De editie 2017 van de Ypres Rally begon aan een razend tempo. Een paar piloten lieten zich traditioneel verrassen in de openingsfase, maar vooraan ging het bijzonder hard. Na 55 km staan Thierry Neuville (Hyundai i20 R5), de rallyleider, en Bryan Bouffier (Skoda Fabia R5) op amper 2″9…
De Fransman zette de eerste snelste tijd op de tabellen in Zonnebeke (met 0″1 verschil), maar de Hyundai-piloot reageerde meteen op Langemark met een eerste scratch. Hij nam de leiding over en zou die niet meer afstaan. Laat ons hopen dat de strijd verder zal duren, want Thierry had problemen met de pop-off, net als Guillaume Dilley.
In Dikkebus (KP 3) realiseerde een derde piloot de snelste tijd, bovendien met een derde verschillende auto, want deze keer was het Kevin Abbring in de Peugeot 208 T16. Wat een wedstrijdbegin! Neuville, verrast over het ritme, en Bouffier bleven een duel uitvechten, maar Abbring moest al 17″3 prijs geven. Misschien dan toch het gevolg van de keuze voor een versnellingsbak met korte verhoudingen voor deze ronde.
“Ach, er zit gewoon niet meer in. Ik rij maximaal,” vertelde Kevin
.
Ondanks enkele kleine problemen met de handrem, staat Kris Princen wel voor zijn rivaal in het Belgisch kampioenschap, collega Skoda-rijder Vincent Verschueren. Het verschil is amper 1″7. Ook spannend, want Casier volgt op minder dan 10″ op de 6de plaats, voor Kevin Demaerschalk (DS 3 R5) en Guillaume Dilley (Hyundai), op hun beurt gescheiden door 1″4.
Keith Cronin (Ford Fiesta R5) is de eerste Brit in de tussenstand, 1 seconde voor de Fredrik Ahlin (Skoda). Zijn teamgenoot David Bogie ging van de baan, net als Martin McCormack, die geen nut zal hebben van de joker die hij inzette voor deze wedstrijd. Zij gingen op KP 2 van de baan, net als Steve Becaert (DS 3 R5) op dezelfde proef. Wanneer we het toch over sorties hebben, dan moeten we zeker ook de zware crash vermelden van Jasper Van den Heuvel (Mitsubishi Lancer EvoX) op Dikkebus.
En Giandomenico Basso? Na een matig wedstrijdbegin (6de en 7de plaats), kreeg de Italiaan problemen met zijn motor. Hij verloor een dertigtal seconden op de laatste proef van de eerste ronde. Zijn terugkeer in het servicepark in Ieper was verontrustend, want de motor van de Hyundai liep warm… Blijft de vraag wat de mecaniciens kunnen doen. De enige titelkandidaat in de TER staat 12de op 59″6.
Na het eerste gedeelte op verrassend gladde baantjes, beginnen de teams aan het tweede gedeelte. Er resten nog 36 km op de proeven van Dikkebus, Wijtschate en Hollebeke.