Twingo E-Tech electric prototype : een heruitgevonden interieur, moduleerbaar en ingenieus

  • Ter gelegenheid van het Autosalon van Brussel onthult Renault het interieur van Twingo E-Tech electric prototype, de showcar die vooruitblikt op de toekomstige Twingo die in 2026 op de markt komt.
  • Dit interieur, dat doordrongen is van knipogen naar de originele Twingo, is ontworpen om op een intuïtieve manier aan alle dagelijkse behoeften te voldoen en het gebruik van de wagen nog praktischer en aangenamer te maken.
  • Ampere versnelt de ontwikkeling en productie van voertuigen om de elektrische mobiliteit te democratiseren: Twingo, die in slechts twee jaar tijd werd ontwikkeld, wordt in 2026 gelanceerd, met een instapprijs van minder dan 20.000 euro.

Een heruitgevonden interieur voor Twingo E-Tech electric prototype

Op het autosalon van Brussel stelt Renault het interieur van Twingo E-Tech electric prototype voor, een showcar die vooruitblikt op de designrichting van het toekomstige seriemodel, dat in 2026 zal worden gecommercialiseerd. Dat interieur blijft trouw aan de geest van de eerste generatie: het toont zich nog steeds ruim en functioneel, en vindt de emblematische kenmerken van de eerste Twingo opnieuw uit.

 

Modern en praktisch op alle niveaus

Het luchtige, zwevende en cilindrische dashboard van Twingo E-Tech electric prototype, combineert esthetiek op harmonieuze wijze met functionaliteit. Het oogt resoluut modern en beschikt over een digitaal dashboard van 7″ en een centraal multimediascherm van 10,1″. Die schermen verzekeren niet alleen de connectiviteit maar voegen ook een frisse en energieke toets toe aan de interieurbeleving dankzij ongeziene graphics. Naast de drie regelknoppen van de airconditioning staat de rode knop van de waarschuwingsknipperlichten, die ingekapseld is in een doorschijnende bel, net als bij de eerste Twingo.

Alles werd uitgedacht om het dagelijkse leven te vergemakkelijken: de strakke inrichting biedt vlot toegankelijke opbergvakken, zoals de vakken onder het dashboard en tussen de twee zetels voor tassen en alledaagse voorwerpen, of de vlakke ruimte onder de wagenbrede cilinder, waar de passagier een boek, telefoon of zonnebril binnen handbereik kan houden.

 

Nieuwe intenties verkennen met de zetelbekleding en materialen 

De onuitgegeven zetelbekleding van Twingo E-Tech electric prototype is geïnspireerd op de kleurrijke motieven van de eerste generatie en sluit op subtiele wijze aan bij de koetswerkkleur, die terugkomt op de deurpanelen vooraan en op het dashboard tegenover de passagier. Omdat showcars het mogelijk maken om nieuwe ideeën te verkennen en te testen, is de vloer van de wagen gemaakt van getinte kurk, een materiaal dat tegelijk sterk en duurzaam is.

 

Comfort en moduleerbaarheid verzekerd

Een auto die zich eenvoudig laat aanpassen aan de behoeften van het dagelijkse leven is een kenmerk dat verankerd is in het DNA van Twingo. Zo kan de achterbank van Twingo E-Tech electric prototype in twee delen (50/50) worden weggeklapt. Of u nu de beenruimte wilt maximaliseren, volumineuze voorwerpen wilt vervoeren of een grotere koffer wilt creëren, hij garandeert steeds een optimale flexibiliteit en een intuïtief gebruik dat nog wordt versterkt door de eenvoudige toegang van het vijfdeurskoetswerk.

Dankzij het ruim bemeten, afgeronde glazen dak baadt het interieur van Twingo E-Tech electric prototype in natuurlijk licht, om het gevoel van ruimte te versterken.

 

Functionele en creatieve details

Elk element toont zich esthetisch, praktisch en uitgekiend en creëert een handige en slimme ervaring die alle passagiers ten goede komt. Denk maar aan de hoofdsteun vooraan, die is uitgerust met een gemagnetiseerde zone waaraan de achterpassagier zijn telefoon kan bevestigen, of aan de elastische riem die als opbergzakje op de rugleuning om een drinkfles binnen handbereik te houden. De draaiknop voor het instellen van de rugleuning, geïnspireerd op skateboardwielen, illustreert dan weer het stadsuniversum, het favoriete speelterrein van Twingo.

Op verschillende interieurdragers ontdekken we berichten die de ontwerpers hebben achtergelaten voor de toekomstige passagiers. Ze zijn versierd met humor en creativiteit en zorgen voor een ludieke toets.

Een heruitgevonden erfgoed

Twingo E-Tech electric prototype, die op het autosalon van Parijs voor het eerst aan het grote publiek werd voorgesteld, is een compacte stadswagen die zich inspireert op de eerste generatie. Zijn afgeronde lijnen en moderne details versterken zijn guitige karakter. Met zijn ledlichten in reliëf als een expressieve en vrolijke blik en zijn opgewekte Twingo-signatuur in het midden van de achterklep vindt hij de Twingo-spirit opnieuw uit voor een nieuw tijdperk in de stad zonder compromissen.

 

Geoptimaliseerd exterieurdesign voor de showcar

Met zijn showcars kan Renault de designintenties van de toekomstige wagens aan het publiek voorstellen. Ze dienen ook als concrete ondersteuning die de teams in staat stelt om de verschillende elementen efficiënt te testen en te optimaliseren. Zo werden sinds de voorstelling van de showcar op het autosalon van Parijs 2024 verschillende functionele en esthetische evoluties doorgevoerd, te beginnen met het onderste deel van de voorkant dat voortaan een luchtinlaat verbergt. Ook werden de wielkastverbreders achteraan gereduceerd en werden de zwarte bumpers hertekend en met behulp van een 3D-printer bedrukt met een honingraatmotief. Op esthetisch vlak hebben de deurgrepen vooraan geen lichtrand meer, werd een achterzijruitje toegevoegd aan de achteruitkijkspiegel en werd de vorm van de achterlichten gewijzigd. Die evoluties illustreren het engagement van Renault om het design en de functionaliteit van de uitrusting van zijn wagens tijdens het hele ontwikkelingsproces voortdurend te verfijnen.

De showcar Twingo E-Tech electric prototype bouwt voort op een verhaal dat ruim dertig jaar geleden begon en staat op het AmpR Small-platform. Zo blikt hij vooruit op het toekomstige seriemodel, dat in 2026 zal worden gecommercialiseerd. Hij werd in nauwelijks twee jaar tijd ontwikkeld door Ampere met als doel een basisprijs van minder dan 20.000 euro te kunnen aanbieden en zal in Europa worden gebouwd. Daarmee bevestigt hij de ambitie van Renault om de elektrische mobiliteit voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk te maken en vormt hij een aanvulling op de andere modellen uit het elektrische gamma: Renault 5, Renault 4, Megane en Scenic.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait