De nieuwe Audi A5 plug-inhybrides combineren dynamiek, efficiëntie en een groot elektrisch rijbereik

  • Audi biedt de A5 Avant en berline als e-hybrid quattro* in twee vermogensniveaus die tot 270 kW systeemvermogen aanleveren
  • HV-batterij met grotere capaciteit en energiedichtheid en slimme recuperatiestrategie bevorderen de efficiëntie en beschikbaarheid van vermogen
  • Slim hybridebeheer zorgt automatisch voor optimale werkingsstrategie met een elektrisch rijbereik tot 110 kilometer

Gezinsuitbreiding voor de nieuwe Audi A5 op het Premium Platform Combustion (PPC): voor het eerst biedt Audi voor de A5-modelreeks naast de zuiver thermische versies twee plug-inhybride varianten (PHEV) in twee vermogensniveaus. Klanten kunnen daarmee rekenen op meer comfort en technische innovaties voor hun dagelijkse mobiliteit. De nieuwe generatie HV-batterijen heeft een met ongeveer 45 procent verhoogde capaciteit. Daarnaast draagt het verhoogde recuperatievermogen bij tot een elektrisch rijbereik tot 110 kilometer.

Met de nieuwe A5-familie heeft Audi het volgende hoofdstuk aangesneden in zijn succesvolle geschiedenis als middenklasser, met een aangescherpte designtaal, hypermoderne verbrandingsmotortechnologie en een nieuw bedieningsconcept. De nieuwe plug-inhybride modelvarianten voor de A5-reeks bieden klanten nog meer flexibiliteit en efficiëntie. Om de nieuwe PHEV’s nog herkenbaarder te maken introduceert Audi met onmiddellijke ingang de technologiebenaming ‘e-hybrid’.

“Als onderdeel van ons modellenoffensief breiden we ons aanbod van plug-inhybrides in 2025 aanzienlijk uit”, zegt Audi’s CEO Gernot Döllner. “Met een systeemvermogen tot 270 kW biedt de nieuwe generatie van onze plug-inhybride modellen een sportieve en comfortabele rijervaring en een evenwichtige combinatie van prestaties en efficiëntie.”

Geoffrey Bouquot, bestuurslid voor Technische Ontwikkeling bij AUDI AG, voegt daaraan toe:

“Dankzij het grotere elektrische rijbereik van onze nieuwe plug-inhybrides kunnen onze klanten het merendeel van hun dagelijkse verplaatsingen puur elektrisch afleggen. Onze hybridetechnologie combineert het beste van twee werelden en biedt een hoge mate van flexibiliteit in het dagelijkse leven. En de nieuwe technologiebenaming ‘e-hybrid’ maakt dat nu ook bij de eerste oogopslag herkenbaar.”

De nieuwe Audi A5 Avant e-hybrid quattro* en de Audi A5 berline e-hybrid quattro* zijn verkrijgbaar in twee vermogensniveaus. Ze worden aangedreven door een 2.0 TFSI-motor met een vermogen van 185 kW (252 pk) en een elektromotor die tot 105 kW levert. In de versie met 270 kW accelereren de Avant en berline in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u. De versies met 220 kW accelereren van 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden. Alle varianten halen een topsnelheid van 250 km/u.

Het hart van de nieuwe A5 plug-inhybrides is de nieuwe hoogspanningsbatterij achterin het voertuig. Audi heeft haar capaciteit met ongeveer 45 procent verhoogd tot 25,9 kWh (netto 20,7 kWh). Het maximale AC-oplaadvermogen is verhoogd naar 11 kW. Dat vermogen verkort de oplaadtijd van 0 tot 100 procent tot slechts 2,5 uur.

Audi heeft ook de recuperatieprestaties aanzienlijk verbeterd en de mate van stuwkrachtrecuperatie kan in de EV-modus worden aangepast met behulp van paddles op het stuurwiel. In principe rijdt de nieuwe A5 e-hybrid* zo lang mogelijk elektrisch om de beschikbare batterijlading volledig te benutten tot aan de bestemming. In de overeenkomstige rijmodus recupereert het voertuig automatisch energie. De parameters daarvoor zijn routegegevens die zijn opgeslagen in het navigatiesysteem. De nieuwe A5 e-hybrid quattro* kan ook automatisch energie recupereren zonder actieve routebegeleiding.

Het hybridebeheer van de nieuwe modellen is ontworpen voor efficiëntie, flexibiliteit en maximaal comfort voor de klant en selecteert automatisch de optimale werkingsstrategie. Er zijn twee bedrijfsmodi beschikbaar: EV en Hybrid. In de EV-modus rijden de PHEV-modellen zuiver elektrisch. In de Hybrid-modus houdt het hybridebeheersysteem het laadniveau desgewenst op een constante waarde om voldoende elektrische energie op te sparen voor later gebruik, bijvoorbeeld voor elektrisch rijden in de stad. Naast de automatische Hybrid-modus kan het gewenste laadniveau nu voor het eerst individueel worden geselecteerd met behulp van een digitale schuifregelaar.

Net zoals de rest van de A5-familie hebben de PHEV-varianten een hoogwaardige standaarduitrusting. De sportief ogende A5 e-hybrid quattro*-modellen met het hoogste vermogensniveau zijn standaard uitgerust met het S line-exterieurpack, het zwarte stylingpack en privacybeglazing, voor een bijzonder dynamische uitstraling.

De A5 berline e-hybrid quattro* met het laagste vermogensniveau heeft een vanafprijs van 60.500 euro BTW inclusief. De prijs voor de nieuwe A5 Avant e-hybrid quattro* begint bij 62.150 euro BTW inclusief. De nieuwe e-hybrid-versies, die in Neckarsulm worden gebouwd, zijn vanaf 27 maart 2025 in Europa te bestellen. De marktlancering is gepland vanaf april 2025.

Slim aandrijfbeheer voor meer efficiëntie

Het hybridebeheer van de nieuwe modellen is ontworpen voor efficiëntie, flexibiliteit en maximaal comfort voor de klant en selecteert automatisch de optimale werkingsstrategie. De elektrische aandrijving wordt verzorgd door een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor met een piekvermogen van 105 kW. De elektromotor is geïntegreerd in de behuizing van de zeventraps S tronic. Het volledige systeemkoppel is al beschikbaar vanaf stationair toerental: 500 Nm voor de 270kW-versie en 450 Nm voor de 220kW-variant. De vermogenselektronica (pulsomvormer) die wordt gebruikt in de plug-inhybride modellen van de A5, is een nieuwe ontwikkeling. De pulsomvormer is kleiner, lichter en efficiënter, waardoor het stroomverbruik daalt. Het verbruik in Hybrid-modus is daardoor ook lager.

Static photo,
Colour: Glacier white

Batterijcapaciteit en energiedichtheid aanzienlijk toegenomen

Het hart van de nieuwe A5 plug-inhybrides is de nieuwe hoogspanningsbatterij (HV-batterij) achterin het voertuig. Met 25,9 kWh (netto 20,7 kWh) heeft Audi de capaciteit met ongeveer 45 procent vergroot ten opzichte van zijn plug-inhybride voorganger, de A6 TFSI e. De benodigde installatieruimte is daarentegen slechts licht toegenomen, rekening houdend met de aanzienlijk grotere capaciteit. De afmetingen van de HV-batterij bedragen 992 x 996 x 177 millimeter. Door de doorontwikkelde en aanzienlijk geoptimaliseerde interactie tussen de mechanische frictierem en de energieterugwinning via de elektromotor is het regeneratieve remvermogen ook toegenomen.

De batterijcellen voor de A5 e-hybrid* zijn vanwege de beschikbare ruimte op één niveau geordend en geïntegreerd in het achterste gedeelte van de auto. Elke prismatische cel slaat ongeveer 46 procent meer energie op dan de cellen die eerder werden gebruikt in voertuigen met een lage bodem in het C-segment. De oplaadcapaciteit van elke cel bedraagt 70 ampère-uur (Ah). De samenstelling van de grondstoffen van de cellen maakt een hogere energiedichtheid mogelijk. De energie van de batterij is gebundeld in 17 cellen, zogenaamde stacks. Zes van deze stacks vormen een eenheid en zijn in serie geschakeld.

Wat betreft de ordening van de batterijcellen volgt Audi een nieuwe aanpak met cell-to-pack. Daarbij worden de cellen niet langer in een batterijmodule geplaatst, maar rechtstreeks in de batterijbehuizing gelijmd. Door de hogere verpakkingsdichtheid die daardoor mogelijk is, kan de energie-inhoud en energiedichtheid van het HV-systeem worden verhoogd met minder benodigde ruimte. Dankzij verdere technische ontwikkelingen in de celchemie is een hoger elektrisch vermogen beschikbaar in vergelijking met de vorige generatie, zelfs bij een lage laadtoestand (SoC) en lage buitentemperaturen.

Het maximaal mogelijke AC-oplaadvermogen is verhoogd van tweefasig 7,4 kW tot driefasig 11 kW, afhankelijk van de betreffende infrastructuur. Met dat verhoogde vermogen wordt de tijd om de HV-batterij van 0 tot 100 procent op te laden teruggebracht tot slechts 2,5 uur. Een oplaadkabel (mode 3, stekkertype 2) voor comfortabel opladen thuis en onderweg is standaard.

Meer energierecuperatie in de uitrol- en remmodus

Vergeleken met de vorige PHEV-generatie van de A6 heeft Audi de recuperatieprestaties in de nieuwe A5 e-hybrid* aanzienlijk verbeterd. In principe streeft het PHEV-model ernaar om zo lang mogelijk elektrisch te rijden en de beschikbare batterijlading volledig te benutten tot aan de bestemming. De fases waarin de voet van het gaspedaal wordt gehaald, zijn bepalend voor de efficiëntie van de plug-inhybride aandrijving. In dergelijke situaties wordt de stuwkrachtrecuperatie bij het uitrollen geregeld via een gedefinieerde vertraging, afhankelijk van het geselecteerde aandrijfniveau. Daarnaast kan automatische recuperatie in de MMI worden ingesteld in de aandrijfniveaus D en M. Daarbij varieert het voertuig de recuperatie automatisch. De parameters daarvoor zijn routegegevens die zijn opgeslagen in het navigatiesysteem, zoals hellingen, bochtstralen, borden voor bebouwde kom of snelheidsbeperkingen. Een andere belangrijke factor is het voorliggende verkeer. Zodra de automatische recuperatie is geselecteerd, worden voorspellende signalen aan de stuwkrachtrecuperatiefunctie doorgegeven met behulp van de Predictive Efficiency Assistant (PEA). De nieuwe A5 e-hybrid* kan ook automatisch energie recupereren zonder actieve routegeleiding.

Wanneer tijdens vertragingsfases ook het rempedaal wordt ingetrapt, kunnen de A5 Avant e-hybrid quattro* en de A5 berline e-hybrid quattro* tot 88 kW vermogen terugwinnen en aan de HV-batterij voeden. Bij gebruik als generator neemt de elektromotor meer dan 90 procent van alle vertragingsprocessen voor zijn rekening. Het geïntegreerde remregelsysteem met blendingfunctie (iBRS) zorgt voor drukloos remmen en de best mogelijke energierecuperatie. De hydraulische wielremmen komen alleen in actie tijdens zware remmanoeuvres. Het remgevoel voor de bestuurder blijft daardoor volledig onaangetast, omdat het rempedaal en de remhydrauliek ontkoppeld zijn.

Recuperatieniveau instelbaar via paddles op het stuurwiel

Dankzij de nieuwe elektronica-architectuur E3, die in het Premium Platform Combustion (PPC) wordt gebruikt, kan de mate van stuwkrachtrecuperatie in de elektrische rijmodus (EV-modus) in drie niveaus worden ingesteld met behulp van paddles op het stuurwiel, net als bij de volledig elektrische modellen. Het elektrische rem- en overeenkomstige recuperatieniveau is te selecteren met de linker paddle (min). Met de rechter paddle (plus) kan het recuperatieniveau weer worden verlaagd. Zo kunnen de paddles worden gebruikt om een hoger vertragingsniveau in te stellen, bijvoorbeeld voor een bocht. Op niveau nul rolt de plug-inhybride uit zonder extra weerstandskoppel wanneer de voet van het gaspedaal wordt gehaald. In deze instelling word alleen energie teruggewonnen wanneer de rem wordt gebruikt.

Slimme werkingsstrategie voor maximale efficiëntie

Er zijn twee bedrijfsmodi beschikbaar in de nieuwe PHEV-varianten van de A5: EV en Hybrid. In EV-modus rijden de PHEV-modellen volledig elektrisch. De verbrandingsmotor wordt alleen ingeschakeld in de volgende situaties: bewuste deselectie via de schakelbalk onder het panoramadisplay of via de MMI, in het rijprogramma S, via de geselecteerde modus van het rijdynamieksysteem Audi drive select of bij het starten van de routegeleiding met ingeschakelde hybrideassistent. Als de gps-routegeleiding actief is, houdt de hybrideassistent rekening met de routegegevens bij het selecteren van de rijmodus. De verbrandingsmotor wordt ook ingeschakeld tijdens een kickdown en de EV-modus wordt uitgeschakeld totdat de kickdownactie is beëindigd. Als geen van deze situaties zich voordoet, gebruiken de nieuwe PHEV-modellen de HV-batterij in de EV-modus totdat die volledig ontladen is. De digitale schuifregelaar, waarmee het gewenste laadniveau van de HV-batterij (SoC) via de MMI in de Hybrid-modus kan worden geregeld, kan in de EV-modus niet worden bediend, omdat de batterijlading volledig wordt benut. In de EV-modus is de topsnelheid begrensd tot 140 km/u. De PHEV-modellen kunnen zowel in de EV-modus als in de Hybrid-modus worden gestart. De laatst gebruikte modus blijft behouden wanneer de auto opnieuw wordt gestart.

Wanneer in de Hybrid-modus wordt gereden, houdt het hybridebeheersysteem het laadniveau van de batterij op een constante waarde, zodat er genoeg elektrische energie wordt opgespaard voor later gebruik, bijvoorbeeld voor elektrisch rijden in de stad. De A5 berline e-hybrid quattro* kan tot 116 km zuiver elektrisch rijden volgens de WLTP EAER City-waarde.

In termen van geoptimaliseerd brandstofverbruik is de Hybrid-modus de meest efficiënte rijmodus voor zowel korte als lange afstanden. Afhankelijk van de rijsituatie of de prestatiebehoeften van de bestuurder beslist de werkingsstrategie of er elektrisch of hybride moet worden gereden om zo efficiënt mogelijk te zijn. Het PHEV-model geeft de voorkeur aan elektrisch rijden in stedelijke gebieden. Bij hogere snelheden neemt het aandeel hybride rijden toe. Met actieve routegeleiding houdt de werkingsstrategie rekening met de routeplanning en wordt automatisch de best mogelijke energieconfiguratie voor de gewenste route geselecteerd. Het voertuig berekent op welke delen van de route elektrisch gereden moet worden om een zo hoog mogelijke rijefficiëntie te bereiken. Bijvoorbeeld, trajecten die naar alle waarschijnlijkheid met lage snelheden zullen worden afgelegd, zoals stedelijke gebieden of files, worden bij voorkeur elektrisch gereden. Wanneer de hybrideassistent is geactiveerd en de routebegeleiding actief is, worden instellingen zoals het gewenste laadniveau overschreven om een efficiënte rijstrategie te garanderen.

Naast de automatische Hybrid-modus kan het gewenste laadniveau nu voor het eerst individueel worden geselecteerd met behulp van een digitale schuifregelaar. Zo kunnen gebruikers precies bepalen hoe hoog het laadniveau van de HV-batterij moet zijn. Bovendien kan het laadniveau bijvoorbeeld voor het begin van de verplaatsing worden ingesteld, zodat er nog voldoende elektrische energie beschikbaar zal zijn als elektrisch rijden op de bestemming gewenst is of als daar geen oplaadmogelijkheid is.

De gewenste laadtoestand kan in gedefinieerde stappen worden ingesteld met behulp van een digitale schuifregelaar op een procentuele schaal. Als de ingestelde SoC-waarde (State of Charge) lager is dan de werkelijke SoC-waarde op dat moment, wordt de HV-batterij tot deze waarde ontladen. Als de doelwaarde en de werkelijke waarde overeenkomen, wordt voornamelijk de verbrandingsmotor ingeschakeld om de laadtoestand te handhaven. Als de doelwaarde boven de werkelijke waarde ligt, wordt het voertuig uitsluitend door de verbrandingsmotor aangedreven om de HV-batterij op te laden. De HV-batterij wordt opgeladen om de efficiëntie te maximaliseren en de impact op het milieu te minimaliseren. Dat betekent dat de batterij alleen door de verbrandingsmotor wordt opgeladen bij snelheden boven 65 km/u; onder deze snelheid wordt ​ het laadniveau gehandhaafd. Dat maximaliseert de efficiëntie en zorgt voor een groter aandeel elektrisch rijden in de stad of in stop-and-goverkeer. De HV-batterij kan op deze manier worden opgeladen tot een SoC van 75 procent. Dat zorgt ervoor dat de HV-batterij tijdens het rijden met maximale efficiëntie wordt opgeladen. Om de SoC te verhogen boven de 75 procent is een externe AC-oplaadbron nodig.

Interior

Uitgebreide standaarduitrusting

Net zoals de rest van de A5-familie hebben de PHEV-modellen een hoogwaardige standaarduitrusting. Die omvat een progressieve stuurinrichting, een navigatiesysteem, het MMI-panoramadisplay en een telefoonlade met inductieve oplaadfunctie.
​Daarnaast wordt de standaarduitrusting van de PHEV-modellen aangevuld met automatische airco met 3 zones, standverwarming en 18-duimsvelgen. ​
​​
​Het koffervolume van de Avant bedraagt 361 liter. Met neergeklapte achterbank, die standaard deelbaar is in de verhouding 40:20:40, is er tot 1.306 liter beschikbaar. In de berline heeft de bagageeruimte een inhoud van 331 tot 1.175 liter. ​
​Het maximaal toelaatbare sleepvermogen bedraagt 1.900 kilogram geremd en 750 kilogram niet-geremd. De maximale dakbelasting is 90 kilogram en de maximale kogeldruk 80 kilogram.

Het standaard aircosysteem met elektrische koelmiddelcompressor werkt niet alleen tijdens het rijden in EV- en Hybrid-modus, maar ook elektrisch bij stilstand voor het wegrijden. Desgewenst zorgt de standverwarming al voor een comfortabele interieurtemperatuur voor het instappen. Dat kan rechtstreeks in de auto of via de myAudi-app worden geprogrammeerd.

De optionele comfort-standverwarming kan worden gebruikt om andere optionele functies te activeren, zoals stoelverwarming, stoelventilatie, stuurwielverwarming en ruitverwarming. Bij het ontgrendelen van het voertuig met de sleutel met afstandsbediening kan ook een ‘snelle klimaatregeling’ worden gestart. Dat betekent dat het interieur snel kan worden geklimatiseerd, zelfs zonder app. De standaard automatische airco met 3 zones regelt automatisch de luchttemperatuur, het luchtvolume en de luchtverdeling afzonderlijk voor de bestuurder, de voorpassagier en de tweede zitrij. De comfort-standverwarming kan worden ingesteld of geactiveerd in de MMI of comfortabel via de myAudi-app.

De sportief ogende A5 e-hybrid quattro* met 270 kW vermogen, het S line-exterieurpack, het zwarte stylingpack en privacybeglazing voor een bijzonder dynamische look zijn allemaal standaard aan boord. Net als de Audi S5 heeft de e-hybride quattro met 270 kW ledkoplampen plus en ledachterlichten pro. ​
​Parkeerhulp plus met afstandsweergave en achteruitrijcamera, sportstoelen in leder-kunstledercombinatie, sportonderstel, 19-duimsvelgen en rode remklauwen ronden de uitgebreide standaarduitrusting af. De 220kW-versie wordt standaard geleverd met onder meer 18-duimsvelgen en automatische airco met 3 zones. ​
​Alle A5-modellen zijn voor de Europese markt ook uitgerust met verwarmbare voorstoelen.

Naar wens kunnen de nieuwe plug-inhybrides en alle modellen in de A5-familie ook worden besteld met verschillende uitrustingspacks die een breed scala aan optionele extra’s bundelen en tegemoetkomen aan diverse wensen van klanten. Het businesspack is een nieuwe toevoeging aan het gamma voor Europa. In de PHEV-variant is het pack beschikbaar voor het vermogensniveau van 220 kW. Het instappack bundelt de belangrijkste functies die het comfort en de digitale connectiviteit in het voertuig verhogen. Geselecteerde rijhulpsystemen en andere blikvangers ondersteunen het rijden in dagelijkse omstandigheden. Het pack omvat de adaptieve snelheidsassistent, de parkeerhulp plus met afstandsweergave, de parkeerassistent en een achteruitrijcamera. De Audi Application Store in de MMI van het voertuig biedt toegang tot een steeds groeiende selectie populaire apps.

De smartphone-interface verbindt de smartphone met het voertuig en geeft de content van de smartphone rechtstreeks weer op het MMI-aanraakscherm. De sportstoelen voorin, die deel uitmaken van het businesspack, bieden nog meer comfort en een betere zijdelingse steun in bochten met een 4-voudig elektrisch verstelbare lendensteun, handmatige verstelling van de dijbeensteun, geïntegreerde hoofdsteunen en geprononceerde zijsteunen.

Static photo,
Colour: Glacier white
Interior

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait