Volvo Cars viert 90e verjaardag op Techno Classica

Volvo Cars, de fabrikant van premiumwagens, viert zijn 90e verjaardag op Techno Classica, ‘s werelds grootste tentoonstelling van oldtimers in het Duitse Essen van 5 tot 9 april.

Op 14 april 1927 reed de eerste Volvo door de fabriekspoort in het Zweedse Göteborg.

De stand van Volvo Cars op Techno Classica zet echter niet alleen de geschiedenis van het bedrijf in de kijker. Er is ook aandacht voor het nieuwste product van het bedrijf, de gloednieuwe XC60, die pas vorige maand werd geïntroduceerd op het autosalon van Genève. Techno Classica wordt het eerste Duitse autosalon voor de nieuwe XC60.

De nieuwe wagen vervangt Volvo’s erg succesvolle originele XC60, die sinds zijn lancering negen jaar geleden de bestverkopende premium middelgrote SUV in Europa werd met wereldwijd bijna een miljoen verkochte auto’s. De XC60 vertegenwoordigt ongeveer 30 procent van Volvo’s totale wereldwijde verkoop.

The new Volvo XC60

“We hebben een rijke traditie in het ontwerpen van stijlvolle en dynamische SUV’s met de nieuwste technologie. De nieuwe XC60 zal daar geen uitzondering op vormen. Het is de perfecte wagen voor een actieve levensstijl en hij vertegenwoordigt de volgende stap in ons transformatieplan”, zei Håkan Samuelsson, President en Chief Executive Officer van Volvo Car Group.

De 6 klassieke Volvo-modellen die op Techno Classica worden tentoongesteld zijn:

1934 PV654

De Volvo PV600-reeks werd gelanceerd in 1929, amper twee jaar nadat het Zweedse autobedrijf zijn activiteiten opstartte. De wagen had een uitgesproken Amerikaans geïnspireerd design en een krachtige zescilinder-lijnmotor van 3 liter. Er werd ook een zevenzitsmodel gemaakt, vooral voor taxidoeleinden.

Tijdens de 8 jaar lange levensduur van de Volvo PV600-reeks werden er ongeveer 4.400 wagens geproduceerd.

1957 PV444

Toen hij in 1944 in Stockholm aan het publiek werd voorgesteld, werd de PV444 ‘de kleine Volvo’ genoemd. Door een tekort aan materialen na de Tweede Wereldoorlog kon de productie echter pas in 1947 worden opgestart. Voor het eerst kon Volvo een model aanbieden dat binnen het bereik van klanten met een gewoon inkomen lag en de vraag was veel groter dan het aanbod.

Volvo PV 444

De PV444 was het eerste Volvo-model dat naar de VS werd geëxporteerd. In 1955 kwam de eerste wagen aan in de haven van Long Beach, Californië, en nog geen twee jaar later was Volvo het op een na grootste importmerk van de ‘Sunshine State’.

1800 S

De Volvo P1800 is waarschijnlijk het meest iconische Volvo-model aller tijden.

Hij werd wereldwijd bekend als de wagen van ‘The Saint’ in de gelijknamige tv-show uit de jaren 60 met in de hoofdrol Roger Moore als Simon Templar.

De P1800 werd geproduceerd van 1961 tot 1973 en is vandaag een zeer gewilde klassieker bij verzamelaars.

1968 145 break

Eind november 1967 stelde Volvo de derde variant voor van wat stilaan een volledige autofamilie werd, bekend als de 140-reeks: de Volvo 145.

De Volvo 145 was een vijfdeursbreak met een achterzijde die een vrijwel verticale achterklep had. Iedereen was het erover eens dat dit een veilige, comfortabele en erg praktische en ruime wagen was. Het laadvolume was meer dan twee kubieke meter en de vloer van de laadruimte was volledig vlak.

De Volvo 145 werd in zeer korte tijd een erg populaire break en speelde een steeds belangrijkere rol binnen de 140-reeks.

262C

De Volvo 262C werd in maart 1977 op het autosalon van Genève gelanceerd ter gelegenheid van de 50e verjaardag van Volvo. Hij was het resultaat van een samenwerking tussen Volvo en Bertone, ontworpen in Zweden maar geassembleerd in het Italiaanse Turijn.

Deze coupé met vier zitplaatsen en de vernieuwende daklijn die het handelsmerk van de 262C werd, was gebaseerd op de 262-zescilindertweedeursberline. Bertone zorgde voor het aangepaste stanswerk en de Italiaanse firma leverde ook de aangepaste interieurs in geplooid leer, iepenfineer en hoogpolig tapijt.

De 262C werd aangedreven door de PRV (Peugeot-Renault-Volvo) V6 B27F-brandstofinjectiemotor met bovenliggende nokkenassen en 140 pk. In totaal werden er tussen 1977 en 1981 6.622 wagens gebouwd.

 

850 R

De 850 R is de krachtigere versie van de succesvolle Volvo 850. Hij werd gelanceerd in 1996 en was de opvolger van de 850 T5-R.

De dwarsgeplaatste, inline vijfcilindermotor van 2,3 liter levert 250 pk, en de wagen gaat in 7,5 seconden naar 100 km/u. De intense rode kleur was uniek voor de 850 R, maar de wagen kon ook in vijf andere kleuren worden besteld, afhankelijk van de markt.

De 850 R werd geproduceerd als berline en break en is nu een zeer gewilde ‘youngtimer’ klassieker.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait