127.922 (+37,3%) nieuwe EV’s ingeschreven, verdubbeling bij particulieren (23.515 ex., +104,7%)
Nieuw paradigma voor de elektrische tweedehandsmarkt.
Het marktaandeel van de nieuwe elektrische wagens overschrijdt daarmee één vierde van de markt (28,5%) maar op de tweedehandsmarkt blijft het aandeel van de EV beperkt tot 3,2%. De elektrische markt is er dus eentje met verschillende snelheden.
- de nieuwmarkt is meer dan 5 maal groter dan de occasiemarkt.
- in 2024 werden 86,7% van de nieuwe EV’s ingeschreven door bedrijven/leasing maar op de tweedehandsmarkt zien we met 48,5% – 51,5% een quasi perfect evenwicht tussen particulieren en bedrijven.
- in de Top 10 van modellen en merken is Tesla quasi alleenheerser bij de particulieren maar bij de bedrijfswagens zien we een veel grotere verscheidenheid.
De particulieren tonen een groeiende belangstelling voor zowel nieuwe als tweedehandse elektrische wagens. Vlaanderen springt er duidelijk uit, met een marktaandeel van 81,5% voor de nieuwe EV’s en 75,1% voor de tweedehandse EV’s. De Vlaamse premie heeft duidelijk effect gehad.
Nu rest de vraag hoe de markt van de tweedehandse elektrische auto’s zal evolueren na stopzetting van de Vlaamse premie. We verwachten logischerwijze een jarenlang negatief effect op de verkoop – althans toch nadat alle EV’s die met premie zijn aangekocht ook daadwerkelijk in ingeschreven. Anderzijds merken we nu al dat het aanbod van tweedehandse EV’s (die voornamelijk vrijkomen uit leasing) de vraag ver overtreft omdat de gemiddelde Europese consument duidelijk nog niet klaar is om massaal over te stappen op een EV. Daardoor liggen de restwaarden van de elektrische wagens tot 40% lager dan oorspronkelijk ingeschat. En zo komen we in een nieuw paradigma terecht: de consument is nog niet klaar voor de EV, maar het overaanbod en bijhorende lage prijzen op de tweedehandsmarkt bieden opportuniteiten – zowel voor de consument als voor bedrijven die met occasie EV’s willen rijden. Welke weg het zal uitgaan…? De toekomst zal het ons leren. In alle geval is het gunstig dat Wallonië eindelijk inzet op laadinfrastructuur, maar mogelijks moeten nieuwe premies voor tweedehandse EV’s opnieuw overwogen worden…”
NIEUWE ELEKTRISCHE WAGENS
De Europese markt van de nieuwe elektrische wagens daalt al een tijdje maar in België is dat niet het geval want de inschrijvingen van EV’s op de binnenlandse markt blijven stijgen.
Het totale aantal inschrijvingen van nieuwe EV’s is van 93.181 (2023) naar 127.922 dit jaar gestegen (+37,3%). Het marktaandeel van de elektrische auto’s overstijgt daarmee het kwart van de nieuwmarkt (28,5%).
Die positieve evolutie in België danken we voornamelijk aan het snel stijgende aantal elektrische bedrijfs- en leasingwagens. De voordelige fiscaliteit duwt bedrijven richting elektrificatie, net als het sterk stijgende VAA voor de gebruikers van leasingwagens met verbrandingsmotor. Zo werden er in 2024 110.633 nieuwe EV’s ingeschreven door bedrijven/leasing. Dat is 28,5% van de totale nieuwmarkt en 86,5% van het aantal elektrische auto’s.
Daarnaast is het aandeel van nieuwe, door particulieren gekochte elektrische auto’s meer dan verdubbeld: +104,7% (van 8.445 naar 17.289 stuks). Die stijging kunnen we op het conto van de Vlaamse premie schrijven, want 81,9% van de nieuwe EV’s in ingeschreven in Vlaanderen. Daar stegen de EV-inschrijvingen door particulieren overigens met niet minder dan +151,4%, van 5.634 naar 14.166 exemplaren. Wallonië blijft ver achter met slechts 2.602 nieuwe particuliere EV’s, een stijging met amper +6,7% – dit kunnen we zonder meer toeschrijven aan het ontbreken van een premie in combinatie met een quasi onbestaande laadinfrastructuur in het zuidelijke landsdeel.
TWEEDEHANDSE ELEKTRISCHE WAGENS
Binnen de elektrische tweedehandsmarkt zien we een heel ander verhaal. Het aantal inschrijvingen is daar met +86,7% gestegen tot 23.515 wagens, maar de verhouding tussen leasing/bedrijven (51,5%) en particulieren (48,5%) is quasi gelijk. Dat komt door een sterke stijging bij de particulieren (11.410 ex., dat is +122,2%) dank zij de Vlaamse premie: 75,6% van de particuliere occasie EV’s werd ingeschreven in Vlaanderen.
Opgelet: het wegvallen van de premie gaat uiteraard een belangrijke negatieve impact hebben op de verkoop aan particulieren en we verwachten dat de markt daar enkele jaren lang onder zal lijden.
OVERSCHOT AAN OCCASIES, LAGERE RESTWAARDEN
Er komen steeds meer elektrische wagens vrij na einde leasingcontract. Maar in tegenstelling tot verbrandingsmotoren bestaat er voor EV’s geen afzetmarkt in bijvoorbeeld Oost- of Zuid-Europa. Op de Belgische markt is de vraag van particulieren naar occasie EV’s nog beperkt, ook al omdat de wagens die vrijkomen uit leasing vaak niet beantwoorden aan de budgettaire mogelijkheden van veel particuliere kopers.
Daardoor ontstaat er stilaan een overaanbod van tweedehandse EV’s op de markt en ligt de rotatiesnelheid van EV’s bij tweedehandshandelaars merkelijk lager dan die van wagens met een verbrandingsmotor – inclusief diesels. Wat op zijn beurt leidt lagere restwaarden voor EV’s dan oorspronkelijk werd geschat – een fenomeen dat nog wordt versterkt door prijsdalingen en de komst van goedkopere modellen. Zo blijkt dat de restwaarde van heel wat elektrische wagens na 4 jaar tot 30% en zelfs 40% lager zou liggen.
Toch merken we dat er steeds meer vraag van bedrijven komt voor tweedehandse elektrische wagens. Nu al wordt 51,5% van occasie elektrische auto’s ingeschreven door bedrijven: ze zijn fiscaal interessant, kosten een pak minder bij aankoop en blijken goed te scoren op betrouwbaarheid. Dat kan dus potentieel een interessante afzetmarkt worden om ex-leasing EV’s in België te houden, en in een volgende fase door te verkopen aan Belgische consumenten.
Uitdagingen van de overgang naar elektrisch
We staan volop in een snelle en moeilijke transitiefase: bedrijven zetten volop in op elektrificatie en ook bij de particulier zien we groeicijfers dank zij de Vlaamse premie. Toch is het particuliere aandeel nog beperkt omdat de particulier nog altijd niet overtuigd is van elektrisch rijden. Ook laat de infrastructuur (vooral in het zuiden van het land) nog te wensen over, gaat technologische evolutie snel en er gaan stilaan goedkopere modellen op de markt stromen waardoor er prijsdalingen op de tweedehandsmarkt in het vooruitzicht staan. Dat zorgt voor hoofdbrekens bij de leasingmaatschappijen. De Vlaamse particulier ging gretig in op de EV-premie maar in de komende jaren zal die markt een flinke deuk krijgen. Het risico bestaat dan dat er een tweesporen mobiliteit ontstaat: elektrische bedrijfswagens versus particuliere wagens met verbrandingsmotor.
Top 5 van nieuwe elektrische auto’s
In de eerste 9 maanden van 2024 zijn de vijf best verkochte nieuwe elektrische auto’s in B2B (dus bedrijven en leasing): de Tesla Model Y blijft op kop met 8.888 stuks en wordt op ruime afstand gevolgd door de BMW iX1 (6.680 ex.). Op de derde plaats staat de Audi Q4 E-TRON (5.903 ex.) die het de laatste maanden wat heeft laten afweten, vóór de Volvo EX30 (5.660 ex.) die de vierde plaats pakt voor de neus van de Tesla Model 3 (5.262 ex.).
In het B2C-segment bezetten de Tesla Model Y (4.354) en Model 3 (2.382) de bovenste twee plaatsen. De top 5 wordt gecompleteerd door de Volvo EX30 (849), de VW ID.4 (548) en de Dacia Spring (462). De VW ID.3 verdwijnt uit de top 5.
Top 5 tweedehandse elektrische auto’s
In B2B vallen drie merken op in de top 5 van tweedehandse elektrische auto’s: de Porsche TAYCAN (1.016) blijft heer en meester, gevolgd door de Tesla MODEL 3 (885) en de Model Y (551), en tot slot twee modellen van BMW: de iX (423) en de iX3 (398).
De populairste occasiemodellen die door particulieren (B2C) werden ingeschreven in 2024 zijn: de Tesla MODEL 3 met 1.237 stuks, gevolgd door de Fiat 500 die met 505 stuks springt over de Nissan LEAF (424). De Tesla Model S (404) haalde het vorig jaar in de eindspurt nog net voor de BMW i3 (400).