Porsche heeft de nieuwe 919 Hybrid voorgesteld.
Zijn missie: het winnen van de 24 Uur van Le Mans en het wereldkampioenschap voor constructeurs en piloten.
De koolstofvezel monocoque van de nieuwe 919 Hybrid is gelijk aan die van zijn voorganger. Vrijwel alle andere componenten zijn nieuw. Op het eerste gezicht vallen de hogere, bredere langere wielkasten en de nieuwe luchtinlaten op. Om te voldoen aan de nieuwe reglementen, zijn diverse carrosseriedelen die belangrijk zijn voor de aerodynamica kleiner geworden. Dit vermindert de down force en brengt de bochtsnelheden terug, met het oog op de veiligheid. Met ingang van dit seizoen zijn nog maar twee aero-pakketten toegestaan (tegenover drie vorig jaar). Voor de 919 is er een pakket dat voor een zo laag mogelijke luchtweerstand en dus voor hoge topsnelheden zorgt. Dit is geschikt voor circuits als Le Mans, met lange rechte stukken. Bij het tweede pakket draait het juist om bochtige circuits; meer down force zorgt hier voor hogere bochtsnelheden. Door de nieuwe aerodynamica-reglementen verwacht Porsche in Le Mans rondetijden die 3 tot 4 seconden hoger liggen dan afgelopen jaar.
V4 met twee recuperatiesystemen
De nieuwe 919 Hybrid heeft een 2,0-liter V4-turbobenzinemotor met circa 500 pk en achterwielenaandrijving. De 919 Hybrid is de enige raceauto in de LMP1-klasse die zowel bij het remmen als bij accelereren energie terugwint. Hij beschikt daarvoor over twee recuperatiesystemen. Het ene maakt gebruik van de remenergie van de vooras en het andere van de uitlaatgasstroom. In het nog lichtere uitlaatsysteem bevindt zich een turbine die een kleine generator aandrijft. De teruggewonnen energie wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij. Deze kan op afroep de 400 pk sterke elektromotor voor de vooras voeden. Als de verbrandingsmotor deze energie moest genereren, zou hij 100 pk sterker moeten zijn. Daarmee zou de 919 Hybrid circa 20% meer brandstof verbruiken, wat in Le Mans neerkomt op één liter per ronde. Door de recuperatiesystemen kunnen de remmen kleiner en lichter uitgevoerd kunnen worden. Dat heeft ook een aerodynamisch voordeel: kleinere remmen hebben minder koellucht nodig. Ook in 2017 komt de 919 Hybrid aan de start in de hoogste energieklasse. Dat betekent dat er in een 13,629 km lange Le Mans-ronde 8 megajoule aan teruggewonnen energie mag worden ingezet en dat er niet meer dan 4,31 liter benzine mag worden verbruikt.
Onderstel en banden: nieuwe uitdagingen
Ook het onderstel is op diverse punten verder verbeterd. Nieuwe software-oplossingen voor de traction control en het hybridemanagement dragen bij aan nog betere rijeigenschappen. Dit heeft grote invloed op de levensduur van de banden. Meer nog dan voorheen is dat in 2017 een cruciale factor: met ingang van dit seizoen mogen per raceweekeinde drie bandensets minder worden gebruikt dan in 2016. Op een set moet dus langer doorgereden worden. In Le Mans rekent Porsche erop dat in de relatief koele nacht zelfs viervoudige stints met één set gereden moeten worden. Samen met bandenpartner Michelin heeft Porsche de nieuwe 919 Hybrid ook op dit punt perfect voorbereid.
Twee maal 919 Hybrid, zes piloten
Porsche komt in het nieuwe FIA WEC-seizoen met twee 919 Hybrid modellen in de LMP1-klasse aan de start. De auto met nummer 1 wordt bestuurd door Neel Jani (33, Zwitserland), André Lotterer (35, Duitsland) en Nick Tandy (32, Groot-Brittannië). De 919 met startnummer 2 heeft ook een sterke bezetting met Timo Bernhard (36, Duitsland), Earl Bamber (26, Nieuw-Zeeland) en Brendon Hartley (27, Nieuw-Zeeland).
Het FIA WEC-seizoen start op 16 april aanstaande met de 6 Uur van Silverstone (Groot-Brittannië). De 24 Uur van Le Mans vindt plaats in het weekend van 17 en 18 juni.