De Bugatti W16 Mistral vestigt een nieuw wereldsnelheidsrecord voor een roadster

In de loop van een grandioze geschiedenis, onderbroken door gedenkwaardige hoogtepunten, heeft Bugatti zijn naam in de annalen van de auto kunnen graveren. Als onderdeel van de absolute zoektocht naar innovatie en prestaties waar hij bekend om staat, hebben drie Bugatti-iconen al wereldsnelheidsrecords gebroken: de Veyron 16.4 Super Sport World Record Edition, de Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record Edition en de Chiron Super Sport 300+¹. Nu is het in de categorie dakloze voertuigen dat een nieuwe en ongeëvenaarde prestatie is geleverd, zowel op het gebied van techniek als rijstijl: het W16 Mistral²-wereldrecord heeft een nieuw wereldsnelheidsrecord gevestigd met een snelheid van 453,91 km/u.

Het nieuwe record is zojuist gevestigd op de ATP Automotive Testing Papenburg GmbH van wereldklasse op het testterrein van wereldklasse in Duitsland, waarmee de lijn van wereldrecords wordt voortgezet die autolegendes zijn geworden. Voortbouwend op een geschiedenis van meer dan 14 jaar, die begon met de Veyron 16.4 Super Sport die in juni 2010 een record van 431,07 km/u vestigde, is Bugatti opnieuw begonnen aan een historische uitdaging om ongeëvenaarde snelheid te bereiken.

Slechts drie jaar nadat de Veyron 16.4 Super Sport een record vestigde, heeft Bugatti zijn zoektocht naar innovatie voortgezet en de prestatie herhaald – dit keer met een auto zonder dak. Dit nieuwe hoofdstuk in de autogeschiedenis werd destijds ingeluid met de Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse, die zonder dak een snelheid van 408,84 km/u bereikte. In 2019 brak de adembenemende Chiron Super Sport 300+ opnieuw het wereldrecord in een gesloten cockpit met een ongelooflijke snelheid van 490,48 km/u.

Hoewel onlangs een nieuw tijdperk van het merk is onthuld, heeft Bugatti geprobeerd de grenzen van de prestaties nog verder te verleggen, met zijn ultieme roadster, de W16 Mistral. Voortbouwend op de ongelooflijke successen die al zijn vereeuwigd, heeft de zoektocht naar een nieuwe mijlpaal in de rijke geschiedenis van het merk zijn hoogtepunt bereikt na maanden van zorgvuldige voorbereiding en zorgvuldig georkestreerde tests.

De zoektocht culmineerde op 9 november 2024 in Papenburg, in aanwezigheid van vooraanstaande gasten, Bugatti Rimac CEO Mate Rimac, maar ook leden van het managementteam van Bugatti, en het team en de technici die verantwoordelijk zijn voor het project. Op het hoogtepunt van de concentratie, van de racebriefing tot het langverwachte moment, liet iedereen zich overvallen door diepe emoties.

Andy Wallace, officiële Bugatti-coureur en winnaar van de 24 uur van Le Mans, nam het stuur van het W16 Mistral-wereldrecord over voor dit moment van glorie. Nadat hij de high-performance banden – op maat gemaakt voor dit unieke stuk – tijdens een voorbereidende ronde op het circuit had opgewarmd, leidde hij het voertuig om snelheid te maken in de hellende bocht totdat het de gewenste 200 km/u bereikte. Dat is het moment waarop Andy, op het rechte stuk uit de bocht, in staat was om te accelereren om het volledige vermogen van de hypersportwagen te ontketenen en nieuwe hoogten van snelheid te bereiken. Onder nauwgezet toezicht en toeziend oog van de teams van SGS-TÜV Saar GmbH werd het nieuwe wereldsnelheidsrecord voor een voertuig zonder dak officieel gemaakt met een ongelooflijk record van 453,91 km/u.

“Tijdens het testprogramma dat ons tot op de dag van vandaag heeft geleid, voelde ik een ongelooflijke stabiliteit van het voertuig – ik had het gevoel dat het altijd om meer vroeg”, legt Andy Wallace uit. “En toen het eenmaal op de grote dag was, midden in de actie, was het een buitengewoon opwindende ervaring voor mij. Het voelen van alle elementaire krachten vanuit de open cockpit en het horen van het gebrul van de legendarische W16-motor die vlak naast mijn oor uit de luchtinlaten kwam, maakte deze prestatie ongelooflijk ontroerend. Een record als dit verlegt de grenzen van auto-innovatie en kan niet worden bereikt zonder extreme concentratie, maar ook en vooral zonder enorme toewijding en teamwork. Het is een waar bewijs van de passie die alle Bugatti-medewerkers drijft als het gaat om het schrijven van geschiedenis. »

Andy Wallace

Bugatti officiële coureur

Voor het eerst in de geschiedenis van Bugatti was de eigenaar van de hypersportwagen aanwezig om dit ongekende historische evenement bij te wonen, waar hij de kans kreeg om te genieten van een exclusieve ervaring. Om dit moment echt uniek en puur onvergetelijk te maken, had de eigenaar van het voertuig dat zojuist het wereldrecord had verbroken zelf de ongelooflijke kans om Andy Wallace te vergezellen op een andere ronde van het circuit, waarbij hij een snelheid bereikte die vergelijkbaar was met die van het record – en waarschijnlijk een nieuw, onofficieel record vestigde voor de snelste passagiersreis ooit.

Zoals elke eigenaar van een Bugatti-voertuig had de klant van het W16 Mistral World Record de unieke ambitie om zijn collectie te verrijken. Voor hem betekende deze droom het verwerven van alle Bugatti-wereldrecordhouders, namelijk de Veyron 16.4 Super Sport, de Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record Edition en de Chiron Super Sport 300+. Het W16 Mistral World Record voegt zich bij deze drie voertuigen en vertegenwoordigt het merk Bugatti op een beslist unieke manier in The Singh Collection – een ongelooflijke privécollectie modellen die de ambitieuze prestaties van de gemeenschap in Punjab, India, illustreert.

Om te illustreren dat het tot een in veel opzichten onvergelijkbare afstamming behoort, is het W16 Mistral World Record – een uniek uurwerk ter waarde van 14 miljoen euro – versierd met de onderscheidende kenmerken van het Bugatti “World Record”. Zo is hij voorzien van felle ‘jet’-oranje accenten op de onderkant van de carrosserie en de wielen – een kleur die is geëvolueerd van de oorspronkelijke kenmerkende kleur van de Veyron 16.4 Super Sport en Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record Edition en die al zijn stempel heeft gedrukt op de Chiron Super Sport 300+ en nu ook te zien is in het W16 Mistral World Record – gecombineerd met een al even zuiver zwart carbon exterieur dan opvallend. Deze unieke stijl is ook terug te vinden in het hele interieur, met veel elementen van dezelfde kleur die de bestuurder herinneren aan deze ongekende prestatie.

In een reactie op deze mijlpaal in de geschiedenis van Bugatti en de autowereld zei Mate Rimac, CEO van Bugatti Rimac:

“Sinds de oprichting in 1909 heeft Bugatti altijd geprobeerd de grenzen van luxe, elegantie en prestaties te verleggen. In de loop van de geschiedenis van het merk hebben wereldrecordbrekende auto’s altijd extreme snelheid en kracht belichaamd, waarbij ze voortdurend de grenzen verlegden en opnieuw definieerden waartoe Bugatti hypersportwagens in staat zijn, elke keer weer. Dankzij de ongeëvenaarde prestatie van het W16 Mistral-wereldrecord herhaalt zich vandaag niet alleen de geschiedenis, maar wordt er ook een nieuwe pagina geschreven. We zijn enorm trots op het hele team dat dit ongelooflijke succes mogelijk heeft gemaakt door passie en het streven naar perfectie: dit is wat Bugatti definieert en wat alles wat we zijn gewoon onvergelijkbaar maakt. »

Stuurman Rimac

CEO van Bugatti Rimac

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait