Het moet gezegd: de editie 2025 van de Legend Boucles @ Bastogne kan bogen op een van de mooiste deelnemersvelden in de geschiedenis van het evenement, een evenement georganiseerd door de Royal Automobile Club de Spa! Met de regerende wereldkampioen rally, een wereldkampioen uithouding en de Belgische rallykampioenen aan de start, plus een voormalige WRC-fabrieksrijder en ex-Belgisch kampioen… uit Frankrijk, belooft de strijd op de proeven rond Bastogne uitzonderlijk te worden! Tot groot genoegen van de fans…
In onze autosportgeschiedenis zal 2024 ongetwijfeld als een van de beste jaargangen ooit in de boeken komen. Niemand zal de Rally van Japan snel vergeten, waar Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe hun felbegeerde wereldtitel in de rallysport veroverden! En diezelfde Thierry Neuville heeft besloten om het eerste weekend van februari maximaal te genieten door deel te nemen aan de Legend Boucles @ Bastogne 2025! Met toestemming van Hyundai Motorsport zal hij zijn persoonlijke BMW M3 E30 Gr.A besturen, ingeschreven door Lifelive Motorsport, met zijn vriend Antoine Cornet als copiloot! Zoek dan ook niet verder naar de absolute ster van de Legend Boucles…
Echter de fans krijgen in Bastogne twee wereldkampioenen over de vloer! André Lotterer, die samen met Laurens Vanthoor en Kévin Estre de FIA WEC-titel won, heeft besloten om terug te keren naar de Legend Boucles na eerdere ervaringen in Spa in 2012 en 2013! Dankzij een project van het August-team van Lionel Hansen zal de meest Belgische van alle Duitse rijders een Porsche 911 Gr.3 besturen in legendarische kleuren: het oranje Jägermeister-design! Hoewel Lotterer waarschijnlijk niet voor de overwinning zal strijden, zal hij ongetwijfeld een van de blikvangers in Bastogne zijn!
Onze nationale rallykampioenen van 2024, Cédric Cherain en Damien Withers, zijn trouwe deelnemers aan de Legend Boucles. Vorig jaar waren ze ongetwijfeld de snelsten, maar niet het gelukkigste duo, en nu keren ze terug om Bastogne eindelijk aan hun erelijst toe te voegen! Hun bolide blijft de Ford Escort Mk2 Gr.4 van ANDES Motorsport.
Binnen hetzelfde team vinden we nog een andere Ford Escort Mk2 terug, die als ‘officiële wagen’ van de Legend Boucles @ Bastogne wordt beschouwd en elk jaar wordt toevertrouwd aan een topcrew. Hij is een voormalig fabrieksrijder van Citroën in het WRC en Belgisch rallykampioen in 2022 en bovendien is de Noord-Fransman Stéphane Lefebvre ook een voormalige winnaar van de Legend Boucles @ Bastogne. Hij won er in 2022, samen met Xavier Portier. Lefebvre beleefde toen heel veel plezier met de Escort Mk2 ‘PYB-106’, en we kijken ernaar uit om hem opnieuw in actie te zien…
Prestige!
De tweede groep bestaat uit andere voormalige winnaars van de wedstrijd georganiseerd door de R.A.C. Spa, zowel in de tijd van de Boucles de Spa, de Legend Boucles de Spa als de Legend Boucles @ Bastogne!
Renaud Verreydt, winnaar in Spa in 1992, 1997 en 2000, zal aanwezig zijn met zijn persoonlijke Ford Escort Mk1, met Hugues Lecomte aan zijn zijde! Spektakel gegarandeerd…
Bruno Thiry, winnaar van de Legend Boucles de Spa in 2010 met Nicolas Gilsoul op een Audi Quattro, heeft besloten om opnieuw in de strijd te komen en de sensaties te ontdekken van een top-Ford Escort Mk2 uit het Groothertogdom Luxemburg, gerund door Regnier Sport Organisation. Zijn copiloot wordt Xavier Portier, die al champagne proefde in Bastogne samen met Lefebvre.
De ‘Legend’-categorie, die nu openstaat voor rallyauto’s uit de periode 1991-2000, verwelkomt ook Grégoire de Mévius en André Leyh. Dit roept herinneringen op aan de overwinning van De Mévius in de Boucles de Spa 1993 met Willy Lux, aangezien hun wagen de fameuze Nissan Sunny GTi-R Gr. A zal zijn!
Wat Jean-Pierre Van de Wauwer betreft, die in 2012 in Spa zegevierde aan het stuur van zijn zelf ontwikkelde Lancia Beta Monte-Carlo, samen met Eric Marnette, gaat hij nu de uitdaging aan met een wagen van een recentere generatie. Ditmaal neemt hij plaats in een Subaru Impreza GC8, met Valery Soret in de rechterstoel…
Last but not least: Bernard Munster, winnaar van de Boucles de Spa 1999 met Steven Vergalle in een Subaru Impreza, zal deelnemen met een van de ‘Safari’-Porsche 911 van BMA. Een wagen die vergelijkbaar is met de Porsche waarmee hij in 2016 de Legend Boucles won, samen met zijn echtgenote Andrée Hansen. Dit keer wordt hij vergezeld door zijn zoon Charles, die op zondag het stuur overneemt, terwijl vader Bernard de RT’s op zaterdag voor zijn rekening neemt!
Belangrijke outsiders
In het spoor van deze toppers zien we een groep sterke outsiders, waaronder verschillende vaste rijders uit het Belgian Rally Championship! Bastien Rouard komt opnieuw aan de start met Dimitri Debuisson in de Ford Escort Mk1 van ANDES Motorsport. Emile Breittmayer zet eveneens in op een Escort Mk1, deze keer van Breitt Racing, met Alexis Thomas als copiloot. Zijn vader Olivier koos voor de Opel Manta 400 Gr.B van Breitt Racing om het spektakel te verzorgen samen met Pierre Sibille. Sébastien Incardona zal er dan weer alles aan doen om te schitteren achter het stuur van een van de BMW M3 E30 van Lifelive Motorsport, in de kleuren van Incar Motor, met Christophe Poës in de rechterstoel.
John Wartique, die op het laatste moment inschreef, kon de kans niet laten liggen in een Ford Escort Mk1, waarin we hem al eerder zagen, samen met Vincent Duchesne, het publiek te komen vermaken.
Hoewel hij zich tegenwoordig richt op rally-raids binnen de familiale G Rally Team, zien we ook Ghislain de Mévius in Bastogne, met een Mazda 323 4WD Gr.A, precies dezelfde wagen die zijn vader Grégoire bestuurde in de Rally van Australië in 1990! Zijn copiloot is natuurlijk de onvermijdelijke Johan Jalet.
Wat onze voormalige wereldkampioen wielrennen Tom Boonen betreft: na een rustiger tweede helft van het seizoen 2024, keert hij terug naar de rally waar het voor hem allemaal begon: Bastogne! Hij blijft trouw aan zijn Porsche 911 van BMA, met Erwin Mombaerts aan zijn zijde.
De specialisten van historische wedstrijden
De specialisten van historische rally’s zullen opnieuw in groten getale aanwezig zijn! Denk maar aan Guino Kenis en Bjorn Vanoverschelde, tweevoudige zilveren medaillewinnaars in Bastogne, die vastberaden zijn om met hun BMW 325i E30 Gr.A eindelijk voor goud te gaan! De G&A Racing-rijder zal worden vergezeld door een peloton met onder meer Fred Bouvy en Jean-Louis Hottelet (trouw aan hun Ford Escort Mk2), de terugkerende Claudie Tanghe (Ford Escort Mk2), de winnaar van de Legend Condroz Rally 2024 Christophe De Leeuw (Opel Ascona A), en Yannick Neuville (Toyota Starlet), die vastberaden is om te tonen dat hij meer is dan ‘de broer van’.
Daarnaast hebben William Reyntiens die kan verrassen in de ex-De Hemptinne Ford Escort Mk2, ‘de Senegalees van België’ Jean-André Collard met een Opel Manta 400 Gr.B Safari (ex-fabriekswagen), Julien Elleboudt met journalist Dominique Dricot in een Ford Escort Mk2 in de kleuren van Classic 21, en Geoffrey Leyon, bijgestaan door Jean-François Elst (winnaar van de Boucles de Spa 2000 met Renaud Verreydt), in een Ford Escort Mk1, winnaar in HBRC in de laatste Spa Rally.
Ook Johnny Delhez (Ford Escort Mk2) zal er zijn, deze keer samen met Loris Elst. Verder zien we Olivier Cartelle (Opel Ascona A, met Didier Jacob als copiloot), Vincent Prégardien die het maximale uit zijn Ford Escort Mk2 ‘Millington’ wil halen, en Jean-Louis Meynart, die als eerste een Mitsubishi Lancer Evo (derde generatie) aan de start van de Legend Boucles @ Bastogne zal brengen!
De Franse delegatie
Net als in de andere categorieën van de Legend Boucles @ Bastogne 2025 zullen er ook in de ‘Legend’-klasse tal van Franse teams aanwezig zijn. De familie Panagiotis bijvoorbeeld, die maar liefst drie wagens inzet! Yannick zal een BMW M3 E30 besturen met Valérie als copilote, Olivier neemt plaats in een Ford Escort Mk1 met Ariane aan zijn zijde, en Loïc kiest voor een Porsche 911 SC 3.0, met Maxence Mangeot als copiloot.
Een andere niet te missen naam is Michel Perin, een van de grootste Franse copiloten, die naast François Abrial plaatsneemt in een bescheidener Citroën Visa Chrono.
Verder zijn er tal van bekende gezichten zoals Edouard Proffit (Ford Escort Mk1), Thierry Barjou (Ford Escort Mk2), Richard Thiéry – bekend van GT2i – in de Opel Ascona 400 ex-Guy Colsoul, en Eric Mauffrey – al twee keer in de top 10 – in zijn vertrouwde Ford Escort Mk2 van ANDES Motorsport. Maxime Vilmot (Ford Escort Mk1) en vele anderen vervolledigen de Franse armada.
Op internationaal vlak noteren we de aanwezigheid van de Spanjaard Antonio Dezcallar in een prachtige Toyota Celica GT-Four ST165 ‘Fina’, de Zwitsers Laurent Metral (Ford Sierra Cosworth) en Gérard Nicolas (Ford Sierra Cosworth 4×4), de Duitser Axel Schütt (Ford Escort Mk2) en nog vele anderen.
Thuisrijders!
En dan hebben we nog de rijders uit de streek! Of beter gezegd, uit de provincie Luxemburg. Steeds scherpere equipes, die nu meespelen voor de topplaatsen en zelfs een podiumplek kunnen bemachtigen, zoals we in het verleden al zagen.
Denk aan Christophe Daco en Steven Spittaels (Ford Escort Mk2), Frédéric François en Jérémy Penoy (Ford Escort Mk2), Romuald Thirion en Fred Jacquemin (Opel Kadett GT/E), en Loïc Pirot en Jean-Baptiste Bodet, die in Bastogne zullen starten met een BMW M3 E30 van Lifelive Motorsport!
Billy Simoné heeft zich aangesloten bij G&A Racing en bestuurt een BMW 325i E30, met Olivier Beck aan zijn zijde. Ook Charles Blerot en Antoine Dauby wagen zich aan een duel met de toppers in hun bekende BMW 325i E30, terwijl Nicolas Blerot en Olivier Grégoire een Peugeot 205 GTi inzetten. Let op Michael Magerotte, voormalig winnaar in de ‘Challenger’-categorie, die samen met Arnaud Hennuy een Ford Escort Mk2 bestuurt. Pascal en Romane Gérard delen de cockpit van een BMW 325i E30, net als Hugo en Stéphane Gérard.
Samuel Zune en Grégory Fraselle blijven dan weer trouw aan de Mercedes 190 2.3 16S in DTM-look.
Bij de lokale ondernemers in de rally zien we Didier Joris, die zijn fraaie Ford Escort Mk2 inzet met François Mercy als copiloot, terwijl Mathieu Boeur vasthoudt aan de Opel Ascona B, met Aurélie Leroy aan zijn zijde. Samuel Burnon en Luc Kalmes vertrouwen eveneens op een Ford Escort Mk2.
De familie Glaude is uiteraard van de partij met hun iconische Volvo 142/144’s: Sébastien bestuurt zijn wagen met echtgenote Aurélie Van Audenhove als copilote, Guillaume rijdt met Raphaël Cop. Vader Christian en zus Anne zijn intussen overgestapt naar de categorie ‘Classic 65’.
Een indrukwekkende lijst… en zeker nog niet volledig! Dat belooft!
Challenger : wie is de volgende?
Met RT’s die worden afgewerkt aan een gemiddelde snelheid van 80 km/u, verwijst de categorie ‘Challenger’ eigenlijk naar de fundamenten van de Legend Boucles. Tot in 2017 was het immers deze regel die gold voor de categorie ‘Legend’, tot de Royal Automobile Club de Spa op vraag van de deelnemers besloot om het tempo op te voeren. Tegelijkertijd werd deze gemiddelde snelheid van 80 km/u behouden voor een tussencategorie, die de naam ‘Challenger’ kreeg. Een categorie die in de loop der jaren een referentie is geworden voor tal van regionale teams…
In feite staan, op de overwinning van Yves Deflandre en Joseph Lambert in het oprichtingsjaar van de ‘Challenger’-categorie na, enkel teams uit de provincie Luxemburg op de erelijst! Charles Blerot en Antoine Dauby (BMW 325i E30) in 2019, Dimitri Van Hove en Lionel Windeshausen (Alfa Romeo GTV6) in 2020, Jencome Theis en Laurent Perrée (Ford Escort Mk1) in 2022, Michael Magerotte en Arnaud Hennuy (Ford Escort Mk2) in 2023, en ten slotte Maxime Jaumin en Pierre-Yves Godfrin (BMW 325i E30) in 2024. Niet alleen is de dominantie van de ‘locals’ indrukwekkend, de diversiteit binnen de erelijst zegt veel over de intensiteit van de strijd…
Voor deze editie van 2025 zijn er heel wat kandidaten die een tweede overwinning ambiëren. Aangezien Magerotte-Hennuy en Blerot-Dauby naar de ‘Legend’-categorie zijn overgestapt, zijn Jaumin-Godfrin, Theis-Perrée en Van Hove-Windeshausen meer dan ooit van de partij. Zij zullen te maken krijgen met andere sterke teams, eveneens uit de regio, die vastberaden zijn om de diversiteit op de erelijst te bevestigen.
We hebben het hier over Mathieu Wuidar en Maxime Les (Ford Escort Mk1), Jonathan Georges en Elisabeth Fagnan (Peugeot 205 GTi), Pierre-Henri Kettels en Romain Sulbout (Ford Escort Mk2), Jean-Pascal Durré en Julien Ernout (Ford Escort Mk2), Bruno en Florent Nielen (vorig jaar 2e, BMW 325i E30), Luc Caprasse en Tony Kairis (2e in 2020, Audi Quattro), Philippe Bai en Catherine Magette (Lada VFTS), enz.
Een andere nieuwkomer in deze categorie is de prachtige Toyota Celica 1900 RA20 van Emmanuel Eggermont, die geen schijn van kans maakt om onopgemerkt te blijven!
Een strijd die zowel fel als vriendschappelijk is en die ongetwijfeld bijdraagt aan de enorme populariteit van de Legend Boucles @ Bastogne in de provincie Luxemburg…
Classic 65: de strijd der specialisten
Hoewel de categorie ‘Legend’ vanzelfsprekend de meeste aandacht trekt bij de Legend Boucles @ Bastogne, is de op één na sterkst bezette klasse traditioneel die van de ‘Classic 65’. Zoals de naam al aangeeft, wordt hier gereden volgens een gemiddelde van maximaal 65 km/u, geen sinecure op het uitdagende parcours dat de Royal Automobile Club de Spa heeft uitgetekend. Eén ding is zeker: de beste regelmatigheidsrijders van het moment zijn opnieuw van de partij, wat opnieuw een boeiende strijd der specialisten belooft!
Onder deze experts in regelmatigheid bevinden zich vanzelfsprekend veel Belgen, aangezien het concept in ons land ontstond met de Coupe des Sources. Maar ook enkele Fransen laten van zich horen en niet de minsten! Vooraan in die lijst staan Christophe Baillet en Gauthier Brignon (Ford Escort Mk2), meesters in het kloppen van de zwart-geel-rode concurrentie. Zowel in Ieper als op de Rallye Neige et Glace wist de rijder uit de regio Grand Est te zegevieren. Dit jaar in Bastogne gaat hij resoluut voor de overwinning, om zo zijn landgenoot Christophe Berteloot (winnaar in 2015) op de erelijst te vervoegen!
Baillet en Brignon mogen op heel wat tegenstand rekenen, onder andere van vader en zoon Yves en Benoit Deflandre (Porsche 911), die in Bastogne altijd sterk voor de dag komen! Yves Deflandre, winnaar in 2016 met Patrick Lienne, wil graag de rollen omdraaien en zijn tweede overwinning behalen.
Daarnaast is er ook Michael Bartholemy (Ford Escort Mk1), de meest recente winnaar in ‘Classic 65’. Vorig jaar werd hij bijgestaan door Patrick Lienne, maar deze keer neemt zijn zoon Noah Bartholemy plaats in het co-driversstoeltje. Lienne zal op zijn beurt Daniel Peiffer in een andere Ford Escort Mk1 navigeren, een combinatie om in de gaten te houden!
Bij de voormalige winnaars in deze categorie treffen we Eric Piraux en Catherine Monard aan, die terugkeren met een Renault 11 Turbo. Verder zijn Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 911 S) vaste podiumkandidaten, met derde plaatsen in 2014 en 2017 en een tweede plek in 2016. Ook Alain Lamberty en Frank Frankenberg (Opel Ascona B, derde in 2024), Claude Ninane (nu met Freddy Cara, Opel Kadett GT/E, derde in 2023), Eric Gengou en Didier Gathy (Volvo 142 S, tweede in 2018) en Filip De Munck (dit keer met Kristof Vermant, Lada VFTS, derde in 2012) behoren tot de gevestigde waarden. Dat zegt alles over de sterkte van het Classic 65-veld in 2025!
Op jacht naar hun eerste top drie-klassering, of meer, gaan onder andere Geert en Cedric De Jaeger (Porsche 911 E), Etienne Baugnée en Romain Lahaye (Ford Escort Mk1), René Georges en Jean-Marc Piret (Volkswagen Golf GTi), Rudy Jacobs en Ingrid Van Loock (Opel Monza 3.0) en Hervé Van Ryckevorsel en Serge Grandy (Volvo 122 S).
Ook internationaal is er heel wat animo, met de Duitsers Rolf Droste en Fabian Mohr (BMW M3 E30), Volker Scheck en Yves Chantraine (Ford Escort Mk1) en Dirk Schauer en Peter Christoph Wolf (Fiat 124 Sport Spider). Zwitserland wordt vertegenwoordigd door Serge Bigler en Sébastien Richard (Porsche 911 Carrera), terwijl Jurgen Ubachs en Harry Mans (Alfa Romeo Giulia 1600 S) de Nederlandse eer trachten hoog te houden. Uit Frankrijk zijn er onder meer Jean-Louis Herbeth en Thierry Seichepine (Ford Escort Mk2) en Samuel Chenier en Ludovic Arnoult (Citroën LNA), allen gebrand op een topprestatie in de Belgische Ardennen.
Voeg daarbij nog een aantal DAF Marathon, Volvo Amazon en Volkswagen Kever en je begrijpt waarom deze ‘Classic 65’-categorie zo populair is. En dat is nog niet alles! Oud-F1-rijder, DTM-kampioen en vijfvoudig winnaar van de 24 Uur van Spa-Francorchamps Eric van de Poele verschijnt aan de start samen met Charles-Albert Henry de Frahan (Volvo 122). De onverslijtbare ‘Chavan’, tweevoudig winnaar van de Boucles de Spa (een keer als rijder en een keer als copiloot), wordt dit keer door René Beyers (Volkswagen Golf 2 GTi) genavigeerd. En laten we vooral niet de ‘vliegende pastoor’ Jean Dewandre vergeten, die samen met zijn broer Philippe de bekende Talbot Sunbeam Ti zal besturen.
En dan hebben we nog niet eens iedereen genoemd…
Totale onzekerheid in Classic 50!
In 2020 geïntroduceerd en bedoeld voor liefhebbers van pure regelmatigheid, is de categorie ‘Classic 50’ een kwestie van uiterste precisie. De winnaars in 2022 en 2023, Dominique Dufrasne en Isabelle Dogné, waren van plan om op 1 en 2 februari een derde overwinning na te jagen. Een zware valpartij ten huize van de rijder besliste daar echter anders over, waardoor de kaarten volledig werden herschud…
De Franse equipe Legenne-Legenne, die vorig jaar met hun originele Opel Commodore GS wonnen, is er niet bij, terwijl Michael en Noah Bartholemy, de allereerste winnaars in Classic 50, inmiddels met succes zijn overgestapt naar Classic 65. Daardoor zal de erelijst van de Legend Boucles @ Bastogne onvermijdelijk nieuwe namen bevatten.
De favorieten zijn goed bekend bij de liefhebbers van regelmatigheid, met onder meer Mario Varrewaere en Pablo Cracco (Nissan Sunny GTi-R), Patrice Simon en Christian Bernard (Porsche 924) en de onvoorspelbare Felix Quirijnen, wiens Citroën Dyane verrassend goed presteert, samen met Philip Copmans!
Op het allerlaatste moment voegde de Fransman Jérôme Ambrosini zich bij het feestje in zijn gebruikelijke Audi 80 GT, met Mongomery Abel aan zijn zijde! En niet te vergeten…
Daarnaast kijken we ook uit naar Alain Collée en Didrik Mortier (Alfa Romeo GT Junior), Jérôme en Brian Nijs (Lancia Beta Coupé 1800), Rik Dumortier en Paul Van De Velde (Austin Mini 1000), Philippe Vandecandelaere met de ervaren Yves Thirionet (Triumph TR6), Jean-Philippe en Stéphanie Wante (Audi Coupé), Cosmo De Candia en Ken Van Oers (Lada 2103 in de kleuren van het toekomstige museum Squadra Abarth & Rally Collection) en Bernard Herman en Félix Fabry (BMW 318 E21).
Het startveld is bijzonder gevarieerd qua wagens, met ook een Trabant P601 (Thonard-Pennartz), een Lancia Flavia Coupé 1800 (Rossi-Perlino), een Lada 21011 (Gossens-Van Bouwel) en zelfs een Mazda RX-7 (Pignolet-Louis).
Hoewel de teams in Classic 50 misschien niet de spectaculairste passages neerzetten in de RT’s, is de verscheidenheid aan deelnemende wagens absoluut de moeite waard om extra aandacht aan te besteden…
Cédric De Cecco aan het stuur van de #0
Tijdens de persconferentie in het stadhuis van Bastogne kreeg Cédric De Cecco een verrassend en origineel cadeau voor zijn veertigste verjaardag. Zijn vader Loretto en verschillende partners, waaronder Yacco, huurden voor hem een Porsche 911 RS Groep 3, die zal worden voorzien van nummer #0. Dit betekent dat de wagen als openingsauto vóór alle deelnemers in de categorieën ‘Legend’ en ‘Challenger’ zal rijden op de klassementsproeven. Dit keer zullen Cédric en Jérôme dus écht meedoen aan de rally!