Bewogen finales in het schemerdonker
De overschakeling naar het winteruur zorgde op het Duivelsbergcircuit voor een vroeg invallende duisternis, waardoor de finales, na een erg goed gevulde racedag met een honderdtal deelnemers, in de schemering werden verreden. Het spektakel maakte het lange wachten meer dan de moeite waard.
De Mygale-boys aan het feest
In XC Junior werd de finale met twee afgewerkt. Thymeo Dor, de snelste in alle reeksen, gaf zijn titel extra glans door Tom Devleeschauwer te kloppen, maar een begrijpelijke vreugdedans in de vorm van een donut na de finish werd bestraft met een uitsluiting. De 16-jarige kampioen schonk daarbij de overwinning naar zijn eigen concurrent, Tom Devleeschauwer, die voor de tweede keer dit seizoen won.
In KC Open was er in de finale een erg spannend duel tussen Dirk Van Vlasselaer en Cedric Brimoulle. De twee leiders gingen in de slotronde zij-aan-zij de Duivelsberg op, maar Brimoulle maakte een klein foutje in het losse zand, waardoor Stany Larock nog binnendoor naar de tweede plaats kon sturen. De zege van Dirk Van Vlasselaer kwam echter nooit in gevaar.
Snelste dagtijd voor Pauwels in 2’48″76
Wie nog twijfelt aan het niveau van de rijders in XC Senior en aan het spektakel, analyseert best eens de chrono’s. Geen enkele Divisie, zelfs niet de grote kanonnen in Supernational +2000cc, kon tippen aan de snelste dagtijd van Kobe Pauwels: 2’48″76. Daarmee was hij maar liefst 5 tellen sneller dan Kristof Bex, winnaar in SN+2000. En niet alleen Pauwels. 8 XC Senior-piloten klokten in heat 3 een snellere tijd dan de referentietijd bij de auto’s.
Een van hen was Eric Borguet, die na twee wedstrijden afwezigheid de uitstekende progressie van de Camotos Rapace bevestigde met een 2de tijd in heat 1. “Ik was er een paar wedstrijden niet bij omdat ik het professioneel te druk had. Bovendien is het Duivelsbergcircuit de omloop waar ik vroeger als fan naar de EK-wedstrijden ging kijken. Op dit circuit voel ik me goed,” vertelde Borguet, die voor zijn 40ste verjaardag nog eens de nota’s mocht lezen voor rallyrijder Cédric Cherain, al was het maar tijdens de shakedown voor de East Belgian Rally.
In de grote finale leek Borguet trouwens op weg naar een derde plaats, maar in de allerlaatste bocht gaf hij net te veel ruimte aan de binnenkant. Merkgenoot Jordan Genten, de junior-kampioen van 2024, liet de kans niet liggen om hem de derde podiumplaats af te snoepen.
Vooraan stond er geen maat op de twee Mygales, met een oppermachtige Kobe Pauwels gevolgd door zijn Duitse teamgenoot Tim Braumüller. Voor eigen publiek zette Pauwels weer een perfecte wedstrijd neer. “Het was weer een geweldig weekend en dat Tim er een dubbel van heeft gemaakt, maakt het des te mooier. Maar, we zijn er nog niet. De titelstrijd wordt pas beslist in Mettet op 17 november,” aldus Kobe Pauwels.
Kyandro Van de Vivere leek ook even mee te strijden voor een podiumplaats na een prima start, maar hij viel terug naar de zesde plaats, achter Romuald Demelenne, die geen te beste zaak deed in de titelstrijd. Kobe Pauwels, die nog een vol resultaat kon inbrengen, neemt na zijn vijfde overwinning van het seizoen de leidersplaats immers over met 215 punten tegenover 199 punten voor Demelenne.
Ronnie Grauwels strandde net buiten de A-finale op de 7de plaats, voor Dylan Rolly, Marius Debuisson, Emmanuel Havenne en rallyrijder Benoit Verlinde, die zijn debuut maakte in rallycross.
Mark van Eyken neemt de leiding
Titelverdediger Mark van Eyken trekt ook dit seizoen als leider in het kampioenschap naar de finale in Mettet. Met een overwinning op het Duivelsbergcircuit voor zijn grote titelconcurrent Glenn Sente, heeft de Proflex-piloot de koppositie veroverd. Glenn Wouters werd derde in Maasmechelen voor Peter Barnhoorn. Bjorn Versluys moest met motorpech in de reeksen de strijd staken.
Lex en Liz Verbelen op het podium
Met 22 Mini’s aan de start, was de klasse voor jongens en meisjes van 7 tot 12 jaar opnieuw sterk bezet. Helaas werd het na de finale een enorme afknapper. Nadat Yenz Leysen de finale won voor Ferre Meeus en kampioen Daan Spies, werd de volledige Top 3 gediskwalificeerd wegens een niet-conform tandwiel. Bijzonder teleurstellend voor de jonge rijders die droomden van hun beker of podiumviering. Hen treft natuurlijk geen schuld, want zij prepareren hun buggy’s niet zelf.
De overwinning ging uiteindelijk naar Lex Verbelen voor Renée Desender en Liz Verbelen. Broer en zus op het podium en twee meisjes op het podium, dat was ook uniek.
Yves Teelen oppermachtig voor eigen publiek
In RX3 bleef titelverdediger Davy Van Den Branden afwezig. Ook Nick Vanalken, nochtans erg sterk in de vorige wedstrijden, kende een ongelukkig weekend. Na problemen met de versnellingsbak in de trainingen, was het tevergeefs zoeken naar grip voor de VW-rijder, die in de finale zijn start miste. Vanalken kwam niet verder dan de vijfde plaats, voor Willem Veltman. Vooraan stond er geen maat op Yves Teelen, die de heats en finale domineerde met zijn Peugeot 208. Yenthe Putzeys werd tweede, ondanks fel aandringen van Ben Lenaerts en Danny Luyten.
Opnieuw Steve Volders bij de tweeliters
Belgisch kampioen Steve Volders schreef ook de voorlaatste manche van het seizoen op zijn naam. De Volvo-rijder nam zonder veel problemen afstand van Jordy Putzeys, die een sterke wedstrijd bekroonde met een tweede plaats. Volders had wat meer weerwerk verwacht.
“Met Nick Neyens en Martijn Vanhove stonden er twee snelle streekpiloten aan de start. Ik had een pittige finale verwacht. Ik nam de kopstart en zag dat mijn twee grootste rivalen in de eerste bocht in elkaar haakten. Vanaf dat moment was de wedstrijd beslist. Jammer,” aldus Volders.
Martijn Vanhove gaf na de aanrijding met Nick Neyens bij de start meteen op omdat zijn BMW onbestuurbaar was door schade aan de voortrein. Neyens, die zich excuseerde bij zijn collega omdat hij de deur te snel had gesloten, moest enkele meters verder zijn snelle Escort aan de kant zetten met technische averij. Zo ging de derde plaats naar Joël Strackx, die een goede zaak deed voor zijn tweede plaats in het kampioenschap, voor de mooie Citroën Xsara kit car van Steve Otzer.
West-Vlaming Kimi Vermeulen, nog in strijd voor de tweede plaats in het kampioenschap, moest in de halve finale de strijd staken door een kapot differentieel op zijn Ford Sierra.
Kristof Bex verlengt zijn titel
Bij de grote kanonnen kwam Yorick Maeyninckx dan toch aan de start. Niet met zijn Volvo 240, maar met de ex-Roland Myny Volvo S40. “Na de motorbreuk van vorige week, kreeg ik heel wat steun deze week en zo kon ik hier aan de start komen met de S40 van Roland Myny. Deze Volvo is beter dan mijn ‘mean machine’. Ik heb een 8-klepper en in deze S40 zit een 16-klepper drielite, dezelfde motor als de motor die Kristof Bex heeft. Maar, de aanpassing is niet zo eenvoudig, want deze S40 heeft minder koppel. Het vermogen zit hoger in de toeren,” vertelde Maeyninckx.
Ook Michael De Keersmaecker reed met een auto die hij niet kende. Logisch, want de Europese kampioen van 2007 en 2008 maakte een eenmalige comeback in rallycross: “Ik wil afscheid nemen van de fans. Deze BMW M3 E30 van Bart Bel is een topauto. Ik heb gekozen voor de tweede wagen, die volgens mij nog iets beter is omdat de motor wat verder naar achteren is ingebouwd. Ik heb in het verleden nog met Volvo’s gereden, maar die hadden een motor die wat progressiever was. Deze BMW geeft zijn maximaal vermogen al vanaf 2.000 t/min. Indrukwekkend, maar niet zo makkelijk…”
Voor De Keersmaecker, die vanaf de eerste reeks het gevecht met Maeyninckx aan kon gaan, leek er een derde plaats in te zitten, maar in het Hellegat verslikte hij zich even, waardoor hij als vijfde zou finishen. Na een paar donuts om de fans uit te wuiven, werd hij echter gediskwalificeerd. Niet dat de piloot uit Londerzeel daar wakker van zal liggen.
Vooraan nam Yorick Maeyninckx de beste start, maar Kristof Bex plakte op zijn bumper en de piloot uit Zolder ging tot het uiterste om voor eigen publiek te winnen. In de lange rechtse bij het ingaan van de tweede ronde liet Maeyninckx een klein gaatje vallen en Bex stak zijn S40 binnendoor. Bex reed vervolgens naar de overwinning die hem meteen ook de titel oplevert.
“Met Yorick ben je nooit klaar. Hij nam een prima start, maar een klein gaatje was voldoende om mijn kans te grijpen. Weer een perfect weekend,” lachte kersvers kampioen Kristof Bex. Bart Bel werd in het spoor van Maeyninckx derde, voor Davy Leysen en Peter Van de Wege, die met zijn kleine Yaris 2-liter knap stond kon houden tussen het RWD-geweld.
Foto’s J. Hendrickx