De nieuwe Mercedes-Benz CLA: fraai, moeiteloos, intuïtief en flexibel

De nieuwe Mercedes-Benz CLA: de highlights

De nieuwe CLA van Mercedes-Benz biedt klanten in elk opzicht meer: meer ruimte, meer optische verfijning, meer comfort, meer intelligentie en meer efficiëntie in vergelijking met zijn voorganger. Het is de meest intelligente auto die Mercedes-Benz ooit heeft gemaakt – en het eerste model van een compleet nieuwe voertuigfamilie. Elk nieuw model in deze familie wordt leverbaar met zowel volledig elektrische als hightech hybride aandrijving. De volledig elektrische CLA is het eerste model van deze familie dat wordt gepresenteerd.

Intuïtief: de meest intelligente Mercedes-Benz ooit dankzij het Mercedes-Benz Operating System (MB.OS)

Altijd up-to-date en klaar voor nieuwe functies: continue over-the-air updates

De nieuwe CLA is de eerste auto die over het in eigen huis ontwikkelde Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) beschikt en daarmee is het de meest intelligente Mercedes-Benz ooit. Het nieuwe, door AI ondersteunde systeem vormt een soort supercomputer die in verbinding staat met de Mercedes-Benz Intelligent Cloud. Dit maakt continue over-the-air updates[1] mogelijk voor de belangrijkste voertuigfuncties, waaronder voor het eerst de rijassistentiesystemen. Zo blijft de CLA jarenlang actueel en aantrekkelijk.

Op weg naar een hypergepersonaliseerde digitale ervaring: de vierde generatie MBUX

MB.OS markeert het begin van de vierde generatie MBUX. Deze biedt een nieuw niveau van gepersonaliseerde ervaringen en intuïtieve interactie tussen mens en auto, en creëert daarmee nieuwe maatstaven in de autobranche. De nieuwe generatie MBUX is het eerste in-car infotainmentsysteem waarin kunstmatige intelligentie (AI) van zowel Microsoft als Google is geïntegreerd. Hierbij worden voor het eerst meerdere zogeheten AI Agents in één systeem samengebracht. MB.OS biedt maximale flexibiliteit met betrekking tot de integratie van content van externe aanbieders. Daarbij blijft de typische interface van Mercedes-Benz behouden om voor een vertrouwde klantervaring te zorgen.

Bijzonder intuïtief en individueel: het nieuwe MBUX UI/UX-concept

Het MBUX superscreen wordt aangedreven door de geavanceerde chips en realtime graphics van de Unity Game Engine. Het nieuwe bedienings- en weergaveconcept is afgestemd op de individuele voorkeuren van de klant. De doorontwikkelde MBUX zero layer op het centraal display toont de belangrijkste informatie, suggesties en, voor het eerst, de meest recent gebruikte apps1. In het app-raster kunnen apps nu worden verplaatst en gegroepeerd in mappen met een eigen naam, vergelijkbaar met een smartphone. Wanneer een app geopend is, keert de gebruiker met een simpele veegbeweging naar links terug naar het app-raster. Nog een veegbeweging brengt gebruikers terug naar de zero layer. Als alternatief kunnen ze ook altijd direct naar de zero layer gaan via de home-button.

Intelligent, spraakzaam en empathisch als een vriend: de nieuwe MBUX virtuele assistent

De nieuwe MBUX virtuele assistent zorgt met behulp van generatieve AI voor een revolutie in de relatie tussen auto en bestuurder. Het systeem kan complexe, meerdelige dialogen voeren alsof hij met een vriend(in) praat en heeft een kortetermijngeheugen. Op basis van ChatGPT4o en Microsoft Bing zoekopdrachten verenigt het systeem de collectieve kennis van het internet. Dankzij Google Gemini weet de virtuele assistent ook goed raad met vragen over navigatiebestemmingen. Het systeem heeft toegang tot informatie van het Google Maps-platform om gebruikers gedetailleerde en gepersonaliseerde antwoorden te geven op vragen over navigatie, bezienswaardigheden en nog veel meer. De MBUX virtuele assistent is altijd aanwezig in de zero layer als een ‘levende’ avatar in de vorm van de Mercedes-Benz ster. Tijdens een actieve dialoog herkent hij emoties en kan hij op basis daarvan reageren.

Intelligente navigatie die vertrouwen wekt: tailor-made Google Maps-oplossing

In de nieuwe CLA is de navigatie-ervaring gebaseerd op Google Maps[2]. De navigatieoplossing die is ontwikkeld als onderdeel van de samenwerking tussen Google en Mercedes-Benz, is een van de eerste systemen die de nieuwe Automotive AI Agent van Google Cloud voor in-car gebruik integreert met Google Maps. Mercedes-Benz navigatie met Electric Intelligence plant de snelste en handigste route, inclusief laadstops, op basis van tal van factoren. De geïntegreerde visuele communicatie wordt ook naar een nieuw niveau gebracht met MBUX surround navigatie. Het systeem integreert op naadloze wijze de rijassistentieweergave met een 3D-weergave van de omgeving en geeft routegeleiding in realtime weer op het bestuurdersdisplay. Bestuurders krijgen daarbij een nóg beter beeld van de situatie omdat ze zien wat de CLA ziet en hoe de assistentiesystemen ondersteuning bieden.

MB.DRIVE creëert nieuwe maatstaven met geavanceerde rijassistentie- en parkeersystemen

De nieuwe CLA is in Europa standaard uitgerust met een omvangrijke veiligheidsuitrusting en de afstandsassistent DISTRONIC. Extra comfortassistentiesystemen worden door Mercedes-Benz gebundeld onder de naam MB.DRIVE2. In Europa is MB.DRIVE ASSIST vanaf de introductie optioneel leverbaar. Het systeem vult de afstandsassistent DISTRONIC aan met een stuurassistent en is daarmee een state-of-the-art SAE Level 2 rijassistentiesysteem. Nieuw in de CLA is de rijstrookwisselassistent die het wisselen van rijstrook vergemakkelijkt met een simpel tikje tegen de richtingaanwijzerhendel. De veiligheidsassistentiesystemen kunnen een groot aantal ongevallen voorkomen.

Maximale efficiëntie: de CLA met EQ-technologie is de ‘1-liter-auto’ voor het elektrische tijdperk

Opmerkelijk laag verbruik en grote actieradius

De CO2-voetafdruk van de nieuwe, volledig elektrische CLA is over de gehele waardeketen met 40 procent verlaagd ten opzichte van zijn niet-geëlektrificeerde voorganger. Met een opmerkelijk laag verbruik en een actieradius die indrukwekkend is in dit segment brengt de CLA elektromobiliteit in het dagelijks leven naar een hoger niveau. De eerste modellen die op de markt komen zijn de CLA 250+ met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 14,1-12,2 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km | CO₂-klasse: A)3 en de CLA 350 4MATIC met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 14,7-12,5 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km | CO₂-klasse: A)[3]. De 200 kW sterke CLA 250+ met EQ-technologie heeft een grote actieradius voor een auto in dit segment: tot 792 km volgens WLTP3. De 260 kW sterke CLA 350 4MATIC met EQ-technologie is gepositioneerd als de performance-versie aan de bovenkant van het modellengamma.

800V elektrische architectuur laat laden bijna net zo snel verlopen als tanken

Het 800V-systeem staat, in combinatie met de nieuwe accugeneratie, garant voor aanzienlijk kortere laadtijden. Zo kan de CLA 250+ met EQ-technologie binnen 10 minuten worden geladen tot een actieradius van 325 km[4]. De CLA 250+ en de CLA 350 4MATIC kunnen allebei DC-snelladen tot 320 kW.

Nieuwe accugeneratie met hoge energiedichtheid en kleinere CO2-voetafdruk

De nieuwe, volledig elektrische CLA 250+ en CLA 350 4MATIC zijn uitgerust met de topvariant van de lithium-ion-accu met een bruikbare energie-inhoud van 85 kWh. De cellen zijn voorzien van anodes waarin siliciumoxide gemengd is met grafiet. Vergeleken met de vorige accugeneratie met conventionele grafietanodes is de gravimetrische energiedichtheid met maar liefst 20 procent toegenomen. De volumetrische energiedichtheid van de celchemie is 680 Wh/l. Het kobaltgehalte is verder verlaagd. De nieuwe accugeneratie verkleint de CO2-voetafdruk met ongeveer 30 procent per cel in vergelijking met de voorgaande generatie. Dit is te danken aan CO2-verlagende maatregelen, een netto CO2-neutrale[5] celproductie en het gebruik van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen bij de productie van de anode, kathode en celbehuizing.

Sprinter en marathonloper in één: de nieuwe tweetraps transmissie

De tweetraps transmissie op de achteras combineert dynamiek met een hoge mate van efficiëntie in alle situaties. De eerste versnelling zorgt voor een uitstekende acceleratie al direct na het wegrijden, veel trekvermogen en een hoge efficiëntie in stadsverkeer. De tweede versnelling is gericht op de vermogensafgifte bij hoge snelheden en een hoge efficiëntie op de snelweg. De intelligente transmissie zorgt voor een uitstekende actieradius en langeafstandscomfort. De topsnelheid wordt bereikt in de tweede versnelling.

‘Gratis’ warmte voor efficiënte preconditioning: standaard multi-source warmtepomp

De elektrische CLA is het eerste model van Mercedes-Benz dat over een luchtzijdige warmtepomp beschikt. Deze maakt geen omweg meer via een watercircuit en kan als zogeheten multi-source model drie energiebronnen parallel gebruiken: de restwarmte van de elektrische aandrijving, de accu en de omgevingslucht. Door deze ‘gratis’ warmte te gebruiken, draagt de luchtzijdige warmtepomp bij aan de hoge efficiëntie van de CLA. Hij heeft slechts ongeveer een derde nodig van de elektrische energie die een vergelijkbare extra verwarming nodig zou hebben om hetzelfde vermogen te leveren.

Flexibel inspelen op individuele behoeften: volledig elektrisch of met hightech 48V hybride aandrijving

Moderne hybrid in drie vermogensklassen volgt eind dit jaar

Volledig elektrische modellen spelen een sleutelrol bij de implementatie van de duurzame bedrijfsstrategie van Mercedes-Benz. De wensen en mobiliteitsbehoeften van klanten in verschillende regio’s van de wereld bepalen echter het tempo van deze transformatie. Vanaf eind dit jaar is de nieuwe CLA dan ook eveneens leverbaar als hybrid met 48V-technologie en een in de transmissie geïntegreerde elektromotor. De modulaire architectuur van de CLA-modelfamilie biedt Mercedes-Benz maximale flexibiliteit met betrekking tot het aandrijfconcept en de productie. De hypermoderne verbrandingsmotor van de CLA Hybrid is in eerste instantie leverbaar in drie vermogensklassen. Er is keuze uit voorwielaandrijving en 4MATIC vierwielaandrijving.

CLA Hybrid kan volledig elektrisch rijden en recupereren

De elektromotor, omvormer en transmissie vormen een sterk geïntegreerde eenheid. De elektromotor van de CLA Hybrid biedt een doelgerichte ondersteuning over het gehele snelheidsbereik. Bij snelheden in de stad en wanneer er minder dan 20 kW aan vermogen nodig is, kunnen de hybrids alleen op elektrische energie rijden. Het zogeheten elektrische ‘zeilen’ is mogelijk bij snelheden tot circa 100 km/h. Een bijzonder kenmerk van de verbrandingsmotor is zijn vermogen om in alle acht versnellingen energie terug te winnen, tot 25 kW.

Fraai: emotionele expressie van atletische kracht

Emotioneel statement: atletische proporties en markante karakterlijnen

De CLA met EQ-technologie maakt indruk met een spannend samenspel van intelligentie en emotie, en geeft zo een nieuwe interpretatie aan verlangen. De lange wielbasis, de korte overhangen en de krachtig ogende GT-achterzijde zijn een emotionele expressie van atletische kracht. De sportieve proporties van de auto worden versterkt door de lage ‘greenhouse’, de lange motorkap met powerdomes en de grote velgen. De gespierde en atletische schouderpartij van de auto beginnen bij de voorste wielkasten en strekken zich uit tot de sculpturaal vormgegeven achterzijde. De heldere designtaal benadrukt de gebeeldhouwde oppervlakken met gereduceerde lijnen en nauwkeurige overgangen. De markante karakterlijnen op de flanken creëren een interessant spel van licht en schaduw in het zijaanzicht.

Stralend ‘gezicht’: panel met verlicht Mercedes-Benz pattern

De iconische en sportieve A-vormige grille is opnieuw geïnterpreteerd voor het elektrische tijdperk. Het innovatieve naadloze panel is voor het eerst bij een seriemodel van Mercedes-Benz volledig verlicht. In totaal 142 individueel animated led-sterren in chroomlook zorgen voor een kenmerkende merksignatuur. Een van de weinige optische verschillen waarmee de CLA Hybrid zich onderscheidt, is de klassieke grille. Deze heeft een Mercedes-Benz pattern in chroom, dat standaard wordt omlijst door een led-lichtgeleider.

Dag en nacht verlicht: stervormige koplampen en achterlichten

Bij de optionele MULTIBEAM LED-koplampen heeft de dagrijverlichting de vorm van een Mercedes-Benz ster. De koplampen worden verbonden door een lichtband. De achterlichten zijn eveneens stervormig en worden met elkaar verbonden door een verlicht designelement. Deze combinatie geeft de CLA een sterke en unieke optische presence. In combinatie met de MULTIBEAM LED-koplampen vormt dit de nieuwe Mercedes-Benz signatuur. Het maakt een Mercedes op elk moment van de dag of nacht onmiddellijk herkenbaar – een onmiskenbaar statement van iconische luxe. De standaard high-performance led-koplampen hebben een verchroomd designelement in de vorm van een ster.

Ambiance met veel licht: standaard panoramadak voor royaal gevoel van ruimte

Alle CLA-modellen zijn standaard uitgerust met een groot panoramadak. Dit uit één stuk bestaande glazen dak heeft geen centrale dwarsverbinding en loopt naadloos van de voorruit door naar achteren. Het zorgt voor een nieuwe interieurbeleving met een vrijwel onbelemmerd zicht naar boven. Het panoramadak zorgt tegelijkertijd voor meer hoofdruimte dan bij de voorganger. Het warmtewerende en gelaagde veiligheidsglas biedt samen met de infraroodfolie en een dunne Low-Emissivity (LowE)-coating bescherming tegen zonlicht en warmte.

Nieuwe ruimte-ervaring: minimalistisch interieurdesign met drie iconische hightech elementen

Het interieur van de CLA creëert een nieuwe luxe-ervaring in dit segment. Het design kenmerkt zich door een reductie tot de essentie. Het legt minder de nadruk op de basiscarrosserie maar focust op een paar iconische hightech elementen. Highlight is het optionele MBUX superscreen dat lijkt te zweven. Het strekt zich uit over de gehele breedte van het interieur. Achter een groot glazen oppervlak bevinden zich het 26 cm (10,25”) bestuurdersdisplay en het 35,6 cm (14”) centraal display. Na de introductie van de CLA wordt het MBUX superscreen met een extra, eveneens 35,6 cm (14”) voorpassagiersdisplay als optie leverbaar. Een andere blikvanger is de middenconsole. Deze is hoog geplaatst en lijkt als het ware te zweven, wat het sportieve gevoel versterkt. Net als bij de modellen uit hogere segmenten is het opgedeeld in twee niveaus. Het bovenste deel wordt gevormd door een zeer groot en driedimensionaal sierdeelniveau – met een geïntegreerde dubbele bekerhouder en optioneel een aflegvak voor het draadloos opladen van smartphones. Het derde hightech element zijn de grote met leder beklede middendelen van de portieren, die eveneens lijken te zweven. Ze omhullen op driedimensionale wijze het profiel van de portiergreep, die is vormgegeven in een klassieke buisvorm.

Topuitrusting: herinterpretatie van moderne luxe bij Mercedes-Benz

Het aantrekkelijke en veelzijdige aanbod van kleuren en materialen onderstreept het streven van Mercedes-Benz naar uitzonderlijk design en markante uitrustingskenmerken. Er is bijvoorbeeld keuze uit de nieuwe lakkleuren aquamint en helderblauw metallic en een nieuw ontwikkelde stoelbekleding met technisch ogend pareleffect in zwart/clean white pearl. Ook leverbaar zijn sierdelen van openporig hout, geborsteld aluminium, een coating in anodiseerlook en een sieroppervlak van papier dat nieuw is in de autobranche.

 


[1] Om de digitale extra’s te kunnen gebruiken, dient een Mercedes me-ID te worden aangemaakt maken en akkoord te worden gegaan met de gebruikersvoorwaarden voor digitale extra’s en de Mercedes me-ID servicevoorwaarden die van toepassing zijn. De betreffende auto dient vervolgens aan het gebruikersaccount te worden gekoppeld. Na afloop van de eerste termijn kunnen de digitale extra’s tegen betaling worden verlengd, mits ze nog steeds voor de betreffende auto worden aangeboden.

[2] Om de digitale extra’s te kunnen gebruiken, dient een Mercedes me-ID te worden aangemaakt maken en akkoord te worden gegaan met de gebruikersvoorwaarden voor digitale extra’s en de Mercedes me-ID servicevoorwaarden die van toepassing zijn. De betreffende auto dient vervolgens aan het gebruikersaccount te worden gekoppeld. Na afloop van de eerste termijn kunnen de digitale extra’s tegen betaling worden verlengd, mits ze nog steeds voor de betreffende auto worden aangeboden.

[3] De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetprocedure (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). De opgegeven actieradius heeft betrekking op de Duitse markt. Het energieverbruik en de CO₂-emissie van een auto zijn niet alleen afhankelijk van het efficiënte gebruik van de brandstof of energiebron door de auto, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren

[4] Bij DC-snellaadstations met 500 A op basis van WLTP-actieradius.

[5] Netto CO2-neutraal betekent dat de CO2-emissie die bij Mercedes-Benz niet kan worden vermeden of verminderd, wordt gecompenseerd door middel van gecertificeerde compensatieprojecten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait