De presentatie van de eerste Porsche 911 GT3 op de Internationale Autosalon van Genève in maart 1999 markeerde het begin van een nieuw tijdperk voor de sportwagenfabrikant uit Zuffenhausen. Een kwart eeuw later kijkt Porsche terug op het succesverhaal van een race-icoon, gekenmerkt door prestaties en precisie.
Al 25 jaar belichaamt elke Porsche 911 GT3 de essentie van het bedrijf. Vier generaties van de compromisloze sportwagen zetten het succesverhaal van de 911 voort en laten indrukwekkende prestaties zien, zowel op het circuit als op de weg.
“In de 911 GT3 gaat een consequente lichtgewicht constructie hand in hand met een uitstekende rijdynamiek en een onmiskenbaar design”, zegt Andreas Preuninger, Project Manager GT Vehicles. “Zowel de race- als de wegversie dragen het Porsche-DNA in hun kern en weerspiegelen de autosportervaring van het bedrijf. Een beetje van elke overwinning op circuits over de hele wereld zit in elke GT3 vervat.”
Bij Porsche is het ook traditie dat de serie is gebouwd op elementen die zelfs onder de zwaarste omstandigheden op het circuit betrouwbaar zijn gebleken. De GT3 draagt als geen ander het stempel van de autosportafdeling van Porsche. Al 25 jaar lang presteert de voor de weg goedgekeurde sportwagen beter dan zichzelf in elke nieuwe editie, door nog sneller, nog preciezer en nog dynamischer te worden. Ook de raceversies van de 911 GT3 zijn een succesverhaal. In de geschiedenisboeken vind je een schat aan klasse- en eindoverwinningen in grote uithoudingsraces op de Nürburgring, Spa en Daytona. “De GT3 voelt zich thuis op het circuit, maar tegelijkertijd is het ook een high-performance sportwagen die geschikt is voor dagelijks gebruik”, aldus Roland Kussmaul. Vier decennia lang werkte deze inwoner van Ludwigsburg als race-ingenieur, test- en ontwikkelingscoureur bij Porsche AG.
De evolutie van een race-icoon
In maart 1999 presenteerde Porsche op de Internationale Autosalon van Genève de 911 GT3 met een vermogen van 265 kW (360 pk). Een paar maanden later is de 996-generatie van de 911 beschikbaar en treedt in de voetsporen van de iconische Carrera RS-modellen. Onder de motorkap van de eerste GT3 ligt een 3,6-liter motor, een doorontwikkeling van de zescilinder atmosferische boxermotor uit de 911 GT1. De laatste onderscheiding ging naar tweevoudig wereldkampioen rally Walter Röhrl, die met de 302 km/u rijdende sportwagen in minder dan acht minuten over de 20,8 km lange Nordschleife van de Nürburgring reed.
Dit is de eerste keer dat een homologatieauto voor de weg deze mijlpaal heeft bereikt. Zeven minuten en 56,3 seconden helder geluid en een opmerkelijk hoogtoerige opwinding, om precies te zijn. Bij 7.200 tpm levert de motor zijn maximale vermogen en pas bij 7.800 tpm gaat de naald van de toerenteller in het rode bereik. “Dit is het meest opwindende dat Porsche op dit moment op de weg brengt”, zegt Röhrl nadat hij in de serieproductieauto onder die magische grens van acht minuten is gekomen. “Het bochten in de GT3 is heel precies. Hierdoor kun je heel snel allerlei bochten nemen – zo heb ik chassistuning over het algemeen alleen in de autosport gezien.”
De internationaal geprezen sportwagen voor op de weg volgt op drie voorgaande generaties. Elke drie tot vier jaar presenteert Porsche een nieuwe evolutionaire fase, waarin de beste innovaties uit de autosport worden getoond. De eerste productupgrade van de 911 GT3 verscheen in 2003 met een toename van 15 kW (21 pk). Deze upgrade werkte volgens het principe om meer vermogen en meer koppel te bieden met dezelfde cilinderinhoud en hetzelfde brandstofverbruik. Er gingen nog drie jaar voorbij voordat de wereldwijde fangemeenschap van de puristische sportwagen een nog krachtiger vermogen van meer dan 305 kW (415 pk) kon vieren, evenals een nieuw maximaal motortoerental van 8.400 tpm. Naast het high-speed-concept optimaliseerde Porsche de luchttoevoer voor de zescilinder boxermotor in de GT3-generatie 997 om de prestaties te verbeteren. Daarnaast was de sportwagen voor het eerst ook voorzien van een actief veersysteem in de vorm van Porsche Active Suspension Management (PASM).
Toen de 911 GT3 in 2009 voor het eerst werd geüpgraded, verhoogden de ingenieurs de cilinderinhoud van de motor tot 3,8 liter en verhoogden ze het vermogen tot 320 kW (435 pk). Voor een nog intensere rijervaring hebben ze ook de chassiscomponenten en aerodynamica verbeterd. Zo hebben ze de achtervleugel opnieuw ontworpen en de bodemplaat volledig bedekt. Hierdoor nam de downforce zo effectief toe dat de contactdruk meer dan verdubbelde ten opzichte van de voorganger.
Derde generatie ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de Porsche 911
De derde generatie van de 911 GT3 beleefde zijn wereldpremière op de Internationale Autosalon van Genève in 2013. Motor en versnellingsbak, carrosserie en chassis – Porsche presenteerde een complete herontwikkeling van de GT3 ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de 911. De 3,8-liter boxermotor leverde een vermogen van 350 kW (475 pk) en bereikte een topsnelheid van 315 km/u. De introductie van de Porsche transmissie met dubbele koppeling (PDK) in de GT3 was een revolutie die snellere schakeltijden en betere prestaties mogelijk maakte. Het nieuwe chassis met actieve achterasbesturing en andere aerodynamische verbeteringen maakte van de 911 GT3 een van de meest wendbare en precieze 911’s aller tijden. Een ronde op de Nürburgring-Nordschleife was mogelijk in minder dan 7 minuten en 30 seconden.
Het duurde vier jaar voordat de sportwagenfabrikant opnieuw beter presteerde met de volgende GT3. De zescilinder boxermotor in deze productupgrade groeide naar 4,0 liter cilinderinhoud en levert 368 kW (500 pk). Klanten konden kiezen tussen de PDK en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dat laatste viel vooral in de smaak bij puristische rijders, evenals het optionele touringpakket, dat de vaste achtervleugel verving door een automatisch uitschuivende spoiler. De aerodynamische finetuning en het doorontwikkelde chassis maken van de sportwagen een nog preciezere en krachtigere machine.
De huidige 911 GT3 is gebaseerd op de 992 generatie van de 911. Met deze sportwagen, die in 2021 werd gepresenteerd, zet Porsche zijn traditie voort om normen te stellen in het segment van de high-performance sportwagens. De 4,0-liter zescilinder boxermotor produceert 375 kW (510 pk, 911 GT3: brandstofverbruik* gecombineerd (WLTP) 13,0 – 12,9 l/100 km, CO₂-emissie* gecombineerd (WLTP) 294 – 293 g/km, CO₂-klasse G , CO₂-klasse gewogen gecombineerd G ). Innovatieve racetechnologieën zoals de dubbele wishbone-voorwielophanging en geoptimaliseerde aerodynamica met een kenmerkende achtervleugel met zwanenhals maken de GT3 tot een van de meest geavanceerde 911’s aller tijden. Deze generatie combineert autosporttechnologie met goedkeuring voor gebruik op de weg op een manier die krachtiger is dan ooit tevoren.
Zelfs na 25 jaar blijft de 911 GT3 synoniem voor sportieve prestaties en technologische innovatie. Porsche blijft vooruitgang boeken om het succesverhaal van de 911 GT3 voort te zetten met nieuwe modellen en technologisch leiderschap. Zoals altijd blijft een passie voor autosport en enthousiasme voor prestaties de kern van alles wat we doen.
Andere metgezellen feliciteren de 911 GT3 met zijn jubileum:
Andreas Preuninger – Projectleider GT Vehicles
‘Al sinds mijn eerste ervaring met de 911 GT3 ben ik helemaal gefascineerd door deze auto. Het was ‘liefde op het eerste gezicht’, in 1999 als instructeur bij de Porsche Sportrijschool. Mijn affiniteit met dit fantastische voertuig heeft een grote invloed gehad op mijn toekomstige carrière. Vanaf de tweede generatie van de 996 GT3 heb ik als projectmanager mee vorm kunnen geven aan de verdere ontwikkeling van de 911 GT3. In de afgelopen 25 jaar is de GT3 steeds krachtiger en sportiever geworden en is het zeker een van de meest emotionele sportwagens ooit. Voor mij is er geen auto waar ik liever in zou rijden. De sterke band tussen bestuurder en voertuig is uniek. Zelfs na 25 jaar en zeven generaties is dit niet veranderd, maar zelfs toegenomen. En dat moet ook in de toekomst zo blijven.’
Jörg Bergmeister – Testontwikkelingscoureur voor de 911-modelserie en merkambassadeur van Porsche
“30 jaar geleden had ik de eer om deel te nemen aan mijn eerste race in een Porsche, in 1999 in de 911 GT3 Cup van de 996-generatie. Voor mij is een 911 GT3 de perfecte symbiose van autosport en straatauto. Porsche heeft veel functies uit de autosport overgenomen en met de GT3 naar de weg gebracht. De bestuurder hoeft weinig compromissen te sluiten, rijplezier en prestaties staan daarbij altijd centraal.”
Timo Bernhard – Overall winnaar van Le Mans, teambaas en ambassadeur van het merk Porsche
‘Ik heb het geluk gehad om alle 911-generaties in de racerij te ervaren. De 911 GT3 is mijn persoonlijke favoriete model. Persoonlijk heb ik er in mijn carrière veel succesverhalen mee gehad, van de Carrera Cup tot overwinningen als Porsche Junior en, last but not least, de eerste DTM-triomf voor Porsche met de 991 generatie 911 GT3 R in 2022. In de afgelopen 25 jaar is elke GT3 in zijn tijdperk een sportwagen geweest die de maximaal mogelijke prestaties en autosportervaring op de weg heeft gebracht.”
Walter Röhrl – tweevoudig wereldkampioen rally, ontwikkelingsrijder en ambassadeur van het merk Porsche
“Voor mij persoonlijk is de 911 GT3 een raceauto voor op de weg. De 911 GT3 van de eerste generatie 996 deed me meteen denken aan de 911 Carrera RS 2.7: bij de GT3 kwamen de rijprestaties en de motor weer meer in de schijnwerpers te staan. Naast Roland Kussmaul kon ik ook betrokken zijn bij de ontwikkeling van dit model. Zo raadden we semi-slicks af en adviseerden we normale banden. Over normale banden gesproken: ik heb met de GT3 direct een nieuw record kunnen vestigen op normale banden. Op de Nürburgring kon ik voor het eerst de magische acht minuten verslaan met een serieproductieauto. De GT3 is nu de droomauto voor elke sportieve, ambitieuze rijder en fan.’