15 Belgische titels in de Master Cup
Rally van Haspengouw
64 teams hebben zich ingeschreven voor de 27ste editie van de Rally van Haspengouw en ruim een derde van die deelnemers komt uit in de BRC Master Cup, de competitie voorbehouden voor rallyrijders die 50 jaar zijn geworden (of dat dit jaar zullen worden). Deze ervaren rijders vinden we in alle klassen terug, te beginnen met de topklasse.
Na zijn knappe overwinning in de Spa Rally, start Jos Verstappen niet alleen voor de algemene overwinning, maar zeker ook bij de Masters als favoriet in Sint-Truiden. Ook zijn maatje Richard Pex mikt op een mooi klassement. Verder staan er maar liefst 15 Belgische titels aan de start, met Belgisch recordhouder Pieter Tsjoen, achtvoudig Belgisch kampioen, en zevenvoudig kampioen Patrick Snijers in zijn Porsche 997 GT3.
Jimmy D’hondt wil zich graag nog eens tonen voor eigen publiek met de Citroën C3 Rally2, net als Fred Miclotte, die vorig jaar al verraste in zijn Skoda. Bij de GT-rijders zien we verder Henri Schmelcher en Frank Jorissen, die zijn eerste volledige seizoen met een GT gaat afwerken. De Limburger kreeg afgelopen week nog tips van Kris Princen.
Verder zien we Xavier Dekeyser met zijn Renault Clio Rally3 aan de start, naast een heel pak Masters in de MATS Performance M-Cup, waaronder Franky Boulat, Kurt Braeckevelt en Andy Lefevere. Ook de snelste Historic-rijders, waaronder Dirk Deveux, Luc Pauwels, Koen Verhaeghe en Christophe Kerkhove kunnen nog mikken op punten bij de Masters.
Jong talent neemt het op tegen 2WD-referentie Christiaan Spelmans
Naast het Youngtimer BRC is de BRC Trophy de tweede grote vernieuwing in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. De nieuwe competitie moet het kampioenschap nog aantrekkelijker maken voor deelnemers met een wagen in de kleinere klassen, maar die wel willen rijden op racingbanden. Met een prijzenpot van 45.000 euro zijn er alvast mooie premies te verdienen.
In de Rally van Haspengouw zijn het uitsluitend Renault Clio Rally5-piloten die aan de start staan van de BRC Trophy. Onder hen Lény Cols, vorig jaar al Junior-kampioen in de Clio Trophy, en Thyrsa Eertmans, de pilote van het RACB National Team die quasi in haar achtertuin zal rijden. Ook haar vroegere piloot, Christiaan Spelmans, tweevoudig kampioen in de 2WD Trophy, komt met een Clio Rally5 aan de start. Een mooie referentie voor Thyrsa en Lény, want Christiaan Spelmans is ook een specialist uit de streek. Toch is het normaal een one-shot voor Spelmans, die de andere wedstrijden wellicht opnieuw met zijn vertrouwde Clio RS zal rijden.
Naast Loris Nuyts, start ook Eric Benaets in zijn thuisrally met een Renault Clio Rally5. Tot slot zijn er nog vader Laurent en dochter Clémentine Benoit die elk met een Clio Rally5 aan de start komen. Benieuwd wie de premies mee naar huis mag nemen.
Open strijd in de 2WD Trophy
De vorige twee edities van de 2WD Trophy in de Rally van Haspengouw werden telkens beslist door lekke banden of mechanische pech. Na Faustin Lahy in 2023, kwam Bruno de Wilde vorig jaar de lokale favorieten kloppen. Aangezien geen van hen aan de start staat en Christiaan Spelmans de overstap maakt naar de BRC Trophy, belooft het een open strijd te worden in de 2WD Trophy, voorbehouden voor piloten die rijden op conventionele banden en met normale benzine.
Eddy Buntinx, vorig jaar lange tijd aan de leiding in de Trophy, is er wel opnieuw bij, net als Patrick Gaethofs, maar voor de overwinning lijkt Stefaan T’joens met al zijn ervaring het best gewapend.
Lander Depotter favoriet in de Rally van Haspengouw JBRC
Met de Rally van Haspengouw, de openingsmanche van het Kroon-Oil BRC Divisie 1, staat ook de eerste wedstrijd van het Junior Belgian Rally Championship op het programma. Aangezien de promotieformule van Stellantis traditioneel wat later van start gaat, komen nog niet alle jongeren aan de start in Sint-Truiden. Jammer, want dat betekent dat ze later in het seizoen een joker minder zullen hebben.
De enige jongere die met een Rally4 aan de start komt in Haspengouw is Lander Depotter, vorig jaar vijfde in de eindstand van het Junior BRC. Lander Depotter, die eind vorig seizoen al knappe dingen liet zien in een VW Polo Rally2, en zijn vaste navigator Jasper Maelfait komen aan de start met hun vertrouwde Opel Corsa Rally4. In de eigen klasse RC4 krijgen ze weerwerk van Jordy Cruys, maar wellicht wil Lander eerder rivaliseren met Thomas Martens, die in een Clio Rally3 zal rijden.
De rest van peloton in het Junior BRC bestaat uit Renault Clio’s Rally5. Lény Cols, vorig jaar de snelste Junior in de Clio Trophy, wil in zijn tweede volledige seizoen bevestigen. Hij heeft de Rally van Monte-Carlo al in de benen, maar de proeven van de Rally van Haspengouw zal hij dit weekend pas ontdekken. Lény zal het opnemen tegen de kersverse RACB National Team pilote, Thyrsa Eertmans, die een thuisrally zal rijden. De jongedame wil bij haar competitiedebuut in de zwart-geel-rode kleuren schitteren in de Clio Rally5. Ze krijgt trouwens bij de dames weerwerk van de 22-jarige Clémentine Benoit uit Gembloux, die deze keer genavigeerd zal worden door de ervaren Loïc Dumont in haar Clio Rally5. Clémentine reed in 2022 al een aantal BRC-manches met de Clio Rally5, maar ook voor haar wordt het een eerste kennismaking met de proeven in Haspengouw.
De achterwielaandrijvers terug in de spotlights Historic BRC
Met de komst van het Youngtimer-kampioenschap, wordt het Historic BRC weer voorbehouden voor de historische rallywagens waarmee de Historic-wedstrijden begonnen zijn: de spectaculaire achterwielaandrijvers uit de jaren ’60, ’70 en ’80.
Het groepje Historic-deelnemers wordt in de Rally van Haspengouw aangevoerd door de gekende Ford Escort Mk1 van titelverdediger Koen Verhaeghe, die vorig jaar stuntte door de modernere Gr.A’s het nakijken te geven. Op de snelle proeven in Haspengouw, behoort Olivier Breittmayer met zijn BMW M3 E30 zeker ook tot de kanshebbers, net als voormalig Historic-kampioen Christophe Kerckhove met de prachtige Porsche 911.
Michael America wil voor eigen publiek minstens opnieuw op een podiumplaats mikken met zijn Ford Escort Mk2. Eenzelfde Escort is er voor Benoit Scheen.
Naast al deze achterwielaandrijvers is er ook de Audi Quattro Gr.4, gehomologeerd in 1981 en dus toegelaten in het Historic BRC, die als enige 4×4 de strijd met de driftende achterwielaandrijving aan kan gaan.
Mooie première voor het Youngtimer BRC
In Historic wordt een nieuwe generatie rallywagens toegelaten tot het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, genaamd de Youngtimers, vooral 4×4 Gr.A’s van de jaren ’80, 90 en zelfs 2000. Het kampioenschap staat ook open voor atmosferische kit cars.
De openingswedstrijd van het nieuwe kampioenschap start met drie deelnemers, aangevoerd door meervoudig Belgisch kampioen Dirk Deveux in zijn Ford Sierra Cosworth 4×4. Hij krijgt weerwerk van Luc Pauwels in zijn gekende Subaru Impreza Gr.A, een wagen die we ook al zagen in de Spa Rally, en van streekpiloot Nico Degroot in zijn Mitsubishi Lancer Evo6 Gr.A. Benieuwd wie het palmares zal openen.