Drie nieuwe modellen: Porsche vervolledigt de tweede Taycan-generatie

  • Taycan GTS: Sportieve allrounder met kenmerkend design
  • Taycan 4: Rijbereikkampioen onder de vierwielaangedreven modellen
  • Nu te bestellen en in de showrooms vanaf begin 2025

Met een aangescherpt design, meer vermogen, een groter rijbereik en nog betere oplaadprestaties heeft Porsche de Taycan begin 2024 uitgebreid gemoderniseerd. Nu maken drie nieuwe modellen de zestien versies tellende familie compleet. De nieuwe editie van de Taycan GTS bouwt voort op Porsches modelreeksoverschrijdende succesverhaal van de Gran Turismo Sport. Met een piekvermogen tot 515 kW1 met Launch Control is deze versie andermaal de sportiefste onder de Turbo-varianten. De nieuwe Taycan GTS is verkrijgbaar als sportberline en als Sport Turismo. Bovendien is het instapmodel van de sportberline voor het eerst ook leverbaar met vierwielaandrijving.

Stuttgart/Drogenbos. Het Taycan-modelgamma is nog nooit zo ruim geweest: met drie koetswerkvarianten, vierwiel- en achterwielaandrijving en verschillende vermogensniveaus van de Porsche E-Performance-motoren, gaande van 300 tot 760 kW, zijn er nu in totaal zestien versies.

De Taycan 4 sportberline (beschikbaar vanaf 108.000 euro incl. btw) en de nieuwe editie van de Taycan GTS zijn nog maar pas toegevoegd. De prijzen van deze laatste beginnen bij respectievelijk 151.700 euro incl. btw (Taycan GTS sportberline) en 152.600 euro incl. btw (Taycan GTS Sport Turismo). De drie nieuwe versies vervolledigen het Taycan-gamma en kunnen nu worden besteld. Vanaf begin 2025 staan ze in de showrooms. Er zijn ook nieuwe exterieurkleuren beschikbaar voor alle Taycan-modellen. In de categorie Legends maken Slate Grey Neo en Pale Blue Metallic het aanbod compleet, terwijl Purple Sky Metallic is toegevoegd aan de categorie Dreams.

“Met het uiterst uitgebreide Taycan-gamma komen we tegemoet aan een breed scala aan wensen en mobiliteitsbehoeften van klanten. Onze drie nieuwste innovaties illustreren deze uitzonderlijke keuzemogelijkheid”, zegt Kevin Giek, Vice President Model Line. “Zelfs de eerste generatie van de Taycan GTS was al de sportieve vaandeldrager van de modelreeks, gepositioneerd tussen de Taycan 4S en Taycan Turbo. De nieuwe editie sluit zich daarbij aan. En aan de andere kant van het gamma combineert de Taycan 4 sportberline de hoge efficiëntie van het instapmodel met het superieure weggedrag van vierwielaandrijving.”

De drie nieuwe modellen beschikken uiteraard over alle verbeteringen op het gebied van design, technologie en uitrusting waarmee Porsche de Taycan begin dit jaar vernieuwde. De elektrische sportwagen overtreft zijn voorganger op bijna elk gebied. De nieuwe modellen hebben meer vermogen en een groter rijbereik, ze accelereren sneller en ze laden in minder tijd op met een grotere stabiliteit. Alle Taycan-versies pakken uit met een nog uitgebreidere standaarduitrusting en worden geleverd met de nieuwste generatie van de Porsche Driver Experience.

De gelijktijdige verbetering van de prestaties en efficiëntie is te danken aan een aantal factoren: een geavanceerde aandrijflijn met een nieuwe achterasmotor met tot 80 kW meer vermogen dan zijn voorganger in alle modellen, een gewijzigde pulsomvormer met geoptimaliseerde software, krachtigere batterijen, een herzien thermomanagement, een warmtepomp van de volgende generatie en een aangepaste recuperatie- en vierwielaandrijvingsstrategie. Bij DC-oplaadstations van 800 volt kan hij bijvoorbeeld met maximaal 320 kW worden opgeladen. De maximale recuperatiecapaciteit tijdens het afremmen van bij hoge snelheden is verhoogd tot 400 kW.

Nieuwe editie van de Taycan GTS: sportieve allrounder

GTS staat voor Gran Turismo Sport. Sinds de Porsche 904 Carrera GTS uit 1963 genieten die drie letters een bijzondere reputatie onder Porsche-fans. Nu is er ook een variant in het Taycan-modelgamma met deze legendarische lettercombinatie. Of zelfs twee, om precies te zijn: de nieuwe Taycan GTS is beschikbaar als sportberline en als Sport Turismo.

Als sportieve allrounder maakt de Taycan GTS indruk met tot 515 kW overboostvermogen bij gebruik van de Launch Control: 75 kW meer dan zijn voorganger. Met de nieuwe push-to-pass-functie[2] in het standaard Sport Chrono pack kan met één druk op de knop gedurende 10 seconden een beroep worden gedaan op een boost tot 70 kW. In de Taycan GTS heeft push-to-pass bovendien een bijzonder sportief karakter, want bij lage snelheden wordt het koppel verhoogd tot het Launch Control-niveau. Net als in de Taycan Turbo GT wordt de boost aangegeven met een aftelklok in het instrumentenbord en dynamisch geënsceneerd met geanimeerde ringen op de snelheidsmeter.

De Taycan GTS sportberline en Taycan GTS Sport Turismo accelereren in slechts 3,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u: dat is 0,4 seconden sneller dan hun voorgangers. De sportberline heeft slechts 10,4 seconden nodig om van 0 naar 200 km/u te sprinten, of 1,6 seconden minder dan voorheen. Het rijbereik is ook met meer dan 120 kilometer verbeterd en bedraagt momenteel 628 kilometer volgens de WLTP-cyclus.

Om recht te doen aan het opwindende karakter van een GTS, kreeg hij een meer uitgesproken geluidsprofiel, vergelijkbaar met dat van de Taycan Turbo S. Die akoestische bijzonderheid onderscheidt hem van andere Taycan-modellen.

Het exterieur en interieur zijn even kenmerkend. De talloze zwarte of antracietgrijze details aan de buitenkant zijn typerend voor een GTS. Nieuw voor de Taycan GTS ten opzichte van zijn voorganger zijn de Sport Design-voor- en achterskirts met zwarte inzetstukken (hoogglans). Zwart (hoogglans) is ook gebruikt voor de voet van de buitenspiegels. De standaard Taycan Turbo S Aero Design-velgen in 20-duimformaat en de optionele RS Spyder Design-velgen van 21 duim zijn voor de GTS dan weer exclusief in antracietgrijs gelakt.

Veel van de interieurmaterialen zijn overgenomen van de Taycan Turbo GT-modellen. Zo worden de Taycan GTS-modellen standaard gekenmerkt door uitgebreide zones in sportief Race-Tex en elementen in glad zwart leder. Ook inbegrepen zijn de Adaptive Sports Seats Plus (met 18-voudige elektrische verstelling), het multifunctionele GT-sportstuur met modusschakelaar en verwarming, evenals het Sport Chrono pack, inclusief de push-to-pass-functie en de circuitmodus. Het multifunctionele GT-sportstuur, bekend van de Taycan Turbo GT-modellen, is optioneel verkrijgbaar in zwart Race-Tex. Het stuur omvat twee modusschakelaars en paddles voor de push-to-pass-functie en voor energierecuperatie. Naast Carmine Red is het optionele GTS-interieurpack nu ook leverbaar in Slate Grey Neo. Een Taycan GTS-logo is voorzien in het instrumentenbord, de powermeter en de startgraphics. Het BOSE® Surround Sound System is standaard.

Het GTS-specifieke onderstel en de optionele achterasbesturing zorgen voor een bijzonder sportieve touch. De adaptieve luchtvering met Porsche Active Suspension Management (PASM) wordt standaard gecombineerd met Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Als optie is de Porsche Active Ride-ophanging met GTS-specifieke afstelling beschikbaar. In dynamische rijsituaties zorgt het controlesysteem voor een bijna perfecte harmonie met de weg dankzij een optimale, specifieke verdeling van de wielbelasting voor elk wiel. Daarnaast biedt Porsche Active Ride meer rijcomfort in alledaagse rijsituaties.

Nieuwe Taycan 4: efficiënte rijbereikkampioen onder de modellen met vierwielaandrijving

Klanten die de hoge efficiëntie van het Taycan-instapmodel wilden combineren met vierwielaandrijving, kwamen eerder al aan hun trekken in de Cross Turismo. Nu biedt Porsche ook zo’n variant als sportberline. Qua prestaties komt die nieuwe Taycan 4 overeen met de Taycan: naargelang de standaard Performance-batterij of de optionele Performance Plus-batterij in de bodem is ondergebracht, resulteert dat in een overboostvermogen tot 300 kW of 320 kW bij gebruik van de Launch Control.

Ook het rijbereik hangt natuurlijk af van het batterijtype. Met een Performance-batterij bedraagt dat maximaal 559 kilometer. Met de Performance Plus-batterij kan de Taycan 4 tot 643 kilometer afleggen volgens de WLTP-cyclus. Daarmee zijn beide versies de onbetwiste rijbereikkampioenen onder de vierwielaangedreven modellen en scoren ze slechts zo’n 35 kilometer minder dan de waarden van de overeenkomstige Taycan-modellen met achterwielaandrijving.

Met een elektromotor op zowel de voor- als de achteras biedt de Taycan 4 een grotere rijstabiliteit en meer tractie dan de achterwielaangedreven Taycan. Dat wordt weerspiegeld in de acceleratiewaarden: de Taycan 4 heeft precies 4,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te snellen. Ondanks de extra 80 kilogram is hij dus twee tienden van een seconde sneller dan zijn achterwielaangedreven evenknie.

In de loop van de modelcyclus heeft Porsche de vierwielaandrijvingsstrategie al verbeterd. Natuurlijk profiteert ook de nieuwe Taycan 4 van die optimalisaties ten gunste van een grotere efficiëntie. Dat betekent dat de voorste elektromotor elektrisch wordt ontkoppeld wanneer de tractie, rijdynamiek en rijstabiliteit dat toelaten. Hij wordt vervolgens binnen milliseconden weer ingeschakeld zodra dat nodig is, bijvoorbeeld bij het accelereren of recupereren.

Aan de buitenkant omvat de uitgebreide standaarduitrusting 19-duimse Taycan-aerovelgen, zwarte remklauwen en ledmatrixkoplampen. Daarnaast zijn ook Porsche Traction Management (PTM) en een adaptieve luchtvering met Porsche Active Suspension Management (PASM) standaard.

Comfortstoelen voorin (met achtvoudige elektrische verstelling), zwarte gedeeltelijk lederen bekleding, het Dark Silver-accentpack, het multifunctionele lederen sportstuur, zilverkleurige instaplijsten van geborsteld aluminium en het Sound Package Plus zijn standaard in het interieur. Het gedeeltelijk lederen interieur is ook beschikbaar in Slate Grey en in een tweekleurige versie met Black/Chalk Beige.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait