- FIA World Endurance Trophy-winnaar Aston Martin Vantage tentoongesteld op het autosalon van Genève
- Dunlop geselecteerd als bandenpartner van de winnaars van drie klassen in het FIA World Endurance Championship 2016
- Intensief testprogramma voor 2017 reeds gestart vóór einde seizoen 2016.
Genève, Zwitserland, 7 maart 2017 – Dunlop viert zijn WEC-successen van het seizoen 2016 met de presentatie van de FIA World Endurance Championship-winnaar Aston Martin Vantage GTE op het autosalon van Genève.
Aston Martin Racing veroverde tijdens zijn eerste seizoen samen met Dunlops Motorsport-team twee titels in het WEC. Nicki Thiim en Marco Sørensen wonnen de FIA World Endurance Cup voor GT-rijders en het team pakte de FIA World Endurance Trophy voor GTE Pro Teams in 2016.
Aston Martin nam de beslissing om over te schakelen naar Dunlop als bandenpartner met het oog op een concurrentievoordeel ten opzichte van het nieuwe Ford GT-team en de gevestigde Ferrari- en Porsche-enduranceteams.
Aston Martin-teambaas Paul Howarth verklaarde dat de overstap een belangrijke factor was voor het succes en de regelmaat van het team in 2016: “Dunlop heeft uitmuntend werk geleverd. We kunnen permanent beschikken over de steun van hun ingenieurs en ze doen diepgaande analyses na elke race en test. We hebben een open telefoonlijn met hen. Het is een non-stop samenwerking. Ik heb samengewerkt met alle grote bandenfabrikanten voor allerlei testprogramma’s. Wanneer je een relatie begint op te bouwen, zijn er altijd struikelblokken, maar niet met Dunlop.”
Xavier Fraipont, Managing Director Motorcycle & Motorsport EMEA, verklaarde dat de focus al heel snel werd verlegd naar 2017: “De verovering van beide titels met Aston Martin Racing in het eerste jaar van onze samenwerking was een knappe prestatie, maar we hadden niet veel tijd om te vieren. De dag na de laatste race van het succesvolle kampioenschap hebben we het testprogramma voor 2017 opnieuw opgestart.”
Dunlop was ook de eerste keuze voor de FIA World Endurance Championship-winnaars in LMP1 Privateer (Rebellion) en LMP2 (Alpine). In deze prototypeklassen verwacht Dunlop in 2017 enorme sprongen voorwaarts op het vlak van prestaties, met de nieuwe LMP2-reglementering voor krachtiger auto’s met extra downforce. Dit heeft nieuwe uitdagingen gecreëerd voor de bandenfabrikanten in een kampioenschap waarin duurzaamheid en regelmaat gelden als de belangrijkste succesfactoren.
Dunlop is al sinds het einde van het seizoen 2016 aan het testen in Sakhir (Bahrein), Sebring (VS), Aragon (Spanje) en Paul Ricard (Frankrijk). Dankzij de combinatie van de nieuwe reglementering en een gloednieuw Dunlop-bandentype zetten de nieuwste LMP2-auto’s rondetijden neer die dicht aanleunen bij die van de snelste LMP1-bolides van amper vier seizoenen geleden.
Het FIA World Endurance Championship-seizoen begint op Silverstone (VK) op 16 april.