Rallye Monte-Carlo: Ogier’s Monte-overwinning bekroont TOYOTA GAZOO Racing een-twee

Sébastien Ogier heeft een recordverlengende 10e overwinning behaald in de legendarische Rallye Monte-Carlo, toen het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team een één-twee finish scoorde om zijn FIA World Rally Championship-campagne 2025 te lanceren met een maximale puntenoogst.

De overwinning is Ogier’s derde Rallye Monte-Carlo-overwinning met TGR-WRT en zijn tweede met bijrijder Vincent Landais, en brengt Toyota’s record aller tijden op het evenement op zes overwinningen.

Zoals gewoonlijk bracht de rally tijdens het weekend een breed scala aan wisselvallige omstandigheden met zich mee, met droge asfaltetappes in de bergen van de Franse Alpen met ook stukken ijs en veel modder en grind dat op de weg werd gesleept. Het zorgde voor een uitdagend eerste evenement voor de teams en coureurs met het herziene technische pakket voor 2025, waarbij de topklasse van Rally1-auto’s niet langer over hybride eenheden beschikte en voor het eerst ook op Hankook-banden reed.

Auto 33 (Elfyn Evans, Scott Martin)Ondanks deze uitdagingen bleef de strijd om de overwinning het hele weekend spannend en ging het naar de allerlaatste etappe over de iconische Col de Turini op zondagmiddag. Ogier had bij het ingaan van de laatste dag een voorsprong van 20,3 seconden op Evans, met het Hyundai-paar Adrien Fourmaux en Ott Tänak ook op de hielen, maar een vroege start in combinatie met koude en natte omstandigheden zorgde voor een moeilijke laatste bandenkeuze.

Ogier en Evans namen allebei een pakket van vier winterbanden met spijkers plus twee superzachte slick-banden mee, wat zijn vruchten afwierp in de ijzige eerste etappe voor zonsopgang. Met de vier spijkerbanden waren ze ongeveer 20 seconden sneller dan Fourmaux, maar dat voordeel zwaaide de andere kant op op een drogere tweede fase, waar Fourmaux zijn vier slicks kon monteren en tot op 4 seconden van Evans en 22,2 seconden van Ogier kon komen.

De Power Stage die de rally afsloot, bevatte een echte mix van omstandigheden, met een grotendeels droge beklimming en afdaling, maar met wat ijs bovenop de beroemde Col. Uiteindelijk kozen alle top drie coureurs voor een mix van slicks en spijkerbanden en het was Ogier die de beste tijd neerzette, slechts 0,215 seconden sneller dan Evans – die wijd ging en een bank raakte op de snelle afdaling naar de finish.

De overwinning van Ogier is ook zijn 15e voor TGR-WRT, waarmee hij op gelijke hoogte komt met teamgenoot Kalle Rovanperä en hun mede-tweevoudig kampioen Carlos Sainz als de coureurs die de meeste WRC-overwinningen voor Toyota hebben behaald.

Evans en bijrijder Scott Martin beginnen hun seizoen sterk en staan ook bovenaan het Super Sunday-klassement om vijf extra bonuspunten te verdienen. 1,1 seconde voor Rovanperä en 1,8 seconde voor Ogier.

Met een andere bandenstrategie waren Rovanperä en Jonne Halttunen op de laatste dag consistent onder alle omstandigheden en versloegen ze Ott Tänak naar de vierde plaats in het algemeen klassement, waarmee ze een solide reeks van 18 punten behaalden na een uitdagend weekend.

Takamoto Katsuta en Sami Pajari bouwden hun zelfvertrouwen en tempo op tijdens de rally. Katsuta won een etappe en was de op twee na snelste op zaterdag, terwijl Pajari waardevolle ervaring opdeed tijdens zijn eerste Rallye Monte-Carlo in Rally1-machines. Aan de start van de laatste dag als zesde en zevende zouden beiden helaas van de weg glijden in de eerste etappe van zondag.

Citaten:
Jari-Matti Latvala (teambaas)
“Ik ben echt opgetogen. We hadden eigenlijk geen betere start van het seizoen kunnen hebben dan dit: we behaalden als team de maximale 60 punten, een één-twee-vier algemeen en de 10e overwinning voor Sébastien Ogier in de Rallye Monte-Carlo, wat echt een geweldige en unieke prestatie is. De omstandigheden waren tot het einde toe erg moeilijk en de bandenkeuze was vanochtend stressvol omdat de weg bevroren was nadat de routenota-bemanningen waren gepasseerd. Helaas gingen Sami en Taka ervandoor, en misschien had ik ze moeten pushen om een veiligere keuze te maken, maar deze rally draaide helemaal om de ervaring voor hen. Met onze andere coureurs heeft het uiteindelijk goed uitgepakt, dus dank aan hen. Tegelijkertijd was het een zeer vermakelijke rally en ik denk dat we een spannend seizoen voor de boeg hebben.”

Elfyn Evans (Rijdersauto 33)
“Dit was een typische Rallye Monte-Carlo, een beetje extremer dan de afgelopen jaren en het was een behoorlijk uitdagend weekend. Ik ben erg blij om hier aan het einde te zijn met een behoorlijke reeks punten. Vandaag begon met een aantal zeer lastige omstandigheden, we hebben op het laatste moment een wijziging doorgevoerd om vier spijkerbanden te nemen en ik wist niet zeker of het de juiste beslissing was. Uiteindelijk lijkt het erop dat er niet veel tussen de twee keuzes zat en we hadden een behoorlijk spannende Power Stage om af te sluiten: we hadden een paar bochten voor het einde een close moment, maar gelukkig konden we ermee wegkomen.”

Kalle Rovanperä (Bestuurder auto 69):
“Rallye Monte-Carlo is altijd zwaar en dat was het vooral dit jaar wel. Voor mij persoonlijk was het een behoorlijk lastig weekend. We hadden niet het resultaat dat we wilden of het tempo dat we wilden, maar we moeten aan het einde blij zijn dat we een aantal behoorlijk goede punten hebben behaald. Vandaag was geen slechte dag voor ons: we hebben gewoon ons best gedaan, zijn consistent gebleven en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Een grote dank aan het team, laten we nu eens kijken wat we in Zweden kunnen doen.”

Sébastien Ogier (Bestuurder auto 17)
“Het is geweldig om deze rally voor de 10e keer te winnen: het maakt me ongelooflijk blij en trots. Deze rally heeft me de droom gegeven om rallyrijder te worden, dus als ik er maar één zou mogen kiezen om in een seizoen te winnen, zou het altijd deze zijn. Dit jaar is het een enorm gevecht geweest tot in de allerlaatste fase. We hadden tot het einde wisselende omstandigheden, moeilijke bandenbeslissingen en druk, dus ik ben blij dat we het onder controle hebben kunnen houden. We hebben zeker momenten gehad, maar om deze rally te winnen heb je denk ik ook altijd een beetje geluk nodig. Het is een perfecte start van het jaar voor het team, dus we konden niets meer vragen.”

Takamoto Katsuta (Coureur auto 18)
“Vanochtend in de eerste etappe wisten we dat de omstandigheden behoorlijk lastig konden zijn, maar we kwamen bij een bocht aan de rechterkant die ijzig was waar we die informatie niet in onze pacenotes hadden. We gingen vrij langzaam de bocht in, maar de auto ging wijd en kwam vast te zitten in een kleine greppel waar we niet uit konden komen. Tot dan toe was het best een goede rally geweest, vooral zaterdag toen het tempo goed lag. Het is jammer, maar ik moet me gewoon heroriënteren op de volgende rally in Zweden en proberen goed werk te leveren voor het team daar.”

Sami Pajari (Bestuurder auto 5)
“De aanpak voor vandaag was hetzelfde als voorheen en we waren niet van plan om bijzonder hard te pushen. Er was slechts één verrassend ijzig rempunt dat ons net overviel. Het was een ongelukkig einde van onze rally, want die verliep tot dan toe volgens plan. Vooral op zaterdag zagen we dat de tijden beter werden en het gevoel beter werd en het vertrouwen steeg. Alles voelde onder controle, dus het is jammer om de rally zo af te sluiten, maar we zullen proberen te leren van wat er is gebeurd en kijken uit naar Zweden.”

VOORLOPIG EINDKLASSEMENT RALLY MONTE-CARLO 

1 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) 3h19m06.1s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +18.5s
3 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +26.0s
4 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +54.3s
5 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +59.0s
6 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +5m44.2s
7 Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +10m15.1s
8 Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +10m26.8s
9 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +11m40.7s
10 Eric Camilli/Thibault de la Haye (Hyundai i20 N Rally2) +13m14.6s
Gepensioneerde Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1)
Gepensioneerde Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1)
(Resultaten vanaf 14:30 op zondag, voor de laatste resultaten kunt u terecht op www.wrc.com
)

2025 FIA World Rally Championship voor coureurs na ronde 1:
1 Sébastien Ogier 33 punten
2 Elfyn Evans 26
3 Adrien Fourmaux 20
4 Kalle Rovanperä 18
5 Ott Tänak 11
6 Thierry Neuville 9
7 Josh McErlean 6
8 Yohan Rossel 4
9 Nikolay Gryazin 2
10 Eric Camilli 1 Zoekertjes

2025 FIA World Rally Championship voor fabrikanten na ronde 1:
1 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 60 punten
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 36
3 M-Sport Ford World Rally Team 11

Wat is de volgende stap?
De Rally van Zweden (13-16 februari) is het enige volledige winterevenement van het seizoen dat op sneeuw en ijs wordt gehouden. Metalen noppen die in de banden zijn ingebracht, bijten zich in het oppervlak om grip te bieden en enkele van de hoogste snelheden van het jaar mogelijk te maken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait