Autosalon van Parijs 2024, een recordeditie van 90 jaar met meer dan 500.000 bezoekers in slechts 6 dagen

Het Autosalon van Parijs had een groot feest van de auto beloofd en nodigde alle liefhebbers uit in het expositiecentrum Porte de Versailles, van 14 tot 20 oktober. Deze editie was een gelegenheid om luid en duidelijk de niet-aflatende gehechtheid van het Franse volk aan hun auto te vieren met een verrijkt formaat om te voldoen aan de wensen van het grote publiek en de verwachtingen van fabrikanten en partners.

508.007 bezoekers verzamelden zich om de auto te vieren

Op 14 oktober verwelkomde de persdag meer dan 4.000 journalisten (waarvan een kwart buitenlandse journalisten) en 1.000 content creators, allemaal enthousiast over de terugkeer van grote fabrikanten. In totaal bezetten 48 fabrikanten en 158 exposanten en partners vijf paviljoens van het tentoonstellingscentrum en toonden ze hun nieuwste innovaties en vlaggenschipmodellen.

Met een opkomst van 508.007 bezoekers bevestigt de Autosalon van Parijs dat het een van de grootste auto-evenementen ter wereld is, die amateurs, professionals, gezinnen en liefhebbers van alle leeftijden aantrekt. Bij het sluiten van de deuren op zondag om 18.30 uur getuigt het indrukwekkende aantal deelnemers van de gehechtheid van het publiek aan de autowereld. Een Ipsos-studie die tijdens het evenement werd gepresenteerd, bevestigde deze aanhoudende gehechtheid van de Fransen aan de auto, aangezien 81% zegt emotioneel betrokken te zijn bij hun auto, die “hen begeleidt in de verschillende stadia van hun leven”.

De Autosalon van Parijs is niet alleen een groot fysiek evenement, maar heeft zich ook gevestigd als een krachtig medium en bereikt een publiek tot ver buiten de muren van het Parc des Expositions. Dankzij een ambitieuze digitale strategie genereerde de show een uitzonderlijk bereik op sociale media, met bijna 5 miljoen impressies tijdens de maand van de show. De website genereerde ook meer dan 3 miljoen views, bijna 1,5 miljoen sessies en verwelkomde bijna 800.000 unieke bezoekers, waardoor de Autosalon van Parijs een mediaplatform op zich is.

Serge Gachot, directeur van de Autosalon van Parijs, zei: “Met meer dan 500.000 bezoekers is dit een succes dat aantoont dat we in staat zijn om een divers en jonger publiek rond de auto samen te brengen. De Autosalon van Parijs is niet alleen een fysiek evenement, het is een echt medium geworden. »

Een andere indicator en markering van deze editie: tests op de weg. Zondagavond voerde het testcentrum, in samenwerking met de Banque des Territoires, meer dan 3.300 tests uit voor 10 verschillende merken. Van de mensen die de beschikbare voertuigen in het centrum hebben uitgeprobeerd ,  heeft 60% binnen het jaar een aankoopplan. De meerderheid zei dat ze het niet zouden hebben geprobeerd in een andere context dan het Autosalon (63%), en voor 69% van de ondervraagden helpt de proefrit om een verandering van voertuig te overwegen.

Fabrikanten zeggen op hun beurt zeer tevreden te zijn met de resultaten van het evenement. Luca de Meo, CEO van Renault Group, benadrukt : “De auto is in de eerste plaats het product en het is de emotie die ermee gepaard gaat. Daarom zijn evenementen zoals de Autosalon van Parijs voor mij onvervangbaar. De Autosalon van Parijs is een gelegenheid om de polsslag van de sector te nemen, maar ook voor alle liefhebbers, om de auto’s te zien en aan te raken, om onze ideeën te delen, om elkaar opnieuw te ontmoeten, om geïnspireerd te raken door de vooruitgang van de competitie. Daarom verwarmt het succes van deze 90e editie van de Autosalon van Parijs ons hart bij Renault: ondanks alles wat we kunnen zeggen, blijft de auto een aanjager van emoties en ook van vooruitgang. Bedankt aan het publiek en bedankt aan iedereen die deze nieuwe editie mogelijk heeft gemaakt!”

Een uitwisselingsplatform voor de hele sector

 

Deze 90e editie van de Autosalon van Parijs heeft zich gevestigd als een essentieel kruispunt voor de auto-industrie op een cruciaal keerpunt in haar geschiedenis. Meer dan 25 conferenties, waarvan 12 onder leiding van Google en BCG , boden professionals, experts en besluitvormers een unieke kans om de toekomst van de auto te bespreken op het officiële podium van de show. Deze discussies hadden betrekking op een breed scala aan onderwerpen, van industriële transformatie tot EV-gedreven veranderingen en veranderende verwachtingen van de consument.

 

De Autosalon van Parijs is nu gepositioneerd als de essentiële plaats voor B2B-uitwisselingen in de sector met de Paris Automotive Summit onder leiding van de PFA op de Dôme de Paris, die 3.100 professionals samenbracht, het B2B-dorp in hal 4 met de steun van Mobis en BNP Paribas Mobility. Tijdens deze editie organiseerde de show tal van ontmoetingen tussen spelers uit de industrie, instellingen en politieke vertegenwoordigers, waaronder de president van de republiek, 7 ministers van zijn nieuwe regering en verschillende parlementaire commissies.

 

 

 

Een succes dat een boost krijgt door een rijk programma voor alle doelgroepen.

 

De hele week konden bezoekers, naast de nieuwigheden van de fabrikanten, avant-gardistische conceptauto’s, iconische klassieke auto’s en meeslepende racesimulators ontdekken. Ze hadden ook de kans om inspirerende persoonlijkheden te ontmoeten zoals GMK, Pierre Gasly, Antoine Dupont, Bigflo en Oli, Morgane Quetier, POG, Akram Junior, Franck Galiègue, Sébastien Loeb, Maeva Coucke, Nelson Monfort en vele anderen…, die hun visie op de auto deelden.

 

Om zich volledig onder te dompelen in de feestelijke sfeer, namen  de bezoekers deel aan spectaculair entertainment met 3 lasershows, 30 DJ-sets in samenwerking met Radio FG en concerten van de muzikanten van de Banda, die elk moment van hun bezoek onderbraken.

Tot ziens in 2026 voor een nieuwe editie  

De Hopscotch-groep en de PFA profiteren van dit succes om elkaar over twee jaar, medio oktober 2026, weer te ontmoeten. In de tussentijd zullen er veel uitwisselingen zijn om exposanten en bezoekers een nieuwe ervaring te bieden om de auto-industrie te promoten en te vieren. De organisatoren willen zoveel mogelijk mensen laten deelnemen aan het evenement door in 2026 een extra weekend toe te voegen. Ook projecten vanaf 2025 rond het merk Mondial de l’Auto worden bestudeerd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait