Foto’s: Collage d’Images Sarre-Vanbelleghem
Tekst: Collage d’Images Sarre S
Sinds zijn release werd de Outlander PHEV overgoten met lof vanwege zijn karige uitstoot. Laat ons eerlijk zijn die 44gr uitstoot en 1,9L/100km zijn dan ook wel exceptioneel. Een reden waarom de PHEV de best verkopende Outlander is. Dat ze bij Mitsubishi niet de makkelijkste weg kozen voor de Outlander PHEV mag je gerust een understatement noemen. De eerste Hybride wagen die niet afgeleid werd van een bestaand model met verbrandingsmotor. De Outlander werd vanaf scratch ontworpen met een hybride-‐versie alsook een verbrandingsmotor-‐versie in gedachte. Daar neemt Mitsubishi de primeur, zij brachten dus de eerste dual-‐design auto op de markt. De volledige ontwikkeling gebeurde intern bij Mitsubishi met een prachtig resultaat als gevolg.
Primeur
Wat deze Outlander naast zijn uitstoot zo speciaal maakt is het feit dat hij niet door 1, niet 2 maar 3 motoren wordt aangedreven. Deze worden gestuurd door wat Mitsubishi het “brein” van de wagen noemt, namelijk het “PHEV OPERATING SYSTEM”. Hij is bovendien de eerste hybride wagen met twee motoren die zelf ook elektriciteit kan opwekken. Primeur na primeur na primeur dus… Deze wagen werd opgebouwd met ervaringen die men in de laatste jaren opdeed bij Mitsubishi. De Outlander PHEV bundelt kracht en kennis uit diverse Mitsubishi modellen. Zo haalden ze hun mosterd bij de Mitsubishi I-‐Miev voor het EV gedeelte. De 4-‐WD technologie komt dan weer van de Mitsubishi Lancer. En de SUV-‐Comfort kent zijn roots bij de Pajero-‐Montereo-‐Shogun. Een voor een bekende namen in hun segment. Dat deze de ingrediënten waren voor het Outlander PHEV recept is duidelijk af te lezen uit de bevindingen van bestuurder & passagiers.
Eerste indrukken
De reacties waren nogal uiteenlopend. Vooral de blauwe lak genaamd “Glacier Blue” viel niet bij iedereen in de smaak. De PHEV is dan ook de enige Outlander die in dit kleur verkrijgbaar is. Over het design waren de reacties eerder gelijk verdeeld, al moeten we zeggen dat we het kleur weinig flatterend vinden voor de koetswerklijnen. Zo merkten we dat velen de wagen in witte of zwarte lak duidelijk meer konden smaken dan de hybride-‐typerende blauwe metaallak. Tal van omstaanders informeerden dadelijk naar het elektrische autonomie van de wagen en deze waren eerder teleurgesteld in de door Mitsubishi opgegeven 52 km die door de realiteit omgevormd wordt naar om en rond de 35-‐40 km. Onterecht, want door zijn mogelijkheden is de Outlander PHEV toch een zeer interessante wagen voor een bepaalde doelgroep, nog interessanter dan andere EV’s of hybrides.
Werking
Onze Mitsubishi Outlander PHEV of Plug-‐In Hybrid Electric Vehicle is een echte duivel-‐doet-‐al. Eigenlijk is hij technisch gezien naast een hybride ook een Electric Vehicle. Om te beginnen spreken we over een wagen die op te laden is via het stroomnetwerk zowel huiselijke stroom als publieke stroom. De wagen maakt gebruik van 2 elektrische motoren. Eentje die de vooras aandrijft en eentje die de achteras voor zijn rekening neemt. Deze worden beiden gevoed door het 70 cellen tellende accu-‐pakket die onderaan de wagen werd bevestigd. Daarnaast maakt de Outlander PHEV gebruik van 1 verbrandingsmotor met name een 2 liter benzine motor. Deze wordt voor verschillende doeleinden gebruikt. De benzine verbrandingsmotor kan het accupakket indien gevraagd/nodig opladen. Daarnaast kan deze bijtreden om meer stroom te geven wanneer vereist en kan hij aandrijvend werken. Een hele boterham dus. We tellen dus 3 aandrijfmodi. Pure EV, Seriële Hybridemodus en Parallelle Hybridemodus.
Voor wie niet meer volgt toch even een toelichting.
-‐De Pure EV modus betekent dat de wagen enkel via het Accupakket en de elektromotoren wordt aangedreven. Dat wil zeggen dat de wagen 4-‐wiel aangedreven wordt.
-‐In Seriële Hybridemodus zal de wagen ook aangedreven worden door de beide elektromotoren en speelt de verbrandingsmotor mee wanneer het gaspedaal een vermogensafgifte vraagt die meer dan 60kW bedraagt, of als men 120km/u rijdt. Maar naast het feit dat de verbrandingsmotor af en toe meewerkt en deze ook regelmatig aanslaat om de werking van de katalysator optimaal te houden kiest het PHEV OPERATING SYSTEM ervoor om de wagen zoveel mogelijk elektrisch te laten rijden.
-‐In de Parallelle Hybridemodus worden de voorwielen aangedreven door wat Mitsubishi de Multi-‐mode power unit noemt. De wagen beslist zelf wanneer hij aan opladen toe is of in welke “modus” hij zichzelf gaat aandrijven. Die beslissing neemt hij op basis van de laadtoestand van de batterij en het rijgedrag van de bestuurder. Twee knoppen in de cockpit laten ons toe dit enigszins wat naar onze hand te zetten. Zo kan je ervoor kiezen om de energie in de batterij te houden en deze te sparen zodat je deze kan gebruiken als je een stadscentrum nadert waar enkel emissie loze voertuigen toegelaten worden. De tweede knop laat ons toe zelf te beslissen dat het accupakket opgeladen wordt door de verbrandingsmotor.
Rijgedrag
De Outlander laat zich lekker door de bocht sturen aan eender welke snelheid. Niet iets wat je dadelijk zou verwachten van een SUV met dergelijke afmetingen. We zijn vol lof over de wegligging van de wagen en de aangename reactie van het stuur. Bij Mitsubishi zijn ze van mening dat dit komt door het accupakket die zeer laag gemonteerd werd. Met de wijsvingers aan het stuur en plakkend aan het wegdek rij je van A naar B. Vanuit de “commander’s seat” bewaar je een perfect overzicht om op gepaste wijze te anticiperen. Prettig rijden is waar de Outlander naar onze mening voor staat. Met een aandrijving als deze zit je tevens altijd “in de goede versnelling” daar de motoren altijd het maximale koppel afgeven. Met zijn 5-‐NCAP sterren scoort de Outlander ook bij de beteren van de klas. Alles om zonder zorgen de baan op te gaan dus.
Zuinige drinker?
De Outlander PHEV, noem hem gerust een “gelegenheidsdrinker”. Die gelegenheidsdrinker blijkt niet zo zuinig te zijn als opgegeven door de fabrikant. Onlangs daagde de wagen nog op in een top-‐10 lijstje van wagens die het meest “liegen“ over hun verbruik. Een lijstje waar de Outlander PHEV helaas de kroon spande. De Britse consumentenbond Which stelde dat de PHEV in de realiteit 120% verbruikt. Al kan je tegenwoordig niet meer voortgaan op het door de producent opgegeven verbruik. Wagens worden tegenwoordig op danig onrealistische wijze op hun waarden getest. Daarnaast heb je ook de complexe werking van de motoren en het PHEV OPERATING SYSTEM die zijn modus zelf kiest. Geen enkele test zou dezelfde resultaten opleveren. Laat ons stellen dat het belangrijker is dat de wagen het ons mogelijk maakt puur elektrisch te rijden indien we het accupakket tijdig laden. Hierdoor kan men het brandstofverbruik uitschakelen of aanzienlijk beperken.
4X4 eigenschappen.
Toen we offroad gingen met de Outlander PHEV merkten we dadelijk dat we van de elektromotoren weinig respons kregen van wat er werkelijk gaande was onder de wagen. Door het uitblijven van geluid krijg je geen feedback van hoe de kracht overgebracht wordt op de wielen. Ook wanneer de brandstofmotor bijtredend in gang schoot kregen we door zijn werking weinig feedback van wat we gaven en wat we kregen. Toch kon de PHEV zijn mannetje staan en bleken we nooit echt vast te zitten met de wagen.
Afwerking
De afwerkingsgraad van de wagen leek weinig overeen te stemmen met een wagen van deze prijsklasse. Hoewel we beseffen dat de kostprijs (44.690 euro) van de wagen voornamelijk door de technologie de hoogte ingeduwd wordt vonden we de afwerking van interieur ontoereikend. De gps en het infotainment leken ons eerder gedateerd en weinig animerend. De bedieningsknoppen vielen wat groot uit, voelden weinig aangenaam en waren niet echt mooi vormgegeven. Ook de klinken en het geluid bij het toeslaan van de deuren deed ons wat 90’s aan. Jammer, want als je weet wat voor hybridetechnologie de wagen huisvest en als je gevoeld hebt over welk rijgedrag de wagen beschikt vormt dit naast zijn eerder hoge aanschafprijs een belangrijke reden waarom potentiële kopers afhaken. Conclusie Wie op zoek is naar een multi-‐mode Hybride/EV die offroad toch zijn mannetje staat en zeer aangenaam stuurt kan perfect zijn ding vinden in de Outlander PHEV. Mensen die een woon-‐werkverkeer hebben binnen het 40km-‐tellende elektrische bereik van de wagen of de mogelijkheid hebben hun voertuig op te laden tijdens hun werkuren kunnen het brandstofgebruik haast bannen/ aanzienlijk terugdringen. Het voordeel is dat je hier over een Hybride/EV beschikt die wanneer nodig kan terugvallen op brandstof. Dit biedt ongelooflijk veel voordelen nu er nog niet genoeg laadinfrastructuur op de nodige plaatsen aanwezig is. Enig in zijn klasse en niet te vergelijken met andere elektrische wagens of hybrides mag je stellen dat de Outlander PHEV een wagen is die je zeker moet overwegen indien je wenst over te stappen naar het hybride of EV segment.
Pro’s
-‐Geavanceerde hybride/EV technologie
-‐Goede wegligging
-‐Perfect te gebruiken als EV indien je niet meer dan 40km ver rijdt
Contra’s
-‐Hoog prijskaartje
-‐Verbruik stemt niet overeen met opgegeven waarden
-‐Gedateerd interieur, afwerkingsgraad ligt duidelijk lager
Technische gegevens opgegeven door Mitsubishi
Totaal gewicht: 1810 kg
Bagagevolume: 463 l
Sleepvermogen: 1500 kg
Vermogen: Benzinemotor 121 pk
Elektromotor voor 82 pk
Elektromotor achter 82 pk
Koppel:
Benzinemotor 190 Nm
Elektromotor vooraan 137 Nm
Elektromotor achteraan 195 Nm
Rijbereik:
EV 52 km
Totaal 824 km
Brandstofverbruik
gemengd 1,9 l/100 km
CO2 emissie 44 gr
Topsnelheid 170 km/u
Sec 0-‐100 km/u 11 sec
Foto’s: Collage d’Images Sarre-Vanbelleghem
Tekst: Collage d’Images Sarre S