Veilig rijden op natte wegen doe je zo

 

Brussel (24 oktober, 2024) – De natste maanden van het jaar komen er aan, en dat zorgt helaas ook voor onveilige situaties op de weg. Bridgestone, wereldwijd marktleider op het gebied van premium banden en duurzame mobiliteitsoplossingen, deelt tips om veiliger te rijden op een nat wegdek. Banden spelen daarbij een cruciale rol: zij zijn de enige actieve veiligheidselementen van een voertuig die in direct contact staan met de weg. Als je weet dat bij regen en hevige wind de kans op een ongeluk toeneemt met 17%, volgens cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV)*, loont het om je goed voor te bereiden wanneer je de baan op gaat tijdens de natte wintermaanden.

Het komt gelukkig niet vaak voor, maar rijden in zware regenval betekent wel dat je risico loopt op aquaplanning. En dat is meteen een van de moeilijkste situaties voor bestuurders. Aquaplanning doet zich voor wanneer het profiel van de band het contact met de weg verliest en begint te slippen op de waterlaag die het asfalt bedekt. De belangrijkste factoren om dit soort situaties te vermijden zijn de banden en de snelheid waarmee je rijdt.

“Aquaplanning houdt rechtstreeks verband met de snelheid waarmee water zich ophoopt op de weg en met de staat en het onderhoud van de banden. Water, zoals alle vloeistoffen, kan niet worden samengedrukt, dus als het zich ophoopt op de weg en we rijden sneller dan we zouden moeten, zal de druk die op de watermassa wordt uitgeoefend groter worden. In plaats van door de plas te rijden zodat de groeven van de band het opgehoopte water kunnen afvoeren en het contactvlak behouden, gaan we eroverheen rijden en glijden. Om echt de volledige controle over het voertuig te verliezen, moet het grootste deel van het loopvlak en alle banden het contact met de weg verliezen. In de meeste gevallen treedt dit fenomeen gedeeltelijk op en zijn voertuigen uitgerust met stabiliteitscontrole in staat om de draaisnelheid van de wielen te corrigeren en aan te passen,” legt Bridgestone uit.

De banden, en in het bijzonder het loopvlak – het deel dat in contact staat met de weg en de specifiek ontworpen profielpatronen heeft, krijgen een speciale relevantie omdat het verantwoordelijk is voor het kanaliseren en afvoeren van water via de groeven, zodat het contact tussen het bandoppervlak en het asfalt altijd optimaal is. In regenachtige omstandigheden werken de banden als waterpompen om de grip en de controle te behouden die nodig zijn om het voertuig te allen tijde onder controle te houden.

In natte omstandigheden en bij het rijden op nat asfalt moeten het rijgedrag en de snelheid worden aangepast aan de weg- en weersomstandigheden en moet de cruisecontrol worden uitgeschakeld om meer controle over het voertuig te hebben.

“Ook van bijzonder belang is de bandenspanning en het juiste onderhoud van de banden, want zij staan als enige in contact komt met de weg. De bandenspanning moet daarom worden ingesteld volgens de aanbevelingen van de autofabrikant. Dat betekent: alle banden moeten in perfecte staat zijn en geen enkele mag onder de wettelijke slijtagegrens zitten, die 1,6 millimeter bedraagt,” voegt Bridgestone toe.

Veiligheid op nat wegdek begint met de juiste banden
De personenautobanden van Bridgestone voldoen aan alle eisen en erkenningen voor veilig rijden. Veel modellen hebben een Europese A-label voor grip op nat wegdek, wat een directe invloed heeft op de veiligheid. De Europese Unie classificeert banden van A tot E, waarbij de A-categorie de hoogste score biedt op het gebied van grip in natte omstandigheden.

Grip op nat wegdek verwijst naar het vermogen van een band om te remmen op een nat oppervlak – een cruciaal veiligheidskenmerk. Afhankelijk van het voertuig en de rijomstandigheden kan dit effect variëren, maar in het geval van hard remmen is het verschil in remweg tussen een band met categorie E en A aanzienlijk. Een band met een A-label biedt een kortere remweg, wat van levensbelang kan zijn in noodsituaties.

Daarnaast is het essentieel om te kiezen voor premium banden die zijn ontworpen om de zwaarste rijomstandigheden aan te kunnen met behulp van innovatieve technologieën.

Bridgestone’s ENLITEN Technology komt tot uiting in alle stadia van de productie en ontwikkeling van hun banden. Deze technologie garandeert veiligere, duurzamere en efficiëntere producten. Dankzij de geavanceerde samenstellingen en de technologische vooruitgang van alle bandcomponenten, maken deze banden een groot verschil in kritieke situaties.

 

Bronnen:
Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). (2022). Ongevallen zijn talrijker en twee keer zo ernstig bij hevige wind. Geraadpleegd van https://www.vias.be/nl/newsroom/ongevallen-zijn-talrijker-en-twee-keer-zo-ernstig-bij-hevige-wind/

* 1) Bridgestone Turanza 6 Enliten, beste remprestaties op nat wegdek volgens TÜV SÜD
1 Tested with BMW 520i and BMW 530d and tyre size 245/45 R18 100Y XL by TÜV SÜD (at Bridgestone’s request) at ATP Automotive Testing Papenburg GmbH (Germany) and Bridgestone EUPG (Italy) in June 2022. Turanza 6 compared to the performance of the main competitors in the same segment: CONTINENTAL Premium Contact 6, MICHELIN Primacy 4+ and PIRELLI Cinturato P7 (P7C2), report no. [713263409]. SIDE AQUAPLANING, classification: BRIDGESTONE Turanza 6 (100.0%), PIRELLI Cinturato P7 (P7C2) (96.9%), CONTINENTAL Premium Contact 6 (92.0%) and MICHELIN Primacy 4+ (90.2%). AQUAPLANING IN STRAIGHT LINE, classification: CONTINENTAL Premium Contact 6 (100.2 %), BRIDGESTONE Turanza 6 (100.0 %), PIRELLI Cinturato P7 (P7C2) (98.9 %) and MICHELIN Primacy 4+ (98.5 %). SIDE ADHERENCE ON WET SURFACE, classification: BRIDGESTONE TURANZA 6 (100.0 %), CONTINENTAL Premium Contact 6 (97.0 %), MICHELIN Primacy 4+ (95.1 %) and PIRELLI Cinturato P7 (P7C2) (93.3 %). BRAKING IN WET (Ø calculation, braking distance [m] at 80-20 km/h), rating: CONTINENTAL Premium Contact 6 (33.0), BRIDGESTONE Turanza 6 (33.7), PIRELLI Cinturato P7 (P7C2) (34.4) and MICHELIN Primacy 4+ (36.0).

2) Bridgestone All Season 6 Enliten, beste remprestaties op nat wegdek in zijn klasse volgens TÜV SÜD
Tests conducted by TÜV SÜD at Bridgestone’s request in February 2023 at Bridgestone EUPG (Italy), Bridgestone SPG (Sweden) and ATP Papenburg (Germany) for testing on Volkswagen Golf VIII, in tyre size 205/55 R16 94V XL Turanza All Season 6 compared to the performance of the main competitors in the same segment: Michelin CrossClimate 2, Continental AllSeasonContact and Goodyear Vector 4Season Gen3. TÜV SÜD report no. 713281374.

1 Wet braking (from 80 km/h to 20 km/h, distance in metres): Bridgestone (27.2), Continental (28.3), Goodyear (28.9), Michelin (31.4). Dry braking (from 100 km/h to 0 km/h, distance in metres): Michelin (37.8), Bridgestone (38.6), Continental (41.3), Goodyear (42.3). Snow braking (40 km/h to 5 km/h, distance in metres): Michelin (17.1), Bridgestone (17.3), Goodyear (17.5), Continental (18.0).

3) Bridgestone Blizzak 6 ENLITEN heeft de kortste remweg op nat wegdek volgens TÜV SÜD
Wet braking (80 km/h at 20 km/h, distance in metres): Bridgestone (35.1), Continental (35.9), Goodyear (36.4), Michelin (35.5), Pirelli (36.0). Tests conducted by TÜV SÜD at Bridgestone’s request in November 2023 at Bridgestone EUPG (Italy) and Bridgestone SPG (Sweden) for testing on Volkswagen Golf VIII/VII, in tyre size 205/55 R16 94H XL Blizzak 6, compared to the performance of the main competitors in the same segment: Michelin Alpin 6, Continental WinterContact TS870, Goodyear UltraGrip Performance 3 and Pirelli Cinturato Winter 2. TÜV SÜD Report No. 713307065-BM01.

4) Blizzak 6, 32% meer kilometers dan zijn voorganger:
Based on internal tests conducted on Bridgestone Blizzak 6 vs. Bridgestone Blizzak LM005, reference 205/55 R16.

5) Duravis Van Enliten:
Tests conducted by TÜV SÜD for Bridgestone in July and September 2022 at the ATP Papenburg (D) test facility with VW Caravelle and Mercedes-Benz Sprinter, in tyre size 205/65 R16C Duravis Van compared to the performances of the main competitors in the segment: CONTINENTAL VanContact Ultra, GOODYEAR EfficientGrip Cargo2, MICHELIN Agilis 3, PIRELLI Carrier. TÜV SÜD report no. 713262224. WET BRAKING [Braking distance [m] from 80 to 20 km/h] classification: BRIDGESTONE Duravis Van (100 %), GOODYEAR EfficientGrip Cargo2 (99.9 %), PIRELLI Carrier (98.5 %), CONTINENTAL VanContact Ultra (97 %), MICHELIN Agilis 3 (95.3 %). DRY BRAKING [Braking distance [m] from 100 to 0 km/h] rating: BRIDGESTONE Duravis Van (100%), GOODYEAR EfficientGrip Cargo2 (98.7%), CONTINENTAL VanContact Ultra (98.1%), PIRELLI Carrier (97.4%), MICHELIN Agilis 3 (96.3%).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait