Double Top 10 Finish for Maserati MSG Racing for the first of the Jeddah E-Prix Double Header

CIJFERS

Jake Hughes
Vrije training één // P16
vrije training twee // P2
kwalificatie // P7 [1:16.352, duels kwartfinales]
Race // P5
posities behaald // 2
snelste ronde // 1:17.976
kampioenschapspositie // P12 [11 punten]
 

Stoffel Vandoorne
Vrije training één // P7
vrije training twee // P11
kwalificatie // P14 [1:17.736, P7 Groep B]
Race // P10
posities behaald // 4
snelste ronde // 1:17.855
kampioenschapspositie // P13 [8 punten]

Maserati MSG Racing
Kampioenschapspositie // P7 [19 punten]

Tijdens de eerste Formule E-race op het Jeddah Corniche Circuit behaalden Jake Hughes en Stoffel Vandoorne van Maserati MSG Racing opnieuw een dubbele puntenfinish. Jake had een sterke kwalificatie om deel te nemen aan de knock-out duels, Stoffel miste nipt met beide coureurs die respectievelijk op P7 en P14 startten.

In de kwalificatie gingen zowel Jake als Stoffel de baan op in Groep B en zoals de trend is in de Formule E, was het verschil tussen het halen van de duels en het missen van de wedstrijd marginaal. Stoffel werd slechts drie tienden van een seconde gescheiden van Jake – respectievelijk P7 en P2 in de groep – en miste helaas net een duelplek.

Jake maakte Maserati MSG Racing’s eerste duelsoptreden van seizoen 11 en nam het op tegen Paschal Wehrlein van Porsche. Een klein foutje kostte Jake de kans om verder te komen in de duelfase, hij werd verslagen door Wehrlein met negen tienden van een seconde. Zijn tijd was de op twee na snelste van degenen die in de kwartfinales werden uitgeschakeld, wat hem een startpositie op P7 opleverde.

Bij de start van de race waren er meerdere incidenten, die beide Maserati MSG Racing-coureurs wisten te omzeilen. Jake en Stoffel hadden een sterke start en wonnen posities in de aanloop naar een korte Safety Car-periode die werd ingezet om puin van de baan te verwijderen. Jake was opgeklommen tot P5, Stoffel P13, terwijl de grid zich ophoopte in de richting van de raceleider om hen terug te laten keren naar de race met de groene vlag.

Alle ogen waren toen gericht op het Pit Boost-venster toen de auto’s dichter bij de vereiste 60% energie begonnen te komen om hun kans om te pitten te activeren. Jake was een van de eersten die zo snel mogelijk stopte om de undercut te optimaliseren en te proberen een energieprobleem waar hij last van begon te krijgen teniet te doen. De strategie werkte goed, want hij slaagde erin zijn vijfde plaats te heroveren terwijl het veld door hun verplichte stops fietste en zich tijdelijk op P2 vestigde. Stoffel kwam ongeveer drie ronden later binnen voor zijn stop en keerde terug in de race op P11.

Voor Stoffel waren de bedoelingen duidelijk: weer in de punten komen. Met behulp van twee blokken van vier minuten durende Attack Mode hield hij zich in het gevecht met de mensen om hem heen, waarbij hij erin slaagde zichzelf veilig te stellen als tiende en het laatste punt dat werd aangeboden door de geblokte vlag.

Jake bevond zich in een veel intensievere strijd met McLaren’s Taylor Barnard terwijl ze tempo voor tempo raceten, waarbij Barnard hem van P5 wilde degraderen. Hij leverde een monsterlijk gevecht en hield de op handen zijnde aanval af met spectaculaire gratie en inventieve verdedigingsmanoeuvres. Echter, de energiestrijd die Jake al sinds het midden van de race voerde en Barnard die gebruik maakte van Jake’s slipstream om energie te besparen, zorgde er uiteindelijk voor dat de verdediging barstte.

De race bevatte veel lessen voor Maserati MSG Racing, die ze zullen meenemen naar de race van morgen, aangezien ronde vier wordt verreden op hetzelfde Jeddah Corniche Circuit. Met als enige verschil in de competitie van morgen de verwijdering van Pit Boost, zal iedereen een stap verder zijn en zal de concurrentie net zo hevig zijn als altijd. Maserati MSG Racing mikt op een optreden in dubbele duels en is klaar om meer punten terug te brengen naar het team aan het einde van de race in de woestijn.

 

Jake Hughes, coureur, Maserati MSG Racing: “Dat is de eerste race die hier in Jeddah is gedaan en over het algemeen was het een goede dag. P7 in qualy, P5 in de race dus al met al een sterke prestatie. Het was een zeer stressvolle race, ik kan er nu om lachen, maar op dat moment was er veel te regelen. Het is duidelijk dat het voor iedereen de eerste race met Pit Boost was, wat een heel nieuw element in de competitie bracht. Ik denk dat we een aantal goede lessen hebben geleerd van de race, zelfs ik had een aantal belangrijke mentale lessen. Ik denk dat ik heel goed heb gereden en dat de auto de hele race sterk was, maar ik denk dat alleen al het begrijpen hoe je de energie in de Pit Boost kunt gebruiken, een behoorlijk groot discussiepunt zal zijn. Het smaakt altijd een beetje zoeter als je goede punten mee naar huis neemt, dus het was echt een goede dag en ik kijk nu al uit naar morgen.”

Stoffel Vandoorne, coureur, Maserati MSG Racing: “Het was een zeer bewogen race. Onze eerste met de Pit Boost dus genoeg om van te leren, maar punten met beide auto’s dat is het positieve van vandaag. Ik denk dat we al deze informatie gewoon ter harte moeten nemen. Het was behoorlijk uitdagend daarbuiten, best moeilijk om vanuit de auto te begrijpen waar iedereen zich bevindt met zijn strategieën. Het was een bewogen periode. Op sommige punten word je ingehaald, op sommige punten krijg je het terug. Maar uiteindelijk is P10 een goed resultaat na een beetje een moeilijke start van de race, dus we zullen de punten pakken en morgen sterker terugkomen.”

Cyril Blais, teambaas, Maserati MSG Racing: “Twee auto’s in de punten – Jake P5, Stoff P10 – dat is een sterke race voor ons. Het was onze eerste race met de Pit Boost en het zorgde voor veel opwinding en veel verschillende strategieën zoals we hadden verwacht. We gingen voor de undercut met Jake, wat best goed werkte. Op een gegeven moment stonden we op P2, maar hij beheerde de energie die we uiteindelijk te veel uitgaf. Ik ben enorm trots op het team en dit resultaat. We zijn vooruit gegaan in de race, waar we ook beginnen, we winnen altijd posities en dat is precies wat we willen. We weten dat wanneer we ons hoger op de grid gaan kwalificeren, we ons op een geweldige plek bevinden om te strijden voor topposities. Het was een sterke uitvoering van iedereen vandaag. Nu hebben we morgen weer een race, zonder de Pit Boost, dus we moeten proberen het nog beter te doen!”

Maria Conti, hoofd van Maserati Corse: “Jeddah is een evenement waar we naar uitkeken, want het is de eerste double-header van het seizoen met een Rookie-test voorafgaand aan het raceweekend en de introductie van Pit Boost. We waren erg benieuwd naar hoe Pit Boost het racen zou beïnvloeden. Onze coureurs toonden grote vaardigheid en vastberadenheid en slaagden erin om waardevolle posities en punten te behalen naarmate het kampioenschap vordert. Het teamwork en de inzet van alle teamleden waren de sleutel tot het bereiken van het resultaat. Een cruciaal aspect is ook de voortdurende overdracht van technologie van het circuit naar de straatauto’s, wat het mogelijk maakt om voortdurend te innoveren en onze prestaties te verbeteren. Zoals de introductie van Pit Boost dit seizoen; Het voegt een extra strategisch en analytisch element toe. De race van vandaag was een enorme les om over te brengen naar ons Maserati Folgore-gamma. We kijken ernaar uit om morgen weer op de grid te staan voor wat weer een ronde vol opwinding en kansen belooft te worden”.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait