Opel Ampera-e maakt indruk met elektriserende spitstechnologie
- Revolutionair: elektrisch rijbereik van 520 kilometer (volgens NEDC)
- Globale veiligheid: rijhulpsystemen waken, waarschuwen en remmen zelfs in noodsituaties
- Uitstekende connectiviteit: smartphone-integratie en nieuwe OnStar-diensten
- Op maat: nieuwe myOpelApp specifiek ontwikkeld voor Ampera-e
De nieuwe Opel Ampera-e is DE elektrische auto ofwel ‘Das Elektroauto’, met een revolutionair rijbereik van 520 kilometer, officieel gecertificeerd volgens NEDC (New European Driving Cycle – Nieuwe Europese Rijcyclus). De 4,17 meter lange Ampera-e biedt ruim plaats voor maximum vijf inzittenden plus 381 liter kofferruimte (1.274 liter met neergeklapte rugleuningen achteraan), wat meer is dan bij sommige auto’s in de compacte klasse. “Met de Ampera-e brengen we een elektrische auto op de markt die volledig is afgestemd op dagelijks gebruik. Het is geen eco-luxewagen, geen tijdelijk gadget en niet alleen maar een tweede wagen. Opel bewijst dat elektromobiliteit ook bereikbaar is voor een veel breder publiek dankzij de meest innovatieve technologie”, aldus Opel-CEO Dr. Karl-Thomas Neumann. De nieuwkomer kan sinds enkele weken worden besteld in Noorwegen, een land dat volledig inzet op elektromobiliteit en waar al meer dan 3.400 bestellingen genoteerd werden. Op korte termijn wordt de Ampera-e ook in Duitsland, Nederland, Frankrijk en Zwitserland te koop aangeboden. Tijd dus om deze elektrische auto beter te leren kennen en om de combinatie van hightechbatterij, rijhulpsystemen en digitale connectiviteit van dichtbij te bekijken.
De nieuwe Opel Ampera-e – Overzicht
- Batterij & rijbereik
Lithium-ionbatterij van 60 kWh samengesteld uit 288 cellen, verdeeld over acht modules van 30 en twee modules van 24 cellen. Het volledige batterijpakket maakt integraal deel uit van de voertuigbodem. Dat bespaart plaats en bevordert tegelijkertijd de veiligheid. 30 minuten laden aan een openbare gelijkstroomsnellader van 50 kW volstaat om het rijbereik te verlengen met 150 kilometer. Opel geeft een garantie van acht jaar of 160.000 kilometer op het batterijsysteem. Met een volle batterij heeft de revolutionaire elektrische auto een rijbereik van 520 kilometer volgens de NEDC-testcyclus. Bovendien maakt de Opel Ampera-e ook indruk wanneer hij (via een verkorte testprocedure) getest wordt volgens het snelheidsprofiel gedefinieerd in de WLTP-rijcyclus (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Op basis van deze ontwikkelingstest schatten de ingenieurs dat het gecombineerde rijbereik volgens de WLTP 380 kilometer bedraagt. Uiteraard zal het rijbereik in het dagelijkse gebruik variëren en afhangen van het persoonlijke rijgedrag en externe factoren.
- Prestaties & koppel
Het elektriserende temperament van de Ampera-e heeft alles te maken met het direct beschikbare koppel van 360 Nm. Het vermogen van de elektrische motor komt overeen met 150 kW/204 pk. Daarmee kan de Opel Ampera-e in slechts 3,2 seconden optrekken van 0 tot 50 km/u en van 0 tot 100 km/u in 7,3 seconden – tijden die rivaliseren met sportwagens. Een tussenspurt van 80 tot 120 km/u – belangrijk bij inhaalmanoeuvres – duurt maar 4,5 seconden. De topsnelheid is begrensd tot 150 km/u ten gunste van het algemene rijbereik.
- Comfort & veiligheid
De nieuwe Ampera-e past binnen Opels strategie om technologie uit de luxeklasse aan betaalbare prijzen beschikbaar te maken voor een breder publiek. De elektrische auto uit Rüsselsheim wordt dan ook aangeboden met een hele resem hoogtechnologische rijhulpsystemen.
Advanced Park Assist: het systeem zoekt parkeerplaatsen evenwijdig met of loodrecht op de weg en parkeert de Ampera-e automatisch. De bestuurder moet enkel de pedalen bedienen. Advanced Park Assist detecteert lege parkeerplaatsen tussen evenwijdig geparkeerde voertuigen, zoals gebruikelijk is op de parking van een supermarkt. Het intelligente systeem kan ook openingen zoeken langs de kant van de weg, tussen auto’s die achter elkaar geparkeerd staan. De bestuurder heeft steeds een uitstekend uitzicht dankzij de achteruitrijcamera van 130 graden.
Safety Assistant: een reeks veiligheidssystemen zorgt ervoor dat de Opel Ampera-e op een veilige afstand van de voorligger blijft, niet onopzettelijk zijn rijstrook verlaat, geen andere weggebruikers over het hoofd ziet en de bestuurder ondersteunt zelfs tot een automatische noodstop. Dankzij al deze hulpsystemen kan de bestuurder zorgeloos de weg op, ook in het hectische spitsuur.
Dit zijn de rijhulpsystemen:
- Following Distance Indication & Forward Collision Alert with Low Speed Collision Mitigation Braking & Reflective LED Alert Display / Volgafstandindicator en vooraanrijdingsalarm met aanrijdingsbeperkend remmen bij lage snelheden en reflecterende waarschuwing met ledsignalen in de voorruit – om voldoende afstand tot de voorligger te behouden en vooraanrijdingen te voorkomen.
- Lane Keep Assist / Rijstrookassistent – Cameragebaseerd systeem geeft een waarschuwing wanneer de auto onopzettelijk de rijstrook verlaat (werkt bij snelheden tussen 60 en 150 km/u). Draait zachtjes aan het stuur, maar bestuurt de auto niet voortdurend.
- Rear Cross Traffic Alert / Waarschuwing voor achteraan langskomend verkeer – radargebaseerd systeem om veilig achteruit een parkeerplaats te verlaten.
- Automatic High Beam Assist & Traffic Sign Assistant / Automatisch grootlicht en verkeersbordherkenning – om alles in een oogopslag te zien.
- Lange Change Alert & Side Blind Zone Alert / Rijstrookwaarschuwing en dodehoekwaarschuwing – radargebaseerde systemen om niets of niemand over het hoofd te zien.
- Pedestrian Safety Signal & Front Pedestrian Mitigation Braking / Veiligheidssignaal voor voetgangers en aanrijdingsbeperkend remmen voor voetgangers vooraan – om voetgangers te beschermen. Het veiligheidssignaal werd ontwikkeld om verstrooide of blinde voetgangers te waarschuwen voor de stille elektrische auto en werkt bij snelheden tot 30 km/u.
- Infotainment & connectiviteit
De elektrische auto van Opel past helemaal in het digitale tijdperk: de voornaamste commando’s worden gegeven via het personaliseerbare, tabletachtige kleurenscherm van 10,2 inch. Alle belangrijke informatie over het voertuig of de externe omstandigheden is hier te raadplegen. Het IntelliLink-e-infotainmentsysteem kan compatibele smartphones integreren via Apple CarPlay™ en Android Auto™ (Android Auto nog niet beschikbaar in België). Het is tevens mogelijk om smartphones die niet via een kabel geconnecteerd zijn toch draadloos op te laden. Functies zoals stembediening en USB- en Bluetooth-aansluitingen zijn uiteraard ook beschikbaar. Muziekliefhebbers kunnen voor hun Ampera-e een geluidssysteem met subwoofer van Bose bestellen, een bijzondere ervaring in de superstille elektrische auto.
Wanneer IntelliLink-e wordt gecombineerd met de persoonlijke connectiviteits- en hulpverleningsdienst Opel OnStar, is het dienstenaanbod compleet. OnStar biedt met zijn krachtige 4G/LTE-wifihotspot een uitstekende connectiviteit voor de mobiele toestellen van alle passagiers in de Ampera-e (mobiele wifihotspot nog niet beschikbaar in België). Verder hoeven de gebruikers van Opel OnStar maar op een knop te drukken om verbonden te worden met een persoonlijke adviseur, die kan helpen bij het boeken van een hotelkamer (Booking Service), het dichtstbijzijnde laadstation zoekt of de weg wijst naar een parking.
Het digitale aanbod wordt afgerond met de nieuw ontwikkelde myOpelApp. Daarmee kunnen eigenaars van een Ampera-e hun auto van op afstand bedienen – zoals bij alle modellen die met OnStar uitgerust zijn. De app helpt de voordelen van een elektrische auto ten volle te benutten: via de app is het mogelijk de Ampera-e op te warmen of af te koelen, of hij nu aan een laadstation is geparkeerd of niet. Zo stappen de passagiers altijd in een auto met de perfecte temperatuur, ongeacht het weer. In combinatie met Apple CarPlay™ en Android Auto™ kan de app ook laadstations zoeken tijdens het plannen van een route, voor het geval de reisafstand toch langer is dan het rijbereik.
Net als broer Chevrolet Bolt EV wordt de Opel Ampera-e geproduceerd in de GM Orion fabriek ten noorden van Detroit (Michigan).