Met de nieuwe S90-berline en V90-break verstevigt premiumautobouwer Volvo Cars zijn positie als toonaangevend bedrijf in vernieuwende autoveiligheid. Het heeft immers als eerste constructeur zes op zes behaald in de AEB Voetganger-test (Autonomous Emergency Braking for Pedestrians) en een totale vijfsterrenscore gekregen, en dat voor beide wagens.
De resultaten van de S90 en V90 overtreffen de hoogste totale score van vorig jaar, zodat de top 3 van Euro NCAP van de best presterende wagens ooit nu volledig bestaat uit Volvo-modellen.
Ze volgen daarmee de XC90 op, die als eerste wagen van alle constructeurs de maximumscore behaalde voor de Euro NCAP-tests AEB City & AEB Interurban (Autonomous Emergency Braking Car to Car). De S90 en V90 deden het zoals verwacht uitmuntend in de testcyclus van 2017: ze sleepten 5 sterren in de wacht, en dat was niet in het minst te danken aan de uitgebreide standaardveiligheidsuitrusting in de nieuwe wagens.
“We doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat onze auto’s gegarandeerd voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften en alle tests doorstaan die de ratingagentschappen ontwikkelen. Veiligheid is altijd al onze topprioriteit geweest. Autonomous Emergency Braking-systemen, zoals ons City Safety-aanbod, zijn ook een grote sprong voorwaarts richting volledig zelfrijdende voertuigen, die volgens ons cruciaal zijn om het aantal verkeersongelukken en ‑gewonden te verminderen”, zei Malin Ekholm, Director van het Volvo Car Safety Center bij Volvo Cars Group.
Volvo’s uitmuntende scores in de AEB-tests zijn te danken aan het geavanceerde City Safety-systeem waarmee alle nieuwe Volvo-wagens standaard uitgerust worden. City Safety detecteert zowel overdag als ’s nachts gevaren op de weg zoals voertuigen, voetgangers en fietsers in een aantal situaties.
“Veiligheid is bij Volvo Cars altijd de topprioriteit geweest. De vijfsterrenscores en de topcijfers van de S90 en V90 in de AEB-testprocedures benadrukken ons blijvend engagement om met onze wagens een veilige, aangename en betrouwbare rijervaring aan te bieden”, voegde Malin Ekholm daar nog aan toe.
De AEB Voetganger-tests van Euro NCAP werden in het leven geroepen om de systemen om voetgangers waar te nemen te testen door middel van drie oversteekscenario’s, die allemaal dramatisch zouden aflopen zonder het AEB-systeem. De tests vertegenwoordigen dagelijkse en kritieke situaties die in de praktijk vaak leiden tot slachtoffers onder voetgangers:
- Een volwassene komt aangerend langs de bestuurderszijde van de wagen
- Een volwassene komt aangelopen langs de passagierszijde van de wagen (voor dit scenario worden twee tests gedaan)
- Een kind komt aangerend tussen twee geparkeerde auto’s langs de passagierszijde van de wagen
Volvo Cars streeft er al lang naar dat er tegen 2020 niemand nog sterft of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo. De S90 en V90 tonen nogmaals aan dat Volvo een hoofdrolspeler is en blijft op het vlak van autoveiligheid.