Maranello, 14 februari 2025 – Ferrari markeerde officieel de start van zijn derde seizoen in de hoogste klasse van het FIA World Endurance Championship met de onthulling van de 2025-livery van de 499P’s, die zullen strijden onder de officiële vlag van het Ferrari – AF Corse-team. De Le Mans Hypercars met nummer 50 en 51 blijven de erfenis, het prestige en de triomfen van het merk Maranello hooghouden, terwijl ze de stilistische elementen die de 499P heeft geërfd van de iconische 312 PB opnieuw interpreteren.
De bemanningen blijven ongewijzigd in 2025, een seizoen waarin Ferrari ernaar streeft de wereldkampioenschapstitels voor constructeurs en coureurs te betwisten en tegelijkertijd zijn Le Mans-kroon te verdedigen. Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen zullen de auto met nummer 50 delen, terwijl Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi het stuur van de nummer 51 zullen overnemen. De 499P, die aan de zes coureurs wordt toevertrouwd, behoudt dezelfde technische configuratie als de auto die in de tweede helft van vorig seizoen aan de start kwam. Het kampioenschap begint op vrijdag 28 februari in Qatar.
De kleurstelling.
Met behoud van continuïteit onthult de 2025-editie van de 499P opvallende designelementen die hem direct herkenbaar maken. Het bepalende thema blijft het kenmerkende rood van de fabrikant uit Maranello, dat de carrosserie domineert, aangevuld met Giallo Modena in een kleurenschema dat al in het collectieve geheugen gegrift staat na de opeenvolgende overwinningen van het team in de 24 uur van Le Mans.
De 499P, die op 28 februari zijn racedebuut maakt in Qatar, is daarmee een eerbetoon aan de recente geschiedenis van Ferrari en viert nog steeds zijn voorganger, de 312 PB. Dit was Maranello’s laatste Sport Prototype, dat tot 1973 deelnam aan een onderbreking van 50 jaar die eindigde in 2023 met Ferrari’s terugkeer naar de topklasse van endurance races.
Trouw aan de filosofie van het steigerende paard, kijkt de 2025 499P vooruit, ondersteund door de creativiteit van Ferrari’s ontwerpers. De kleurstelling is gemoderniseerd met een nieuwe samenstelling, waarbij rood – een donkerdere tint die de kleuren van Ferrari-raceauto’s van de afgelopen decennia herinterpreteert – wordt gecombineerd met Giallo Modena, waardoor de carrosserielijnen van de auto worden geaccentueerd.
De kleurstelling van de 499P is voorzien van een dominante glanzend rode afwerking, geoptimaliseerd voor een hoge zichtbaarheid van de auto, met name tijdens nachtelijke races. Dit wordt aangevuld met matte accenten die aansluiten bij het Formule 1-eenzittersontwerp van Scuderia Ferrari HP.
De cockpit behoudt de kenmerkende gele diagonale streep – een kenmerk van de 499P sinds 2023 – maar in tegenstelling tot vorig seizoen strekt deze afbeelding zich nu uit over de zijpods in plaats van het onderste deel van de zijkant.
Deze ontwerpkeuze accentueert de sidepods in de lengterichting, waardoor de dynamische uitstraling van de auto nog verder wordt versterkt. Het effect is vooral opvallend wanneer de 499P van bovenaf wordt bekeken – zoals vanaf de tribunes – en de fans een originele en innovatieve visuele ervaring biedt.
De auto.
Tijdens de openingsronde van het wereldkampioenschap in Qatar zal Ferrari de baan op gaan met de 499P in de technische configuratie die werd geïntroduceerd in de vijfde ronde van het seizoen 2024 in São Paulo, Brazilië. Dit markeerde het debuut van het eerste technische evolutiepakket (joker), dat updates bevatte zoals een opnieuw ontworpen remkoelkanaalsysteem en, aerodynamisch, de toevoeging van knippertjes onder de koplampen.
Voortbouwend op deze configuratie werkte het team de hele winter aan het optimaliseren van het totale technische pakket, zowel in de toegestane testsessies op het circuit als in de simulator. Het winterontwikkelingsprogramma ging verder dan de auto zelf – waar nauwgezette verfijningen binnen de wettelijke grenzen de betrouwbaarheid verbeterden, updates van de regelgeving incorporeerden en elk gebied waar de prestaties achterbleven bij de concurrentie – verfijnde, maar was ook gericht op het verbeteren van alle racegerelateerde teamactiviteiten.
De aandrijflijn.
De 499P heeft een hybride aandrijflijn die een verbrandingsmotor – een in het midden achterin gemonteerde twin-turbo V6 – combineert met een elektrische eenheid, het ERS (Energy Recovery System), op de vooras.
De verbrandingsmotor heeft weliswaar op maat gemaakte kenmerken, maar is afgeleid van Ferrari’s familie van twin-turbo V6-motoren, die ook te vinden zijn in straatmodellen – een bewijs van de technologische overdracht tussen race- en productieauto’s. De huidige FIA-, WEC- en Formule 1-reglementen voorzien in het gebruik van V6-turbomotoren in combinatie met een 800V hybride systeem. Deze filosofie wordt geïllustreerd door de Ferrari F80, de nieuwste supercar van het merk uit Maranello, die dezelfde zescilindermotorarchitectuur deelt en verschillende componenten die zijn afgeleid van de 499P.
Het team. Zoals eerder aangekondigd, behoudt het Ferrari – AF Corse team dezelfde rijdersbezetting die sinds het seizoen 2023 in de Hypercar-klasse rijdt.
In de 499P nummer 50 zullen Fuoco-Molina-Nielsen – winnaars van de 24 uur van Le Mans in 2024 – proberen voort te bouwen op hun lijst van triomfen in de topklasse, die naast hun overwinning in Le Mans al zes podiumplaatsen en drie Hyperpoles in de afgelopen twee seizoenen omvat. Ondertussen zal de zusterauto, het nummer 51, opnieuw worden bemand door Pier Guidi-Calado-Giovinazzi. Ze behaalden één overwinning – tijdens de honderdste editie van de 24 uur van Le Mans in 2023 – drie podiumplaatsen en één Hyperpole.
De doelen.
Na in 2024 als derde te zijn geëindigd in het wereldkampioenschap voor constructeurs en in 2023 als tweede, is Ferrari’s doel voor 2025 om in elke ronde van het kampioenschap waardevolle punten te scoren om een uitdaging aan te gaan voor zowel de constructeurs- als de rijderswereldkampioenschapstitels. Een titeloverwinning zou het steigerende paard zijn eerste wereldkampioenschapstrofee voor endurance-races claimen sinds 1972, toen het voor het laatst zegevierde in het Wereldkampioenschap voor Makes.
De kalender.
Het Lusail International Circuit zal gastheer zijn van de proloog (21-22 februari) en de 1812 km van Qatar (28 februari). Het wereldkampioenschap stopt dan in Imola, Italië (20 april), Spa-Francorchamps, België (10 mei), Le Mans, Frankrijk (14-15 juni), São Paulo, Brazilië (13 juli), COTA, VS (7 september), Fuji, Japan (28 september) en Sakhir, Bahrein (8 november).
Antonio Fuoco, 499P #50:
“Het team zal dit jaar nog meer ervaring hebben dan vorig seizoen. Ik geloof dat we met name onze controle en het beheer van de auto hebben verbeterd, de afstelling van de 499P hebben verfijnd en vooruitgang hebben geboekt op het gebied van algehele prestaties. Mijn wens is om te strijden voor de wereldtitels bij de constructeurs en coureurs en te proberen onze overwinning in Le Mans te herhalen.”
Miguel Molina, 499P #50:
“Ons doel voor 2025 is om voort te bouwen op ons werk van de afgelopen twee seizoenen. Het zal een grote hulp zijn om voor het derde achtereenvolgende jaar samen met Antonio en Nicklas te strijden, maar we weten dat het niveau van de concurrentie voortdurend toeneemt. We zullen in elke race zeer consistent moeten zijn om zoveel mogelijk punten te winnen, in de hoop in elke race op de bovenste trede van het podium te eindigen.”
Nicklas Nielsen, 499P #50:
“Winnen in Le Mans in 2024 motiveert ons om ook dit jaar in de 24 uur voor de overwinning te strijden, maar ik denk dat ons doel nu ook is om het wereldkampioenschap te winnen. De race waar ik het meest naar uitkijk – naast Le Mans natuurlijk – is ons ’thuis’-evenement op Imola. Racen in Italië met het steigerende paard is altijd bijzonder. Als je deze kleuren draagt, voel je je onderdeel van de Ferrari-familie en de warmte en steun van onze fans is fantastisch.”
Alessandro Pier Guidi, 499P #51 ”
Tijdens de winter hebben we een paar tests op het circuit uitgevoerd en uitgebreid simulatorwerk uitgevoerd, waarbij we er alles aan hebben gedaan om elk aspect van de 499P te optimaliseren. De kalender voor 2025 is identiek aan die van 2024, wat ons in staat stelt om veel dingen te optimaliseren op circuits waar we onze snelheid al hebben bewezen, en om te verbeteren op circuits waar we wat problemen hebben ondervonden. Dit seizoen verwacht ik een nog competitiever kampioenschap. Om ons doel om de wereldtitels te winnen te bereiken, moeten we onze prestaties verder verbeteren en in elke race punten scoren.”
James Calado, 499P #51:
“Vorig jaar stonden we vaak aan de leiding in races, waarbij we als team lieten zien dat we weten hoe we op een heel hoog niveau moeten presteren. Er is echter nog ruimte voor verbetering. We benaderen het seizoen 2025 met optimisme, ons volledig bewust van de hoogwaardige kenmerken van de 499P en de kracht van ons team – factoren die ons in een goede positie brengen in de strijd om de wereldtitel.”
Antonio Giovinazzi, 499P #51:
“Vorig seizoen hebben we sterke prestaties geleverd en het hele team heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt. Ons gezamenlijke doel voor 2025 is om op deze weg door te gaan, wetende dat we een geweldig team zijn – hoewel nog relatief nieuw in de hoogste uithoudingsklasse. De 499P heeft al bewezen een snelle en betrouwbare auto te zijn: door te leren van fouten uit het verleden, zullen we ernaar streven om opnieuw te winnen op Le Mans en te concurreren met rivalen op het hoogste niveau om de wereldkampioenschapstitel.”
Antonello Coletta, Global Head of Ferrari Endurance en Corse Clienti:
“In 2025 zullen we voor het derde achtereenvolgende jaar in de topklasse van het FIA WEC rijden, met als doel voort te bouwen op alle sterke resultaten die we tot nu toe hebben behaald en vooral nog consistenter te worden. In voorgaande seizoenen beleefden we hoogte- en dieptepunten – vooral omdat 2023 ons debuutjaar was, en in 2024 moest het team zich blijven ontwikkelen binnen een categorie die nog nieuw voor ons was. Deze leerfase is voortgezet en in het seizoen 2025 hoop ik dat we koplopers kunnen zijn in de strijd om de wereldtitel.
We moeten nederig zijn, want we nemen het in dit kampioenschap op tegen veel fabrikanten, van wie sommigen meer ervaring hebben dan wij, omdat ze al veel langer in deze categorie actief zijn. We hebben verschillende organisatorische veranderingen doorgevoerd en doen dat nog steeds. Ik denk dat we een cruciale stap voorwaarts hebben gezet, met name in onze technische kennis van de auto. Laten we niet vergeten dat de technische ontwikkeling van de 499P plaatsvond in een uitzonderlijk snel en intens tijdsbestek voorafgaand aan zijn racedebuut in 2023. Als we in het begin meer tijd hadden gehad, hadden we deze leerfase kunnen versnellen, die we in plaats daarvan hebben voortgezet tijdens de races van de seizoenen 2023 en 2024. We hebben daarom zowel onze kennis van de auto als alle operaties verbeterd, zowel op het circuit als in Maranello, en laten groei op alle fronten zien.”
Ferdinando Cannizzo, Head of Endurance Race Cars :
“Tijdens de winter hebben we gewerkt aan de auto en al onze operationele tools, om ze op elk gebied te optimaliseren en tegelijkertijd ons raceteam te verbeteren. Vanaf de tweede helft van het seizoen 2024 hebben we veel aanpassingen aan de auto doorgevoerd, allemaal in overeenstemming met de reglementen. De helft hiervan was gericht op het verbeteren van de betrouwbaarheid, ongeveer een kwart op updates van de regelgeving, terwijl we voor de rest probeerden alle gebieden te optimaliseren waar we prestatietekorten met onze concurrenten vonden.
In 2025 zijn er weliswaar geen ‘joker’-updates, maar er zijn veel verbeterpunten. Tijdens de winterstop hebben we hard gewerkt om het instelvenster uit te breiden en nieuwe filosofieën te evalueren die gericht zijn op een betere benutting van de aerodynamica enerzijds en van de prestaties van de band onder alle omstandigheden anderzijds. Om dit alles aan te vullen, zetten wij ons in voor de voortdurende ontwikkeling van besturingssystemen. Dit aspect wordt op alle gebieden steeds beter om de precisie te verbeteren en steeds sneller te reageren op de input van de bestuurder.”