Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO : “De tweedehandsmarkt heeft er met een totaal van 727.650 ingeschreven exemplaren een zeer sterk 2024 op zitten. Het aantal inschrijvingen groeide met +5,6% en dat na opeenvolgende jaren van groei. We kunnen dan ook terecht spreken van een successaga. We moeten al tot 2015 teruggaan om een nog hoger aantal occasie-inschrijvingen te vinden. De professionele organisatie en de vlotte beschikbaarheid van tweedehandswagens in combinatie met dalende prijzen (ongeveer -7,5% daling op 1 jaar tijd) overtuigen heel wat consumenten om te kiezen voor een occasiewagen. Ook het feit dat er minder ‘goedkope’ nieuwe modellen beschikbaar zijn en dat de consument twijfelt over de te kiezen motorisatie spelen in het voordeel van de tweedehandswagen. Bedrijven van hun kant kiezen traditioneel slechts sporadisch voor tweedehandswagens maar we constateren wel dat er voor occasie elektrische wagens wél interesse is vanuit het bedrijfsleven.
Toch is het niet al rozengeur en maneschijn: zo blijft de gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark toenemen – deze bedraagt nu al ongeveer 10 jaar – en dit terwijl er in België heel wat nieuwe wagens worden ingeschreven. Verder verwachten we ook een sterke daling op de occasie EV-markt nu de premie voor tweedehandse elektrische wagens in Vlaanderen is afgevoerd: dat marktsegment is momenteel in 2024 gegroeid van 12.597 naar 23.515 aantal eenheden (marktaandeel van 1,8% tot 3,2 %) maar dreigt nu stil te vallen ondanks het groeiende overaanbod met bijhorende prijsdalingen. Mogelijks zal er toch nog ondersteuning van overheidswege noodzakelijk zijn voor de tweedehandse EV’s. Ondertussen wordt de occasiemarkt nog steeds gedomineerd door de benzinemotor (55,1%), voor de diesel (30,6%) en de hybride (10,6%).
Volkswagen was in 2024 het best verkochte occasiemerk, voor BMW, Mercedes, Opel & Peugeot.
Bij de meest populaire modellen voerde de VW Golf (29.393) het klassement aan, voor de VW Polo (20.821), de Opel Corsa (18.837), de BMW 3-reeks (16.137) en de BMW 1-reeks (14.851).
In december heeft de occasiemarkt nog een klein duwtje in de rug gekregen: er werden afgelopen maand 55.025 tweedehandswagens ingeschreven, een groei van +7,4% ten opzichte van december 2023. Daardoor kon het volledige jaar 2024 een stijging noteren van +5,6% tot 727.650 eenheden. Dat zijn er 38.480 meer dan vorig jaar en zelfs 84.981 meer dan in 2022. Het lijkt er alvast op dat de markt van de tweedehandswagens ook de komende jaren op een hoog niveau zal blijven.”
“De nieuwe wagens hebben in 2024 even het gas moeten lossen in vergelijking met 2023, toen de markt maar liefst 30% was gestegen dank heel wat achterstallige leveringen van voorgaande jaren. Met 448.277 nieuw ingeschreven wagens haalt 2024 echter wel een mooi niveau en blijft de daling beperkt tot -6%.
Ondertussen zijn de stocks bij de dealers goed gevuld met nieuwe wagens. Daardoor kunnen de klanten – eindelijk – snel kunnen rondrijden met de wagen van hun dromen, én zullen er ongetwijfeld interessante salonvoorwaarden gegeven worden in januari-februari. Anderzijds is het uitkijken naar de aanpak van de invoerders en fabrikanten, die hun aanbod zullen moeten sturen in functie van de verstrengde uitstootregels (CAFE-norm) die op 1 januari werden ingevoerd.”
Inschrijvingen tweedehandse wagens – december 2024
Op kop staat nog steeds de VW Golf (29.393) en VW Polo (20.821) gevolgd door de Opel Corsa (18.837), de BMW 3-reeks (16.137) en de BMW 1-reeks (14.851).
Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 30,6%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 55,1%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt en haalt met 14,3% al bijna de grens van 15%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 10,6% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven – het aandeel PHEV zal naar verwachting wel afnemen in de toekomst), terwijl er 3,2% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt – met dank aan de Vlaamse premie.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen – dank zij leasing en bedrijfswagens – inmiddels al meer dan twee derden van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt. De vraag is wel in hoeverre de PHEV (Plug-in Hybrides) zullen evolueren op de occasiemarkt rekening houdend met de onlangs gewijzigde fiscaliteit.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen bedraagt nu 7 jaar en 11 maanden. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 90% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt licht daalt tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog – vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Vlaanderen is met 55% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens – een groei met 1% ten opzichte van vorig jaar – terwijl Wallonië daalt van 38% naar 37% en Brussel status quo blijft op 8%.