- Premium merk brengt zijn visie op de mobiliteit van de toekomst naar Europese klanten, met het thema TECHNOLOGY DRIVES ELEGANCE
- Fusie van verfijnd design met unieke kenmerken en baanbrekende geïntegreerde voertuigintelligentie
- Twee modellen beschikbaar, beginnend met de adembenemende Z9GT
DENZA, het premium technologiegerichte automerk van de BYD Group, is officieel gelanceerd in Europa. Geïntroduceerd in het hart van de Brera Design Week in Milaan, combineert DENZA op succesvolle wijze elegante Europese designelementen met verfijnde materialen en geavanceerde innovaties. Tegelijkertijd benut het merk de enorme onderzoeks- en ontwikkelingscapaciteiten van ’s werelds grootste fabrikant van nieuwe energievoertuigen om baanbrekende dynamiek en prestaties te leveren.
Het nieuwe merk heeft tevens bevestigd dat het zijn Europese introductie zal beginnen met de geavanceerde Z9GT, een model dat vele unieke kenmerken naar de premium markt brengt en klanten de keuze biedt tussen een volledig elektrische aandrijflijn of het enorme rijbereik van een Super DM plug-in hybride. Het tweede model bij de lancering is de D9, een MPV die duurzame aandrijflijnen combineert met een interieur dat is ontworpen om businessclass-comfort te bieden.
Stella Li, Executive Vice President van BYD: “We zijn verheugd om DENZA aan Europese klanten te introduceren, te beginnen hier in Milaan en met een verdere uitrol in de loop van 2025. Dit is een merk dat altijd al Europese designinvloeden in zijn DNA heeft gehad, en we zijn ervan overtuigd dat Europese klanten inspiratie zullen vinden in de manier waarop DENZA deze invloeden combineert met onze geavanceerde technologieën, het beste vakmanschap en, voor het eerst in dit segment, een echte focus op efficiënte, duurzame nieuwe energie-aandrijflijnen.”
Europese invloed vanaf het begin – de evolutie van DENZA
DENZA werd in 2010 opgericht als een joint venture tussen BYD en Mercedes-Benz, waardoor een unieke mix van Europees design en luxe ervaring ontstond, gecombineerd met Chinese expertise in elektrificatie. Die Europese roots blijven tot op de dag van vandaag verweven in de kern van DENZA’s producten. Hoewel DENZA nu volledig eigendom is van BYD, wordt de designrichting nog steeds geleid door de gerenommeerde Duitse ontwerper Wolfgang Egger. Bovendien profiteert het merk meer dan ooit van de enorme ontwikkelingsafdeling van BYD, waar meer dan 120.000 ingenieurs voortdurend werken aan innovatieve technologieën die de gebruikerservaring verbeteren.
Elke letter in de naam DENZA vertegenwoordigt een kernwaarde van het merk:
De D staat voor Diverse, verwijzend naar de brede reeks capaciteiten die de modellijn zal omvatten. De E verwijst naar Elegance, een knipoog naar het tijdloze design en het comfortabele rijgedrag en interieur van DENZA-modellen. De N staat voor Novel, een reflectie van de unieke kenmerken die DENZA-voertuigen introduceren, terwijl de Z voor Zenith staat, vanwege de ultieme verfijning die wordt bereikt door het op maat gemaakte e3 Platform en de toewijding vanaf het begin aan nieuwe energietechnologieën. En de A staat voor Aspirational, waarmee wordt erkend dat DENZA zich in het premiumsegment bevindt, met een aantrekkelijk design, hoogwaardige materialen en topkwaliteit.
Tijdloze elegantie in design ontmoet geavanceerde technologie
Visueel combineert DENZA verfijnde elegantie en premium vakmanschap om een sterk gevoel van robuustheid, veiligheid en kracht te creëren, terwijl tegelijkertijd uitzonderlijke verfijning en aerodynamische efficiëntie worden geboden. De inspiratie voor de schone, minimalistische oppervlakken van de voertuigen is zijde – een stof die zowel visueel als tastbaar luxueus is.
Wolfgang Egger, Hoofdontwerper van DENZA: “Er zijn bepaalde regels in design, net zoals in architectuur. Elke lijn, elk grafisch element en elk oppervlak moet in relatie staan tot de rest en logisch zijn. Echte lijnen versterken de schoonheid van de sculptuur, en dat is precies wat we met het design van DENZA hebben nagestreefd.”
Hij vervolgt: “Zijde is op veel manieren een inspiratiebron. Neem een sculptuur of een voertuig zoals de DENZA Z9GT en bedek het met zijde. Doe vervolgens hetzelfde met katoen, en je zult een enorm verschil zien. Zijde valt natuurlijk over de carrosserie en onthult nog steeds, onder het oppervlak, de schoonheid van wat er al is.”
Deze ontwerpfilosofie levert zelfverzekerde, vloeiende lijnen op die precisie uitstralen in elk detail, terwijl tegelijkertijd optimaal gebruik wordt gemaakt van het specifieke DENZA-platform om verhoudingen te creëren die het oog aanspreken en het interieur maximaliseren voor een uitzonderlijk comfortabele passagierservaring.
Met BYD als moederbedrijf zijn geavanceerde technologie en slimme, verbonden ervaringen kernkenmerken van DENZA. Het interieur van de DENZA-modellen straalt een hoogtechnologische ambiance uit, met een kenmerkend groot touchscreen in het midden van de console en een cockpit met omlopend design, evenals multimediaschermen voor de achterpassagiers en premium geluidssystemen.
Aangedreven door het geavanceerde e3 Platform
In het hart van de Z9GT ligt het e3 Platform, speciaal ontwikkeld voor DENZA. Dit platform introduceert een reeks wereldprimeurs en toonaangevende functies gebaseerd op vier kerntechnologieën: onafhankelijke met drie motoren, onafhankelijke achterwielbesturing met twee motoren, Vehicle Motion Control en Cell-to-Body batterij-integratie.
Dankzij deze allesomvattende oplossing hebben voertuigen met het e3 Platform unieke mogelijkheden binnen het premiumsegment: de draaicirkel van een compacte stadsauto voor in een model uit het E-segment, crab-walking-functionaliteit voor smalle straten met obstakels en supersnelle reactietijden, wat zorgt voor een hogere mate van dynamische betrokkenheid en veiligheid.
Sensationele Z9GT leidt de Europese doorbraak
DENZA wordt gelanceerd met in eerste instantie een line-up van twee modellen, met als blikvanger de technologische en ontwerpmeesterzet Z9GT. Voor het eerst onthuld op de Beijing Motor Show in 2024, is de Z9GTeen dynamische, geavanceerde shooting brake die ongeëvenaarde prestaties levert, zowel met een volledig elektrische aandrijflijn als met een hypermoderne driemotorige Super DM hybride-configuratie.
De Z9GT is het perfecte toonbeeld van DENZA’s op maat gemaakte e3 Platform, dat de voertuigen van het merk in staat stelt om hardware en software te integreren die hen ver boven de huidige premiumklasse uit tilt.
Het tweede model voor Europa is de D9, een premium zevenzits MPV die executive-niveau qua comfort en verfijning biedt. De D9 zal het premium MPV-segment herdefiniëren met een volledig pakket aan geavanceerde in-car technologieën en ultra-efficiënte nieuwe energie-aandrijflijnen.
DENZA-tijdlijn
2010: DENZA wordt opgericht als joint venture tussen BYD en Daimler, met als doel een nieuw premium merk te creëren.
2014: Het eerste DENZA-model, de EV, wordt gelanceerd.
2021: DENZA krijgt een nieuwe merkidentiteit en een nog scherpere focus op premium design en technologie.
2023: DENZA breidt zijn portfolio uit met de integratie van elegant design en vooruitstrevende techniek in zijn sedans en SUV’s. Dit vergroot het bereik van het merk in een aantal nieuwe segmenten en helpt om nieuwe klanten te bereiken.
2024: DENZA begint nieuwe modellen te ontwikkelen en lanceren in buitenlandse markten, het merk herdefinieert vooruitstrevendheid, raffinement en duurzame technologie die klanten in een premium auto mogen verwachten.
2025: DENZA arriveert officieel in Europa, met zijn introductie tijdens de prestigieuze Brera Design Week in Milaan.