Brussel – Met de Concept A Sedan geeft Mercedes-Benz tijdens de Auto Shanghai (20 t/m 27 april) een voorproefje van de volgende generatie compact cars en van een mogelijke nieuwe carrosserievariant.
Het Concept A Sedan studiemodel laat zien in welke richting de designtaal van Mercedes-Benz zal worden doorontwikkeld. De conceptauto oogt hot & cool tegelijk dankzij het puristische design. In dat design, dat zich kenmerkt door de gereduceerde lijnen en voegen, spelen de oppervlakken een belangrijke rol. De ‘Aesthetics A’ sculptuur maakte reeds duidelijk dat de komende generatie compact cars een tijdperk zal inluiden waarin de ‘sensuele puurheid’ van de Mercedes-Benz designtaal nog nadrukkelijker naar voren zal komen.
“Onze Concept A Sedan laat zien dat opvallende voegen en lijnen binnenkort tot het verleden behoren”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler AG. “Met zijn perfecte proporties en sensueel gelijnde oppervlakken met een gereduceerd aantal lijnen is het de volgende mijlpaal op het gebied van sensuele puurheid. De volgende generatie compact cars heeft het potentieel om een nieuw designtijdperk in te luiden.”
De huidige generatie compact cars levert een cruciale bijdrage aan het succes en de verjonging van Mercedes‑Benz: 2016 was het zesde jaar op rij waarin records werden verbroken. Wereldwijd zijn sinds 2012 meer dan 2 miljoen compact cars verkocht. Naast de moderne designtaal, innovatieve assistentiesystemen, connectiviteit en rijplezier is ook de grote modelkeuze een zeer belangrijke succesfactor: met de A- en B‑Klasse, de CLA en CLA Shooting Brake alsmede de SUV crossover GLA zijn er vijf verschillend gepositioneerde varianten leverbaar.
“Het succes van dit portfolio onderstreept dat de huidige generatie compact cars van Mercedes-Benz bij onze klanten bijzonder in de smaak valt”, aldus Britta Seeger, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Mercedes‑Benz Cars Marketing & Sales. “We hebben er zodoende bijzonder veel vertrouwen in dat de geplande uitbreiding tot een continuering van dit succesverhaal zal leiden.”
Mercedes-Benz Concept A Sedan, 2017
Concept A Sedan: studiemodel voor een compacte premium limousine
De Concept A Sedan (lengte/breedte/hoogte: 4.570/1.870/1.462 mm) beschikt over de proporties van een dynamische, coupéachtige en tegelijkertijd compacte premium limousine. Dit wordt benadrukt door het traditionele ‘three-box design’ met korte overhangen, met name achter, alsmede de lage raampartij die naar achteren toe taps toeloopt. Aanvullende limousinekenmerken zijn de relatief verticaal geplaatste C-stijlen, grote zijruiten en hoge taillelijn.
De gespierd ogende wielkasten zijn voorzien van kleinere wielkastopeningen, waardoor de exclusieve 20 inch velgen worden aangezet. De lichtmetalen velgen stralen technische precisie uit met een sportieve aerolook en gestructureerde oppervlakken tussen de spaken. De portiergrepen van de conceptauto zijn volledig geïntegreerd in de carrosserie, terwijl de moderne buitenspiegels op de bovenkant van de portieren zijn geplaatst.
De opvallende voorzijde straalt zelfbewustzijn uit: dit wordt vooral onderstreept door de diepe, naar voren gekantelde Panamericana-grille met verticale chroomaccenten en geïntegreerde ster alsmede de langgerekte motorkap met powerdomes. Een andere blikvanger is de grote luchtinlaat aan de onderzijde met rooster en markante sierlijst in donkerchroom.
De koplampen met hun ‘wenkbrauwen’ zijn typisch Mercedes-Benz en samen met de opvallende roosterstructuur aan de binnenzijde zorgen ze voor een zelfverzekerde uitstraling – en tegelijkertijd voor een hoge herkenningsfactor. De structurele sculptuur die is opgedeeld in details vormt een technisch georiënteerde tegenhanger van het sensuele exterieur. ‘Het stimuleren van contrast’ is een van de zes richtlijnen van het Mercedes-Benz design.
De roosterstructuur in de lampen is gecoat met een UV-lak, waardoor deze bij blootstelling aan ultraviolet licht ‘opgloeit’ in verschillende kleuren, afhankelijk van het type verlichting – de dagrijverlichting is bijvoorbeeld wit van kleur.
Deze ongebruikelijke verlichtingstechnologie wordt ook aan de achterzijde toegepast: de opvallende achterlichten zijn eveneens vormgegeven als structurele sculptuur. In lijn met de geëvolueerde designfilosofie zijn de lijnen en voegen ook subtieler van vorm. Een fraai contrast met de in carrosseriekleur gespoten achterbumper vormt het zwarte onderste deel in diffusorlook, terwijl een chroomsierlijst de breedte en premium uitstraling van de auto benadrukt. De geïntegreerde uitlaatsierstukken zijn afgewerkt in donkerchroom. Andere features van dit rijklare studiemodel zijn het donkergetinte privacyglas rondom en het grote glazen panoramadak.