Meer dan vijf decennia geleden testte Porsche de uitlaatturbocompressor in de autosport. Kort daarna werd de turbocompressor in serieproductie genomen. 17 van de 19 algemene Porsche-overwinningen op Le Mans werden behaald met turbomotoren. In 2024 vierde het bedrijf ’50 jaar Porsche Turbo’ in serieproductie en wijdde het vier afleveringen van de serie ‘Porsche Heritage Moments’ aan dit onderwerp.
In het begin van de jaren 1970 waagde Porsche de sprong naar de turbotechnologie. Eerst in de autosport, daarna in de serieproductie. Porsche behaalde met deze revolutionaire technologie wereldwijde overwinningen en 17 van de 19 algemene overwinningen op Le Mans werden behaald met turbomotoren. Het overbrengen van concepten die met succes in de autosport zijn getest naar serieproductie is een traditie bij Porsche. Op 3 oktober 1974 presenteerde Porsche op de Autosalon van Parijs een serieversie van de 911 Turbo.
50 jaar en acht 911 Turbo-generaties later wijdt de sportwagenfabrikant een vierdelige serie ‘Porsche Heritage Moments’ aan het jubileum, aan de Porsche YouTube-kanaal.
Timo Bernhard, winnaar van Le Mans en wereldkampioen op de lange afstanden, leidt de kijker door de afleveringen, laat geselecteerde Porsche-sportwagens zien en laat spannende gasten aan het woord. Kijkers kunnen bijvoorbeeld luisteren naar verhalen van: Thomas Krickelberg, Project Manager Operating Excellence Series 911/718, Norbert Singer, voormalig race-ingenieur, Frank Jung, Head of Corporate Archives, Hermann Burst, voormalig Head of Bodywork Testing en Walter Röhrl, tweevoudig wereldkampioen rally en merkambassadeur van Porsche.
Aflevering 1: ‘Turbo in de autosport – de basis voor de eerste 911 Turbo’
Timo Bernhard nodigt een wel heel bijzondere gast uit voor de eerste aflevering van ‘Porsche Heritage Moments’: Norbert Singer. Een ontmoeting tussen Bernhard en de voormalige race-ingenieur voelt altijd als een reis naar het verleden. Het duo begint met een terugblik op de zomer van 1970 met de overwinning in de 24 uur van Le Mans: de eerste voor Porsche. Korte tijd later besloot het bedrijf zich meer te mengen in de Canadees-Amerikaanse Challenge Cup ‘CanAm’ en daar een motor met een uitlaatturbocompressor uit te proberen. De beslissing om af te zien van een 16-cilinder atmosferische motor en te kiezen voor een 12-cilinder turbomotor was snel en eenvoudig, aangezien deze laatste in een handomdraai een 4,5-liter turbomotor tot 625 kW (850 pk) kan mobiliseren.
“Simpel gezegd, we hebben de boostdruk verhoogd en meer vermogenspotentieel gekregen. In het begin van de jaren 1970 was de turbo de meest veelbelovende weg naar de toekomst in de autosport”, legt Singer uit, die betrokken was bij 16 van de in totaal 19 Porsche-eindoverwinningen op Le Mans.
Samen met Bernhard vertelt de voormalige race-ingenieur over de bijzondere kenmerken van de Porsche 917/30, die in 1972 werd gebouwd en diende als testauto voor de CanAm-serie. De verbeterde turbomotor levert 735 kW (1.000 pk) uit een cilinderinhoud van 5,0 liter. Singer onthult ook enkele van de speciale kenmerken van de racewagen in de aflevering, die iets minder dan een uur duurt. “Om het gemakkelijker te maken om deze zeer wendbare auto te besturen, konden we spacers van 10, 20 of 30 centimeter gebruiken om de wielbasis te variëren”, legt Singer uit. Een ander model waar hij en Bernhard zich vervolgens op richten, is de Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1 uit 1974; de eerste raceauto met een turbocompressor en laadluchtkoeler op Le Mans.
Tot slot vertellen de twee over de Porsche 936 Spyder, ontwikkeld voor het World Sportscar Championship. In 1976 behaalde Porsche de eerste algemene overwinning van een turbomotor tijdens de 24 uur van Le Mans in de tweezitter en won in hetzelfde jaar het World Sportscar Championship. Een jaar later keerde Porsche terug naar Le Mans met een 936 Spyder en bi-turbo technologie – en bracht de vierde algemene overwinning naar Zuffenhausen. Bernhard en Singer hebben een Porsche 936/78 Spyder om hun punten te illustreren. De 700 kg wegende raceauto heeft een 2,1-liter motor met turbocompressor en laadluchtkoeler.
Aflevering 2: ‘De start van de serieproductie – het resultaat van een beproefd concept’
Timo Bernhard ontmoet een ander lid van het originele turboteam voor de tweede aflevering van ‘Porsche Heritage Moments’: Hermann Burst. In 1969 begon de nu 84-jarige te werken als aerodynamica-ingenieur op de raceafdeling van Peter Falk. Later werkte hij als hoofd van Bodywork Testing. Samen met zijn team richtte hij zich in het begin van de jaren 1970 op het verbeteren van de opleving van de 911. Het resultaat was de achterspoiler van de 911 Carrera RS 2.7, die al snel de bijnaam ‘ducktail’ kreeg. Hierna bleef Burst werken aan vormen die pasten bij de basiscarrosserie van een 911, die harmonieus in elkaar overgingen maar toch onmiddellijk herkenbaar waren als een nieuwe evolutionaire fase van een bestaande 911-carrosserie. In 1974 presenteerde Porsche de 911 Carrera RS 3.0. Aan de achterkant droeg het hun nieuwe innovatie de ‘ducktail’, een achterspoiler, later de ‘whale tail’ genoemd.
Bernhard en Burst bespreken het begin van de turbo in serieproductie in de ongeveer een uur durende aflevering. Hiervoor nemen ze de modellen 911 Turbo ‘no. 1’ en 911 Turbo 3.0 Coupé onder de loep. De eerste 911 Turbo was een cadeau aan Louise Piëch op haar 70e verjaardag. Op 29 augustus 1974 kreeg de zus van Ferry Porsche de unieke auto cadeau, die een smalle carrosserie en een 2,7-liter motor had. De groene coupé keurde hij zelf uit 1976 goed. “Ons doel in de 911 was altijd om de lift van de achteras laag te houden. We hebben dit bereikt door de verschillende spoilerconfiguraties die in de loop van vele generaties zijn gemaakt. Dit betekende dat het oorspronkelijke idee van de carrosserievorm van de 911, die tijdloos is, tot op de dag van vandaag nog steeds kan worden gehandhaafd”, vatte Burst samen. Op de vraag naar zijn favoriete 911 Turbo-model antwoordde hij: “Voor mij is de 964 Turbo van generatie 911 het hoogtepunt van alle technische doelstellingen die we tot nu toe gedurende twee decennia hebben nagestreefd. Gegalvaniseerde carrosserie, automatische verwarming en klimaatregeling, aerodynamica – puur technisch gezien is het mijn favoriet.”
Burst spreekt vervolgens over de ‘gecontroleerde explosie’, ook verwijzend naar de 50 jaar oude reclameslogan voor de Turbo: “Exclusief. Explosief. Duur.” De Turbo is de hoogst mogelijke prestatieverbetering volgens Burst. “Ik hou van de explosiviteit die zo kenmerkend is voor de vroege Turbo-modellen. Ik kon er altijd goed mee omgaan”, zegt Burst lachend en voegt er een paar anekdotes aan toe, die je in deze aflevering kunt bekijken.
Aflevering 3: ‘De Turbo in nieuwe sferen – waterkoeling’
In het derde deel van ‘Porsche Heritage Moments’ ter gelegenheid van het jubileum ’50 jaar Porsche Turbo’ ontmoet Timo Bernhard twee mannen in wiens leven de 911 altijd een grote rol heeft gespeeld: Walter Röhrl en Thomas Krickelberg. Deze laatste begon in 1990 op de afdeling Racing Engine Development and Engine Research bij Porsche AG en is nu werkzaam als Project Manager Operating Excellence voor de 911/718-serie. Samen met de tweevoudig wereldkampioen rally en merkambassadeur van Porsche bespreekt het trio het thema ‘Turbo in nieuwe sferen’ – in het bijzonder het probleem van de waterkoeling, geïllustreerd door de Porsche 911 Turbo S van de 996-generatie, die Porsche precies 20 jaar geleden presenteerde. De 996 generatie Turbo is de eerste 911 die wordt aangedreven door een watergekoelde vierkleps zescilinder boxermotor. Nog een nieuwigheid: voor het eerst was hij uitgerust met de vijftraps Triptonic S als optie.
“Een van de geheimen achter het succes van de 911-serie is de consistente technische evolutie die de 911 Turbo van generatie op generatie steeds dichter bij de ideale sportwagen brengt”, zegt Krickelberg. Röhrl kocht zijn eerste Turbo meer dan 45 jaar geleden. “Ik wilde zien of ik een Turbo kon besturen”, zei Röhrl lachend – want dat kon hij zeker. “Rijden met een Turbo is en is altijd de ultieme droom geweest. Dat houd ik tot op de dag van vandaag vol. Als ik ‘Turbo’ hoor, denk ik meteen aan dynamiek, precisie en het loslaten van kracht.”
Aflevering 4: ‘Turbo – Beyond Performance’
In het vierde en laatste deel van ‘Porsche Heritage Moments’ gaat de gastheer in gesprek met Thomas Krickelberg en Frank Jung over wat ‘Beyond Performance’ betekent in verband met het 50-jarig jubileum van de Turbo. Hierbij wordt in detail ingegaan op iconisch design, Porsche-DNA, dynamiek en dagelijkse bruikbaarheid. In deze aflevering kijken ze naar een Porsche 911 GT2 van de 997-generatie en het 911 Turbo 50-jarig jubileummodel. De 911 GT2 is een voorbeeld van verder gaan dan het gewone en uitdagingen aangaan. Naast bi-turbocompressor beschikte hij ook over Variable Turbine Geometry, kortweg VTG.
Krickelberg, die een van de verantwoordelijken was voor VTG, gaat een stap verder terug in de tijd: “De 997-generatie 911 Turbo was een mijlpaal in de geschiedenis van de Porsche met de turbo. Toen hij in 2006 op de markt kwam, was het de eerste in serie geproduceerde auto met een benzinemotor met VTG. Met deze technologie was het ’turbogat’ verleden tijd.” De 997 generatie 911 GT2 is achterwielaangedreven en weegt 145 kg minder dan de 911 Turbo. Met 390 kW (530 pk) is de in 2007 geproduceerde sportwagen de krachtigste 911 van zijn tijd.
Bernhard, Jung en Krickelberg maken een sprong in het heden met het 50-jarig jubileummodel van de 911 Turbo. De standaard vinylgraphics op de zijkant zijn een knipoog naar de historische kleurstelling van de Porsche 911 RSR Turbo die in 1973 op de Frankfurt Motor Show werd gepresenteerd als een studie van de 911 Turbo. Tegelijkertijd gebruikt het een aantal details om de grijstint Turbonite te benadrukken, die nu exclusief is gereserveerd voor de Turbo-modellen, waaronder het modellogo, de bevestiging van de tankdop en het Porsche-embleem. De kleur Turbonite wordt ook gebruikt om contrasterende accenten in de auto te creëren. Boven het dashboardkastje is een aluminium jubileumbadge aangebracht, met het ’turbo 50′-logo en het limited edition-nummer van de sportwagen.
“Naar mijn mening is het meest onderscheidende kenmerk in het interieur van het limited-edition model het geruite patroon. Toen het in 1974 werd gelanceerd, waren er drie verschillende tartanontwerpen die tot 1976 exclusief voor de Turbo waren gereserveerd”, zegt Jung over het iconische patroon en het eerbetoon aan de vroege Porsche 911 Turbo. Tot slot vertelt het hoofd van de Corporate Archives wat ‘Turbo’ voor hem betekent: “Als je naar de geschiedenis van Porsche kijkt, moet je naar ‘Turbo’ kijken. Een Turbo was en blijft het hoogtepunt van de serie. ‘Turbo’ is allang een merkconcept geworden in plaats van alleen een technologie.”
Informatie over de serie
De eerste aflevering van ‘Porsche Heritage Moments’ met Timo Bernhard en Norbert Singer verschijnt op donderdag 26 december 2024 op de Porsche YouTube-kanaal. Deel twee met Hermann Burst verschijnt de volgende dag op vrijdag 27 december 2024. Op zaterdag 28 december 2024 gaat het derde deel met Thomas Krickelberg en Walter Röhrl online. Samen met Frank Jung ontmoet Bernhard dan op zondag 29 december 2024 Krickelberg opnieuw.
Naast de tijdgenoten en nooit eerder vertelde anekdotes krijg je de volgende modellen te horen: 917/30, 911 Carrera RSR Turbo 2.1, 936/78 Spyder, 911 Turbo ‘no. 1’, 911 Turbo 3.0 Coupé, 911 (996) Turbo S, 911 (997) GT2 (VTG) en de limited-edition 50-jarig jubileum 911 Turbo.