- De Kia EV3 is een speciale EV voor grote volumes voor de markt voor compacte SUV’s, met een toonaangevende actieradius tot 375 mijl
- Efficiënt, ruim en comfortabel, de EV3 heeft de veelzijdigheid en betaalbaarheid om de belangrijkste auto van het huishouden te zijn
- Uitgebreide tests in Europa onder alle omstandigheden tonen aan dat de EV3 even goed presteert op snelwegen, stadsstraten en bochtige wegen
- Beschikbare upgrades en geavanceerde technologieën, waaronder de nieuwe Kia In-Car Payment, verbeteren de rij- en eigendomservaring
- De EV3 is een van de meest efficiënte EV’s op de markt op het gebied van opladen, actieradius en prestaties
- De EV3 is voorzien van een optionele kofferbakbekleding die is gemaakt van gerecycled materiaal dat uit de oceaan is gehaald
De Kia EV3 is gearriveerd om de markt voor compacte elektrische SUV’s opnieuw te definiëren, met een toonaangevende actieradius tot 375 mijl op een enkele lading1 en een innovatief interieurontwerp dat ruimte, comfort en toegankelijkheid optimaliseert. Kia’s eerste speciale elektrische compacte SUV is klaar voor alle Europese reizen en levensstijlen en zet een nieuwe maatstaf voor design, efficiëntie en prestaties in een veelgevraagd marktsegment.
De Kia EV3 maakt gebruik van de hoogwaardige technologieën van de EV6 en EV9, beide meermaals bekroonde voertuigen, in een compacte, efficiënte, ruime en comfortabele auto. De EV3 kan zich aanpassen aan elke levensstijl en heeft de flexibiliteit en betaalbaarheid om de belangrijkste auto van het huishouden te zijn. Na uitgebreide tests in Europa onder alle rijomstandigheden is bewezen dat het model even goed presteert op snelwegen, stadsstraten, bochtige wegen en lange ritten. Deze tests omvatten ook validatie van de actieradius en het opladen, waarbij de EV3 werd bevestigd als een van de meest efficiënte EV’s op de markt.
“De Kia EV3 is een verbazingwekkend veelzijdig voertuig, gebouwd en ontworpen om tegemoet te komen aan de uiteenlopende behoeften en onderscheidende levensstijlen van klanten in heel Europa”, aldus Marc Hedrich, President en CEO van Kia Europe. “Het laat ook zien hoe een EV met een hoog volume deel kan uitmaken van een breed ecosysteem dat betalingen in de auto, over-the-air updates, bidirectioneel opladen, digitale upgrades en nog veel meer omvat, om rijden gemakkelijker dan ooit tevoren te maken.”
De EV3 is gebouwd op Kia’s speciale EV-architectuur, het Electric-Global Modular Platform (E-GMP), en is ontworpen om prioriteit te geven aan de rij- en eigendomservaring en tegelijkertijd EV’s beschikbaar te maken voor een breder scala aan klanten. Het maakt deel uit van Kia’s strategie om tegen 2026 11 elektrische voertuigen op de markt te hebben, uit te breiden tot 15 modellen tegen 2027, met een volledig elektrisch productgamma in Europa tegen 2035.
Een opwindende rijervaring
De actieradius van 375 mijl van de EV3 loopt op tot 479 mijl wanneer het voertuig uitsluitend in stedelijke rijsituaties wordt gebruikt1. Dit wordt ondersteund door i-Pedal-technologie en een regeneratief remsysteem3 Dat biedt de bestuurder meer flexibiliteit en controle door het niveau van regeneratief remmen te scheiden van de volledige remcontrolefunctie. Volledig rijden met één pedaal kan worden gebruikt in alle regeneratieve remmodi, maar ook in achteruit. Het systeem onthoudt ook het eerder geselecteerde niveau wanneer het voertuig wordt uitgeschakeld en past dit automatisch toe wanneer het voertuig weer wordt ingeschakeld.
De efficiëntie en prestaties van de EV3 worden ondersteund door actieve luchtflaptechnologie en een bootstaartvorm om de aerodynamica te verbeteren. De luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,263 helpt het stroomverbruik te verminderen en de actieradius te vergroten. Dankzij uitgebreide windtunneltests konden de Kia-ingenieurs de aerodynamische prestaties van de EV3 aanscherpen, waaronder het optimaliseren van de wielvormen en het verbeteren van de achterlichten. Er zijn ook nieuwe onderkappen voor de zijdorpels, samen met acht delen die de onderkant bedekken, voor een schonere luchtstroom onder de vloer en minder luchtweerstand.
Ook het helpen van bestuurders om de actieradius te vergroten, is de Driving Range Guide. Het bevindt zich in het instrumentenpaneel en geeft het maximale en minimale rijbereik weer dat haalbaar is, afhankelijk van de rijstijl, en een geschatte actieradius op basis van eerdere rij-efficiëntie.
Dankzij de 400V-snellaadtechnologie kan de EV3 in 29 minuten van 10 naar 80% gaan voor de 58,3 kWh-batterijversie en 31 minuten voor de 81,4 kWh-versie. In slechts 15 minuten kan tot 125 mijl actieradius worden toegevoegd2. Een stabiel laadvermogensprofiel, gecombineerd met een uitstekende efficiëntie, maakt de EV3 tot een van de toonaangevende EV’s voor kilometer-per-minuut opladen in zijn segment. De EV3 is volledig compatibel met de Europese oplaadinfrastructuur en wordt ondersteund door Kia Charge, het netwerk van het merk dat toegang biedt tot meer dan 800.000 oplaadpunten in 28 Europese landen.
Kia is een van de toonaangevende fabrikanten die Vehicle-to-Load (V2L) opladen naar het segment van compacte EV-SUV’s brengt. Deze functie stelt de auto in staat om externe apparaten van stroom te voorzien en stelt klanten in staat om de toegankelijkheid van de EV3 te maximaliseren. Elke EV3 kan ook in twee richtingen worden opgeladen, inclusief Vehicle-to-Grid, Vehicle-to-Home en Vehicle-to-Building6, die geleidelijk op de Europese markten zal worden geïntroduceerd.
De EV3 is voorzien van ’s werelds eerste uiterst efficiënte en supercompacte dunne HVAC-systeem (verwarming, ventilatie en airconditioning) dat onder alle weersomstandigheden consistent cabinecomfort biedt, het comfort maximaliseert en het stroomverbruik minimaliseert, zonder dat dit ten koste gaat van de actieradius. Het slim verpakte systeem geeft de passagiers voorin zes centimeter extra ruimte in de voetenruimte in vergelijking met een conventioneel HVAC-systeem. Het zeer efficiënte thermomanagementsysteem, nu in zijn vierde generatie, verbetert de prestaties van de warmtepomp en absorbeert tegelijkertijd de warmte van de buitenlucht en de aandrijfwarmte (bijvoorbeeld van aandrijflijncomponenten).
De rijdynamiek van de EV3 is ontwikkeld en afgesteld om te voldoen aan de hoge verwachtingen van Europese klanten op het gebied van rijgedrag, rijgedrag en besturing. Nog voordat de eerste testauto werd geassembleerd, onderging de EV3 een uitgebreide virtuele ontwikkeling, waarbij honderden verschillende opstellingen werden getest op een geavanceerde dynamische rijsimulator. De resulterende optimale geometrieën en conformiteiten werden vervolgens vrijgegeven aan de Europese ingenieurs van Kia om het voertuig op de Europese wegen te verfijnen. De besturing is ook specifiek afgestemd op de Europese rijomstandigheden, met de nadruk op precisie en lineariteit, waardoor de EV3 gemakkelijk overweg kan met bochtige wegen in de voorsteden, stadsstraten en snelwegen.
De reeks geavanceerde rijhulpsystemen van het voertuig, waaronder Highway Driving Assist 2, Smart Cruise Control 2 en botsingspreventiesystemen, zijn ook uitgebreid getest op de Europese wegen.
Technologie en gemak
Het ruime interieur van de EV3 zorgt voor een ‘huiskamer’-gevoel, met een scala aan gebruikskenmerken die zijn ontworpen om elke reis comfortabel en gemakkelijk te maken. Het strakke, opgeruimde dashboard heeft een panoramisch display met drie schermen. Dit combineert een 12,3-inch touchscreen navigatiescherm en een 12,3-inch bestuurdersdisplay, gecombineerd met een 5,3-inch segmentdisplay voor klimaatregeling. Een 12,3-inch head-up display brengt alle benodigde informatie binnen de ooglijn van de bestuurder. Net als in de EV9 bereikt de EV3 een uitstekende balans tussen aanraakbediening en tactiele bedieningselementen voor interieurfuncties die helpen om de bestuurder tot een minimum te beperken.
Kia In-Car Payment debuteert op de EV3 en breidt de mogelijkheden van het voertuig uit voor betalingen in de auto. De eerste beschikbare samenwerking is met Parkopedia, die bestuurders zal helpen beschikbare parkeerplaatsen te vinden en ervoor te betalen via het navigatiescherm van het voertuig. Het gemak van in-car betalen voor bestuurders maakt deel uit van Kia’s streven om de rijervaring te verbeteren en de klanttevredenheid te verbeteren op alle contactpunten van een rit.
De EV3 biedt de toekomst van connectiviteit met over-the-air updates, videostreamingmogelijkheden4, functies op aanvraag via de Kia Connect Store en een Digital Key 2.0 waarmee maximaal 7 klanten de auto kunnen ontgrendelen en starten met een smartphone of smartwatch. Het is ook het eerste Kia-voertuig dat zal beschikken over Kia’s AI-assistent met ChatGPT die helpt het begrip, de kennis en het plezier van de klant in het voertuig te vergroten4.
Verantwoorde mobiliteit en verfijnd design
De EV3 is gebaseerd op de ‘Opposites United’-designfilosofie van het merk, die de creatieve spanning die wordt gegenereerd door de uiteenlopende waarden van natuur en moderniteit benut om een harmonieus geheel te leveren. Van binnen en van buiten brengt de EV3 emotionele en rationele elementen in evenwicht, die de designpijler ‘Joy for Reason’ vertegenwoordigen.
De unieke ‘leefruimte’ in het interieur is voorzien van relaxstoelen, slimme opbergoplossingen, verschuifbare tafels, ruime hoofd- en beenruimte, intelligente sfeerverlichting en op de natuur geïnspireerde kleuren om het welzijn van bestuurders en passagiers tijdens elke rit te verbeteren. De stoelen zijn voorzien van gaasachtige hoofdsteunen op de ‘GT-Line’- en ‘GT-Line S’-varianten voor betere ventilatie en comfort.
De EV3 is, naast vele innovaties, voorzien van een nieuwe optionele limited edition kofferbakvoering, met een geometrische golf die doet denken aan golven en afval dat in een net stroomt. Het accessoire is gemaakt van gerecyclede materialen, waarvan 40% gerecycled oceaanplastic uit de Stille Oceaan dat is ingezameld als onderdeel van de samenwerking met The Ocean Cleanup. Het zevenjarige partnerschap heeft tot doel innovatieve oplossingen te vinden en bij te dragen aan een schonere, gezondere planeet, waardoor bijna een half miljoen kilo plastic uit de Great Pacific Garbage Patch kan worden verwijderd. De trunkliner is de eerste toepassing die in het kader van deze samenwerking is ontwikkeld.
Bovendien is elke EV3 voorzien van Kia’s 10 ‘must-have’ duurzame materiaaloplossingen, zoals bioplastics, gerecyclede PET-stoffen en BTX-vrije verf. Als onderdeel van zijn duurzaamheidsstrategie voor de lange termijn streeft Kia ernaar om tegen 2030 20% van het plastic dat in zijn auto’s wordt gebruikt, afkomstig te hebben van gerecyclede bronnen.
De EV3 is nu verkrijgbaar in Europa en is te koop in het Verenigd Koninkrijk. In de toekomst is Kia van plan om een variant met vierwielaandrijving (AWD) te introduceren, waardoor het keuzeaanbod voor klanten wordt uitgebreid tot buiten de huidige modellen met tweewielaandrijving (2WD)5.