WRT Team behaalde een indrukwekkend 1-2 resultaat met de BMW M4 GT3 tijdens de 12 uur van Bathurst (AUS), de seizoensopener van de Intercontinental GT Challenge (IGTC). De broers Sheldon en Kelvin van der Linde (beide RSA) behaalden de overwinning samen met Augusto Farfus (BRA) in wagen #32. Na hen zorgden Valentino Rossi (ITA), Raffaele Marciello (SUI) en Charles Weerts (BEL) in de #46 BMW M4 GT3 voor de tweede plaats.
Het was de eerste overwinning voor BMW M Motorsport in het GT3-tijdperk op het Mount Panorama Circuit. Team WRT blijft ongeslagen in het seizoen 2025 na successen in de 24h Dubai en de 6h Abu Dhabi (beide VAE). Aan de zijlijn van de race op Bathurst, de nieuwe BMW M3 CS Touring (brandstofverbruik gecombineerd: 10,5 l/100 km [26,9 mpg imp]; CO2 -uitstoot gecombineerd: 238 g/km in de WLTP-cyclus, CO2 -klasse: G)* vierde zijn wereldpremière.
Team WRT dankte zijn 1-2 finish vooral aan een perfecte racestrategie. Gedurende de race behaalden de twee BMW M4 GT3’s consequent een voordeel in brandstofverbruik, wat uiteindelijk de overwinning of nederlaag besliste. Terwijl de meeste deelnemers vlak voor het einde de pits in moesten om te tanken, konden beide BMW M4 GT3’s zonder te stoppen verderrijden. Auto #46 viel tijdelijk terug naar de achtste plaats door een drive-through penalty, maar vocht zich terug naar het podium. Marciello verzekerde zich van de tweede plaats met een spectaculaire inhaalmanoeuvre tegen Jules Gounon (AND, Mercedes).
BMW M Motorsport won op Bathurst voor het eerst na talloze pogingen sinds GT3-auto’s daar strijden. De laatste triomf dateert uit 2010 met een BMW 335i. Voor de gebroeders Van der Linde was het hun eerste gezamenlijke overwinning in een BMW M Motorsport-auto, en voor Rossi was het zijn eerste podium tijdens de 12 uur van Bathurst.
Wereldpremière van de nieuwe BMW M3 CS Touring.
Geboren op het circuit, gemaakt voor de straat: de filosofie van BMW M kwam donderdag tot leven in de aanloop naar de 12 uur van Bathurst. In de pitstraat van het Mount Panorama Circuit vierde de allereerste BMW M3 CS Touring zijn wereldpremière, gepresenteerd door Sylvia Neubauer, Vice President Customer, Brand and Sales bij BMW M GmbH. Het iconische circuit vormde het perfecte podium voor het debuut van het nieuwste BMW M special-edition model in de sector van de high-performance sportwagens. Een zescilinder lijnmotor van 405 kW/550 pk, een op maat gemaakte chassisafstelling, exclusieve designkenmerken en gewichtsbesparingen door het gebruik van talrijke met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) componenten vormen de ingrediënten voor een onvervalst racewagengevoel.

MOUNT PANORAMA, BATHURST, NEW SOUTH WALES, AUSTRALIA.
WORLD COPYRIGHT: RACE PROJECT
RPC11284.CR3
Reacties na de Bathurst 12 Hour:
Andreas Roos, hoofd van BMW M Motorsport: “Gefeliciteerd Team WRT met de langverwachte overwinning in Bathurst! Het was onze derde poging met de BMW M4 GT3, en nadat we vorig jaar dichtbij waren gekomen, is het eindelijk gelukt! Ik ben erg blij voor de gebroeders Van der Linde dat ze een overwinning kunnen vieren in hun eerste race waarin ze een auto delen voor BMW M Motorsport. Ik ben ook blij voor Augusto Farfus, die nog een prestigieuze triomf kan toevoegen aan zijn illustere carrière als BMW M-fabrieksrijder. Valentino Rossi, Raffaele Marciello en Charles Weerts deden het ook geweldig in de zusterauto. Het is jammer dat een penalty hen een kans op de overwinning kostte. Team WRT blijft dit jaar ongeslagen na overwinningen in de 24h Dubai en de 6h Abu Dhabi. Hopelijk is dit een goed voorteken voor de rest van het seizoen! Bedankt aan alle coureurs, teamleden en medewerkers van BMW M Motorsport die deze uitstekende seizoensstart mogelijk hebben gemaakt.”
Vincent Vosse, Teambaas Team WRT: “Drie races, drie overwinningen. Wat een geweldige start van het seizoen! We hebben de afgelopen twee jaar geprobeerd om te winnen op Bathurst met BMW M Motorsport, maar dat is nooit gelukt. Deze keer was alles gewoon perfect. Dit is een grote race die iedereen wil winnen, dus ik kon niet gelukkiger zijn. Een speciale felicitaat gaat uit naar Kelvin van der Linde, die in pas zijn tweede race met BMW M Motorsport samen met zijn broer misschien wel zijn grootste overwinning tot nu toe behaalde. De #46 heeft ook uitstekend werk geleverd door terug te komen in de race en slechts tien seconden achter te eindigen.”
Sheldon van der Linde (#32 BMW M4 GT3, 1e plaats): “Ik ben heel, heel blij! Ik denk dat deze overwinning te danken was aan de uitstekende uitvoering van de jongens van Team WRT. Ik denk niet dat ik ooit eerder zo’n uitvoering van de strategie heb gezien. We hadden vandaag niet de snelste auto, maar toch hebben we het gedaan! Mijn beide teamgenoten maakten geen fouten. Om deze overwinning voor het eerst sinds 2018 met mijn broer te delen, is natuurlijk heel bijzonder. Ik ben echt onder de indruk van hoe snel hij zijn snelheid heeft in slechts zijn tweede race met BMW M Motorsport.”
Kelvin van der Linde (#32 BMW M4 GT3, 1ste plaats): “Dit was voor mij een race met waanzinnig veel emoties. Eerste race terug met Team WRT, eerste race terug met mijn broer, eerste race met Augusto, tweede race voor BMW m Motorsport. Dit is allemaal heel bijzonder. Ik hoef niet uit te leggen wat deze overwinning betekent voor mijn broer en mijzelf. Ik weet het zeker, mama en papa zijn trots thuis. Het is ook geweldig voor mij om deze overwinning te delen met Augusto, naar wie ik opkeek toen ik een kind was. Hij was een van mijn helden. Kijkend naar de race, was de laatste stint erg zwaar, omdat ik brandstofnummers moest halen en Chaz Mostert achter me had inhalen. Maar uiteindelijk is het perfect gelukt.”
Augusto Farfus (#32 BMW M4 GT3, 1e plaats): “Ik heb veel geluk dat ik al zo lang bij BMW M Motorsport werk. We kwamen hier vele malen en hadden nooit het geluk om te winnen. Deze keer dachten we dat we een kans hadden – en we hebben een perfecte race gereden. Om mijn naam nu in de geschiedenisboeken van deze gebeurtenis te zetten, is erg emotioneel. Tijdens de laatste 40 minuten hoopten we alleen maar op groen einde, want een safety car zou onze race hebben verpest. Gelukkig is het uiteindelijk allemaal goed gegaan. Heel erg bedankt aan BMW M Motorsport, Team WRT en mijn teamgenoten die perfect werk hebben geleverd.”
Valentino Rossi (#46 BMW M4 GT3, 2e plaats): “Dit podium is een fantastische manier om het seizoen te beginnen. Het hele weekend was geweldig, omdat we altijd sterk en competitief waren. We konden vechten met onze zusterauto totdat ik helaas een fout maakte en we een drive-through penalty moesten uitzitten. Ik dacht op dat moment dat de strijd om het podium voorbij was. Maar we slaagden erin om met een hoog tempo terug te komen. De pass van Raffaele tegen Jules Gounon was erg leuk om naar te kijken. Ik ben erg blij met het resultaat.”
Raffaele Marciello (#46 BMW M4 GT3, 2e plaats): “Een 1-2 is een geweldig resultaat voor het team. Ik weet dat ze lang hebben geprobeerd het te winnen, en nu is het eindelijk gelukt. Niet voor mij persoonlijk, dus ik zal hier nog moeten wachten op mijn eerste overwinning na een paar podiumplaatsen. Het was een goed gevecht met Jules Gounon. Ik wist dat ik de snellere auto had op de rechte stukken, en toen er een langzamere auto voor ons was, greep ik mijn kans en viel ik hem aan. Het was een goede zet. ”
Charles Weerts (#46 BMW M4 GT3, 2e plaats): “Dikke proficiat aan onze zusterauto. Ze waren de hele week heel snel en verdienen deze overwinning echt. Voor BMW M Motorsport is het lang geleden om hier te winnen, dus deze 1-2 is behoorlijk groot voor hen en ook voor het hele Team WRT. Hun strategie was een absolute masterclass vandaag. Het algemene resultaat is geweldig, maar ik hoop dat we de volgende keer van positie kunnen wisselen.”
* Officiële cijfers over brandstofverbruik en CO2 –uitstoot zijn bepaald op basis van de voorgeschreven WLTP-meetprocedure en zijn in overeenstemming met Pkw-EnVKV. Ga voor meer informatie naar www.bmw.de.
Alle cijfers met betrekking tot prestaties, brandstofverbruik, emissies en actieradius zijn voorlopig.
Alle vermelde uitrustingskenmerken, technische gegevens en brandstofverbruiks- en emissiecijfers hebben betrekking op de
aanbod op de Duitse markt.