De Mistral¹: een unieke wind die door het zuiden van Frankrijk raast en de wisseling van de seizoenen aankondigt. Net als de Bugatti die zijn naam draagt, verjaagt zijn adem de wolken en laat hij helder en zonnig weer achter. Dit krachtige fenomeen weerspiegelt de filosofie van het merk uit Molsheim, terwijl het ook een perfecte inspiratiebron is voor het nieuwste model in een lijn die nu illuster is, aangedreven door Bugatti’s legendarische W16-motor: de W16 Mistral.
Trouw aan Bugatti’s traditie van vorm na prestaties, wordt de W16 Mistral gedefinieerd door zijn beheersing van de lucht. Zijn strakke lijnen zijn het resultaat van een eeuwenoud meesterschap in de aerodynamica – deze laatste biedt een ongeëvenaarde rijervaring in de open lucht, een direct gevolg van design en techniek op hun hoogtepunt.
Voor de ingenieurs van Bugatti begon de zoektocht naar aerodynamische perfectie aan de voorkant van de W16 Mistral. Zo is de onmiskenbare hoefijzervormige grille – het symbool van het merk Bugatti – verbreed en uitgerust met 3D-geprint gaas, perfect georiënteerd om lucht naar de centrale radiator te leiden, waardoor de 1600 pk sterke quad-turbo W16 van cruciaal belang is.
De ontwerpers van de Mistral hebben zich inderdaad ingespannen om de legendarische innovatiegeest van het merk te eren. De rol van design bij het optimaliseren van de luchtstroom strekt zich uit tot de koplampen, waardoor de W16 Mistral het ultieme embleem van vorm ten dienste staat van prestaties. Afgeleid van de acht-elementen lichtsignatuur van de Chiron, zijn de koplampen van de Mistral verticaal geplaatst, als eerbetoon aan andere meesterwerken van Bugatti, zoals de Divo en La Voiture Noire. Hun driedimensionale oppervlak vermindert de luchtweerstand dankzij groeven die de stromingen geleiden, waardoor lucht uit de wielkast wordt geëvacueerd en de prestaties worden verbeterd.
Bij het bereiken van de zijkanten van de W16 Mistral ontmoet de lucht een nieuw element dat iconisch is geworden in de loop van een eeuw van designinnovatie: de “C”-lijn. Van de voorruit tot de ramen, het elegante ontwerp roept de esthetiek op van het vizier van een racehelm, terwijl een geïntegreerde dwarsbalk op de voorruit de luchtstroom over de cockpit verzacht en de lucht naar de achtervleugel leidt voor maximale downforce.
Deze curve is hoger dan die van de Chiron om de prestaties te optimaliseren en bevat luchtinlaten die de druk van de aangezogen verse lucht aanzienlijk verhogen om de juiste koeling van de motor, versnellingsbak en achteras te garanderen.
De luchthappers, subtiel gebeeldhouwd boven de stoelen, zijn een eerbetoon aan een reeks iconische Bugatti-roadsters – van de verbluffende Type 57 Roadster Grand Raid Usine uit 1934 tot de eerste Bugatti-roadster van de moderne tijd, de Veyron 16.4 Grand Sport. Een ander symbool van de samensmelting van elegantie en prestaties, de W16 Mistral huldigt een op maat gemaakt luchtinlaatsysteem in, volledig geïntegreerd in de zeer resistente crashstructuur van koolstofvezel. Nadat de lucht door de luchtinlaten is gezogen, wordt deze gefilterd en vervolgens naar de vier turbocompressoren van de 8,0-liter 16-cilindermotor geleid, waardoor de W16 Mistral uitzonderlijke prestaties kan leveren. Een waar feest voor de zintuigen, de auditieve ervaring, doordrenkt met de glorieuze tonen van de W16 en versterkt door het geluid van de inlaatopeningen, is gewoonweg ongeëvenaard in de autowereld.
Eenmaal uit de radiatoren die de 16 cilinders van de motor koelen, wordt de warme lucht vervolgens door kanalen geleid, een van de meest geavanceerde ontwerpgebieden van het voertuig. Vervolgens wordt de warme lucht onder invloed van onderdruk verdreven door de ventilatieopeningen van de X-vormige lichtsignatuur van de W16 Mistral – een adembenemend schouwspel geïnspireerd op de Bugatti Bolide dat esthetische allure combineert met technisch vernuft. Door lucht van de vloer te ontvangen, versnelt de diffuser ten slotte de lucht dankzij zijn uitgesproken helling en verhoogt hij de algehele neerwaartse kracht, waardoor de W16 Mistral kan uitblinken bij hoge snelheden.
De schoonheid van de X-vormige lichten is niet alleen geoptimaliseerd voor de aerodynamische prestaties, maar ook in het hele exterieurdesign, tot in het kleinste detail. Geïnspireerd door de unieke symfonie van zwart en geel van de Type 57 Roadster Grand Raid Usine waar Ettore Bugatti dol op was, biedt de W16 Mistral een overvloed aan kleurencombinaties – waardoor eigenaren de mogelijkheid krijgen om hun voertuig een echt uniek karakter te geven – een hoogtepunt voor Ettore in zijn tijd.
“Vanaf het begin van het ontwerpproces was het voor ons duidelijk dat de W16 Mistral een geweldige kans was om geschiedenis te schrijven. Het was niet alleen een gelegenheid om nostalgisch te kijken naar het einde van het monumentale tijdperk van de Bugatti W16, maar ook om een gevoel van verwondering op te wekken door onze beheersing van de fijne kneepjes van aerodynamische kunst. Het samenvoegen van prestaties, luxe en elegantie, waarden die zo specifiek zijn voor het merk, in een roadster die 420 km/u kan halen, is een succes dat de W16 Mistral in de eeuwenoude geschiedenis van Bugatti’s meesterwerken plaatst. Net als de wind waaruit het is geïnspireerd, onderscheidt de W16 Mistral zich door de intensiteit van de emoties die het oproept. Het biedt een unieke zintuiglijke ervaring, waardoor het een echt onvergelijkbaar model is. »