- De Škoda 130 RS racewagen maakte zijn debuut in 1975
- Gedurende de jaren 1970 en 1980 behaalde de auto succes in de internationale rallysport en circuitraces
- Een speciale tentoonstelling in het prototype en de sportwagenopslagplaats in het Škoda Museum markeert de verjaardag van het model
Mladá Boleslav, 4 maart 2025 – Terwijl Škoda Auto dit jaar zijn 130e verjaardag viert, markeert het bedrijf ook een halve eeuw sinds de Škoda 130 RS zijn publieke debuut maakte op het Most-circuit. Met een reeks internationale successen op rallypodia en racecircuits heeft deze legendarische wedstrijdauto een blijvende plaats in de autosportgeschiedenis veroverd. Zijn erfenis leeft vandaag de dag voort, met de RS-badge die te zien is op de meest dynamische modellen in de huidige line-up van Škoda. Naast de speciale tentoonstelling in het prototype en de sportwagendepot van het Škoda Museum, herdenkt de Tsjechische autofabrikant het jubileum met een speciale video waarin zijn iconische racewagen wordt gevierd.
De Škoda 130 RS is een van de meest iconische auto’s in de geschiedenis van de autofabrikant uit Mladá Boleslav. In zijn tijd won hij talloze titels in zowel de internationale rallysport als de circuitraces. Voortbouwend op de sterke punten van zijn voorgangers, de Škoda 180 RS en 200 RS, werd de Škoda 130 RS al snel een geduchte rivaal van gevestigde concurrenten dankzij zijn uitstekende rijdynamiek. Zijn vele overwinningen in prestigieuze evenementen leverden hem een reputatie op als een krachtpatser in de Tsjechoslowaakse autosport. Ter gelegenheid van de 50e verjaardag van zijn debuut zijn momenteel drie exemplaren van de Škoda 130 RS te zien in het prototype en de sportwagenopslagplaats in het Škoda Museum in Mladá Boleslav, waar ze tot 27 april zullen blijven.
Een ster in de internationale rally- en circuitracewereld
Slechts een maand na zijn publieke debuut op het circuit van Most in april 1975 behaalde de nieuw ontwikkelde Škoda 130 RS coupé – aangeduid als Type 735 – een indrukwekkend resultaat tijdens zijn eerste wedstrijdoptreden. In de race van het European Touring Car Championship in Brno eindigden twee Škoda 130 RS-auto’s als derde en vierde in de klasse onder de 2000 cm³. Deze eerste prestatie vormde de basis voor een zeer succesvolle autosportcarrière voor de 130 RS. Het won trofeeën zowel in het Oostblok als op het internationale toneel, waar het te maken kreeg met zware concurrentie van toonaangevende westerse merken.
Onder zijn triomfen behaalde de Škoda 130 RS een klasseoverwinning in de legendarische Monte Carlo Rally in 1977, waar hij als 12e algemeen eindigde. Andere opvallende prestaties zijn de achtste plaats in het algemeen klassement tijdens de Akropolisrally in 1979. In 1981 herhaalde het dit opmerkelijke succes en toonde het opnieuw aan dat het in staat was om aanzienlijk beter te presteren dan krachtigere rivalen.
De Škoda 130 RS drukte ook zijn stempel op de circuitracewereld en claimde in 1981 de algemene titel in het European Touring Car Championship – het grootste succes op het circuit – nadat hij in de voorgaande seizoenen consequent in de top drie was geëindigd.
De sleutel tot succes: lichtgewicht design en uitstekende wegligging
De Škoda 130 RS werd aangedreven door een vloeistofgekoelde, achterin gemonteerde viercilinder kopklepper met een cilinderinhoud van 1,3 liter. In de loop van de tijd nam het vermogen toe van de oorspronkelijke 113 pk naar 142 pk in de circuitraceversie. Dankzij het gebruik van panelen van aluminiumlegering en glasvezelcomponenten woog de racewagen slechts 720 kg, waardoor hij een topsnelheid van 220 km/u kon bereiken.
De echte kracht van de door Mladá Boleslav gebouwde wedstrijdauto lag echter in het rijgedrag en de wendbaarheid. Het uitgebalanceerde ontwerp wekte vertrouwen in alle rijomstandigheden, waardoor het betrouwbaar kan reageren onder druk. In de oorspronkelijke fabrieksspecificatie werden bijna 200 exemplaren van de Škoda 130 RS geproduceerd, en nog eens tientallen werden privé gebouwd met behulp van door de fabriek geleverde componenten.
De erfenis van de iconische RS-badge leeft voort in de modellen en de autosport
van vandaag. Het was de Škoda 130 RS die de aanduiding RS – Rally Sport – introduceerde, die sindsdien een iconisch symbool is geworden van Škoda’s high-performance modellen. Dit sportieve erfgoed wordt vandaag de dag voortgezet in geselecteerde modellen uit de huidige line-up van het merk.
Op het internationale autosportpodium blijft de Škoda Fabia RS Rally2 de naam RS in de WRC2-categorie hoog houden.