Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid Electric Vehicle

Foto’s: Collage d’Images Sarre-Vanbelleghem

Tekst: Collage d’Images Sarre S
Sinds  zijn  release  werd  de  Outlander  PHEV  overgoten  met   lof  vanwege  zijn  karige  uitstoot.    Laat  ons  eerlijk  zijn  die   44gr  uitstoot  en  1,9L/100km  zijn  dan  ook  wel  exceptioneel.   Een  reden  waarom  de  PHEV  de  best  verkopende  Outlander   is.  Dat  ze  bij  Mitsubishi  niet  de  makkelijkste  weg  kozen  voor   de  Outlander  PHEV  mag  je  gerust  een  understatement   noemen.  De  eerste  Hybride  wagen  die  niet  afgeleid  werd  van   een  bestaand  model  met  verbrandingsmotor.  De  Outlander   werd  vanaf  scratch  ontworpen  met  een  hybride-­‐versie   alsook  een  verbrandingsmotor-­‐versie  in  gedachte.  Daar   neemt  Mitsubishi  de  primeur,  zij  brachten  dus  de  eerste   dual-­‐design  auto  op  de  markt.  De  volledige  ontwikkeling   gebeurde  intern  bij  Mitsubishi  met  een  prachtig  resultaat  als   gevolg.
Primeur
Wat  deze  Outlander  naast  zijn  uitstoot  zo  speciaal  maakt  is  het  feit  dat  hij  niet   door    1,  niet  2  maar  3  motoren  wordt  aangedreven.  Deze  worden  gestuurd  door   wat  Mitsubishi  het  “brein”  van  de  wagen  noemt,  namelijk  het  “PHEV  OPERATING   SYSTEM”.    Hij  is  bovendien  de  eerste  hybride  wagen  met  twee  motoren  die  zelf   ook  elektriciteit  kan  opwekken.    Primeur  na  primeur  na  primeur  dus…   Deze  wagen  werd  opgebouwd  met  ervaringen  die  men  in  de  laatste  jaren  opdeed   bij  Mitsubishi.  De  Outlander  PHEV  bundelt  kracht  en  kennis  uit  diverse   Mitsubishi  modellen.  Zo  haalden  ze  hun  mosterd  bij  de  Mitsubishi  I-­‐Miev  voor   het  EV  gedeelte.  De  4-­‐WD  technologie  komt  dan  weer  van  de  Mitsubishi  Lancer.   En  de  SUV-­‐Comfort  kent  zijn  roots  bij  de  Pajero-­‐Montereo-­‐Shogun.  Een  voor  een   bekende  namen  in  hun  segment.  Dat  deze  de  ingrediënten  waren  voor  het   Outlander  PHEV  recept  is  duidelijk  af  te  lezen  uit  de  bevindingen  van  bestuurder   &  passagiers.
  Eerste  indrukken  
 De  reacties  waren  nogal  uiteenlopend.  Vooral  de  blauwe  lak  genaamd  “Glacier   Blue”  viel  niet  bij  iedereen  in  de  smaak.  De  PHEV  is  dan  ook  de  enige  Outlander   die  in  dit  kleur  verkrijgbaar  is.  Over  het  design  waren  de  reacties  eerder  gelijk   verdeeld,  al  moeten  we  zeggen  dat  we  het  kleur  weinig  flatterend  vinden  voor  de   koetswerklijnen.    Zo  merkten  we  dat  velen  de  wagen  in  witte  of  zwarte  lak   duidelijk  meer  konden  smaken  dan  de  hybride-­‐typerende  blauwe  metaallak.  Tal   van  omstaanders  informeerden  dadelijk  naar  het  elektrische  autonomie  van  de   wagen  en    deze  waren  eerder  teleurgesteld  in  de  door  Mitsubishi  opgegeven  52     km  die    door  de  realiteit  omgevormd  wordt  naar  om  en  rond  de  35-­‐40  km.   Onterecht,  want  door  zijn  mogelijkheden  is  de  Outlander  PHEV  toch  een  zeer   interessante  wagen  voor  een  bepaalde  doelgroep,  nog  interessanter  dan  andere   EV’s  of  hybrides.
Werking  
Onze  Mitsubishi  Outlander  PHEV  of  Plug-­‐In  Hybrid  Electric  Vehicle  is  een  echte   duivel-­‐doet-­‐al.  Eigenlijk  is  hij  technisch  gezien  naast  een  hybride  ook  een  Electric   Vehicle.  Om  te  beginnen  spreken  we  over  een  wagen  die  op  te  laden  is  via  het   stroomnetwerk  zowel  huiselijke  stroom  als  publieke  stroom.  De  wagen  maakt   gebruik  van  2  elektrische  motoren.  Eentje  die  de  vooras  aandrijft  en  eentje  die  de   achteras  voor  zijn  rekening  neemt.  Deze  worden  beiden  gevoed  door  het  70   cellen  tellende  accu-­‐pakket  die  onderaan  de  wagen  werd  bevestigd.  Daarnaast   maakt  de  Outlander  PHEV  gebruik  van  1  verbrandingsmotor  met  name  een  2   liter  benzine  motor.  Deze  wordt  voor  verschillende  doeleinden  gebruikt.     De  benzine  verbrandingsmotor  kan  het  accupakket  indien  gevraagd/nodig   opladen.  Daarnaast  kan  deze  bijtreden  om  meer  stroom  te  geven  wanneer   vereist  en  kan  hij  aandrijvend  werken.  Een  hele  boterham  dus.  We  tellen  dus  3   aandrijfmodi.  Pure  EV,  Seriële  Hybridemodus  en  Parallelle  Hybridemodus.
Voor  wie  niet  meer  volgt  toch  even  een  toelichting.
-­‐De  Pure  EV  modus  betekent  dat  de  wagen  enkel  via  het  Accupakket  en  de   elektromotoren  wordt  aangedreven.  Dat  wil  zeggen  dat  de  wagen  4-­‐wiel   aangedreven  wordt.
-­‐In  Seriële  Hybridemodus  zal  de  wagen  ook  aangedreven  worden  door  de  beide   elektromotoren  en  speelt  de  verbrandingsmotor  mee  wanneer  het  gaspedaal  een   vermogensafgifte  vraagt  die  meer  dan  60kW  bedraagt,  of  als  men  120km/u  rijdt.   Maar  naast  het  feit  dat  de  verbrandingsmotor  af  en  toe  meewerkt  en  deze  ook   regelmatig  aanslaat  om  de  werking  van  de  katalysator  optimaal  te  houden  kiest   het  PHEV  OPERATING  SYSTEM  ervoor  om  de  wagen  zoveel  mogelijk  elektrisch   te  laten  rijden.
 -­‐In  de  Parallelle  Hybridemodus  worden  de  voorwielen  aangedreven  door  wat   Mitsubishi  de  Multi-­‐mode  power  unit  noemt.       De  wagen  beslist  zelf  wanneer  hij  aan  opladen  toe  is  of  in  welke  “modus”  hij   zichzelf  gaat  aandrijven.  Die  beslissing  neemt  hij  op  basis  van  de  laadtoestand   van  de  batterij  en  het  rijgedrag  van  de  bestuurder.   Twee  knoppen  in  de  cockpit  laten  ons  toe  dit  enigszins  wat  naar  onze  hand  te   zetten.  Zo  kan  je  ervoor  kiezen  om  de  energie  in  de  batterij  te  houden  en  deze  te   sparen  zodat  je  deze  kan  gebruiken  als  je  een  stadscentrum  nadert  waar  enkel   emissie  loze  voertuigen  toegelaten  worden.  De  tweede  knop  laat  ons  toe  zelf  te   beslissen  dat  het  accupakket  opgeladen  wordt  door  de  verbrandingsmotor.
 Rijgedrag  
 De  Outlander  laat  zich  lekker  door  de  bocht  sturen  aan  eender  welke  snelheid.   Niet  iets  wat  je  dadelijk  zou  verwachten  van  een  SUV  met  dergelijke  afmetingen.   We  zijn  vol  lof  over  de  wegligging  van  de  wagen  en  de  aangename  reactie  van  het   stuur.  Bij  Mitsubishi  zijn  ze  van  mening  dat  dit  komt  door  het  accupakket  die   zeer  laag  gemonteerd  werd.  Met  de  wijsvingers  aan  het  stuur  en  plakkend  aan   het  wegdek  rij  je  van  A  naar  B.  Vanuit  de  “commander’s  seat”  bewaar  je  een   perfect  overzicht  om  op  gepaste  wijze  te  anticiperen.  Prettig  rijden  is  waar  de   Outlander  naar  onze  mening  voor  staat.  Met  een  aandrijving  als  deze  zit  je  tevens   altijd  “in  de  goede  versnelling”  daar  de  motoren  altijd  het  maximale  koppel   afgeven.  Met  zijn  5-­‐NCAP  sterren  scoort  de  Outlander  ook  bij  de  beteren  van  de   klas.  Alles  om  zonder  zorgen  de  baan  op  te  gaan  dus.
 Zuinige  drinker?  
De  Outlander  PHEV,  noem  hem  gerust  een  “gelegenheidsdrinker”.  Die   gelegenheidsdrinker  blijkt  niet  zo  zuinig  te  zijn  als  opgegeven  door  de  fabrikant.   Onlangs  daagde  de  wagen  nog  op  in  een  top-­‐10  lijstje  van  wagens  die  het  meest   “liegen“  over  hun  verbruik.  Een  lijstje  waar  de  Outlander  PHEV    helaas  de  kroon   spande.  De  Britse  consumentenbond    Which  stelde  dat  de  PHEV  in  de  realiteit   120%  verbruikt.  Al  kan  je  tegenwoordig  niet  meer  voortgaan  op  het  door  de   producent  opgegeven  verbruik.  Wagens  worden  tegenwoordig  op  danig   onrealistische  wijze  op  hun  waarden  getest.  Daarnaast  heb  je  ook  de  complexe   werking  van  de  motoren  en  het  PHEV  OPERATING  SYSTEM  die  zijn  modus  zelf   kiest.  Geen  enkele  test  zou  dezelfde  resultaten  opleveren.  Laat  ons  stellen  dat  het   belangrijker  is  dat  de  wagen  het  ons  mogelijk  maakt  puur  elektrisch  te  rijden   indien  we  het  accupakket  tijdig  laden.  Hierdoor  kan  men  het  brandstofverbruik   uitschakelen  of  aanzienlijk  beperken.
 
4X4  eigenschappen.
 Toen  we  offroad  gingen  met  de  Outlander  PHEV  merkten  we  dadelijk  dat  we  van   de  elektromotoren  weinig  respons  kregen  van  wat  er  werkelijk  gaande  was   onder  de  wagen.  Door  het  uitblijven  van  geluid  krijg  je  geen  feedback  van  hoe  de   kracht  overgebracht  wordt  op  de  wielen.  Ook  wanneer  de  brandstofmotor   bijtredend  in  gang  schoot  kregen  we  door  zijn  werking  weinig  feedback  van  wat   we  gaven  en  wat  we  kregen.  Toch  kon  de  PHEV  zijn  mannetje  staan  en  bleken  we   nooit  echt  vast  te  zitten  met  de  wagen.
Afwerking      
 De  afwerkingsgraad  van  de  wagen  leek  weinig  overeen  te  stemmen  met  een   wagen  van  deze  prijsklasse.  Hoewel  we  beseffen  dat  de  kostprijs  (44.690  euro)   van  de  wagen  voornamelijk  door  de  technologie  de  hoogte  ingeduwd  wordt   vonden  we  de  afwerking  van  interieur  ontoereikend.  De  gps  en  het  infotainment   leken  ons  eerder  gedateerd  en  weinig  animerend.  De  bedieningsknoppen  vielen   wat  groot  uit,  voelden  weinig  aangenaam  en  waren  niet  echt  mooi  vormgegeven.   Ook  de  klinken  en  het  geluid  bij  het  toeslaan  van  de  deuren  deed  ons  wat  90’s   aan.  Jammer,  want  als  je  weet  wat  voor  hybridetechnologie  de  wagen  huisvest  en   als  je  gevoeld  hebt  over  welk  rijgedrag  de  wagen  beschikt  vormt  dit  naast  zijn   eerder  hoge  aanschafprijs  een  belangrijke  reden  waarom  potentiële  kopers   afhaken.           Conclusie       Wie  op  zoek  is  naar  een  multi-­‐mode  Hybride/EV  die  offroad  toch  zijn  mannetje   staat  en  zeer  aangenaam  stuurt  kan  perfect  zijn  ding  vinden  in  de  Outlander   PHEV.  Mensen  die  een  woon-­‐werkverkeer  hebben  binnen  het  40km-­‐tellende   elektrische  bereik  van  de  wagen  of  de  mogelijkheid  hebben  hun  voertuig  op  te   laden  tijdens  hun  werkuren  kunnen  het  brandstofgebruik  haast  bannen/   aanzienlijk  terugdringen.  Het  voordeel  is  dat  je  hier  over  een  Hybride/EV   beschikt  die  wanneer  nodig  kan  terugvallen  op  brandstof.  Dit  biedt  ongelooflijk   veel  voordelen  nu  er  nog  niet  genoeg  laadinfrastructuur  op  de  nodige  plaatsen   aanwezig  is.  Enig  in  zijn  klasse  en  niet  te  vergelijken  met  andere  elektrische   wagens  of  hybrides  mag  je  stellen  dat  de  Outlander  PHEV  een  wagen  is  die  je   zeker  moet  overwegen  indien  je  wenst  over  te  stappen  naar  het  hybride  of  EV   segment.
 Pro’s  
-­‐Geavanceerde  hybride/EV  technologie
-­‐Goede  wegligging
-­‐Perfect  te  gebruiken  als  EV  indien  je  niet  meer  dan  40km  ver  rijdt
Contra’s    
 -­‐Hoog  prijskaartje
-­‐Verbruik  stemt  niet  overeen  met  opgegeven  waarden
-­‐Gedateerd  interieur,  afwerkingsgraad  ligt  duidelijk  lager
Technische  gegevens  opgegeven  door  Mitsubishi       
Totaal  gewicht:               1810  kg
Bagagevolume:                    463  l
Sleepvermogen:               1500  kg
 Vermogen:   Benzinemotor 121  pk
 Elektromotor  voor              82  pk
 Elektromotor  achter           82  pk
Koppel:
Benzinemotor                    190  Nm
Elektromotor  vooraan       137  Nm
Elektromotor  achteraan    195  Nm
Rijbereik:
 EV                                   52  km
Totaal                             824  km
 Brandstofverbruik
 gemengd               1,9  l/100  km
CO2  emissie                        44  gr
 Topsnelheid                  170  km/u
 Sec  0-­‐100  km/u             11  sec
 Foto’s: Collage d’Images Sarre-Vanbelleghem
Tekst: Collage d’Images Sarre S     

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait