De Lancia Stratos en Delta schitteren in de tentoonstelling “Rally Legends – From Dust to Glory” in het Autoworld Museum.

  • De speciale tentoonstelling “Rally Legends – From Dust to Glory”, die binnenkort te zien is in het wereldberoemde Autoworld Museum in Brussel, vertelt het verhaal van het World Rally Championship en heeft legendarische Groep-B auto’s in de hoofdrol, waaronder twee Lancia iconen uit de Stellantis Heritage collectie die normaal gesproken te zien zijn in de Heritage Hub in Mirafiori.
  • De Lancia Stratos Gr.4 Alitalia (1974) staat centraal in zijn onvergetelijke kleurstelling ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van zijn World Rally-titel in 1975. Geboren om te racen, bracht de Stratos drie opeenvolgende wereldkampioenschappen rally voor constructeurs mee naar huis (1974-1976) en domineerde de autosport tot halverwege de jaren zeventig.
  • De legendarische Lancia Delta HF Integrale Groep A (1992) wordt ook tentoongesteld. Uitgerust met vierwielaandrijving won dit model zes wereldkampioenschappen voor constructeurs en vier wereldkampioenschappen voor rallyrijders, mede dankzij de technische vooruitgang die het tot nieuwe hoogten bracht.
  • Lancia keert terug naar de rallywereld met de Ypsilon Rally4 HF, een concentratie van kracht en wendbaarheid die het resultaat is van een samenwerking tussen Lancia en Stellantis Motorsport. Met 212 pk aan vermogen en een race-uitrusting die in samenwerking met premium partners is ontworpen, zal de Ypsilon Rally4 HF de groei van jonge piloten in Rally 4 bevorderen.

De fascinerende speciale tentoonstelling “Rally Legends – From Dust to Glory” is van 28 februari tot 21 april te zien in het Autoworld Museum in Brussel. De tentoonstelling, die plaatsvindt in het prachtige Palais Mondial, viert de opwindende geschiedenis van het World Rally Championship en zet de Groep B “monsters” in de kijker. Er is een speciale plaats gegeven aan twee Lancia-modellen die hebben bijgedragen aan het succes van het merk: tien wereldkampioenschappen voor constructeurs, drie wereldkampioenschappen voor constructeurs en endurance, één 1000 Miglia, twee Targa Florio en één Carrera Panamericana.

In het bijzonder zullen de gasten de Lancia Stratos Gr.4 Alitalia (1974) kunnen bewonderen, die de 50ste verjaardag van zijn World Rally titel viert, en de Lancia Delta HF Integrale Gruppo A (1992), het voertuig dat tot de verbeelding sprak van miljoenen motorsportliefhebbers. Beide modellen behoren tot de Stellantis Heritage collectie, de afdeling die zich toelegt op het bewaren en promoten van het onschatbare erfgoed van de Italiaanse automerken van de Groep. Deze twee zeldzaamheden zijn normaal te zien in de Heritage Hub in Turijn (link).

Meer informatie over de speciale tentoonstelling “Rally Legends -From Dust to Glory” is beschikbaar op de officiële site van het Autoworld Museum in Brussel.

Lancia Stratos Gr.4 Alitalia (1974)

De schijnwerpers worden gericht op de bijzondere Lancia Stratos Gr.4 Alitalia (1974) die in 1976 de Rally de Portugal won en in 1977 tweede werd in de Rally van Monte Carlo. Het model in de wit-rood-groene Alitalia-kleuren maakt deel uit van de Stellantis Heritage-collectie en wordt gewoonlijk tentoongesteld in het gedeelte “The Rally Era” van de Heritage Hub. Met het legendarische Stratos-model kon Lancia de rallywereld domineren tot halverwege de jaren van de zeventiende eeuw. In die tijd benutte sportief directeur Cesare Fiorio alle mogelijkheden van het reglement. Onder zijn leiding werd de eerste auto gemaakt met als enige doel het winnen van rallywedstrijden. De tweezits coupé had een wigvormige carrosserie, ontworpen door Marcello Gandini voor Bertone, en een 2,4 liter zescilinder motor afkomstig van Ferrari die achter de bestuurder en bijrijder was geplaatst om het gewicht te optimaliseren. De Stratos werd geproduceerd in de officiële raceversie (met aanvankelijk een 12-kleppen en later een 24-kleppen cilinderkop voor een maximumvermogen van 300 pk) in 26 van de 500 exemplaren en behaalde een buitengewoon aantal overwinningen, zozeer zelfs dat hij het “ultieme wapen” van de rallyracerij werd genoemd. Hij won zelfs drie opeenvolgende rally’s in Monte Carlo, drie titels in het World Rally Constructors Championship (van 1974 tot 1976), drie Europese kampioenschappen voor coureurs en de FIA Rally Drivers World Cup in 1977 met Sandro Munari.

Lancia Delta HF Integrale Groep A (1992)

De vier generaties van de Lancia Delta HF met vierwielaandrijving, geïntroduceerd tussen 1986 en 1992, waren voorbestemd om de concurrentie in het stof te laten bijten en leidden tot een legendarische reeks Rally-overwinningen: zes wereldkampioenschappen rally voor constructeurs (1987-1991), vier wereldkampioenschappen rally voor coureurs (1987-1989 en 1991), één wereldkampioenschap rally voor productie (Groep N) in 1987, zes Europese Rallykampioenschappen (1987-1991 en 1993) en twee Europese Rallykampioenschappen voor constructeurs (Groep N) in 1988 en 1989. Hij behaalde maar liefst 46 overwinningen in de verschillende edities van het wereldkampioenschap. Elke generatie had een verbeterde motor en carrosserie, waardoor de Lancia Delta de concurrentie altijd een stap voor bleef. De Delta HF 4WD debuteerde in 1987 en was voorzien van permanente vierwielaandrijving met ZF zelfblokkerend differentieel aan de voorkant en Ferguson visco centraal differentieel voor beperkte slip en een Torsen-type differentieel aan de achterkant. Een tweeliter motor met 165 pk dreef de standaardmodellen voor de weg aan, terwijl de Group A raceversie opliep tot 265 pk bij 6250 tpm. In 1988 kwam de Delta HF Integrale op de markt. Uiterlijk verschilde deze van de vorige versie door zijn verbrede wielkasten, waar bredere banden in pasten, en grotere luchtinlaten aan de voorkant. Hij had een nieuwe 6-versnellingsbak en zijn gewicht was met ongeveer 23 kg verlaagd. Met de evolutie van de cilinderkop, die van 8 naar 16 kleppen en 4 kleppen per cilinder werd gebracht, debuteerde de Delta HF Integrale 16V in 1989. Er verscheen een opvallende “bult” op de motorkap om plaats te bieden aan de nieuwe afmetingen van de motor. Deze Lancia leverde ongeveer 295 pk bij 7000 tpm. Er waren veel technologische innovaties, waaronder de elektronisch geregelde koppeling, een ventilator die werd aangedreven door een hydraulische motor, telemetrie voor het verzamelen van gegevens voor gebruik bij onderhoud en vooral een toevloed aan elektronica om de motor te besturen. De laatste Delta HF van deze roemrijke familie kwam er in 1991: de Delta HF Integrale 16V Evoluzionenet als het exemplaar dat nu in Turijn te zien is. De spatborden werden verder verbreed om zich aan te passen aan de nieuwe rijbanen en er verscheen een opvallende spoiler aan de achterkant van het dak, maar de belangrijkste veranderingen lagen onder de motorkap, aangezien de federatie in 1991 het gebruik van flenzen had geïntroduceerd om de turboladerdoorstroming te beperken. Door verbeteringen van jaar tot jaar, , hadden de motoren van alle Groep A-auto’s, ondanks de officieel opgegeven cijfers, de opgelegde limiet van 300 pk ruim overschreden.

Lancia maakt zich ook op om een nieuw hoofdstuk in haar geschiedenis te schrijven met de introductie van de Ypsilon Rally4 HF en de nieuwe Ypsilon HF, die beide afgelopen mei werden geïntroduceerd. De eerste auto is ontworpen voor de racerij met een driecilinder 1.2 turbomotor met 212 pk en een mechanische transmissie met 5 versnellingen en een mechanisch sperdifferentieel. De configuratie met voorwielaandrijving garandeert wendbaarheid en hoge prestaties, waardoor hij ideaal is voor jonge piloten die naam willen maken. De Rally 4 categorie is de categorie waarin de basis van de sport wordt bijgeschaafd en staat voor pure passie en de eerste stap voor de kampioenen van morgen. Bovendien zal de “Lancia Rally Trophy”, die debuteert met de Ypsilon Rally 4 HF, worden verreden tijdens 6 wedstrijden van het Italiaanse Rallykampioenschap 2025, met een totaal aan premies van ongeveer € 300.000 voor de individuele wedstrijden en aan het einde van het seizoen. De winnaar van de trofee krijgt vervolgens de kans om met de officiële Ypsilon Rally 4 HF van het Lancia Corse HF-team deel te nemen aan het Europees Rallykampioenschap van 2026.

 

Lancia elektrische en hybride voertuigen: Italiaanse elegantie

Musée national de l’automobile | Autoworld

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait