- Hyundai onthult zijn INITIUM waterstof-brandstofcel elektrische conceptauto, waarmee het zijn duidelijke toewijding aan waterstofmobiliteit en duurzaamheid versterkt
- Het concept toont de nieuwe designtaal van het bedrijf ‘Art of Steel’ en weerspiegelt de klantgerichte aanpak van Hyundai Motor
- Gericht rijbereik van meer dan 650 km1 met een maximaal motorvermogen van 150 kW
- INITIUM geeft een voorproefje van nieuwe productie FCEV die in de eerste helft van 2025 komt
- Euisun Chung, uitvoerend voorzitter van Hyundai Motor Group, onderstreept toewijding aan het merk HTWO na het debuut op CES 2024
- Hyundai Motor presenteert INITIUM op de LA Auto Show en Auto Guangzhou in november 2024.
Hyundai Motor Company heeft vandaag zijn INITIUM waterstof-brandstofcel-elektrisch voertuig (FCEV) concept onthuld tijdens het ‘Clearly Committed’-evenement in Hyundai Motorstudio Goyang.
INITIUM is een Latijns woord dat ‘begin’ of ‘eerste’ betekent, en vertegenwoordigt de status van Hyundai Motor als pionier op het gebied van waterstofenergie en zijn toewijding om een waterstofsamenleving te ontwikkelen.
INITIUM geeft een voorproefje van een nieuwe productie-FCEV die Hyundai Motor van plan is in de eerste helft van volgend jaar te onthullen. Het concept omvat de 27 jaar ontwikkeling van waterstoftechnologie door het bedrijf en weerspiegelt zijn duidelijke toewijding aan het bereiken van een duurzame waterstofsamenleving.
Dit unieke SUV-concept met waterstofbrandstofcel markeert ook het debuut van de nieuwe designtaal van Hyundai Motor – genaamd ‘Art of Steel’ – en belichaamt het karakter van HTWO, het speciale bedrijfsmerk van Hyundai Motor Group voor de waardeketen van waterstof.
“De duidelijke, niet-aflatende toewijding van Hyundai Motor aan waterstof in de afgelopen 27 jaar is geworteld in ons geloof in het potentieel ervan als een schone, toegankelijke en dus eerlijke energiebron voor iedereen”, aldus Jaehoon Chang, President en CEO van Hyundai Motor Company. “We zijn toegewijd aan het pionieren van een toekomst waarin waterstof door iedereen, in alles en overal wordt gebruikt. We nodigen je uit om met ons mee te gaan op deze reis.”
Hyundai Motor lanceerde eerder dit jaar op CES 2024 zijn bedrijfsmerk HTWO voor de waterstofwaardeketen en benadrukte hoe Euisun Chung, uitvoerend voorzitter van Hyundai Motor Group, de inspanningen van de Groep richt op waterstofenergie.
Bij de onthulling van de visie voor HTWO Grid – een end-to-end waterstofenergieoplossing die productie, opslag, transport en gebruik omvat – sprak uitvoerend voorzitter Chung de toewijding van de Groep uit om actief deel te nemen aan de ontwikkeling van een waterstofsamenleving en onderstreepte hij de capaciteiten van de Groep om dit doel te bereiken, waarbij hij benadrukte dat “De verschuiving naar waterstofenergie is voor toekomstige generaties.”
Wat is Hyundai’s nieuwe ‘Art of Steel’-designtaal?
Bij de onthulling presenteerde SangYup Lee, Executive Vice President en Head of Hyundai en Genesis Global Design, het INITIUM-concept en Hyundai’s nieuwe ‘Art of Steel’-designtaal.
“Onze uitdaging begon in de productiefase, waar we de vervormbaarheid van staal tot het uiterste hebben gedreven om een vorm van kunst te creëren,” zei Lee. “Met INITIUM hebben we een meer SUV-achtig ontwerp gemaakt dat zowel solide als veilig is, en dat onze toewijding aan onze klanten weerspiegelt door middel van ‘klantgericht ontwerp’.”
Het iconische ontwerp van INITIUM integreert het HTWO-symbool, dat staat voor de visie van Hyundai Motor op een toekomst die wordt aangedreven door waterstof. De op ‘+’ geïnspireerde graphic als onderdeel van de verlichtingssignatuur van INITIUM vermengt zich met de bumper en creëert een onderscheidend FCEV-specifiek designelement dat wordt gekenmerkt door unieke verlichting, solide volumes en verfijnde elegantie.
De uitgesproken SUV-achtige esthetiek van INITIUM integreert naadloos de functionaliteit van het stadsleven met avontuurlijke mogelijkheden in de buitenlucht met zijn gedurfde lijnen en solide structuur, waarbij stevigheid en verfijning in evenwicht zijn. De 21-inch wielen van het concept vormen een aanvulling op het algehele ontwerp, waarbij de robuuste imperiaal van het voertuig praktisch is voor mensen met zowel een stads- als een buitenlevensstijl.
INITIUM verbetert de prestaties, het comfort en de veiligheid
van FCEV’sDe ontwikkeling van INITIUM was gericht op drie primaire aspecten: superieur rijbereik en verbeterde prestaties, de belangrijkste sterke punten van waterstofauto’s; een ruim interieur en bagageruimte, waardoor het ideaal is voor gezinnen; en unieke gemaks- en veiligheidsvoorzieningen die kenmerkend zijn voor waterstofauto’s.
Een van de grootste voordelen van een FCEV op waterstof is het indrukwekkende rijbereik en de flexibiliteit die dit met zich meebrengt. Met INITIUM heeft Hyundai Motor het concept uitgerust met grote waterstofbrandstoftanks om de actieradius van het voertuig te maximaliseren en de voordelen van waterstof-FCEV’s te vergroten.
Hyundai Motor heeft INITIUM ook uitgerust met aerodynamische wielen om de luchtweerstand te verminderen, verpakt in banden met een lage rolweerstand, voor een gericht rijbereik van meer dan 650 km2 tussen het tanken door.
Wat de prestaties betreft, biedt INITIUM een uitstekende acceleratie en een soepel inhaalvermogen. Door Hyundai’s brandstofceltechnologie verder te ontwikkelen, heeft het bedrijf de output van de stack verhoogd en de batterijcapaciteit verbeterd, waardoor een elektromotorvermogen tot 150 kW mogelijk is. Dit zorgt ervoor dat bestuurders soepel rijden in stedelijke gebieden en bij hogere snelheden op snelwegen.
INITIUM biedt een indrukwekkend niveau van binnenruimte en veelzijdigheid die geschikt is voor een gezins-SUV, met een grote leefruimte voor passagiers op de tweede rij met rugleuningen met een grote lighoek voor meer comfort. De brede carrosserie en de grote openingshoek van de achterportieren verhogen het gemak voor de passagiers op de achterbank bij het in- en uitstappen van de auto.
INITIUM bevat een FCEV-specifieke routeplanner die een van de grootste pijnpunten voor FCEV-kopers aanpakt: laadinfrastructuur. Met deze functie kunnen gebruikers eenvoudig een optimale route uitstippelen en onderweg oplaadstations vinden zonder dat ze een aparte app hoeven te openen of hoeven te bellen. Gebruikers kunnen de locatie, toegankelijkheid en operationele status van een geïdentificeerd laadstation controleren, evenals het aantal wachtende voertuigen en dus de mogelijkheid om op te laden.
Bovendien levert de waterstofbrandstofcel van INITIUM elektriciteit zonder vervuilende stoffen uit te stoten. Deze elektriciteit kan worden gebruikt om verschillende huishoudelijke apparaten en persoonlijke apparaten van stroom te voorzien en op te laden via de Vehicle-to-Load (V2L)-functie van het concept. De buitenterminal is met name ontworpen om rechtstreeks aan te sluiten op een 220V-stopcontact, waardoor INITIUM wordt getransformeerd van een vervoermiddel in een potentiële energieleverancier.
In lijn met Hyundai Motor’s toewijding aan compromisloze veiligheid, is INITIUM ontwikkeld om wereldwijd topprestaties op het gebied van botsingsveiligheid en rijveiligheid te bereiken. Om voldoende veiligheid voor passagiers te garanderen in het geval van een aanrijding, is het voertuig versterkt met een multiskeletstructuur aan de voorkant, evenals een zijcarrosseriestructuur, en bevat het negen airbags, waardoor botsingsveiligheidsprestaties van wereldklasse worden gegarandeerd.
Hyundai Motor is van plan om INITIUM te presenteren op de Los Angeles Auto Show en Auto Guangzhou in november, waarmee het zijn positie op de wereldmarkt als leider op het gebied van waterstofmobiliteit verder verstevigt. De productieversie van het INITIUM-concept zal naar verwachting in de eerste helft van 2025 op de markt komen.
Verleden, heden en toekomst: de ontwikkeling
van waterstofvoertuigen door Hyundai MotorNaast de onthulling van INITIUM organiseerde Hyundai Motor een Hydrogen Heritage Talk-sessie, waarin de 27-jarige geschiedenis van FCEV-ontwikkeling werd gepresenteerd. Tijdens het panelgesprek tussen leidinggevenden konden bezoekers de toewijding van Hyundai Motor aan de ontwikkeling van FCEV’s ervaren en ermee in gesprek gaan.
Voor het nieuwe millennium begon Hyundai Motor met zijn ambitieuze Mercury Project, gericht op het overbruggen van marktleiders, en het Polaris Project, dat zich richtte op de onafhankelijke ontwikkeling van de kerntechnologie van de brandstofcelstack van het bedrijf.
In 2005 richtte Hyundai Motor zijn Mabuk Environmental Technology R&D Center op, waarmee de ontwikkeling van waterstof-brandstofcelvoertuigen werd versneld. Mong-Koo Chung, erevoorzitter van de Hyundai Motor Group, moedigde onderzoekers in de faciliteit aan om grenzen te verleggen en hen in staat te stellen technische uitdagingen met moed en vertrouwen aan te gaan.
“Je kunt nooit iets geweldigs maken door het maar één keer te maken,” zei Chung. “Maak je geen zorgen over het budget, laat jonge ingenieurs proberen elk type auto te maken waar ze van dromen. Het is niet nodig om geld te besparen door dezelfde auto 100 keer opnieuw te ontwikkelen. Het is prima als alle 100 modellen totaal verschillend van elkaar zijn.”
Hyundai’s waterstofevolutie zorgde ervoor dat het ’s werelds eerste autofabrikant werd die FCEV’s op waterstof in massa produceerde, en introduceerde in 2018 zijn eerste speciale waterstofbrandstofcelmodel. Deze prestaties op het gebied van FCEV-ontwikkeling benadrukken de duidelijke toewijding van Hyundai Motor aan het creëren van een betere toekomst.