Porsche claimt 20e overwinning in de 24 uur van Daytona

  • Nasr/Tandy/Vanthoor triomferen met de Porsche 963 op de endurance klassieker
  • Zusterauto van Campbell/Jaminet/Estre eindigt als derde
  • Porsche leidt de 24-uursrace met 517 van de 781 ronden
  • Wright Motorsport behaalt GTD-podiumplaats met Porsche 911 GT3 R
  • Iron Dames behalen achtste plaats in eerste IMSA-optreden met Porsche

Porsche Penske Motorsport heeft voor de tweede keer op rij de 24 uur van Daytona behaald. De winnaar van vorig jaar, Felipe Nasr uit Brazilië, Nick Tandy uit het Verenigd Koninkrijk en Laurens Vanthoor uit België, stuurden de Porsche 963 met startnummer 7 naar de hoogste trede van het podium. Deze mijlpaal markeert Porsche’s 20e algemene overwinning tijdens de opener van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, waarmee zijn illustere nalatenschap verder wordt versterkt. De Porsche 963 met startnummer 6, bestuurd door Matt Campbell (Australië), Mathieu Jaminet en Kévin Estre (beiden Frankrijk), rondde het succes van het team af met een derde plaats. Opnieuw demonstreerde de Porsche 963 zijn dominantie als het meest succesvolle LMDh-prototype sinds zijn racedebuut.

Stuttgart. Op zaterdag 25 januari om 13.40 uur lokale tijd namen 61 auto’s in vier wedstrijdklassen de groene vlag op de Daytona International Speedway om het IMSA WeatherTech SportsCar Championship-seizoen te beginnen. Onder de zonnige hemel van Florida gingen de prototypes van de GTP-klasse vanaf het begin hevige gevechten aan. Onder hen: de 707 pk (520 kW) Porsche 963, die in 2024 de overwinning behaalde op Daytona en vorig seizoen de kampioenschap domineerde.

De fabrieksrijders en het hele Porsche Penske Motorsport-team leverden een vlekkeloze prestatie op het 5,73 kilometer lange circuit van Daytona. Tegen het einde van de avond hadden beide Porsche 963-inschrijvingen zich vooraan in het veld gevestigd. Ze behielden hun leidende posities tot de laatste uren van de race, met een beslissende sprint naar de overwinning in de laatste 40 minuten na de laatste gele vlag-periode.

Uiteindelijk kwam Felipe Nasr in de auto met nummer 7 als overwinnaar uit de bus na een intense strijd tussen beide Porsche 963’s om de leiding, waarbij precisie en uithoudingsvermogen werden getoond. Ondanks verkeerscomplicaties in de slotfase stond de nummer 6 zusterauto de tweede plaats af, maar behaalde hij een verdienstelijke derde plaats. Voor Nasr betekende deze overwinning zijn tweede opeenvolgende Daytona-triomf. Vanthoor en Tandy vierden hun eerste eindzeges op dit prestigieuze evenement. Tandy bereikte ook een historische mijlpaal door de eerste coureur te worden die alle vier de grote 24-uurs enduranceraces won: Le Mans, Spa-Francorchamps, Nürburgring en Daytona.

“Mijn emoties zijn moeilijk onder woorden te brengen”, zegt Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. “Het twee keer op rij winnen van de 24 uur van Daytona – een van de langste en zwaarste races in de IMSA-serie – is een monumentale prestatie. De spanning was enorm. We hadden niet altijd de snelste auto, maar we waren constant en maakten de minste fouten. Dit is een fantastisch resultaat voor onze chauffeurs, monteurs, ingenieurs en het hele team, inclusief onze collega’s thuis in Weissach. Ik ben absoluut opgetogen. Deze overwinning is een perfecte start van het nieuwe seizoen!”

Roger Penske, oprichter en CEO van Penske Corporation, sloot zich hierbij aan: “Wat een ongelooflijke dag voor de hele Porsche Penske Motorsport-organisatie. Zowel onze Porsche 963 als de coureurs toonden een grote snelheid en betrouwbaarheid. De bemanningen presteerden vlekkeloos, wat het resultaat is van een nauwgezette voorbereiding door iedereen in het team. 2024 was een ongeëvenaard seizoen van succes, te beginnen met een overwinning in de 24 uur van Daytona en het is geweldig om dat succes te herhalen om 2025 te beginnen met de 3e algemene overwinning voor Team Penske en de 20e overwinning voor Porsche.”

Urs Kuratle, directeur van Factory Motorsport LMDh, voegde toe: “Een ideale seizoensopener. Het resultaat van dit jaar, met de eerste en derde plaats, overtreft het succes van vorig jaar. De fabrieksauto’s presteerden onberispelijk op de lange afstand, met een perfecte strategie en pitstops – een fenomenale inspanning van het hele team. Ik kan niet trotser zijn!”

“Het is onmogelijk om dit succes onder woorden te brengen. De teams van nummer 6 en nummer 7 hebben uitstekend werk geleverd”, vat Jonathan Diuguid, Managing Director van Porsche Pense Motorsport, samen. “Deze triomf is niet te danken aan het feit dat onze auto de sterkste was, maar aan het onberispelijke werk van de coureurs en het team. We hebben de race heel lang geleid en werden beloond. Nu hoop ik dat de dingen coDat vinden we leuk en dat we dit jaar net zo succesvol afsluiten als vorig jaar.”

Met dit succes heeft Porsche de leiding genomen in het kampioenschap van de hoogste GTP-klasse. De 24-uursrace op Daytona markeert ook de start van de IMSA Michelin Endurance Cup. In dit klassement gaat de leiding in het constructeurs-, team- en rijderskampioenschap ook naar Porsche. Het speciale klassement binnen het IMSA-seizoen omvat ook de 12 uur van Sebring, de twee 6-uursraces op Watkins Glen en Indianapolis, evenals de “Petit Le Mans” op Road Atlanta.

De klantenteams beleefden gemengde fortuinen met de Porsche 963. Proton Competition moest ’s nachts vroegtijdig met pensioen gaan vanwege schade aan de ophanging, terwijl JDC-Miller MotorSports een solide zesde plaats in het algemeen klassement wist te behalen. De opvallende gele auto met nummer 85, bestuurd door Gianmaria Bruni (Italië), Tijmen van der Helm (Nederland), Bryce Aron (VS) en Porsche-fabriekscoureur en Formule E-wereldkampioen Pascal Wehrlein (Duitsland), toonde een sterke veerkracht. Ondertussen doorstond Wehrlein’s TAG Heuer Formule E-teamgenoot, António Félix da Costa, een zware race en slaagde er niet in om te finishen met het LMP2-team Inter Europol.

GT-categorieën: Porsche 911 GT3 R van Wright Motorsport op het podium
In de GTD-klasse zette Wright Motorsports zijn sterke vorm voort. Vanaf pole position verzekerde het Amerikaanse team zich na 24 uur racen van de tweede plaats. Voormalig Porsche Junior-coureur Ayhancan Güven (Turkije) vierde samen met Adam Adelson en Elliott Skeer (beiden USA) en Tom Sargent (Australië) een welverdiende podiumplaats. De Iron Dames maakten hun IMSA-debuut in de Porsche 911 GT3 R en eindigden als achtste in hun klasse.

De “Rexy” Porsche 911 GT3 R van AO Racing kreeg te maken met pech in de GTD-Pro-categorie. Titelverdediger Laurin Heinrich (Duitsland), Klaus Bachler (Oostenrijk) en Alessio Picariello (België) leidden soms, maar zakten naar de achtste plaats nadat ze schade hadden opgelopen door een botsing. De identieke, tot 478 kW (565 pk) raceauto van Proton Competition eindigde de uithoudingsrace op de tiende plaats.

Commentaar van de coureurs na de race
Felipe Nasr (Porsche 963 #7): 
“Deze overwinning voelt nog beter dan 2024 – hier twee keer op rij winnen is een heel speciaal punt in mijn carrière. Dank aan iedereen in het team. Het werk dat ze deden was gewoonweg fantastisch. Ik weet niet hoe ik mijn emoties onder woorden moet brengen. Er is een gevoel van geluk in mij dat ik op dit moment niet kan beschrijven. Ongelofelijk!”

Nick Tandy (Porsche 963 #7): “Ik ben zo trots dat ik deze race met Porsche heb gewonnen. Elf jaar geleden stond ik voor het laatst op de hoogste trede van het podium van Daytona – toen nog in de GT-klasse met een rood-witte Porsche en dit keer weer met een rood-witte Porsche. Drie jaar hard werken hebben ons hier gebracht. We hebben het met z’n allen gedaan. Jaren geleden vertelde iemand me dat niemand er ooit in was geslaagd om de algemene overwinning te behalen in de vier grootste 24-uursraces. Sinds die dag zit dit doel in mijn achterhoofd. Nu is het gerealiseerd. Het voelt geweldig om de eerste persoon te zijn die zoiets bereikt.”

Laurens Vanthoor (Porsche 963 #7): “Het was altijd mijn droom om races zoals de 24 Hours of Daytona in de hoogste categorie te rijden. Er is niets beter dan dit te realiseren met Porsche. Ik heb er altijd van gedroomd om in deze zilveren Penske-trailer te kunnen zitten bij de grote evenementen. Het is allemaal als een droom. Drie maanden geleden won ik het FIA World Endurance Championship, nu de overwinning in Daytona. Veel beter dan dit wordt het niet!”

Kévin Estre (Porsche 963 #6): “De overwinning is geweldig voor Porsche en het team. Wij in de auto met nummer 6 gingen vaak aan de leiding in de race. Het was heel hard werken. Als je lang aan de leiding gaat en als derde eindigt, is dat moeilijk te beschrijven. De anderen hadden versere banden en een beetje meer geluk in het gelapte verkeer. Volgend jaar proberen we het opnieuw.”

Pascal Wehrlein (Porsche 963 #85): “Heel erg bedankt voor deze kans – het was erg leuk. Ik leerde elke ronde in de Porsche 963 veel en kon mijn tempo blijven verbeteren. De auto hield zich goed staande, waardoor ik veel rijtijd kreeg. Helaas hadden we tijdens de race wat moeilijkheden, vooral met een gebrek aan temperatuur in de remmen. Toch is de zesde plaats een goed resultaat. Meer was niet binnen handbereik. Felicitaties aan Porsche en mijn collega-coureurs. Nu kijk ik uit naar een paar uur slaap.”

Klaus Bachler (Porsche 911 GT3 R #77): “We hebben alles gegeven en zijn zo dichtbij gekomen. Laurin Heinrich ging tot het uiterste en vocht briljant aan het einde. Helaas was er contact in bocht 3, waardoor onze voorkant beschadigd raakte en we de pits in moesten. Zonder dat incident was de klassewinst binnen handbereik geweest.”

Rahel Frey (Porsche 911 GT3 R #83): “We hebben de hele race tot het uiterste gevochten. Daarom zijn we hier. We zijn ‘Women Driven By Dreams’ en we hebben grote ambities. Ons doel is om de top te bereiken. Helaas kostte een bandenprobleem ons ’s nachts een ronde. Maar we gaven nooit op en vochten terug. We zullen blijven pushen tot we winnen.”

Adam Adelson (Porsche 911 GT3 R #120): “Het resultaat is fantastisch, maar het is niet perfect. Als de tweede plaats je ontevreden achterlaat, is het duidelijk dat het team, de auto en de coureurs allemaal in staat zijn om overwinningen te behalen. Onze verwachtingen zijn hooggespannen en winnen is ons doel – we zullen overwinningen vieren in de komende races, daar ben ik zeker van.”

Raceresultaten
GTP-klasse:

1. Nasr/Tandy/Vanthoor (BRA/GBR/BEL), Porsche 963 #7, 781 ronden
2. Blomqvist/Braun/Dixon/Rosenqvist (GBR/USA/NZL/SWE), Acura #60, -1.335 seconden
3. Jaminet/Campbell/Estre (FRA/AUS/FRA), Porsche 963 #6, -4,423 seconden
4. Van der Helm/Bruni/Wehrlein/Aron (NLD/ITA/DEU/USA), Porsche 963 #85, -1 ronde
5. Andlauer/Jani/Vautier/Pino (FRA/SUI/FRA/CHL), Porsche 963 #5, DNF

GTD-Pro-klasse:
1. Mies/Vervisch/Olsen (DEU/BEL/NOR), Ford #65, 723 ronden
2. Garcia/Sims/Juncadella (ESP/GBR/ESP), Corvette #3, -1.909 seconden
3. Rockenfeller/Priaulx/Cindric (DEU/GBR/USA), Ford #64, -5.766 seconden
4. Heinrich/Bachler/Picariello (DEU/AUT/BEL), Porsche 911 GT3 R #77, -1 ronde
5. Schiavoni/Cressoni/Preining/Lietz (ITA/ITA/AUT/AUT), Porsche 911 GT3 R #20, -4 ronden

GTD Klasse:
1. Fidani/Bell/Kern/Kirchhöfer (CAN/GBR/DEU/DEU), Corvette #13, 719 ronden
2. Adelson/Skeer/Sargent/Güven (VERENIGDE STATEN/VERENIGDE STATEN/AUS/TUR), Porsche 911 GT3 R #120, – 1,454 seconden
3. Gamble/Stevenson/Robichon/Drudi (GBR/GBR/CAN/ITA), Aston Martin #27, – 4.817 seconden
4. Bovy/Frey/Gatting/Gaillard (BEL/SUI/DNK/SUI), Porsche 911 GT3 R #83, – 10,547 seconden

Alle resultaten en kampioenschapsstanden zijn beschikbaar op https://results.imsa.com.

Het “X”-kanaal @PorscheRaces, het WhatsApp-kanaal Porsche Motorsport en Instagram @porsche.motorsport en @porschepenskemotorsport bieden live updates van Porsche Motorsport met de laatste informatie van racecircuits over de hele wereld.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait