Jos Verstappen domineert de 71ste Rallye des Ardennes
Met 8 snelste tijden op 12 klassementsproeven heeft Jos Verstappen de 71ste Rallye des Ardennes gedomineerd. De 53-jarige Nederlander stuurde zijn Skoda Fabia RS Rally2 foutloos over de snelle en technische proeven rond Dinant. Met zijn derde overwinning op rij in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, na winst vorig jaar in de Spa Rally en eerder dit seizoen in de Rally van Haspengouw, verstevigt de vroegere F1-coureur zijn leidersplaats in het Belgisch kampioenschap.
Na een snelle opening Bastien Rouard op de eerste proef, nam Jos Verstappen op de tweede proef, La Molignée, meteen de leiding over en zijn koppositie zou niet meer in gevaar komen. Uiteindelijk won Verstappen met 35″4 voorsprong op Rouard. “We kwamen hier aan de start om punten te pakken, want deze wedstrijd is onze enige D2-wedstrijd. Dat we het maximum mee naar huis nemen, is uitstekend. Het was zeker niet makkelijk, want mijn ervaring van vorig jaar, toen we hier ook wonnen, kon ik amper benutten. De proeven waren grotendeels veranderd. Na de eerste ronde, waarin we Rouard nipt af konden houden, kon ik het ritme verhogen. We hebben drie proeven echt aangevallen om wat afstand te nemen. Het bleef wel uitkijken, want de snelheid lag heel hoog en het asfalt is hier erg hobbelig. Maar, ik had wel vertrouwen in onze Skoda,” vertelde Jos “the Boss”, die slechts één warm momentje had. “Nee, ik niet, maar Renaud, mijn navigator wel,” lachte Jos. “We hadden een bocht in vierde versnelling genoteerd, maar ik nam hem in vijfde. Renaud voelde het, maar ik had er vertrouwen in dat het in vijfde kon. In de laatste ronde deden we dat nog eens in vijfde,” aldus Verstappen.
Bastien Rouard begon in eigen streek aan zijn campagne in het Belgisch kampioenschap met een tweede plaats in de Hyundai i20 N Rally2 van BMA. “Ik wist dat Jos erg snel is op droog asfalt en dat is vandaag nog eens gebleken. Het was mijn eerste rally dit jaar en ik moest nog wennen aan de nieuwe Hyundai. Dan is een tweede plaats een goed resultaat,” vertelde Bastien Rouard.
Bernd Casier eindigde op de derde plaats met zijn Ford Fiesta Rally2, op 1’46” van winnaar Verstappen. “Onze Fiesta is net opnieuw hersteld van onze koprol vorig jaar in Antibes en deze wedstrijd was een voorbereiding op de Rally van Antibes, die we binnenkort gaan rijden. Ik heb me op dit snelle parcours geamuseerd, al had ik hier nog nooit gereden en wist ik dat de Fiesta het moeilijk zou hebben tegen de Skoda en Hyundai. Jos en Bastien waren gewoon sneller,” verklaarde Bernd Casier.
Jonathan Dethise en zijn kameraad-navigator Simon Gille realiseerden hun droom door voor eigen publiek met een Skoda Fabia R5 aan te treden. Het duo bleef foutloos en sloot de wedstrijd af op een onverhoopte vierde plaats. Ze stonden met een kamerbrede glimlach aan de finish. “Wat een ongelofelijk gevoel! Hier kunnen rijden met een topwagen, dat was al ongelofelijk, maar ook nog foutloos uitrijden maakt het nog mooier!”
Corentin Dozot, nog een streekrijder, reed een beresterke wedstrijd met zijn Peugeot 208 Rally4. De garagehouder stond lange tijd op een vijfde plaats, tot hij op de allerlaatste proef over de kop ging. Zo schoof de Duitser Benjamin Schmitt met zijn bescheiden Citroën C2-R2 Max op naar een onverhoopte vijfde plaats. “Natuurlijk voel ik mee met Corentin Dozot, die sterk reed, maar ik ben natuurlijk in de wolken. Ik kom hier al 10 jaar aan de start, hou van het parcours, maar een vijfde plaats, dat overtreft mijn verwachtingen,” zei Schmitt, die de Divisie 2-wedstrijd had kunnen winnen, maar hij schreef zich niet in voor het Belgisch rallykampioenschap. Zo ging de 6de plaats, de overwinning in Divisie 2 en de zege in het Junior BRC naar Corentin Fiasse. “Het ging vandaag uitstekend. In het begin moest ik Lény Cols even voor me dulden, maar vanaf de tweede ronde kon ik afstand nemen,” verklaarde Corentin Fiasse.
Bart Sobry sloot zijn debuut met zijn Ford Fiesta Rally2 af op de 7de plaats. Een mooi resultaat voor de piloot uit Roeselare die de proeven in Dinant ontdekte. Quentin Collignon, lang in gevecht met Fiasse voor winst in Divisie 2, werd na 9 jaar inactiviteit tot zijn eigen verbazing 8ste algemeen, voor Nicolas Vanderweerde, die met 0″2 voorsprong op Lény Cols de overwinning in de BRC Trophy pakte.
In Historic was Thomas Carlier veruit de snelste, Chris Dobbelaere won de Histo Cup en in de 2WD Trophy stond er geen maat op Dylan Henrard met zijn Citroën C2.
De volgende manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship wordt op 12 april verreden: de 50ste editie van de TAC Rally in Tielt, opnieuw een Divisie 2-manche.
Corentin Fiasse wint de D2-manche in de Rallye des Ardennes
De 71ste Rallye des Ardennes was de openingswedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 2. De ganse wedstrijd leek Corentin Dozot op weg naar de overwinning, maar op de allerlaatste proef ging hij van de baan, waardoor Corentin Fiasse tot zijn eigen verrassing winnaar werd van de eerste Divisie 2-wedstrijd van het seizoen, amper 5″1 voor Quentin Collignon, die een opmerkelijke comeback maakte met een Ford Fiesta R200.
Achter de Rally2’s, aangevoerd door Jos Verstappen, was Harry Bouillon de eerste leider in D2, maar op de tweede proef nam Corentin Dozot het commando over. Bouillon zou zijn Renault Clio Rally3 na de eerste lus aan de kant zetten met mechanische pech. De oudste van de broers Dozot, die samen ook een depannagebedrijf hebben, bleef indruk maken in eigen streek, met een 5de plaats vlak achter de Rally2’s. “Ik heb niet de indruk te forceren. Ik voel me gewoon goed en we hebben vorig jaar in een paar Franse wedstrijden vertrouwen opgedaan. Dit kan een mooie voorbereidingswedstrijd zijn voor de Stellantis Cup die we dit jaar zullen rijden,” vertelde Corentin Dozot, die alles onder controle leek te hebben. Maar, op de allerlaatste proef ging het fout, want de Peugeot ging in het bos van Hastière over de kop.
In principe had de Duitser Benjamin Schmitt met zijn Citroën C2 de leiding over kunnen nemen, maar de Saarlander is niet ingeschreven in het kampioenschap. Corentin Fiasse, die al aan de finish was toen Dozot over de kop ging, won zo tot zijn eigen verbazing de Divisie 2-wedstrijd, als bonus bovenop de zege in het Junior BRC. “Dit had ik niet meer verwacht. We waren de ganse dag in strijd met de Lény Cols voor de overwinning in het Junior BRC. Ik begon voorzichtig, omdat ik vorig jaar al snel een foutje maakte en lek reed. Na de eerste ronde, hebben we een paar proeven aangevallen om de leiding over te nemen. Dat lukte en op de voorlaatste proef gingen we ook voorbij Quentin Collignon, waardoor we uiteindelijk winnen in Divisie 2. Een top weekend,” lachte de Peugeot-rijder uit Ohey.
Quentin Collignon, die een gooi wil doen naar de Divisie2-titel, strandde op de 2de plaats op 5″1 met zijn Ford Fiesta R200. “Ik moet toegeven dat ik mezelf vandaag verrast heb,” verklaarde Collignon eerlijk. “Ik had 9 jaar niet meer gereden. Destijds ben ik gestopt om mijn eigen bedrijf op te starten. Nu het professioneel allemaal goed loopt, wilde ik nog eens een paar rally’s rijden. Divisie 2 lijkt me daar ideaal voor, want dat zijn kleinere wedstrijden die wat minder tijd kosten. Het ging verrassend goed. Wellicht ben ik nu wat minder nerveus en rustiger.”
Nicolas Vanderweerde uit Aarlen was al evenzeer een aangename verrassing, want hij stuurde zijn Clio Rally5 naar de zege in RC5, nipt 0″2 voor Lény Cols. De ervaring die hij opgedaan heeft in de Franse Clio Trophy was duidelijk te zien. Lény Cols werd vierde in D2, voor Loris Nuyts, die tevreden was met dit resultaat in eigen streek na de opgave in Haspengouw. Florian Graindorge kon nipt de 6de plaats pakken met zijn Ford Fiesta R2T, amper 0″5 voor Dylan Henrard, die stuntte met zijn Citroën C2-R2 Max op gewone straatbanden. De voortrekkers waren duidelijk sneller dan de krachtige BMW’s op dit parcours, want Jonathan Wiart moest tevreden zijn met de 8ste plaats in zijn BMW M3.
Jérôme Septon, vorig jaar D2-kampioen, moest in eigen streek vroegtijdig opgeven omdat zijn navigator ziek werd. Valentin Dozot, de jongere broer van Corentin en al even sterk gestart, ging door remproblemen van de baan, waardoor hij op de 14de plaats eindigde.
Corentin Fiasse benut het potentieel van zijn Peugeot 208 Rally4
Rallye des Ardennes JBRC
Met een overtuigende overwinning en een zesde plaats algemeen, heeft Corentin Fiasse zijn favorietenrol in de Rallye des Ardennes helemaal ingelost. In de eerste ronde bouwde hij de nodige voorzichtigheid in om niet in dezelfde val te trappen als vorig jaar, maar daarna verhoogde Fiasse het tempo in de tweede ronde om voorsprong te nemen op Lény Cols, zijn dichtste belager. De piloot uit Ohey benutte het potentieel van zijn Peugeot 208 Rally4 optimaal om een mooie overwinning te boeken in het Junior BRC.
“Vorig jaar moest ik de ganse wedstrijd achtervolgen na een vroege schuiver en lekke band. Dat foutje wilde ik niet meer maken. In de eerste ronde heb ik met een marge gereden en daarna zijn we ten aanval getrokken om het verschil te maken op de Clio’s. Dat is goed gelukt. Dit is een mooie start van ons programma van 5 wedstrijden in het kampioenschap. We rijden verder nog de Rally van Wallonië, de East Belgian Rally, de Boucles Chevrotines en de Spa Rally,” aldus Fiasse.
Lény Cols werd tweede. “In de eerste ronde konden we verrassend goed mee met Corentin, maar het was uiteindelijk logisch dat hij het vermogen van zijn Rally4 kon benutten om afstand te nemen op dit snelle parcours,” vatte Lény de strijd in het Junior BRC samen. Hij klopte wel Thyrsa Eertmans, opnieuw foutloos derde in de kleuren van het RACB National Team. “Ik had hier al gereden als copilote naast Christiaan Spelmans, maar aan het stuur is de ervaring toch helemaal anders. Dit was het snelste parcours waar ik ooit op gereden heb. Bovendien waren er veel blinde situaties. We hebben niet naar onze concurrenten gekeken, maar gewoon elke ronde progressie gemaakt zonder over de limiet te gaan,” vertelde de jonge Limburgse.
Tussenstand Junior BRC: 1. L. Cols 36; 2. Th. Eertmans 30; 3. L. Depotter & C. Fiasse 25
Thomas Carlier onderstreept zijn titelambities in de HBRC
De historische Ford Escorts hebben de snelle proeven van de 71ste Rallye des Ardennes goed doorstaan. Alle vijf de exemplaren haalden ook de finish, wat uitzonderlijk is in Historic. De volgorde waarin de drie kandidaten voor het Belgisch kampioenschap (Luxemburgers Jean-Claude Simon en Philip Waterschoot schreven zich niet in voor het Belgisch kampioenschap) over het finishpodium reden was op zijn minst onverwacht, met regerend Belgisch kampioen Koen Verhaeghe op de derde plaats in zijn Escort Mk1.
“We ontdekten hier een erg snel parcours met veel blinde situaties. Zeker in de eerste ronde heb ik met een marge gereden om zeker niet in de fout te gaan en om het parcours wat beter te leren kennen. Maar, ik moet toegeven dat Carlier hier veel te snel was. Als hij voor de titel gaat, dan is hij zeker titelkandidaat!,” vertelde Koen Verhaeghe.
Thomas Carlier reed met zijn Ford Escort MkII inderdaad weg van de concurrentie, op weg naar een knappe 19de plaats algemeen. Na zijn podium vorig jaar in de East Belgian Rally een tweede knap resultaat in het Historic BRC. “Dit jaar gaan we het Historic-kampioenschap rijden. Daarom kwamen we hier aan de start in Dinant, waar het heel hard ging op de prachtige proeven. Ik kijk al uit naar de volgende manche,” lachte de 25-jarige winnaar Thomas Carlier uit Bastogne.
Benoit Scheen, dit jaar overgestapt van het VHRS-kampioenschap, was tevreden met de tweede plaats. “Ik heb in het verleden vooral op circuit gereden, een aantal seizoenen in ASAF en in de VW Fun Cup. Na twee seizoenen in VHRS met deze Escort, zijn we dit seizoen overgestapt naar de snelheidsrally’s in Historic. Het bevalt me prima, ondanks de lekke band die ons wat punten kostte in Haspengouw. Maar, aan de tijden van Thomas Carlier kon ik niet tippen vandaag. Hij ging erg hard,” vertelde de 58-jarige Benoit Scheen uit Waver.
David Delvigne wint met zijn kleine Nissan Micra in YHBRC
Nicolas Kielbasa kwam uiteindelijk niet aan de start met een Subaru, maar met een gehuurde Seat Ibiza TDi, terwijl Eddy Buntinx nog voor de start van de allereerste proef moest opgeven met ontstekingsproblemen op zijn Citroën Saxo. Zo kon David Delvigne zonder enige tegenstand de maximale punten bij de Youngtimers scoren met zijn vertrouwde Nissan Micra.
Jos Verstappen heer en meester in de Masters
Rallye des Ardennes
Jos Verstappen, who else? Naast het maximum van de punten in het Belgisch kampioenschap, heeft Jos Verstappen ook nog altijd het maximum van de punten in de BRC Master Cup, na weer een feilloze wedstrijd met zijn Skoda Fabia RS in de Rallye des Ardennes. De 53-jarige Nederlander was veruit de snelste bij de Masters. Algemeen reed Verstappen 8 van de 12 snelste tijden. Bij de 50+ piloten was hij op alle proeven veruit de snelste.
Na de opgaves van Steven Spittaels (van de baan) en Laurent Léonard (versnellingsbak en gebroken stuur), ging de tweede plaats naar Vincent Compère in zijn BMW. Op ruime afstand werd Christophe Leclercq in de BMW Compact M3 derde.
Nicolas Vanderweerde nipt voor Lény Cols in de BRC Trophy
In de BRC Trophy bleef de strijd voor de overwinning bijzonder spannend tot de allerlaatste proef. Toen die geneutraliseerd werd na de koprol van Corentin Dozot, ging de overwinning naar Nicolas Vanderweerde, die uiteindelijk met een minieme marge van 0″2 voorsprong op Lény Cols de overwinning en maximale premie van 1.500 euro pakte.
In het begin van de wedstrijd werd de strijd in de Trophy gedomineerd door Valentin Dozot, de jongere broer van Corentin, die zich ook al in de kijker reed. Maar, nog in de openingsronde verloor Valentin uitzicht op de overwinning toen hij met de Peugeot 208 R2 zonder remmen viel en even van de baan ging. Met een tijdverlies van 1’40” zakte de lokale specialist ver terug.
Vanaf dat moment leek Lény Cols op de overwinning af te stevenen, maar dat was buiten Nicolas Vanderweerde gerekend. De piloot uit Aarlen stuurde zijn Clio naar de leidersplaats. In het donker kwam Lény Cols sterk opzetten, maar de leider in de BRC Trophy zou op 0″2 stranden.
“Ik ben zelf ook verrast dat we Lény hier bij konden houden,” vertelde de 40-jarige Nicolas Vanderweerde. “We hebben vorig jaar de Clio Trophy in Frankrijk gereden en daar hadden we zelfs moeite om in de top 20 te eindigen. In België hebben we nooit in de Clio Trophy gereden. Ook dit seizoen rijden we in het Frans kampioenschap. Na 15 jaar in België gereden te hebben, is dat een mooie uitdaging en we worden als Belgen ook goed ontvangen in de Franse Clio Trophy.”
Lény Cols had zich op de laatste proef graag nog eens schrap gezet om die 2 tienden goed te maken, maar die kans kreeg hij niet door de koprol van Corentin Dozot. “En dan hebben ze een normtijd gegeven die dezelfde is voor Nicolas en mij, terwijl ze die normtijden normaal berekenen op de vorige passages op dezelfde proef. Als ze dat hadden gedaan, dan zou ik gewonnen hebben. We waren elk een keer de snelste in Hastière, maar ik was een fractie sneller als we het verschil bij elkaar optellen,” vertelde Cols ontgoocheld. Nochtans reed hij een sterke wedstrijd op een snel en onbekend parcours. “Ik had hier nog nooit gereden. Dit was wellicht het snelste parcours waar ik ooit op reed. Echt uitdagend.”
In eigen streek ging de derde plaats naar Loris Nuyts, die dit seizoen de volledige Trophy zal rijden. Nuyts kende in Haspengouw pech door een vroege lekke band en een schuiver, maar deze keer bleef hij foutloos. Florian Graindorge werd vierde, voor Stéphane Delmelle en Thyrsa Eertmans, de jongedame van het RACB National Team.
Dylan Henrard indrukwekkend snel in de 2WD Trophy
In de 2WD Trophy leek het na een snelste tijd op de tweede proef van Nicolas Colyns nog even spannend te worden, maar een lekke band kostte de streekrijder ruim 5 minuten, alvorens in de slotfase op te geven. Maar, vanaf de eerste proef bleek er niemand opgewassen tegen Dylan Henrard, die op straatbanden zijn Citroën C2-R2 Max naar een 13de plaats algemeen stuurde. Daarmee was Henrard maar liefst 3’26” sneller dan zijn dichtste achtervolger, Benjamin Dubasin in de Peugeot 206 RC.
“We hebben misschien minder vermogen dan in onze vroegere BMW, maar eens je de Citroën goed kent, is het ook heel amusant om ermee te rijden,” lachte Dylan Henrard.
De derde plaats in de 2WD Trophy ging naar Olivier Leroy met zijn Clio RS. Leroy wil trouwens een gooi doen naar de titel in de 2WD Trophy, nadat hij vorig jaar ook al de snelste was in de Rally van Wallonië. David Delvigne, winnaar in het Youngtimer-klassement, stuurde zijn Nissan Micra naar de vierde plaats, voor de VW Golf van Baudouin Patrick. Het is trouwens niet van zijn gewoonte, maar deze keer moest Eddy Buntinx opgeven met ontstekingsproblemen nog voor de start van de wedstrijd. Vaste Trophy-klanten Bart Schoenaers en Lieven Brulez haalden wel de finish, maar op ruime afstand van winnaar Henrard.