Dirk Deveux de sterkste in het Youngtimer BRC
De allereerste manche van het nieuwe Youngtimer BRC, verreden in de Rally van Haspengouw, kreeg uiteindelijk niet drie, maar vijf deelnemers aan de start. Ook de BMW M3 E30 van Olivier Breittmayer en de Citroën Saxo VTS van Eddy Buntinx werden na de technische en administratieve controle ingedeeld bij de Youngtimers. Voor de strijd vooraan maakte het geen verschil, want meervoudig Historic-kampioen Dirk Deveux won afgetekend met zijn Ford Sierra 4×4 Cosworth.
Al vroeg in de wedstrijd moest Olivier Breittmayer opgeven. Vooraan ging Dirk Deveux als snelste van start, maar nog in de openingsronde nam Nico Degroot de leidersplaats over met zijn Mitsubishi Lancer in de kleuren van FINA. “Het was verrassend dat we vandaag goed mee konden komen met Dirk Deveux,” vertelde de man uit de streek die zijn Mitsubishi in de kleuren zette van de fabriekswagen waarmee Marc Duez de Rally van Monte-Carlo reed. “Het is trouwens ook een ex-Colsoul Rallysport Mitsubishi, dus een wagen met heel wat historie in de Rally van Haspengouw. Na een probleem met een draagarm, moest de lokale specialist toch plooien voor de Ford Sierra 4×4 Cosworth van Dirk Deveux, die meteen de leiding neemt in het Youngtimer BRC.
“Vorige week heeft de motor op de testbank gestaan en was alles perfect. Uit voorzorg hebben we woensdag de bougies nog vervangen door een nieuwe set van een iets ander type. Dat hadden we niet mogen doen, want in de eerste ronde hadden we voortdurend motorstoringen, waardoor we in de tweede ronde nog flink moesten achtervolgen op Nico Degroot. Zo zie je maar dat je het soms te goed wil doen, want we vervingen de bougies gewoon uit voorzorg,” lachte Dirk Deveux.
Omdat Luc Pauwels, die dit seizoen het Youngtimer BRC wil rijden met zijn Subaru, moest opgeven na een schuiver en koppelingsproblemen, eindigde de kleine Saxo VTS van Eddy Buntinx op het podium.
Michael America aan het feest in eigen streek in de HBRC
Christophe Kerkhove nam in het Historic BRC de snelste start met zijn prachtige Porsche 911 uit 1972. Daarmee werd meteen de nieuwe formule van het Historic BRC duidelijk gemaakt, na de “overstap” van de 4×4 Gr.A’s richting het Youngtimer BRC. De tweevoudige Belgische kampioen reed toptijden, maar bij het vallen van de avond moest de Historic-kampioen van 2013 en 2022 afhaken.
Het commando werd overgenomen door Michael America, die een sterke wedstrijd met zijn Ford Escort Mk2 bekroonde met de zege in Historic, nadat hij vooral in de tweede ronde ten aanval trok. Achter de lokale specialist uit Nieuwerkerken eindigde Koen Verhaeghe, de titelverdediger, op de tweede plaats. “Een goed begin van ons seizoen,” aldus een tevreden Koen Verhaeghe. De derde plaats ging naar Benoit Scheen, ook in een Escort Mk2.
Minder geluk was er voor de “Belga” Audi Quattro van Luc Pauwels, die bij een verkeersongeval op de verbinding zwaar beschadigd werd.