BRC SPA 2024

Laurent Vanton en Bruno de Wilde winnen in extremis de Spa Rally Divisie 2

 

Niet alleen de titelstrijd in Divisie 1 was erg spannend in de Spa Rally. Ook de strijd voor de overwinning in de Spa Rally Divisie 2, die enkel op zaterdag werd afgewerkt, werd pas helemaal in de slotfase beslist. Een steen in een modderige bocht op de voorlaatste proef van Bruyères zou beslissen over winst en verlies. Leider Antoine Luxen reed er lek, waardoor de overwinning in de laatste meters naar Laurent Vanton ging, die voor de gelegenheid genavigeerd werd door ex-2WD-kampioen Bruno de Wilde.
“Het was de ganse dag een heel spannende strijd tussen ons en Antoine Luxen, terwijl Jérôme Septon ook kwam opzetten. In de laatste ronde hebben we allemaal vol gesneden in die modderige koord. Wij kregen ook een forse klap op het voorwiel, maar we stonden niet lek, terwijl Laurent er een 40-tal seconden verloor met een lekke band. Een overwinning met een dosis geluk,” lachte de Clio-rijder uit Waals-Brabant, die genavigeerd werd door zijn collega Bruno de Wilde. “Vorig jaar hadden we ons goed geamuseerd in Spa en na onze opgave hadden we elkaar beloofd om die samenwerking nog eens te herhalen. Dat hebben we gedaan en met succes.”
De tweede plaats ging naar Antoine Luxen, die het verlies wel kon relativeren. “Weet je, het was twee jaar geleden dat ik nog gereden had. Als je dan tweede wordt, dan kan je spreken van een onverhoopt resultaat,  ook al zat er meer in,” lachte de piloot uit Polleur.
D2-kampioen Jérôme Septon eindigde op de vierde plaats nadat ook hij lek reed en meer dan 4 minuten verloor op de voorlaatste proef. “In het begin van de wedstrijd had ik moeite om vertrouwen te vinden op deze moeilijke proeven, zeker door de ijsplekken. In de tweede ronde groeide het vertrouwen en rukten we op naar de derde plaats, maar in het donker reden we ook lek. Met deze derde plaats sluiten we een mooi seizoen af met een podium. Dankzij het D2-kampioenschap hebben we op een betaalbare wijze enkele prachtige wedstrijden kunnen ontdekken, zoals de Ypres Rally en deze Spa Rally,” verklaarde de kampioen uit Dinant.
David Bomblet profiteerde van zijn lekke band om op te schuiven naar de derde plaats met zijn Opel Corsa. Stéphane Delporte, ook uit Polleur, eindigde op de vijfde plaats, ondanks een schuiver op het ijs in Bruyères, waar hij de flank van zijn Peugeot 208 R2 wat beschadigde. De ervaring in D2 beviel hem wel: “Het was voor ons budgettair de enige mogelijkheid om de Spa Rally te rijden en ik vind de formule interessant voor kleine teams. We reden op zaterdag toch 11 proeven, wat een intense dag is. Jammer van dat kleine foutje, maar dat zijn de risico’s van het vak,” lachte Stéphane Delporte.
Philippe Delhez, de oom van Porschist Romaini, gaf in de slotronde nog op met zijn Opel Ascona door koppelingsproblemen. Zo schoof Eddy Buntinx op naar de zesde plaats. De Limburger reed alle 9 BRC-wedstrijden en stond ook telkens aan de finish. In de laatste wedstrijd van het seizoen bezorgde hij Patrick Fleurackers, zijn copiloot uit Ekeren, voldoende punten om de algemene titel in de 2WD Trophy bij de copiloten af te snoepen van Thyrsa Eertmans, die samen met 2WD-kampioen Christiaan Spelmans moest opgeven. Luxemburger Thierry Schloesser moest met zijn snelle Ford Escort al vroeg aan de kant door problemen met de alternator. Hij werd wel vice-kampioen achter Jérôme Septon.

Verstappen meesterlijk!

Spa Rally

Door het forfait van Frédéric Miclotte was Jos Verstappen nog voor de start van de Spa Rally zeker van de titel in de BRC Master Cup, maar de competitief ingestelde Nederlander had geen boodschap aan felicitaties. Jos Verstappen kwam in Spa immers met ambitie aan de start. Niet om de snelste 50+ rijder te zijn, maar wel om alle Belgische toppers, waaronder de drie titelkandidaten, het nakijken te geven. En, Verstappen slaagde meesterlijk in zijn opzet, want zondagochtend, na een klein foutje op het gladde parcours, besliste Cédric Cherain wijselijk om het duel niet aan te gaan en te kiezen voor de tweede plaats, voldoende om Belgisch kampioen te worden. Master Verstappen won uiteindelijk met 18″4 voorsprong op de kersverse kampioen.
“Ik ben blij met deze overwinning, want ik begon hier met een gebrek aan parcourskennis aan de wedstrijd. Vorig jaar had ik hier niet gereden, zodat ik in de eerste ronde echt wel wat marge moest nemen, ook omdat de ijsplekken heel verraderlijk waren. Het was moeilijk in te schatten hoe voorzichtig we daarop moesten zijn. Ik had het gevoel dat ik soms te voorzichtig was. Het parcours van deze Spa Rally is snel, maar toch heel moeilijk, met veel blinde bochten. We maakten altijd de juiste bandenkeuze en ik kon het juiste ritme vinden. Na de Wallonie, Sezoens en Ieper doet het deugd dat ik het nog eens kon afmaken. Ik heb deze keer niet geprobeerd om de Powerstage te winnen,” lachte Jos Verstappen, die volgend jaar terug het BRC zal rijden om een gooi te doen naar de algemene titel. “Trouwens, Renaud heeft me verzekerd dat de Spa Rally best een prestigieuze wedstrijd is om te winnen. Mooi toch,” lacht Jos.
De tweede plaats in het Master-klassement ging naar Roger Hodenius, die met een brede smile de 10de plaats algemeen pakte met zijn Skoda Fabia RS. “Wat een moeilijke wedstrijd! Op zaterdag hebben we wel zes keer naast de baan gezeten op die proef van Bruyères. Bij de eerste doortocht was het echt schrikken op het ijs, waardoor ik in Wanne ook te voorzichtig was. Zondag ging het een stuk beter. We hebben ons goed geamuseerd en we staan aan de finish,” lachte Roger Hodenius.
De derde plaats bij de 50+ rijders ging naar Christian Jupsin, die 25 jaar na zijn vorige deelname aan de toenmalige Boucles de Spa nog eens aan de start stond. De organisator van de Spa Rally pakte uit met zijn ex-Bruno Thiry en RAS Ford Escort Cosworth. Puur voor de fun reed de patron van DG Sport naar de 22ste plaats algemeen, als derde Master.

Laurent Vanton en Bruno de Wilde triomferen in Divisie 2

De strijd in de 2WD Trophy werd in de Spa Rally beslist in de Divisie 2 nevenwedstrijd, die enkel op zaterdag verreden werd. Van de 11 wagens aan de start in Divisie 2, reden er 8 op straatbanden binnen de 2WD Trophy.
Tweevoudig kampioen Christiaan Spelmans was ook van de partij, samen met Thyrsa Eertmans, maar het Clio-duo moest na de eerste vier proeven de duimen leggen voor Laurent Vanton en Antoine Luxen. Even later gaf Spelmans op met motorproblemen, waardoor het een duel om de zege werd tussen Luxen en Vanton. De beslissing zou vallen op de voorlaatste proef, Bruyères, waar Antoine Luxen lek reed en in extremis de overwinning door de vingers voelde glippen. Zo ging de zege naar Laurent Vanton, die net zoals vorig jaar genavigeerd werd door ex-2WD-kampioen Bruno de Wilde.
“Vorig jaar hadden we ons goed geamuseerd in Spa en na onze opgave hadden we elkaar beloofd om die samenwerking nog eens te herhalen. Dat hebben we gedaan en met succes. Deze keer was er wel een factor geluk mee gemoeid, want we doken allebei in die koord. Wij kregen ook een klap door de steen die onder de modder lag, maar onze band was gelukkig niet lek. Antoine reed lek, dus deze keer lachte het geluk ons toe,” lachte de piloot uit Waals-Brabant.
Eddy Buntinx reed de wedstrijd ook uit met zijn 21-jaar oude Citroën Saxo. Het was zijn 9de wedstrijd in het BRC dit jaar en hij bereikte telkens de finish, met deze keer als beloning de algemene titel in de 2WD Trophy bij de copiloten voor zijn navigator Patrick Fleurackers

Tweede zege op rij voor Geoffrey Leyon voor Guino Kenis  HBRC

In de Spa Rally kregen we zoals verwacht een open strijd voor de overwinning in Historic. Aanvankelijk nam Christophe Daco de beste start, maar hij moest nog in de openingsronde de koppositie afstaan aan Reiner Feltes. Het leek een spannend duel te worden met Geoffrey Leyon, de winnaar van vorig jaar die opnieuw met zijn snelle Escort Mk1 aan de start kwam. Maar, op de eerste proef van de tweede ronde, Renouprez, reed Reiner Feltes lek. De Escort-piloot had meer dan 7 minuten nodig om de lekke band te wisselen, waardoor een goed klassement verkeken was. Omdat op dat moment Christophe Daco ook moest opgeven, nam Geoffrey Leyon de leiding, met Olivier Breittmayer in zijn spoor. Met de BMW M3 E30 in Fina-kleuren kon Breittmayer de aansluiting behouden, tot hij zaterdagavond lek reed op de proef van Bruyères en 1’49” verloor. Met een mooie voorsprong van 3 minuten begon Leyon aan de slotdag en hij zou de leidersplaats niet meer uit handen geven. Met drie overwinningen op vier edities, waarvan twee op rij in de Escort Mk1, maakte Geoffrey Leyon zijn favorietenrol opnieuw waar.
“We hebben ons weer geamuseerd,” lachte Leyon. “We kennen de streek natuurlijk, maar net zoals vorig jaar bleef het zondag spannend op mechanisch vlak. Vorig jaar brak een steun van de versnellingsbak. Deze keer hadden we op een bepaald moment geen koppeling meer, maar de Escort heeft het volgehouden. Gelukkig, want Guino Kenis draaide ook snelle tijden met zijn BMW.”
De tweede plaats ging inderdaad naar Guino Kenis, die nog eens in actie kwam in een snelheidsrally in eigen land met een BMW 325i E30. “Ik verblijf de laatste tijd veel in Spanje en ik heb een aantal wedstrijden in Frankrijk op onverhard gereden. Ik had nog eens zin om hier in Spa te rijden met de 325i, gewoon voor de fun. We reden zaterdag op occasie winterbanden die mijn dochter Julie hier vorig jaar nog gebruikt heeft in Regularity. Op straatbanden stonden we tweede. Vandaag heb ik oude racings gemonteerd, maar al snel verloren we de derde versnelling. Anders had ik nog wat dichter bij Geoffrey kunnen komen…”
Vice-kampioen Olivier Breittmayer sloot het seizoen af met een mooie derde plaats op 57″ van Guino Kenis, gevolgd door streekrijder Raphaël Beaufort in zijn Ford Escort Mk2 en André Lausberg in zijn gekende Porsche 911. Na een herstart stuurde Julien Elleboudt zijn Escort naar de zesde plaats.

Maxim Decock beheerst naar de overwinning in de Spa Rally Junior

In het Junior BRC kwamen alle toppers van het seizoen aan de start van de slotmanche, de Spa Rally, die ook meetelde voor de Stellantis Cup en de Clio Trophy, waarin de meeste jongeren actief zijn. Het leverde een boeiende wedstrijd op, die gedomineerd werd door West-Vlaming Maxim Decock, die zijn tweede overwinning van het seizoen behaalde, goed voor de titel van vice-kampioen 2024.
Nochtans was Jonas Dewilde de snelste starter, maar de tweevoudige Junior-kampioen werd door pech geveld. Bij de landing na de jump van Fays Show, de derde proef, viel de motor stil en de Corsa wilde niet meer starten. Dewilde zou na het missen van KP 4 opnieuw herstarten met een herstelde Opel om met 8 snelste tijden zijn potentieel te showen, maar in het klassement speelde hij geen rol meer.
De koppositie werd overgenomen door Maxim Decock. De Opel-piloot die in het begin van het seizoen pech kende, maar vervolgens de sterkste was in de Omloop van Vlaanderen, domineerde de wedstrijd, ondanks het verraderlijke parcours. Decock pakte de overwinning, goed voor de titel van vice-kampioen. “Winnen in Spa, dat is toch een overwinning die kan tellen op je palmares. Het ging vandaag erg goed. We hebben twee dagen top gereden en afgezien van enkele kleine problemen met de remmen kenden we geen momentjes. Ik moest wel blijven aanvallen tot op de powerstage om de derde plaats in de eindstand van de Stellantis Cup te pakken. Dat is gelukt. Ik hoop volgend jaar de stap naar een Rally3 te kunnen zetten, maar het is wel erg duur voor een jonge rijder zoals ik,” vertelde de sympathieke Maxim Decock.
Tom Heindrichs werd tweede en stelde daarmee de eindzege in de Stellantis Cup veilig. “Het was frustrerend om met de handrem op te rijden, maar dit weekend moest ik verstandig zijn. Ik had graag het duel aangegaan met Maxim, maar ik moest enkel voor Pierre-Manuel Brasseur blijven. We hebben echt geen risico’s genomen en rustig gereden. Zelfs te rustig om me echt te amuseren. Deze keer was de hoofdprijs het allerbelangrijkste, want een zege in de Stellantis Cup staat wel mooi op mijn palmares. Vorige week heb ik de wereldtitel van mijn halfbroer Thierry amper gevierd, want ik moest verkennen in Spa. Vanavond gaan we wel een feestje bouwen,” lachte Tom Heindrichs.
Lander Depotter eindigde op de derde plaats met zijn Opel Corsa Rally4. “We hadden niets meer te winnen of te verliezen, dus reden we hier puur voor de ervaring en zonder grote risico’s te nemen. Omdat we vorig weekend in sneeuw en regen verkend hadden, waren de nota’s zeker niet optimaal en moesten we heel wat aanpassen in het begin. Het parcours in Spa is echt technisch en moeilijk, maar we zijn heelhuids aan de finish geraakt.”
Pierre-Manuel Brasseur, die de week voor de start ziek was, verscheen niet in topvorm aan de start in Spa. Nadat hij ook nog lek reed in Bruyères en twee minuten verloor, sloot hij het seizoen af op de vierde plaats in Spa, goed voor de derde plaats in het Junior BRC. Niet het resultaat waar Pierre-Manuel op hoopte na zijn geweldige start in de Rally van Wallonië.
De snelste Rally5-piloot was in Spa niemand minder dan Thomas Martens, die tevens ook de slotmanche van de Clio Trophy won. De Limburger eindigde voor de Peugeot 208 Rally4 van Corentin Fiasse en de Clio Rally5 van Leny Cols. Die scoorde net voldoende punten om uit de greep te blijven van Thomas Martens. Leny Cols wint zo 30 Michelin-banden, te gebruiken in het Kroon-Oil BRC 2025, net zoals Junior-kampioen Jonas Dewilde.

Eindstand Junior BRC: 1. J. Dewilde 119; 2. M. Decock 104; 3. P-M. Brasseur 89; 4. T. Heindrichs 89; 5. L. Depotter 52; 6. C. Fiasse 46; 7. L. Cols 37; 8. Th. Martens 34; 9. D. De Rycke 25; 10. L. Baudet 22;  11. C. Sugar 19; 12.  B. Verlinde 12; 13. L. Dhaene 8; 14. S. Plattes

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait