Die stärksten Muscle Cars.
Met als ondertitel ‘Legendäre PS-Monster aus den USA’ zet dit boek meteen de toon.
De krachtige Amerikaanse auto’s, die nu niet meer politiek correct zijn, werden in de Sixties beleefd als ‘great fun’. En daar werd ook muziek over gemaakt, denken we maar aan de Beach Boys of Jan & Dean.
De auteur verdeelt zijn boek in drie periodes: 1949-1960, 1961-1979 en 1980-heden. Telkens pikt hij daar de mooiste en krachtigste voorbeelden uit en presenteert die alfabetisch per merk, van Buick tot Pontiac. Ieder model krijgt een korte beschrijving, vergezeld van de essentiële technische gegevens.
Zo krijg je een mooi overzicht van alle belangrijke muscle cars en word je ondergedompeld in die typisch Amerikaanse sfeer. Mooi is ook dat dit boek te koop is voor een zeer betaalbare prijs.
We love it!
Auteur: M. Füngeling. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-96664-884-4. 22 x 28 cm. 223 blz.
Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de
BMW 3er. Die Geschichte eines Welterfolges.
Waren het de Neue Klasse en de 02-reeks die BMW er weer boven op hielpen, dan is het dankzij de 5- en de 3-reeks dat BMW tot een succesrijke internationale speler kon groeien.
Een passende opvolger voor de 02 ontwikkelen was evenwel niet makkelijk, BMW stond bekend om zijn compacte, snelle wagens.
De 3 serie was echter van bij de start in 1975 een commercieel succes.
Auteur Harald Schrader beschrijft eerst de begingeschiedenis van het merk om ons daarna bij de opeenvolgende modellen te brengen, van de E21 tot de G20. Ook gerelateerde onderwerpen zoals de M3, X3, Z3 of de rensport worden besproken. De auteur gebruikt veel officieel fotomateriaal, maar dat is ook te verwachten bij de illustratie van een model dat tenslotte een vrij recente geschiedenis heeft.
Kortom, het is een boek dat in de bibliotheek van iedere BMW-fan thuis hoort.
Auteur: H. Schrader. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-04682-5. 23 x 27 cm. 270 blz.
Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de
Tatra in Deutschland. Bilderein vergessenen Frankfurter Geschichte.
De geschiedenis van Tatra speelt zich niet louter af in Tsjechoslowakije, van 1928 tot 1933 werden er bijvoorbeeld Tatra’s gebouwd in Hongarije door Unitas Automobil in Budapest. Ook in Duitsland werden Tatra’s onder licentie geproduceerd, met name in Frankfurt.
Dit lijvige boek is het werk van auteur Klaus Buschbaum, die onvermoeibaar op zoek ging naar alles wat te maken heeft met de aanwezigheid van Tatra in Duitsland.
Het is onvoorstelbaar hoeveel hij kon terugvinden en documenteren omtrent de firma’s Delta (Deutsche Lizenz Tatra-Automobile) en Detra (Deutsche Tatra), de dealers of de andere licenties van Röhr en Stoewer.
Dat alles wordt uitvoerig geïllustreerd met foto’s, historische documenten, reclames, afbeeldingen of brieven. Je vindt er onder andere ook foto’s van de prachtig Tatra tentoonstelling in de Central-Garage in Bad Homburg in 2011, mee georganiseerd door de auteur en waarvan het verslag toen ook op de site van Autotaal verscheen. Heel mooi is tevens het kapitel van de hand van Johanna Mader, kleindochter van Hans Ledwinka.
Het boek is dan ook een waar monnikenwerk (!), dat tot in de laatste details is uitgewerkt!
Het hoeft daarom niet te verwonderen dat het werk de Motorworld Buchpreis kreeg, een prijs toegekend door de bekende auteur Jürgen Lewandowski en door voorzitter Andreas Dünkel.
Interessant om aan te stippen is dat het voorwoord geschreven werd door niemand minder dan Karel Rosenkranz, zelf een verdienstelijk Tatra-auteur. Leuk is tevens dat je bij het boek een bladwijzer meekrijgt met wat baksteengruis van de oorspronkelijke Tatra-fabriek in Frankfurt.
Het boek is een uitgave in eigen beheer van de auteur en de oplage is beperkt tot 555 exemplaren, een verzorgd en echt waardevol hebbeding dus.
‘Hut ab!’.
Auteur: K. Buschbaum. Taal: Duits.
Eigen uitgave. 23 x 33 cm. 343 blz.
Porsche 356.
De 356 is de eerste Porsche in de geschiedenis en het is dan ook logisch dat aan dit icoon veel boeken worden gewijd.
In vergelijking met andere publicaties heeft dit werk het voordeel dat het heel overzichtelijk is en met heel wat interessante en historische foto’s geïllustreerd wordt. De geschiedenis van de 356 met zijn vele varianten en het o zo belangrijke succes in Amerika, komen uitvoerig aan bod.
De foto’s, de afbeeldingen en de hele presentatie zijn bijzonder verzorgd, wat samen met de uitgebreide index achteraan maakt dat dit werk zonder twijfel een ‘must-have’ is voor de zichzelf respecterende Porsche- of autofan!
Auteur: G. Maltby. Taal: Frans.
ISBN: 978-2-38514-073-1. 25 x 31 cm. 255 blz.
Uitgever: Sophia Editions Paris (F). sophia-editions.com
Die vergessene Stromlinie. Auto Union Typ D Stromlinie 1938.
De Typ D Stromlinie was, zoals de ondertitel van het boek vermeldt, het laatste ‘Rennwagen-Experiment’ van Auto Union.
Het verhaal van dit boek start wanneer de auteur in 2011 een miniatuur van de Auto Union Typ D Stromlinie ontdekt op een rommelmarkt.
Zijn interesse was meteen gewekt en toen hij meer wou te weten komen over deze renwagen, ontdekte hij dat daar niet zoveel over te vinden is.
De race historie van Auto Union is, net zoals die van Mercedes-Benz, echt indrukwekkend. De zilverpijlen werden rijkelijk gesubsidieerd door het Nazi regime, dat daarmee wou bewijzen dat Duitsland overal de toppositie wilde en kon bekleden.
De overige modellen van Auto Union, Typ A, B, C en D werden al uitvoerig beschreven in de literatuur, maar over deze D Stromlinie verscheen bitter weinig.
Een reden waarom de auteur zich vast beet in het onderwerp, met dit boek als resultaat.
Het werk is tot in de laatste puntjes gedetailleerd en heel goed gedocumenteerd. Vooral dat laatste is bijzonder omdat de archieven van Auto Union in de oorlog zware schade leden en dat veel materiaal door de Russen werd weggesleept of vernietigd. De auteur kreeg hin zijn opzoekwerk de hulp van Auto Union kenner Dr. Kirchberg (die helaas vorig jaar overleed) en huldigt de man daarom ook uitdrukkelijk. Mooi!
Het boek zal voor sommigen wellicht erg technisch of diepgaand lijken, maar het toont vooral aan over welke spitstechnologie Auto Union net voor WO II beschikte. Als je bedenkt dat sommige van die wagens toen over de 400 km/u liepen…
Conclusie: een prachtig en waardevol boek dat je bij stukjes kan raadplegen en vervolgens moet laten bezinken.
Maar wel een echte aanrader!
Auteur: J. Geisler. Taal: Duits.
22 x 30 cm. 275 blz.
Uitgever: SammelSUHRium Reichenach (D). sammelsuhrium.de
Citroën GS & GSA. Citroën’s avant-garde mid-range cars.
In de laatste Jaren kwamen via Citrovisie NL diverse interessante titels op de markt. Dat is prachtig… en past wat mij betreft beter in de boekenkast dan het zoveelste werk over de Mercedes Pagode of de MGB!
De GS is, net zoals alle Citroëns uit die tijd, een gedurfd en geavanceerd ontwerp. De auteur schetst in zijn boek eerst de ontstaansgeschiedenis (en vergeet daarbij niet de F die verrassend op zijn tijdsgenoot R16 leek) om vervolgens bij de eerste GS tekeningen te landen. Het was een kind van geniale vaders zoals Opron of Dargent en kon daarmee in de rij staan van vorige Citroën-modellen die telkens opvallend anders waren.
In diverse hoofdstukken behandelt de auteur de evolutie en de afgeleide modellen of de prototypes. Zo wordt de evolutie van 1975 tot 1986 jaar per jaar beschreven. Daarna komen de exportversies, de publiciteit, de miniaturen, de uitvoeringen en uitrustingen en de productiecijfers aan bod. Knap boek!
Auteur: M. Stabèl. Taal: Engels.
ISBN: 978-90-831417-0-1. 23 x 25 cm. 300 blz.
Uitgever: Citrovisie NL. citrovisie.nl
Autogids & Fleet Koopgids 2025.
Nu er tal van Chinese merken nieuw op de markt komen en ook de bestaande merken tal van bijkomende versies produceren (EV, full of mild hybrid, plug-in enz.) is het voor de autofan niet makkelijk om door het bos de bomen te zien.Een goede hulp voor een klare kijk is de koopgids van de Autogids, bekend als degelijk vaktijdschrift.
Bij de inleiding word je wegwijs gemaakt in moeilijke domeinen als fiscaliteit, lease, laadkosten voor EV’s enz.
Vervolgens worden de verschillende merken en modellen tegen het licht gehouden, ingedeeld in categorieën van stadsauto’s tot grote SUV’s.
Dat alles met een nuttige beschrijving, een technische tabel en een lijst met voor- en nadelen. Achteraan is nog een luik voor de exclusieve merken en voor de Chinese nieuwkomers zoals Voyah, Mhero of SWM om er maar enkele te noemen.
Deze uitgave geeft een mooi overzicht voor wie binnenkort een nieuwe vierwieler moet aanschaffen. Handig zoeken is makkelijk met de index van alle merken van Abarth tot Xpeng.
Uitgever: Autogids & Fleet. Taal: Nederlands of Frans.
218 blz. 21 x 29 cm.
Op de antiquarische boekenplank:
Lloyd. Vom Elektromobil zur Arabella.
Lloyd was een van de merken uit het consortium van duizendpoot Carl Borgward. In dit boek van 1989 neemt de auteur je mee vanaf de beginjaren van Lloyd in de Hansestad Bremen met een beschrijving van alle modellen, waaronder ook de elektrische uitvoeringen.
Na Wo II komen de bekendste Lloyd producten op de markt, de LP 300 en 400, de Alexander en de te vroeg op de markt gebrachte Arabella, die omwille van de vele waterlekken in de volksmond Aquabella werd genoemd.
Die laatste capriolen brachten Borgward’s imperium ten val en zo verdween een belangrijk constructeur van auto’s uit het Wirtschaftswunder van de markt.
Auteur: H. W. Mayer. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-01264-2. 21 x 24 cm. 182 blz.
Uitgever: motorbuch Verlag Stuttgart (D)
Tekst en foto’s: Vincent Arpons.