuw winkelconcept. Kwalitatieve voeding, een goede koffiebar en een stijlvolle broodjesbar bepalen de nieuwe winkelopstelling van de Carrefour Express supermarkt. Na afloop van de testfase volgen nog twee andere shops in Rumst en Geel. “Belgische consumenten zijn in het algemeen enerzijds erg prijsbewust op het vlak van hun energieconsumptie en al zeker wanneer het gaat over het vullen van hun benzinetank ,” legt Ivo Hoskens, Retail Director Western Europe, uit. “Anderzijds zien we dat een belangrijk aandeel van onze klanten gebruik maakt van de mogelijkheden die een shop of kleine supermarkt te bieden heeft. We merken zelfs dat steeds meer klanten langskomen in de shop of de express supermarkt zonder hun tank vol te gooien. Sommigen komen gewoon langs in onze shops om van een lekker broodje te genieten of om kleine aankopen te doen zoals een krant of een lottoformulier. Het belang van deze shops in onze totale omzet neemt dan ook jaar na jaar toe. We blijven investeren in ons netwerk om onze positie op de Belgische markt verder te versterken.” |
LUKOIL in België: 185 service punten
Wereldwijd zet LUKOIL in op de verticale integratie van de volledige productieketen: van de ontginning van olie en gas tot brandstoffenverkoop. Dankzij deze strategie kan het bedrijf zich sinds 2007 op de Belgische markt positioneren als prijsbreker. De voorbije 10 jaar groeide het netwerk uit tot 185 benzinestations op de Belgische markt. Het voorbije decennium onderging het Belgische landschap van benzinestations echter een opmerkelijke transformatie. De toenemende concurrentie en de prijsbewuste consument zorgden ervoor dat in enkele jaren tijd heel wat bemande benzinestations uit de markt verdwenen. “LUKOIL ontgint zelf ruwe olie die we vervolgens raffineren en via onze benzinestations aan onze klanten verkopen. Voor ons bedrijf is verticale integratie van strategisch belang,” zegt Bulat Subaev, Managing Director LUKOIL Benelux. “De Benelux is in dit opzicht erg belangrijk voor ons. We raffineren onze ruwe olie via onze Zeeland Refinary in Zeeuws-Vlaanderen, net over de Belgische grens. Van hieruit bevoorraden we onze benzinestations in de hele Benelux.” Fleetklanten Sinds 2012 is LUKOIL ook in Nederland actief. Het LUKOIL netwerk telt er momenteel zo’n 70 tal benzinestations. LUKOIL werkt in België, Luxemburg en Nederland echter ook samen met meer dan 400 partner benzinestations. Voor eigenaars van een bedrijfswagen met LUKOIL tankkaart betekent dit dat zij met hun Benelux tankkaart steeds kunnen tanken aan de scherpste prijs. LUKOIL in cijfers: · LUKOIL Benelux: 257 benzinestations (BE:185 – Lux:3 – NL: 69) · Jaarlijks raffinagevolume Zeeland Refinary: 4,9. miljoen ton per jaar · 6% van het totale aantal Belgische benzinestations · 12% van het totale volume verbruikte brandstoffen · 40.000m3 opslagcapaciteit in Vilvoorde · 4 verlaadpunten (Gent, Antwerpen, Herentals en Luik) · 400 partner benzinestations in de Benelux
### Over LUKOIL LUKOIL is een internationaal verticaal geïntegreerd energiebedrijf actief in meer dan 30 landen op vier continenten. LUKOIL is één van de grootste private en beursgenoteerde energiebedrijven ter wereld op vlak van bewezen oliereserves en is verantwoordelijk voor meer dan 2% van de wereldwijde olieproductie, alsook voor ongeveer 2% van de wereldwijde olieraffinage. De aandelen worden verhandeld op de beurzen van het Verenigd Koninkrijk, Rusland, de Verenigde Staten en Duitsland, waarbij de meerderheid van de aandelen in handen is van de minderheidsaandeelhouders. LUKOIL is al meer dan 15 jaar aanwezig in Europa. De activiteiten van LUKOIL in Europa zijn de ontginning, productie en raffinage van olie en gas, alsook marketing, stroomvoorziening en hernieuwbare energie. Op vlak van downstream-activiteiten bedient LUKOIL vandaag 4 raffinaderijen en ongeveer 1500 tankstations in Europa. In 2007 werd LUKOIL actief op de Benelux-markt, met de overname van 157 JET-tankstations in België en Luxemburg. Sindsdien heeft LUKOIL haar aanwezigheid op deze markt versterkt, in het bijzonder dankzij de participatie in 2009 in de Zeeland Refinery in Vlissingen. In 2012 volgt de overname van 59 tankstations van de Verolma Groep en in 2013 volgt de overname van 21 tankstations van Rotonde. De huidige overname van Auto Maas markeert een nieuwe stap in het succesverhaal van het bedrijf dat steeds rekening houdt met de belangen van haar klanten. Meer informatie: http://lukoil.be/ |