Alpine A290 : de kleine sportwagen uit het elektrische tijdperk getest

Met de lancering van de A290 treedt Alpine een nieuw tijdperk binnen. Het tijdperk van de elektrische sportiviteit in Alpine-modus, steeds met respect voor de drie pijlers van het merk: een meeslepende rijervaring, lichtheid en Franse knowhow. De A290 is het nieuwe instapmodel in de wereld van Alpine. Hij wijdt de zuiver elektrische Dream Garage van Alpine in en krijgt binnenkort het gezelschap van de Sport Fastback A390 en de nieuwe A110.

De A290 integreert de sensaties die de A110 zo populair hebben gemaakt in het formaat van een sportieve stadswagen. De A290, die perfect is afgestemd op het DNA van Alpine, toont zich compact en wendbaar en staat garant voor uitstekende, gemakkelijk te benutten prestaties en een comfortabel dagelijks gebruik. Zijn elektrische platform, aangeleverd door Ampere, en de oplaaddiensten ontwikkeld door Mobilize Power Solutions, zoals de bidirectionele V2G-lader (beschikbaar in 2026), positioneren hem in een zuiver elektrisch ecosysteem dat een optimale ervaring verzekert.

Met zijn snedige lijnenspel, zijn hoogstaande technische kenmerken, zijn uiterst complete connectiviteit en zijn talrijke personaliseringsmogelijkheden is de Alpine A290 een volwaardige Alpine. Maar tegelijk een Alpine van een nieuwe generatie, ontworpen om het elektrische tijdperk te omarmen. Hij werd uitgedacht om nieuwe klanten te verleiden, zowel mannen als vrouwen. Terwijl sommigen zullen vallen voor zijn uitstekende prestaties, zullen anderen zich eerder laten verleiden door zijn stijl. De A290 rolt van de band in de Manufacture van Douai in ElectriCity en zijn elektromotor wordt gebouwd in Cléon, eveneens in Frankrijk. De batterij zal vanaf de zomer van 2025 in Frankrijk worden geproduceerd.

“Onze Alpine A290 is het eerste model van een nieuwe, elektrische generatie en wijdt onze Dream Garage op de mooiste manier in. Met deze sportieve stadswagen richt Alpine zich tot een breder publiek en wekt het merk het vergeten segment van de hot hatches, met hun alom geprezen rijplezier, opnieuw tot leven.” Philippe Krief, CEO van Alpine 

 

Om zo’n kleine stadswagen van minder dan 4 meter lang een gespierde uitstraling te geven die op het niveau van de geleverde prestaties staat, spelen de proporties een fundamentele rol. Het AmpR Small-platform vormt daarvoor een uitstekende basis en wordt aangevuld met 60 millimeter bredere sporen om de visuele basis te verkrijgen die het designteam van Alpine onder leiding van Antony Villain zocht. Zo getuigt de A290 van een sportieve, gespierde en alerte uitstraling. Zijn afmetingen blijven erg compact: hij is 3.990 millimeter lang, 1.820 millimeter breed en 1.520 millimeter hoog, en heeft een wielbasis van 2.530 millimeter.

De A290 moest zich een krachtige look aanmeten, in lijn met de creaties van Jean Rédélé. Dat karakter wordt in eerste instantie mogelijk gemaakt door zijn unieke lichtsignatuur die van ver herkenbaar is en die, zoals bij alle Alpine-modellen, vier koplampen telt. Ze zijn in dit geval getooid met kruisvormige motieven die verwijzen naar rallywagens en tonen automatisch een welkomstanimatie bij de detectie van de handenvrije kaart wanneer de eigenaar de wagen nadert.

De lijst van voorzieningen die bijdragen tot zijn gespierde uitstraling is lang: de brede vleugels, de zijschorten met een verfijnde dunne rand in koetswerkkleur, de daksierstrip in aluminium of geanodiseerd blauw, de zwarte haaienvinantenne, de logo’s op de vleugels, de zwart gelakte sierstrip op het koetswerk en de vleugels, de uitgesproken karakterlijn op de achterdeuren en tot slot de diffuser in de achterbumper. Vooraan staat de naam Alpine voluit geschreven en is een typisch ‘snowflake’-motief (sneeuwvlok) geïntegreerd in de exclusieve sportbumper.

In elke fase van het koetswerkdesign werd rekening gehouden met de aerodynamische factor, die bijzonder belangrijk is om het elektrische rijbereik te maximaliseren. Het streven naar maximale efficiëntie gaf de luchtinlaat in de bumper vorm om een gunstig luchtgordijn te creëren. Hetzelfde geldt voor de brede zijschorten, de diffuser, de vleugeltjes en de vorm van de achterlichten. De A290 heeft geen nood aan een enorme spoiler, die de luchtstroom achteraan alleen maar zou verstoren, maar meet zich een ‘ducktail’ aan ter hoogte van de achterklep om zijn sportiviteit te benadrukken.

De standaard gemonteerde lichtmetalen velgen van 19″ bieden twee exclusieve designs. Het velgmodel ‘Iconique’ werd ontwikkeld als verwijzing naar de velgen van de Alpine A310. De Snowflake-velgen verwijzen dan weer naar de oorsprong van de naam Alpine en worden aangeboden in Noir Brillant, halfgediamanteerd zwart of gediamanteerd zwart. Een blauwe achtergrond achter het Alpine-logo is als optie verkrijgbaar. De eendelige Brembo-remklauwen met vier zuigers met Alpine-logo zijn dezelfde als die van de A110. De remklauwen voor- en achteraan worden aangeboden in Gris Brut, Rouge Racing of Bleu Alpine.

De catalogus telt vier koetswerkkleuren, waaronder het nieuwe Bleu Alpine Vision, een nieuwe signatuurkleur die tot in de puntjes werd uitgewerkt om meer contrast te bieden tussen verlichte en donkere zones. Een Première Edition, beperkt tot 1.955 exemplaren, wordt vanaf de lancering aangeboden in vier versies: Première Edition in Noir Profond, Beta in Blanc Nival, La Bleue in Bleu Alpine Vision en La Gris in Gris Tornade Mat.

 

“We hebben de A290 ontwikkeld als een ultracompacte afgeleide van de A110, in de zuiverste stijl van de kleine sportievelingen of ‘hot hatches’. Een karaktervolle kleine Alpine die zijn potentieel voor rijplezier aan het stuur vanaf de eerste aanblik in de verf zet om stijl- en prestatieliefhebbers te verleiden. De A290 bouwt voort op de oriëntatie die vanaf 2023 werd gekozen met de concept-car A290_β, een waar concentraat van Alpine.” Antony Villain, Directeur Design bij Alpine 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait