- Modern Solid-design met nieuwe Tech-Deck Face en nieuwe lichtstrip
- Verbeterde aerodynamica en een groter rijbereik van meer dan 590 kilometer
- Nog uitgebreidere uitrusting en rijhulpsystemen, nieuwe digitale functies
- Twee batterijformaten en drie aandrijflijnopties van 150 tot 210 kW
- Design Selection Lodge met een breed scala aan innovatieve en duurzame materialen voor het interieur
Mladá Boleslav/Kortenberg, 8 januari 2025 – Škoda Auto zet zijn elektrificatiestrategie voort met de introductie van de nieuwe Enyaq-familie, een van Europa’s meest succesvolle volledig elektrische modelreeksen. Zowel de Škoda Enyaq als de Škoda Enyaq Coupé wordt nu gekenmerkt door de nieuwe Modern Solid-designtaal van het merk, om hun visuele aantrekkingskracht te versterken. De vernieuwde Enyaq heeft ook een groter rijbereik – mede dankzij zijn geoptimaliseerde aerodynamica – en pakt uit met duurzamere materialen en een uitgebreide standaarduitrusting. Daarnaast introduceert de nieuwe Enyaq-familie verbeterde digitale mogelijkheden en meer geavanceerde rijhulpsystemen.
Klaus Zellmer, CEO van Škoda Auto, zegt: “Sinds hun lancering in 2020 hebben de Enyaq en Enyaq Coupé e-mobiliteit werkelijkheid gemaakt voor meer dan 250.000 klanten, samen met hun familie en vrienden. Nu brengt de nieuwe Enyaq-modelreeks nieuwe opties en verbeteringen, zoals een nog stijlvoller design en een nog groter elektrisch rijbereik. Ik ben onze klanten dankbaar dat ze van de Enyaq een van Europa’s meest populaire volledig elektrische voertuigen hebben gemaakt. We willen de markt verder prikkelen door voort te bouwen op onze bestaande Enyaq-troeven, zoals zijn royale ruimte, efficiënte aandrijflijnen en uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Onze nieuwe Modern Solid-designtaal, een uitgebreidere standaarduitrusting en de nieuwe digitale functies maken van de Enyaq-modellen nog betere metgezellen voor elke dag.”
Martin Jahn, Škoda-bestuurslid voor Sales & Marketing, voegt toe: “De nieuwe Enyaq markeert de volgende stap in onze e-campagne. Na de sterke prestaties van zijn voorganger, die de totale groei van de BEV-markt in Europa in 2024 overtrof, is deze tweede generatie van onze bestverkochte Enyaq-modelreeks klaar om op dat succes voort te bouwen. De nieuwe Enyaq laadt op van 10 tot 80 procent in amper 28 minuten of zelfs minder en pakt uit met een volledig nieuw design en een verbeterde gebruikerservaring. Innovaties zoals Remote Park Assist en de verbeterde functionaliteit van de MyŠkoda-app zullen het dagelijkse leven voor onze klanten nog aangenamer maken.”
Het volgende hoofdstuk van het succesverhaal van de Enyaq
De nieuwe Enyaq pakt nu uit met een nog uitgebreidere standaarduitrusting, waaronder verwarmbare voorstoelen, stuurverwarming en verdere technische verbeteringen. Tot de standaarduitrusting behoren KESSY Advanced met Open-On-Approach- and Walk-Away Locking-functies, Climatronic met 3 zones, Side Assist, Predictive Adaptive Cruise Control (pACC) en Traffic Jam Assist. Remote Park Assist en Remote Trained Parking zijn nieuwe digitale functies.
De nieuwe Enyaq biedt twee batterijformaten en drie aandrijflijnopties: de Enyaq 60 en Enyaq 85 hebben elk één elektromotor en achterwielaandrijving, terwijl de Enyaq 85x beschikt over een extra motor voorin en vierwielaandrijving.
Voor het interieur kunnen klanten kiezen uit zes verschillende Design Selections. De nieuwe duurzame Design Selection Lodge, geïnspireerd door de Modern Solid-designtaal, maakt gebruik van milieuvriendelijke materialen en oranje details zoals de veiligheidsgordels, terwijl de nieuwe Design Selection Lounge overwegend grijs is en kunstleder en Suedia combineert met contrasterende lichtgroene stiksels. Er is ook een Design Selection Eco Suite met elegante cognackleurige stoelen die bekleed zijn met leder dat gelooid is met olijfbladextract. De Design Selections Suite en Eco Suite zijn standaard voorzien van geventileerde voorstoelen. Het optionele Maxx-pack biedt elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen- en massagefuncties en elektrisch verstelbare lendensteunen.
Exterieur: de nieuwe Škoda Enyaq pakt uit met de Modern Solid-designtaal
- De nieuwe Enyaq pakt uit met de Modern Solid-designtaal van het merk, met een glanzend zwarte Tech-Deck Face, een lichtstrip en het nieuwe Škoda-woordmerk op de motorkap in Unique Dark Chrome
- Uitstekende aerodynamica met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,245 voor de nieuwe Enyaq en 0,225 voor de nieuwe Enyaq Coupé
- Ruim velgengamma van 19 tot 21 duim, plus de exclusieve nieuwe kleur Olibo Green
Mladá Boleslav/Kortenberg, 8 januari 2025 – De nieuwe Škoda Enyaq valt op door zijn onderscheidende vorm en zuivere lijnen. Met een glanzend zwarte Tech-Deck Face, een opvallende lichtstrip, het Škoda-woordmerk in Unique Dark Chrome op de motorkap en de exclusieve kleur Olibo Green belichaamt hij de Modern Solid-designtaal van het merk. De nieuwe Enyaq biedt ook een breed scala aan lichtmetalen velgen, van 19 tot 21 duim, en kan prat gaan op een uitstekende aerodynamica, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,245 voor de Enyaq en 0,225 voor de Enyaq Coupé.
Tech-Deck Face en ledmatrixkoplampen met nieuwe vierogenlook
De nieuwe Enyaq-familie omarmt de Modern Solid-designtaal en combineert robuustheid, functionaliteit en authenticiteit met een nieuwe interpretatie van de vertrouwde Škoda-lijnen. In de strakke, glanzend zwarte Tech-Deck Face, die de voorkant van de Enyaq bepaalt, schuilen sensoren zoals het radarsysteem en de frontcamera. Het logo op de motorkap is vervangen door het Škoda-woordmerk. Net zoals het woordmerk op de achterkant is het afgewerkt in Unique Dark Chrome, dat ook is gebruikt voor de inzetstukken op de voor- en achterskirt. Nog een nieuw kenmerk is de lichtstrip met fijne, verticale ‘wimpers’ die worden verlicht door leds. Die strip bevindt zich boven de Tech-Deck Face en verbindt de bovenste lichtunits van de ledmatrixkoplampen op een visuele manier. Twee opvallende ledunits in de onderste modules zorgen voor een nieuwe, horizontale interpretatie van de vierogige nachtlichtsignatuur die een kenmerk is geworden van de Škoda SUV’s. 36 lichtsegmenten in de matrixmodule met twee rijen bieden een uitzonderlijk maskeervermogen voor tegenliggers.
Zelfs de basiskoplampen gebruiken leds voor alle verlichtingsfuncties, terwijl de ledmatrixkoplampen een Coming Home/Leaving Home-animatie toevoegen die de lichtstrip integreert. Die zijn beschikbaar voor alle modellen als onderdeel van het optionele Advanced-pack, samen met het head-updisplay met augmented reality, Area View en het Canton-geluidssysteem.
De achterlichten vertonen de klassieke C-vorm en zijn verkrijgbaar in twee versies, beide met ledtechnologie. De topversie voegt geanimeerde richtingaanwijzers toe en integreert de achterlichten in de Coming Home/Leaving Home-animatie, waardoor je kunt kiezen tussen twee animaties voor de ledachterlichten met geanimeerde richtingaanwijzers.
Ruim velgengamma en nieuwe exclusieve kleur
De krachtige look van de Škoda Enyaq en Škoda Enyaq Coupé wordt benadrukt door grote, aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen velgen die beschikbaar zijn in de maten 19 tot 21 duim. Het gamma omvat nu met name de lichtmetalen Supernova-velgen van 21 duim naast de pas geïntroduceerde exclusieve metallic lak Olibo Green. Er zijn nu twee effen lakafwerkingen en zeven metallic kleuren beschikbaar.
Verbeterde aerodynamica maakt groter rijbereik mogelijk
Diverse kenmerken en aanpassingen van de nieuwe Enyaq dragen bij tot een verdere verbetering van zijn sowieso al uitstekende aerodynamica, zoals de nieuwe voorkant met zijn Modern Solid-design dat wordt gekenmerkt door een slankere Tech-Deck Face met een geoptimaliseerde overgang naar de motorkap, geoptimaliseerde air curtains, een kleinere ruimte tussen radiator en voorbumper en nieuwe aerodynamisch geoptimaliseerde velgen. De nieuwe Škoda Enyaq heeft nu een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,245, tegenover 0,264 voor het vorige model. De nieuwe Enyaq Coupé haalt een nog lagere luchtweerstandscoëfficiënt van 0,225, tegenover 0,234 voorheen, waarmee dit het meest aerodynamische model is in het huidige Škoda-gamma. Zo wordt ook het rijbereik in de WLTP-cyclus aanzienlijk uitgebreid.
De nieuwe Enyaq en Enyaq Coupé: twee koetswerkstijlen, beproefde prestaties
De nieuwe Enyaq-familie bestaat uit SUV- en SUV-coupévarianten, allebei met het MEB-platform en een wielbasis van 2.766 mm. De voortrein is uitgerust met geventileerde schijfremmen en remklauwen met enkele zuiger voor de Enyaq 60 en klauwen met dubbele zuiger voor de Enyaq 85 en Enyaq 85x, terwijl de achteras is voorzien van trommelremmen, ideaal voor elektrische voertuigen die voornamelijk vertrouwen op regeneratief remmen. De uitstekende wegligging wordt verzekerd door een MacPherson-voorwielophanging met driehoekige draagarmen onderaan en een dwarse torsiestabilisator, gekoppeld aan een multilinkophanging met vijf dwarse armen en een torsiestabilisator achteraan. Het rijcomfort kan verder worden geoptimaliseerd met adaptieve DCC-dempers of een progressieve stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding.
Vergelijking van buitenafmetingen
|
Nieuwe Enyaq |
Nieuwe Enyaq Coupé |
Lengte (mm) |
4.658 (+9) |
4.658 (+5) |
Breedte (mm) |
1.879 |
1.879 |
Hoogte (mm) |
1.622 (+1) |
1.623 (+2) |
Wielbasis (mm) |
2.766 (+1) |
2.766 (+1) |
Luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) |
≥ 0,245 |
≥ 0,22 |
Sportline-variant met onderscheidende zwarte details
De Sportline-variant van de nieuwe Enyaq versterkt zijn sportieve look met uitgebreide zwarte details. Deze variant wordt gekenmerkt door een zwarte hoogglansafwerking van de voorspoiler, de zijraamlijsten en de dakrails van de SUV-versie, evenals buitenspiegelkappen in metallic zwart. Ook de woordmerken voor- en achteraan zijn in zwart uitgevoerd. Extra voorzieningen zijn onder meer donkergetinte achterste zijruiten en een donkergetinte achterruit (SunSet), evenals een Sportline-badge op de achterklep. Het voertuig is standaard uitgerust met lichtmetalen Vega-velgen van 20 duim in zwart metallic, met de mogelijkheid om optioneel te upgraden naar 21-duimse Supernova-velgen in dezelfde afwerking. Alle aandrijflijnopties zijn beschikbaar voor de Sportline-versies, die standaard zijn uitgerust met ledmatrixkoplampen en ledachterlichten met geanimeerde richtingaanwijzers. Bovendien is de bestuurdersstoel standaard voorzien van een massagefunctie.
Batterijen en aandrijflijnen: groot rijbereik en kortere oplaadtijden voor een nog betere klantervaring
- Twee batterijformaten, drie aandrijflijnvarianten, vermogens van 150 tot 210 kW*
- Topversie Škoda Enyaq 85x met extra voormotor en vierwielaandrijving
- Hoge oplaadvermogens tot 175 kW aan DC-snellaadstations
- Maximaal rijbereik van meer dan 590 kilometer; korte oplaadtijden van 28 minuten of minder
Mladá Boleslav/Kortenberg, 8 januari 2025 – De nieuwe Škoda Enyaq is beschikbaar met twee batterijformaten en drie aandrijflijnopties, die vermogens leveren van 150 tot 210 kW*. De topversie Enyaq 85x heeft een extra elektromotor op de vooras, die de mogelijkheid van vierwielaandrijving biedt. Met een uitgebreid rijbereik van meer dan 590 kilometer is hij perfect geschikt voor langeafstandsritten. De nieuwe Enyaq ondersteunt ook snelladen aan DC-snellaadstations, waardoor in amper 28 minuten of minder kan worden bijgeladen van 10 tot 80 procent, dankzij een maximaal oplaadvermogen van 175 kW.
Johannes Neft, Škoda-bestuurslid voor Technical Development, voegt toe: “Ik ben blij dat we het onderscheidende karakter van onze iconische volledig elektrische SUV, de Enyaq, verder hebben verfijnd. De nieuwe Tech-Deck Face, die op dit model is geïntroduceerd, markeert Škoda’s voortdurende vooruitgang in de richting van een steeds elektrischere toekomst. Klanten kunnen kiezen uit drie verschillende aandrijflijnen en twee batterijformaten. Verbeteringen aan de aerodynamica van de Enyaq optimaliseren zijn sowieso al uitstekende efficiëntie, wat een uitgebreid rijbereik van meer dan 590 kilometer volgens de WLTP-cyclus mogelijk maakt, zodat hij een ideale keuze is voor langeafstandsreizen.”
Twee batterijformaten en drie aandrijflijnvarianten
De lithium-ionbatterij van de Enyaq 60 bestaat uit negen modules met elk 24 cellen, waardoor haar totale brutocapaciteit 63 kWh bedraagt. Die batterij wordt gecombineerd met een 150 kW sterke synchrone elektromotor met permanente magneten op de achteras, die een maximumkoppel van 310 Nm levert aan de achterwielen. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. De Enyaq 85-variant heeft eveneens een elektromotor achterin in combinatie met achterwielaandrijving, maar wordt geleverd met een grotere lithium-ionbatterij die uit twaalf modules bestaat, met een brutocapaciteit van 82 kWh. Zijn motor ontwikkelt een vermogen van 210 kW* en een maximumkoppel van 545 Nm. De Enyaq 85x wordt geleverd met diezelfde grotere batterij, maar heeft nog een tweede, asynchrone elektromotor op de voortrein, die vierwielaandrijving mogelijk maakt. Dat systeem past het op de voorwielen overgebrachte vermogen continu aan, met het oog op een lager energieverbruik en een grotere richtingsstabiliteit. De Enyaq 85x biedt hetzelfde maximumkoppel en piekvermogen van 545 Nm en 210 kW als de Enyaq 85. Beide versies hebben een topsnelheid van 180 km/u. De drie aandrijflijnopties zijn allemaal beschikbaar voor de SUV-versie en voor de Coupé, evenals hun Sportline-varianten.
Korte oplaadtijden met oplaadvermogens tot 175 kW
Alle varianten van de nieuwe Škoda Enyaq ondersteunen hoge oplaadvermogens: tot 165 kW voor de Enyaq 60 en maximaal 175 kW voor de Enyaq 85x. Dat betekent dat de grootste batterij aan een DC-snellaadstation in 28 minuten van 10 tot 80 procent kan worden bijgeladen. De Enyaq 60 kan in amper 24 minuten van 10 tot 80 procent worden bijgeladen. Alle versies laden met maximaal 11 kW op aan AC-laadstations.
Batterijversies van de nieuwe Škoda Enyaq:
Versie |
60 (Coupé) |
85 (Coupé) |
85x (Coupé) |
Rijbereik (km) |
437 (446) |
586 (596) |
559 (567) |
Batterijcapaciteit (kWh) (bruto/netto) |
63/59 |
82/77 |
82/77 |
Oplaadtijd (min) (10 – 80%) |
24 |
28 |
28 |
Max. oplaadvermogen (kW) |
165 |
135 |
175 |
Motorvermogen (kW)* |
150 |
210 |
210 |
Maximumkoppel (Nm) |
310 |
545 |
545 |
Topsnelheid (km/u) |
160 |
180 |
180 |
Acceleratie (sec) |
8,1 |
6,7 |
6,7 |
Aandrijving |
Achterwielen |
Achterwielen |
4 wielen |
* Het maximumvermogen wordt bepaald in overeenstemming met UN-GTR.21. Het maximumvermogen is beschikbaar wanneer de hoogspanningsbatterij zich in haar hoogst mogelijke laadtoestand (SoC) bevindt en binnen haar optimale temperatuurbereik werkt. Het beschikbare vermogen varieert afhankelijk van het rijscenario en wordt beïnvloed door factoren zoals de temperatuur, SoC en fysieke veroudering van de hoogspanningsbatterij.
Interieur: ruim, tijdloos, intuïtief en duurzaam
- Royale ruimte voor inzittenden, grote bagagecapaciteit en uitgebreide standaarduitrusting
- Nieuw ontworpen stuurwiel met Škoda-woordmerk in plaats van het merklogo
- Design Selections met de nadruk op duurzame, degelijke en praktische materialen, evenals nieuwe Simply Clever-functies
- Intuïtieve bedieningselementen, centraal infotainmentdisplay van 13 duim en optioneel head-updisplay met augmented reality
Mladá Boleslav/Kortenberg, 8 januari 2025 – De nieuwe Enyaq biedt veel binnenruimte voor inzittenden, aangevuld met een royale bagagecapaciteit. Zijn interieur wordt gekenmerkt door een tijdloos design, intuïtieve bedieningselementen en een uitgebreide standaarduitrusting. Het nieuw ontworpen stuurwiel is nu voorzien van het Škoda-woordmerk in plaats van het merklogo. Een Digital Cockpit van 5 duim is standaard, met als optie een head-updisplay met augmented reality. De Design Selections geven prioriteit aan duurzaamheid en maken gebruik van innovatieve, degelijke en praktische materialen. Daarnaast introduceert de nieuwe Enyaq diverse Simply Clever-details in de modelreeks, waaronder een QR-code in de bagageruimte.
Ruim interieur en een nog royalere standaarduitrusting
Het interieur van de nieuwe Škoda Enyaq blinkt uit met zijn tijdloze design, uitstekende ergonomie en intuïtieve bedieningselementen. Het biedt een zee van ruimte voor de inzittenden en een royale bagageruimte: 585 tot 1.710 liter in de Enyaq en 570 tot 1.610 liter in de Enyaq Coupé. Een Digital Cockpit van 5 duim en een centraal infotainmentdisplay van 13 duim zijn standaard.
Een head-updisplay met augmented reality is optioneel verkrijgbaar als onderdeel van het Advanced-pack. Het nieuw ontworpen stuurwiel is nu standaard verwarmbaar en voorzien van het Škoda-woordmerk. De standaarduitrusting omvat nu ook KESSY Advanced met Open-On-Approach en Walk-Away Locking, verwarmbare voorstoelen, Climatronic met 3 zones en trekhaakvoorbereiding voor alle modellen. Daarnaast zijn er vier praktische optiepacks: Clever, Plus, Advanced en Maxx. Die worden aangevuld met een aantal afzonderlijke opties, zoals het panoramische schuifdak, een trekhaak, een warmtepomp en het Winter-pack met een verwarmbare voorruit en een verwarmingsfunctie voor de twee buitenste achterstoelen.
Zes Design Selections en duurzame materialen
In het interieur biedt de nieuwe Škoda Enyaq zes verschillende Design Selections. De Design Selection Lodge weerspiegelt de nieuwe Modern Solid-designtaal en heeft een frisse, kleurrijke uitstraling, met contrasterende stiksels en speciale veiligheidsgordels in opvallend oranje. De Design Selection Lodge pakt uit met duurzame innovatie, met een stoelbekleding gemaakt van TechnoFil, dat voor 75% bestaat uit ECONYL®-garens die worden verkregen uit bronnen zoals afgedankte visnetten, textielrestjes uit fabrieken en oude tapijten. De overige 25% bestaat uit polyester. Het overwegend donkergrijze interieur van de nieuwe Design Selection Lounge wordt gekenmerkt door een stoelbekleding gemaakt van een combinatie van kunstleder en Suedia-microvezel met nieuwe lichtgroene contrasterende stiksels. In de elegante Design Selection Suite bestaat de stoelbekleding uit een zwarte mix van leder en kunstleder met bruine stiksels. In de Design Selection Eco Suite is het cognackleurige leder gelooid met behulp van een milieuvriendelijk proces dat gebruikmaakt van olijfbladextracten. Hierdoor kan bladmateriaal dat in andere verwerkingsindustrieën als afval wordt beschouwd, efficiënt benut worden. De elektrisch verstelbare stoelen in beide Suite-versies hebben nu ook een ventilatiefunctie. De Design Selection Sportline wordt gekenmerkt door zwarte sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een bekleding van Suedia/kunstleder en grijze contrasterende stiksels.
Simply Clever-functies voor dagelijks comfort
De nieuwe Škoda Enyaq introduceert verschillende nieuwe Simply Clever-details in de modelreeks. Een daarvan is het Enyaq-debuut van de QR-code in de bagageruimte. Andere opmerkelijke Simply Clever-functies zijn onder meer een duurzame ijskrabber met een profieldieptemeter voor de banden, geïntegreerd in het binnenpaneel van de achterklep, een duurzame paraplu in het deurvak van de bestuurder en gsm-vakjes op de rugleuning van de voorstoelen. De bagageruimte is ook voorzien van twee tassenhaken en een oprolbare bagageafdekking die met één druk op de knop kan worden bediend. Andere comfortgerichte innovaties zijn onder meer de Heaters-functie, die automatisch tot vier verwarmingsfuncties inschakelt, en USB-C-poorten voor- en achterin die snelladen mogelijk maken, met een vermogen tot 45 W.
Connectiviteit en veiligheid: verbeterde MyŠkoda-app, nieuwe parkeerfuncties en geavanceerde rijhulpsystemen
- Vernieuwde MyŠkoda-app met tal van nieuwe functies voor elektrische voertuigen, waaronder Predictive Maintenance
- Powerpass nu naadloos geïntegreerd in de MyŠkoda-app
- Nieuwe digitale functies vergemakkelijken het parkeren en de toegang tot het voertuig
- Updates van het infotainmentsysteem zorgen voor een nog betere gebruikerservaring
- Standaard rijhulpsystemen uitgebreid met Side Assist en Crew Protect Assist
Mladá Boleslav/Kortenberg, 8 januari 2025 – De nieuwe Škoda Enyaq biedt hypermoderne connectiviteit. De vernieuwde MyŠkoda-app introduceert verschillende verbeteringen om het leven met de Enyaq nog aangenamer te maken, waaronder nieuwe functies voor elektrische voertuigen zoals Predictive Maintenance. Powerpass is nu volledig geïntegreerd in de app. Extra digitale functies, toegankelijk via de MyŠkoda-app op een smartphone, vergemakkelijken het parkeren en de toegang tot het voertuig, terwijl updates van het infotainmentsysteem de gebruikerservaring verder verbeteren. Bovendien is de lijst met standaard rijhulpsystemen uitgebreid met Side Assist en Crew Protect Assist.
Verbeterde MyŠkoda-app met tal van nieuwe functies
De nieuwste versie van de MyŠkoda-app introduceert een aantal verbeteringen die het leven met een Škoda-auto nog gemakkelijker en aangenamer maken. Powerpass is nu naadloos geïntegreerd in de app en biedt toegang tot meer dan 800.000 oplaadpunten in heel Europa.
De Škoda Connect-diensten van de Enyaq omvatten nu Lock & Unlock, waarmee gebruikers hun voertuig op afstand kunnen sluiten of openen via de app. Een andere nieuwe functie, Predictive Maintenance, maakt gebruik van rijgegevens en het Vehicle Health Report om potentiële problemen te identificeren voordat ze zich voordoen. Die service monitort de aandrijvingsbatterij, de 12V-batterij, de remblokslijtage en het aircosysteem.
Via het tabblad Track & Explore kunnen gebruikers de productiestatus van hun nieuwe voertuig volgen en zijn functies ontdekken. Daarnaast vereenvoudigt de integratie van Plug & Charge in Powerpass het opladen aan openbare stations doordat er geen externe autorisatietools zoals RFID-kaarten of aparte apps meer nodig zijn.
Nieuwe digitale functies vergemakkelijken parkeren en toegang tot voertuig
De optionele Intelligent Park Assist introduceert twee nieuwe functies. Met Remote Park Assist kan de Enyaq automatisch parallelle en dwarse parkeerplekken inrijden terwijl de eigenaar het systeem bedient via de MyŠkoda-app op zijn smartphone. Het systeem maakt gebruik van bluetooth terwijl de eigenaar bij de auto staat en de sleutel in de hand houdt. Na het selecteren van het type manoeuvre stuurt, remt en accelereert de Enyaq autonoom.
Trained Parking stelt de auto in staat om aanrijroutes van maximaal 50 meter naar vijf specifieke parkeerlocaties te ‘leren’. Zodra een opgeslagen plek wordt herkend, kan de Enyaq zichzelf daar automatisch naartoe rijden met behulp van Remote Trained Parking, waarbij de controle wordt bewaard via de MyŠkoda-app.
KESSY Advanced, standaard voor de Enyaq, biedt extra gebruiksgemak met de Open-On-Approach-functie, die de deuren en achterklep ontgrendelt wanneer de sleutel binnen 1,5 meter van de auto komt. Walk-Away Locking vergrendelt het voertuig automatisch zodra de sleutel zich op een afstand van meer dan 2,5 meter bevindt.
Updates aan het infotainmentsysteem verbeteren de gebruikerservaring nog verder. Een nieuwe Heaters-knop deactiveert alle verwarmingsfuncties met één druk, terwijl updates van de menu’s Vehicle en Apps belangrijke instellingen naar het menu Apps verplaatsen. De bovenste balk bevat nu snel toegankelijke favorieten voor functies zoals het voorverwarmen van de batterij, Intelligent Speed Assist en Heaters. Bovendien worden gebruikers nu automatisch ingelogd, zodat manuele authenticatie op het welkomstscherm niet meer nodig is.
Extra standaard rijhulpsystemen
Side Assist inclusief Rear Traffic Alert en Exit Warning, Predictive Adaptive Cruise Control (pACC), dat ook gebruikmaakt van Verkeersbordherkenning, en Traffic Jam Assist maken de uitgebreide lijst met standaard rijhulpsystemen compleet. Aan boord van elke Enyaq is ook Front Assist, inclusief Predictive Cyclist Protection, Predictive Pedestrian Protection, Collision Avoidance Assist en Turn Assist. Lane Assist (basic), Side Assist inclusief Rear Traffic Alert en Exit Warning, Attention and Drowsiness Assist en Crew Protect Assist zijn ook altijd standaard voorzien. Adaptive Lane Assist maakt deel uit van het optionele Travel Assist, dat nu is geoptimaliseerd met behulp van zwermgegevens, verzameld uit voertuigen van de Volkswagen-groep. De Enyaq downloadt continu gedetailleerde kaarten van zijn omgeving, gecreëerd door voertuigen die eerder het gebied hebben doorkruist. Die gegevens, beschermd door anonimisering in twee fases, verhogen de effectiviteit en het aanpassingsvermogen van het systeem in verschillende rijsituaties. Travel Assist omvat ook Adaptive Cruise Control, operationeel bij alle snelheden, evenals Traffic Jam Assist en Emergency Assist.