BMW leidt de markt in aantal inschrijvingen van nieuwe wagens in België voor het vierde jaar op rij. +++ Bijna 60.000 nieuwe BMW’s zullen zijn afgeleverd aan klanten in de Belux-markten tegen eind 2024, wat ook een nieuw record is voor het BMW merk zelf. +++ Door de sterke elektrificatie van het gamma en de gestegen verkoop van elektrische wagens is de CO2-uitstoot van een BMW ingeschreven in België in twee jaar tijd bijna gehalveerd. +++ MINI Belux voorziet groei in 2025 na generatiewissel met een volledig nieuwe en elektrische modellenreeks +++ BMW Motorrad Belux verwacht groei dankzij volledig nieuwe GS en GSA blockbustermodellen.
Dat Belgen van BMW houden is al lang een feit. Toch is het cijfer van bijna 60.000 nieuwe BMW’s die zullen geleverd zijn aan Belux-klanten tegen het einde van het jaar 2024 ongekend. Niet alleen in vergelijking met de rest van de markt, maar ook met het 10-jarig gemiddelde van 44.000 geleverde BMW’s in de Belux (20-jarig gemiddelde: 37.000 auto’s) scoort BMW hoog.
Meerderheid elektrisch
Voor het eerst is meer dan de helft van de binnenkomende bestellingen voor nieuwe BMW’s in de Belux ook volledig elektrisch: in de maand september, aan het einde van het derde kwartaal, zaten we op maar liefst 62 procent. In termen van effectieve registraties zaten we op dat moment op 38% volledig elektrische BMW’s in een Belux-markt waar 27% van de registraties (alle merken) BEV’s waren en een Europese markt waar 15% van de registraties (alle merken) BEV’s waren. Ter vergelijking, in het volledige jaar 2023 bedroeg het aantal BMW Belux BEV inschrijvingen slechts 24%, in 2022 was dit 14% en in 2021 amper 5%.
Groei in retail BEV
In de eerste 11 maanden leverde BMW BeLux 19.407 nieuwe elektrische BMW’s af aan klanten. Dat zijn er 62 % meer dan in dezelfde periode een jaar eerder (12.188).
Uitstoot gehalveerd in 2 jaar
Als het meest geregistreerde merk verlaagt de snelle elektrificatie van BMW de uitstoot van zijn wagenpark: terwijl de gemiddelde BMW geregistreerd in België in 2022 nog een CO2-uitstoot had van 84 gram/kilometer (WLTP), zal dit in (de eerste 11 maanden van) 2024 gedaald zijn tot 46 gram/kilometer (WLTP), oftewel bijna de helft in twee jaar (-44%). Ter vergelijking: voor de hele markt daalde de CO2-uitstoot (WLTP) met slechts 24%, van 105 gram in 2022 naar 80 gram in de eerste 11 maanden van 2024. (bron: Febiac)
‘Leiderschap betekent voor ons dat we de rol van vernieuwer op ons nemen en dat we in de industrie een trekker zijn van een meer duurzame mobiliteit’, zegt Alexander W. Wehr, CEO van BMW Group Belux. ‘In België en Luxemburg zien we heel duidelijk dat de professionele markt de elektrificatie voortstuwt. Ondernemers, bedrijven en zelfstandigen nemen het voortouw, gedreven door zowel fiscale stimuli als ESG-beleid in steeds meer grote bedrijven. BMW Group komt dan automatisch in beeld. Als een van de weinige autofabrikanten kijken we bij het terugdringen van emissies niet alleen naar lokale emissies tijdens de gebruiksfase, maar gedurende de hele levenscyclus. Ons doel is een CO2-reductie van ten minste 40 procent in 2030 ten opzichte van 2019, in de hele waardeketen.’
BMW’s elektrische succesverhaal begon in 2013 met de lancering van de BMW i3. Intussen zijn we zes generaties batterijtechnologie verder, zijn de meeste BMW fabrieken geëlektrificeerd en heeft het concern zijn eigen Battery Cell Competence Centre geopend, waar het de specificaties voor celproducenten vaststelt op basis van zijn eigen R&D.
Een toekomstbestendige organisatie
De sterke resultaten van BMW Group in België gaan niet alleen hand in hand met een technologische ommezwaai naar elektrische auto’s, ook de eigen organisatie is volop in beweging. Alexander W. Wehr: ‘We zitten op een absoluut hoogtepunt en dat is het moment om te investeren in een toekomstbestendige organisatie. Zo starten we binnenkort met de volledige ombouw van onze bestaande infrastructuur in Bornem, die dateert uit 1985. Hiervoor werd onlangs de bouwgroep Strabag aangesteld als hoofdaannemer. Onze 70 dealerbedrijven, de hoeksteen van ons succes, investeren ook fors in een volledige renovatie van hun showrooms volgens de nieuwe RETAIL.NEXT-normen. Bovendien is onze MINI organisatie, tegelijk met een complete modelverandering, succesvol overgestapt op een agentschapsmodel waarbij digitaal en fysiek klantcontact naadloos in elkaar overgaan.’