Classics Brugge 2025 “verfijnd”
Eerst even iets anders. Het was voor ons de eerste keer dat we fysiek op een beurs present waren met “autoliefhebbers.be” en ons andere organisatie de “drivers-gt-classics 2025 . Moet gezegd het was een aangename ervaring, waar we de gelegenheid hadden om eens onze bezoekers en deelnemers op een ander moment te kunnen ontmoeten. Dank aan Auto’s Luc Lambrecht die ons een wondermooie Mercedes “Pagode” 230sl ter beschikking stelde om onze stand op te fleuren en ook dank aan “Charlie” onze routemaster, die de logistiek op zich nam en ons gezelschap hield gedurende het volle weekend.
Nu, het was ons vrijdag bij de opbouw van de Beurs al opgevallen, toen met alle bolides en ander leuks naar binnen rolde. De MCC Brugge is dan wel niet de allergrootste zaal van België, de kwaliteit die er werd tentoongesteld was van uitstekend en uitzonderlijke kwaliteit. Vader en zoon Delobelle en hun team hadden dit jaar twee showitems gekozen die menigeen kon aanspreken, de Ford Mustang die zijn zestigste verjaardag vierde en het merk uit Milaan, Alfa Romeo. Van de Ford Mustang waren er een twintigtal uitzonderlijk bolides bij mekaar gebracht die een ruime periode van het type behelsden. De “Eleonore” en de GT4 van “Verdonck” en “Vanspringel” die dit jaar over de circuits zal racen maakten bij mij het meest indruk. Al kon de witte racer met blauwe striping van een vermaard Amerikaanse racer uit de 60-ties, nu in handen van een Belgische verzamelaar ons ook wel bekoren.
Het andere merk, Alfa Romeo is zoals sommige onder jullie wellicht weten al altijd mijn Dada geweest. Niet voor niks was ik lang geleden betrokken bij de conceptie van de eerste Alfa Romeo Club in België en waren er in het verleden nogal wat Alfa Romeo meetings waar wij een hand in hadden.
De showstand aan de inkom van het bmcc trok dan ook mijn bijzondere aandacht en ik kan u verzekeren het was al een tijdje geleden dat ik dergelijke kwaliteit aan Alfa Romeo’s bij mekaar heb gezien. De foto’s spreken voor zich, dus ik beperk mij tot de “mooiste” de ES30 of ook wel “il mostro” die mijn absolute “dreamcars” is . Trouwens de buren van onze stand “il Giro di Sicilia” hadden er ook eentje mee.
Brugge mag dan niet de grootste beurs van Europa zijn, kwaliteit was er wel en ook de “lokale specialisten “ kunnen tegenover wereld vermaarde spelers zeker hun mannetje staan. Om er maar enkele te noemen , “Rock n Roll” Classics, Italmobiel, Oldtimerfarm of Luc Lambrecht en hun collega’s hadden meer dan een uitzonderlijk mobielen mee. Een paar die mij ook opvielen waren een “ceremoniewagen” waarvan we het gebruik nog minstens 30 jaar willen uitstellen, maar toch mooi en een alweer Alfa Romeo 33, die er ondanks zijn leeftijd als nieuw uitzag en ook nog maar een 13000 km op de teller bleek te hebben. Ooit kocht ik er een identieke, nieuw op het Brusselse Autosalon voor 333.333 Belgische Frank (8.333€) .
Afgerond, Brugge mag fier terugblikken op de voorbije Auto Classics het was een topeditie.
Zoals we begin dit jaar afspraken delen wij ook hier geheel subjectief een bevooroordeeld de “Aloiskes” uit onze “Oscars” voor uitzonderlijke prestaties.
Een “Aloiske” voor doorzetting en verdienste gaat natuurlijk naar Vader en Zoon Delobelle, die er met hun team in slaagden om er een prachtige show van te maken die iedere bezoeker zonder meer aansprak. Zelf vermoed ik bij hen sympathie voor de andere …, maar ik wens ze “Bluvn Goan” als leidraad voor de komende jaren. Het is de moeite.
Het “Aloiske” voor de mooiste van de beurs kan voor mij niks anders dan de ZagatoES30 zijn. Ja, ik weet het ….
Het “Aloiske” van het publiek zal dan weer de Alfa Romeo “Villa D’este” zijn.
Het “Aloiske” van de sportiefste kennen wij toe aan de “Mustangs” en hun indrukwekkende aanwezigheid.
Het “Aloiske” van de Club geven we graag aan de Citroenclub nog niet vernoemd maar met een paar mooie bolides aanwezig.
Het “Aloiske” die we uitstellen voor minstens 30 jaar gaat naar “The Hearse”
Alain Mervilde,