De Tour Auto is een van de niet te missen evenementen op de internationale autokalender: sportiviteit, zeldzaamheid, legende, erfgoed en ontdekking van Frankrijk zijn het recept voor het succes ervan. Een waar openluchtmuseum dit rallye is een ode aan de autosport die de betrokken coureurs van 7 tot en met 12 april 2025 zullen voordragen. De 34e editie van de grootste Franse historische rally zal de Lancia Stratos eren en de 70e verjaardag vieren van deAlpine A106.
De Tour Auto 2025 trekt naar de Middellandse Zee en keert terug naar Nice, de oorspronkelijke stad van de rally. Na de dag van de controles en de tentoonstelling van de auto’s op zondag 6 april en maandag 7 april in hal 6 van de Paris Expo Porte de Versailles, vertrekken chauffeurs en bijrijders op een route van 2 km om de parel van de Côte te bereiken d’Azuur.
Het is dinsdag 8 april dat de deelnemers in de vroege ochtenduren de hoofdstad verlaten om het Château de Vaux-le-Vicomte te bereiken voor de officiële start. Daarna gaan ze de Franse wegen op en nemen ze deel aan getimede evenementen (competitie of regelmatigheid) op vier circuits (Dijon-Prenois, Anneau du Rhin, Bresse, Charade) en een tiental speciale evenementen op afgesloten wegen. De Tour Auto-route, die elk jaar wordt vernieuwd, loopt door Dijon, Mulhouse, Clermont-Ferrand, Villeneuve lez Avignon en uiteindelijk Nice, waar de deelnemers op zaterdagavond worden verwacht. Het gedetailleerde reisschema, met passagetijden in de gemeenten, wordt binnenkort gecommuniceerd.
De 2025-editie van de Tour Auto zal de Lancia Stratos in de kijker zetten en de 70e verjaardag vieren van deAlpine A106. De Lancia Stratos is een legendarische auto die de essentie van de rallysport uit de jaren 1970 belichaamt. Hij is speciaal ontworpen voor competitie en is ontstaan uit de samenwerking tussen Lancia en de beroemde ontwerper Bertone, met gedurfde en futuristische lijnen. De Stratos is vooral herkenbaar aan zijn compacte en hoekige vorm, zijn omhullende voorruit en zijn lage, gedrongen lijn. De ziel van deze auto ligt in de 6-liter V2,4-motor, geleend van de Ferrari Dino. Deze lichte en krachtige motor zorgde ervoor dat de Stratos de rallywegen domineerden. Hij onderscheidde zich vooral in het Wereldkampioenschap Rally, waar hij van 1974 tot 1976 drie opeenvolgende titels won. Zijn uitzonderlijke rijgedrag, zijn reactievermogen in krappe bochten en zijn vermogen om het moeilijkste terrein aan te pakken, maakten hem tot een autosportlegende.
de Alpine De A106 is de allereerste auto geproduceerd door Alpine, opgericht in 1955 door Jean Rédélé. Deze auto markeert het begin van het avontuur Alpine en legt de basis van zijn DNA: lichte, wendbare auto’s ontworpen voor competitie. Hoewel het in kleine aantallen werd geproduceerd, maakte het de weg vrij voor meer emblematische modellen zoals de Alpine A110 en de A310, die rallylegendes zouden worden. De A110, gelanceerd in 1962, onderscheidde zich door zijn talrijke overwinningen in internationale rally’s, met name tijdens de Tour de France Automobile die hij in 1971 won. Alpine De A310, geïntroduceerd in 1971, neemt het over met een moderner ontwerp en een krachtigere motor, waarmee de erfenis van de A110 in de concurrentie wordt voortgezet. Het onderscheidde zich ook tijdens de Tour de France Automobile in de jaren zeventig, waardoor de reputatie van de auto werd versterkt Alpine bij duurraces