- Baanbrekende opvolger van twee van de grootste supercars aller tijden: de McLaren F1 en McLaren P1TM – opent een nieuw hoofdstuk in McLaren’s beroemde ‘1’-autolijn
- Gemaakt met McLaren’s WK-mentaliteit; Ondersteund door de principes die een echte supercar definiëren
- Epiciële, geheel nieuwe V8 hybride aandrijflijn met 1275 pk – het hoogste vermogen van een McLaren ooit en groter dan alle kernconcurrenten
- De geheel nieuwe MHP-8 V8-verbrandingsmotor ontwikkelt 928 pk – met 233 pk per liter het hoogste vermogen ooit van een McLaren-motor – en draait tot 9.200 tpm
- Krachtige E-module ontwikkelt 347 pk; Integreert elektromotor en besturingseenheid voor minder gewicht en geoptimaliseerde verpakking
- De lichtgewicht techniek van McLaren levert een voertuiggewicht van 1.399 kg, waardoor de beste vermogen-gewichtsverhouding in zijn klasse van 911 pk/ton mogelijk is – de hoogste ooit voor een McLaren-supercar
- De op de Formule 1 geïnspireerde aerodynamica met grondeffect en de McLaren-racemodus zorgen samen voor ’s werelds eerste, radicale ‘road to track’-karaktertransformatie, waarbij de rijhoogte aan de voorkant met 37 mm en aan de achterkant met 17 mm wordt verlaagd en tot 1.000 kg downforce wordt geactiveerd
- De meest geavanceerde actieve aerodynamische kenmerken ooit in een straatlegale McLaren, met revolutionaire McLaren Active Long Tail-achtervleugel die 300 mm naar achteren uitschuift, slechts een van de vele patenten die zijn ingediend voor aerodynamische innovaties
- De nieuwe W1 is de snelst accelererende en snelst gelapte McLaren ooit, met de verbazingwekkende combinatie van sneller zijn dan een Speedtail tot 300 km/u (186 mph) in een rechte lijn en 3 seconden per ronde voor een McLaren Senna op het referentiecircuit van McLaren
- Ongelooflijke acceleratie van 0-200 km/u (0-124 mph) in 5,8 seconden en 0-300 km/u (0-186 mph) in minder dan 12,7 seconden; Maximumsnelheid elektronisch begrensd op 350 km/u
- Pure controle en betrokkenheid van McLaren’s kenmerkende achterwielaandrijving met 1275 pk en 1340 Nm, mogelijk gemaakt door buitengewone Formule 1-knowhow die alleen McLaren als racebedrijf kan leveren
- De nieuwe McLaren Race Active Chassis Control III-ophanging met Race-modus zorgt voor een ongeëvenaard vermogen op zowel de weg als het circuit
- Superieur gevoel en feedback van McLaren Hydraulic Performance Steering en hydraulisch remmen om een echte supercar-sensatie te creëren
- Nieuwe 8-versnellingsbak met E-reverse, gekoppeld aan nieuw hydraulisch elektronisch differentieel
- Op maat gemaakte McLaren Aerocell monocoque van koolstofvezel en McLaren Anhedrale deuren geoptimaliseerd voor aerodynamische prestaties; Gebouwd met behulp van motorsporttechnieken
- De op de Formule 1 geïnspireerde voorwielophanging is rechtstreeks in de Aerocell gemonteerd, met extern zichtbare voorarmen en belangrijke componenten die 3D-geprint zijn voor gewichtsoptimalisatie, inclusief het gebruik van titanium componenten
- Ongeëvenaarde ergonomie voor de bestuurder van een supercar en het beste zicht in zijn klasse op de weg en het circuit
- Uniek stoelontwerp geïntegreerd in de Aerocell-monocoque voor de puurste verbinding van de bestuurder met de auto
- Pedalen, stuurwiel en primaire bedieningselementen kunnen worden verplaatst om de bestuurder volledig te omarmen in de cockpitomgeving
- Vrijwel onbeperkte op maat gemaakte opties beschikbaar via MSO, inclusief nieuw McLaren InnoKnit op maat gemaakt interieurmateriaal
- Uitgebreide garantie (4 jaar voertuig; 6 jaar HV-batterij) en 4 jaar serviceplan completeren de unieke eigendomservaring
- Prijzen vanaf circa £ 2,0 miljoen inclusief belastingen in het Verenigd Koninkrijk, waarbij de uiteindelijke kosten afhankelijk zijn van het niveau van MSO-personalisatie
- Er zullen slechts 399 klantenauto’s worden geproduceerd – en ze zijn allemaal al door de klant toegewezen
De nieuwe McLaren W1 is de baanbrekende opvolger van twee van de grootste supercars ooit: de McLaren F1 en McLaren P1TM – en tilt de McLaren ‘1’-autolijn naar nieuwe hoogten in elk aspect van prestaties.
De nieuwe W1, de ultieme uitdrukking van een echte supercar, is gemaakt volgens het McLaren-ethos van toonaangevende prestaties, gebaseerd op de kernprincipes die ten grondslag liggen aan elke McLaren-supercar: epische kracht toegepast door geavanceerde aerodynamica en lichtgewicht chassistechnologieën; de hoogste niveaus van dynamische uitmuntendheid en de zuiverste driververbinding; de perfecte rijomgeving, voor alle rijsituaties; en ontzagwekkend visueel en auditief drama.
Alle aanzienlijke en gerenommeerde expertise van McLaren op het gebied van lichtgewicht techniek en aerodynamische prestaties, geïnspireerd door jarenlange race-innovatie en de WK-mentaliteit van het bedrijf, werd toegepast op W1. Het technische team achter het nieuwe McLaren Ultimate-model heeft samen bijgedragen aan 16 McLaren Formula 1 World Championship-titels in de categorieën coureurs en constructeurs. Deze expertise als onderdeel van een groter team heeft geresulteerd in de meest gefocuste supercar die McLaren ooit heeft gebouwd, maar ook een met een enorm breed scala aan mogelijkheden.
“De McLaren W1 is een viering van zowel de uitmuntendheid van de iconische McLaren F1 als de McLaren P1TM en de manifestatie van McLaren’s WK-mentaliteit. Met onze nieuwe Ultimate-supercar verleggen we opnieuw de grenzen van echte supercar-prestaties met een epische hybride aandrijflijn met onze geheel nieuwe MHP-8 V8-motor, het meest geavanceerde aerodynamische platform van alle McLaren-straatauto’s en uitgebreid gebruik van geavanceerde lichtgewicht materialen. Dit stelt ons in staat om een superieure rijervaring op het circuit te creëren van dezelfde auto die ongeëvenaard rijplezier op de weg geeft.
“De van de Formule 1 afgeleide aerodynamica, pure achterwielaandrijving en hydraulische stuurinrichting van McLaren tonen McLaren’s benadering van doelgerichte innovatie als een racebedrijf dat altijd de best mogelijke prestaties levert. Het is dan ook geen verrassing dat de nieuwe W1 onze snelst rondende en snelst accelererende straatlegale auto ooit is. Het biedt ook de puurste verbinding met de bestuurder door trouw te blijven aan de principes die ten grondslag liggen aan de ultieme supercar-rijervaring. Dit is echt een auto die alleen McLaren zou kunnen maken.”
Michael Leiters, Chief Executive Officer, McLaren Automotive
W1 is een supercar voor alle gelegenheden; meer dan welke andere McLaren dan ook, voelt hij zich even thuis op de weg als op het circuit en als de snelst rondende en snelst accelererende McLaren-straatlegale supercar tot nu toe, is het opwindend om te rijden, ongeacht de omstandigheden.
Het huiveringwekkende rijplezier dat wordt verzekerd door het revolutionaire nieuwe aerodynamicaontwerp met hoge downforce, lage luchtweerstand en grondeffect van de W1 wordt verder versterkt door het unieke transformatieproces van de Road-modus naar de Race-modus voor circuitrijden: de rijhoogte van de W1 wordt verlaagd (met 37 mm voor en 17 mm achter) en een deiningssysteem verstevigt de ophanging. De actieve vleugels voor en achter zijn uitgeklapt, waarbij de McLaren Active Long Tail tot 300 mm naar achteren uitsteekt om te helpen bij het genereren van de 1.000 kg downforce die beschikbaar is in W1.
De geheel nieuwe MHP-8 4,0-liter twin-turbo V8-motor die debuteert in W1 is gekoppeld aan een krachtige E-module om sprankelende snelheid te leveren. De epische kracht van deze geheel nieuwe 1275 pk sterke high-performance hybride aandrijflijn en McLaren’s niet-aflatende toewijding aan lichtgewicht techniek hebben geresulteerd in prestatieniveaus die voorheen alleen haalbaar waren voor supercars en raceauto’s die alleen op het circuit te vinden waren.
Net zoals de W1-naam de mentaliteit van McLaren in het wereldkampioenschap viert, is ook de datum van de publieke onthulling van de auto met dit in gedachten gekozen: 6 oktoberÞ 2024 is de 50Þ verjaardag van Emerson Fittipaldi die McLaren’s eerste Formule 1-wereldkampioenschap voor coureurs en constructeurs bezegelt.
Epische prestaties van V8 High-Performance Hybrid-aandrijflijn met pure RWD
Het hart van W1 wordt gevormd door een geheel nieuwe high-performance hybride aandrijflijn, bestaande uit McLaren’s geheel nieuwe MHP-8 V8-verbrandingsmotor, een geheel nieuwe E-module (waarin een radiale flux-elektromotor en motorregeleenheid zijn geïntegreerd) en een 8-versnellingsbak met E-reverse. Vermogen en koppel worden alleen naar de achterwielen gestuurd, via een E-differentieel.
De 928 pk van de nieuwe V8 en 347 pk van de E-module produceren samen 1275 pk, waardoor W1 het hoogste vermogen ooit heeft van alle McLaren en daarmee boven alle belangrijkste concurrenten uitsteekt. De aandrijflijn is ontworpen voor epische vermogensafgifte en adembenemende prestaties en wordt gecombineerd met een voertuiggewicht van 1.399 kg om een verbazingwekkende vermogen-gewichtsverhouding van 911 pk/ton te leveren voor de W1 – de hoogste ooit voor een McLaren die legaal is voor de openbare weg en, nog belangrijker, de beste in zijn klasse.
Deze enorme hoeveelheid vermogen, samen met een totaal koppel van 1340 Nm en de onmiddellijke gasrespons van de E-module, geeft W1 verbazingwekkende acceleratiecijfers: 0-100 km/u duurt 2,7 seconden, 0-200 km/u (124 mph) is mogelijk in slechts 5,8 seconden en 0-300 km/u (186 mph) kan worden bereikt in minder dan 12,7 seconden.
McLaren heeft de conventie uitgedaagd door ervoor te kiezen om de puurheid van een chassis met achterwielaandrijving te behouden in een auto met zoveel vermogen en koppel, in een tijd waarin concurrenten zich wenden tot voorwielaandrijving. Alleen McLaren kon met succes een acceleratie van deze omvang bereiken met dynamische prestaties die passen bij een supercar met achterwielaandrijving, dankzij zijn uitgebreide erfgoed in de Formule 1 dat uitsluitend vermogen via de achterwielen inzet om het toppunt van prestaties en ultieme stuurprecisie te bereiken.
McLaren’s geheel nieuwe MHP-8 flat plane crank 90 graden V8-motor staat centraal in de levering van de epische kracht van de W1. De 3.988 cc met dubbele turbo is vanaf het begin ontworpen om centraal te staan in de allerbeste geëlektrificeerde aandrijflijnen en heeft een lichtgewicht blok, cilinderkoppen en zuigers van aluminium en toont de expertise van McLaren op het gebied van technische verbrandingsmotoren die nieuwe normen stellen – zo worden bijvoorbeeld plasmaspuitgecoate cilinderboringen gebruikt om motortoerentallen tot 9.200 tpm mogelijk te maken.
Een 350 bar benzine directe injectie (GDI) systeem en poortbrandstofinjectie breiden het prestatiebereik van de MHP-8-motor uit zonder de emissies nadelig te beïnvloeden, waardoor het hoogste specifieke vermogen ooit in een McLaren mogelijk is – een enorme 233 pk per liter.
De twin-scroll turbochargers in W1 zijn geoptimaliseerd om een hoger piekvermogen en koppel te leveren dan eerdere componenten, beschikbaar in het hele toerenbereik en een verbeterde respons vanaf slechts 2500 tpm.
De uitlaat is voorzien van buisvormige spruitstukken die zijn ontworpen om zowel de betrokkenheid van de bestuurder als de prestaties te maximaliseren, met lange geleiders van gelijke lengte die zijn afgestemd om het geluid naar een crescendo te bouwen naarmate het motortoerental de limiet van 9.200 tpm nadert.
De van de autosport afgeleide E-module die werkt in combinatie met de verbrandingsmotor is aan de zijkant van de transmissie gemonteerd en draagt bij tot 347 pk. De E-module bestaat uit een E-motor met radiale flux en een geïntegreerde Motor Control Unit – een technische benadering die vergelijkbaar is met die in IndyCar-races – en is een masterclass in het maximaliseren van de efficiëntie en het minimaliseren van het pakketvolume en het gewicht, de hele unit weegt slechts 20 kg en verdere voordelen zijn onder meer het verminderen van het koelvloeistofvolume, laagspannings- en hoogspanningsverbindingen en afdichtingen. De afgedichte eenheid verbetert het onderhoudsgemak met een droge interface buiten de transmissie-eenheid.
Het E-motorelement kan tot 24.000 tpm draaien en heeft een specifiek vermogen van 23 pk/kg, wat direct vergelijkbaar is met Formule 1 E-motoren.
De E-module wordt gevoed door een batterij van 1.384 kWh, die samen met de beheereenheid en de stroomdistributie-eenheid is ingesloten op een structurele koolstofvezelvloer die is ondergebracht in een holte in de koolstofvezelmonocoque, die zo laag mogelijk is geplaatst om het zwaartepunt van het voertuig te benutten.
De van de autosport afgeleide batterijcellen zijn ontworpen om prioriteit te geven aan hoge vermogens naar de E-module, waardoor de gasrespons wordt verhoogd en het algehele vermogen wordt opgevoerd tot het niveau dat nodig is om de oogverblindende prestatieniveaus te leveren die W1 bereikt. Zelfs met deze focus op het maximaliseren van het vermogen, kan de W1 tot 2 km (1,6 mijl) in emissievrije, alleen elektrische modus worden gereden.
De laadstatus van de accu wordt beheerd om een minimaal laadniveau te behouden om de motor te starten bij het starten van het voertuig, stroom voor de achteruitrijfunctie en een reserve voor wanneer de auto voor langere tijd geparkeerd staat.
In lijn met McLaren’s streven om het gewicht te minimaliseren, is het totale gewicht van hybride componenten met 40 kg verminderd in vergelijking met de McLaren P1TM terwijl het bijna het dubbele van het elektrische vermogen levert. Verder gewicht wordt bespaard door de afwezigheid van motorhulpstukken, waaronder de dynamo, startmotor en extra leidingwerk dat nodig is voor een conventioneel HVAC-systeem.
Geboren uit de op de Formule 1 geïnspireerde aerodynamica met
grondeffectMcLaren staat al sinds het prille begin synoniem voor aerodynamische innovatie en uitmuntendheid, waarbij Bruce McLaren zelf altijd vastbesloten is om elk voordeel te benutten dat wordt geboden door nieuwe manieren om de luchtstroom te beheren om lift en weerstand op de meest efficiënte manier in evenwicht te brengen. De McLaren M6A Can-Am-raceauto die in 1967 het kampioenschap won, maakte met groot succes gebruik van aerodynamica met grondeffect en hoewel het nog een decennium duurde voordat de technologie naar de Formule 1 kwam – en de jaren 1990 voordat de McLaren F1 liet zien hoe effectief het kon zijn in een straatauto – blijft grondeffect een aanzienlijk voordeel als onderdeel van een algemeen aerodynamisch pakket voor die autofabrikanten die het onder de knie kunnen krijgen.
Het is dan ook geen verrassing dat het opvallende ontwerp van de nieuwe McLaren W1 wordt bepaald door aerodynamische vereisten, waarbij de ingenieurs van McLaren zich richten op het combineren van de hoge downforce en lage luchtweerstand die innovaties met grondeffect vormen voor de basis voor de buitengewone capaciteiten van de nieuwe Ultimate McLaren.
Het aerodynamische platform van W1 is het meest geavanceerde ooit in een McLaren-straatauto, het resultaat van 350 uur windtunnelsessies met 5000 geteste punten. Het concept begint met de Aerocell monocoque, die is gevormd om aerodynamica met volledig grondeffect mogelijk te maken. Met geïntegreerde stoelen – wat bijna 70 mm aan wielbasis bespaart – en verhoogde voetenruimte met een verstelbare pedaalbox en besturing om de optimale rijpositie te garanderen, is de Aerocell uniek voor de W1, die ook het hoogste aantal aerodynamische en actieve oppervlakken van alle McLaren heeft.
De Aerocell bevat ook bevestigingen voor McLaren’s allereerste Anhedrale deuren. De beslissing om dit deurconcept te adopteren werd ingegeven door aerodynamische eisen die een deurontwerp eisten dat alleen vanaf het dak scharniert. In combinatie met het verkleinde glas van de zijruiten maakt de McLaren Anhedral Door het mogelijk om de luchtstroom van de voorste wielkasten naar de radiatoren voor hoge temperaturen te optimaliseren, waardoor extra koelruimte wordt geboden waardoor de grootte van de radiatoren die nodig zijn om de aandrijflijn te koelen, kan worden verkleind, waardoor de verpakking wordt geoptimaliseerd en gewicht wordt bespaard. Het feit dat de vorm van de deur doet denken aan de carrosserie van de McLaren MCL38 Formule 1-auto is ook een nette visuele signatuur.
De W1 bouwt voort op de op de Formule 1 geïnspireerde aerodynamische innovatie die de McLaren P1 voor het eerst onderscheiddeTM van zijn concurrentie en is aangescherpt in latere McLaren-auto’s. De aandacht voor aerodynamische eisen in W1 strekt zich zelfs uit tot de aandrijflijn, die 3 graden schuin staat om plaats te bieden aan de high-downforce achterdiffusor van de auto.
De sleutel tot W1’s dualiteit van dynamisch karakter – het bieden van een sublieme rijervaring op zowel de weg als het circuit – is de McLaren Race-modus. Wanneer deze wordt ingezet, maakt deze gebruik van vormveranderende aerodynamische technologieën om ’s werelds beste, radicale ‘road to track’-karaktertransformatie mogelijk te maken. Uniek in W1 is dat een groot deel van de downforce wordt bereikt door de hele onderkant van de carrosserie te gebruiken voor grondeffect, waarbij dit wordt gemaximaliseerd wanneer de Race-modus is geselecteerd.
De verlaging van de rijhoogte – met 37 mm voor en 17 mm achter – en de inzet van actieve voor- en achtervleugels is niet alleen theater: in de Race-modus kan W1 tot 350 kg downforce genereren aan de voorkant en 650 kg aan de achterkant, wat een totale downforce tot 1000 kg oplevert in snelle bochten.
De actieve voor- en achtervleugels en een op het dak gemonteerde luchtstroomomleider W1 behoren tot de meest geavanceerde aerodynamische kenmerken ooit in een McLaren die legaal is voor de openbare weg. De revolutionaire McLaren Active Long Tail-achtervleugel – visueel misschien wel het meest dramatische element van de nieuwe W1 – is absoluut een integraal onderdeel van de aerodynamische prestaties van de auto. McLaren’s eerste associatie met een ‘longtail’-naam gaat terug tot de F1 GTR uit 1997, maar in het geval van deze nieuwe Active Long Tail-vleugel is het een essentieel onderdeel van de strategie voor het beheer van weerstand, lift en downforce.
Aangedreven door vier E-motoren en omhoog, omlaag en – afhankelijk van of de W1 in de Road-modus of Race-modus staat – ook 300 mm naar achteren en in hellingshoek verstelbaar, vergroot de McLaren Active Long Tail het werkgebied van de achterdiffusor in de Race-modus en is het de sleutel tot het genereren van downforce. Het werkt ook in DRS- en luchtremconfiguraties om de aerodynamische balans te optimaliseren.
De voorvleugel wordt bediend door twee E-motoren en zwaait door een boog om een onderste frontaal gebied over de volledige breedte te creëren, waarbij lucht onder de auto wordt gevoed in de Race-modus via een Formule 1-stijl T-bak en kiel. De twee vleugels werken samen met elkaar en andere elementen van het ontwerp om snel en nauwkeurig beheer van aerodynamische vereisten mogelijk te maken.
Voor rijden op de weg zit de Active Long Tail-vleugel over de achterkant van de carrosserie en is de inzet van de voor- en achtervleugel geoptimaliseerd voor deze omgeving, waarbij de voorvleugel hoger zit bij lage snelheden om schade door verkeersdrempels te voorkomen. Het hefbrugsysteem van W1 vermindert dit risico nog verder.
Het ontwerp van de voorwielophanging draagt ook bij aan de aerodynamische efficiëntie, waarbij de onderste draagarmen van de stoterstang en het binnenboorddempersysteem aanzienlijk zijn verhoogd om het luchtkanaal netjes naar de achterkant van de auto te laten stromen. Andere componenten hebben een geoptimaliseerd aerodynamisch profiel om verder te helpen. Het conditioneren van de luchtstroom aan de achterkant van de auto heeft minder prioriteit, aangezien de diffuser deze functie beheert, wat betekent dat buitenboordveren en dempers de optimale oplossing zijn.
Dynamisch genie zonder compromissen, gedreven door McLaren-DNA
McLaren’s filosofie van Lightweight Engineering en het gebruik van op maat gemaakte koolstofvezelstructuren zorgen voor het lichtste drooggewicht van slechts 1.399 kg voor de W1, wat essentieel is voor de vereiste voor uitstekende prestaties, overal – zowel op de weg als op het circuit.
De geheel nieuwe McLaren Race Active Chassis Control III-ophanging met McLaren Race-modus zorgt voor een enorm breed scala aan mogelijkheden, van naleving van de wet- en regelgeving op de weg tot prestaties in de snelste ronde en pure verbinding met de bestuurder.
De Comfort-instelling geeft de inzittenden een soepele rijkwaliteit met meer lichaamscontrole bij gemiddelde en hoge snelheden, terwijl Sport zorgt voor een meer boeiende, verbonden opstelling met de nadruk op carrosseriecontrole en wendbaarheid bij alle snelheden. Wanneer de Race-modus is geselecteerd, wordt prioriteit gegeven aan een stabiel aerodynamisch platform, met een actief deiningselement dat wordt ingezet voor superieure circuitdynamiek en consistente downforce.
Het ophangingssysteem van de W1 werkt in combinatie met de actieve aerodynamische kenmerken voor en achter, geïntegreerd in een uniek ondervloerontwerp dat de aerodynamica van invloed op de grond levert. Hierdoor kunnen de vereiste niveaus van belasting en grip het koppel via de aangedreven as ontplooien, waardoor er minder vierwielaandrijving nodig is en dus minder extra gewicht op de vooras nodig is. Het vermogen om zo’n hoog koppel alleen op de achteras te beheren, is een belangrijke factor om McLaren’s best-in-class McLaren Hydraulic Performance: Steering feedback en gevoel op de vooras te behouden.
Om de invloed van de Formule 1 voort te zetten, omvat de voorwielophanging ook titanium torsiestaven en een actieve crosslink voor deiningselementen, terwijl de achterkant een Z-stang heeft met actieve droplinks om de deining te regelen. In het niet-aflatende streven naar licht gewicht werd 3D-printen gebruikt voor de voorste staanders en draagarmen van het geavanceerde ophangsysteem.
Remmen op de W1 is een verdere vooruitgang ten opzichte van het befaamde high-performance hydraulische systeem van McLaren, dat is verbeterd om te voldoen aan de verschillende eisen van een vlekkeloze respons en gevoel op de weg en het circuit, terwijl het ultieme remkracht levert. W1 komt tot stilstand vanaf 100 km/u in 29 meter en vanaf 200 km/u in slechts 100 meter.
De voorremmen worden geactiveerd met remklauwen met 6 zuigers en de achterremklauwen met 4 zuigers, beide van een gesmeed monobloc-ontwerp. De 390 mm schijven in het McLaren Carbon Ceramic Racing+ (MCCR+) systeem zijn uniek voor W1 en hebben een extra keramische laag in vergelijking met eerdere koolstofkeramische schijven. Dit zorgt voor een grotere duurzaamheid en zorgt voor een agressiever remblok en hogere wrijvingsniveaus om de remefficiëntie verder te verhogen.
De remprestaties zijn verder geoptimaliseerd met aerodynamische kenmerken om het systeem koel te houden. Deze kanalen zijn rechtstreeks geïnspireerd op kanalen in Formule 1-stijl en zijn ontworpen om ook de downforce en radiatorkoeling te verhogen door het kielzog van de banden te beheersen, terwijl de remleidingen zijn geleid om verstoring van de luchtstroom onder de auto tot een minimum te beperken.
De elektronische parkeerrem is geïntegreerd in de remklauwen achter, waardoor gewicht wordt bespaard en tegelijkertijd de stijfheid van de onderdelen wordt verbeterd.
De snelste ronden en snelste accelererende McLaren ooit
W1 overtreft zelfs de superlichte en op het circuit gerichte McLaren Senna – met een verbazingwekkende 3 seconden per ronde op McLaren’s Nardo-referentiecircuit – en is ook de snelst accelererende McLaren ooit. Deze twee parameters zijn op zichzelf al enorm indrukwekkend, maar nog ongelooflijker als je bedenkt dat je zowel een hoge downforce als een zeer lage weerstand nodig hebt om ze te bereiken.
Geïnspireerd door het werk van generaties Formule 1-race-ingenieurs, biedt de Race-modus van McLaren de keuze uit twee ophangingsinstellingen – Race en Race+, waarbij de laatste de stevigste is die beschikbaar is. Hierdoor kunnen bestuurders instellingen selecteren op basis van of ze zich op golvende, hobbelige tracks bevinden waar consistente aerodynamische downforce nodig is, of op vlakke, gladde oppervlakken waarop het grondeffectplatform is geoptimaliseerd.
De aandrijflijnopties in de Race-modus zijn een ‘GP’-instelling voor consistentie tijdens een langere circuitsessie, of ‘Sprint’ voor maximale prestaties en inzet van de E-module gedurende één ronde. Twee knoppen op het stuurwiel, ergonomisch geplaatst binnen handbereik van de duimen van de bestuurder, geven de bestuurder meer opties: ‘Boost’ zet onmiddellijk het volledige beschikbare vermogen van de E-module in – hetzelfde principe als in de Formule 1 – om de bestuurder alles te geven voor inhalen op het circuit of extra snelheid uit bochten naar wens. Dit kan worden gecombineerd met de Aero-knop voor een on-demand Drag Reduction System (DRS)-effect van de McLaren Active Long Tail-achtervleugel.
De prestaties van de band zijn inherent aan mechanische en aerodynamische grip en de W1 is voorzien van drie 265/35 voor- en 335/30 achterbanden van McLaren’s technische partner, Pirelli. Om aan de extreme eisen van de auto te voldoen, heeft de Pirelli P ZEROTM De Trofeo RS straatlegale circuitband is de standaarduitrusting. De band heeft een compound die speciaal is ontwikkeld om de hoogste prestaties en consistente grip tijdens een circuitsessie te behouden. Pirelli P NULTM R en Pirelli P ZEROTM Winter 2-banden – opnieuw beide op maat gemaakt voor W1 – zijn ook beschikbaar, waarbij de eerste een op de weg gerichte oplossing is en de laatste uitstekende prestaties bij koud weer levert.
De perfecte rijomgeving
voor supercarsDe opwinding van het rijden in de W1 begint met de McLaren Anhedrale Doors die naar boven openen om uitsparingen in het dak te onthullen en de onderste opening aan de voorkant die toegang biedt tot de innovatieve en comfortabele cabine. De deuren zijn ook voorzien van een gebeeldhouwd concaaf gedeelte aan de binnenkant om de ruimte voor de bewoners te maximaliseren.
Zoals de kern van het McLaren-DNA is, heeft de W1 een ongeëvenaarde supercar-ergonomie en het beste zicht in zijn klasse, met opmerkelijk ruime cockpitruimte voor zowel bestuurder als passagier. Glaspartijen in het driekwart achteraanzicht en optioneel in de bovenste portieren zorgen voor een luchtig gevoel in het interieur. Het zicht naar voren is uitzonderlijk, met de W1 met de smalste A-stijlen van McLaren tot nu toe. Zelfs de zonnekleppen zijn ontworpen met het oog op lichtgewicht; Ze zijn gemaakt van koolstofvezel en zijn slechts 3 mm dik.
De stoelen zijn op unieke wijze geïntegreerd in de McLaren Aerocell koolstofvezel monocoque en verbinden de bestuurder – en passagier – rechtstreeks met het chassis. Beide stoelen zijn volledig bekleed voor optimale ondersteuning en comfort en bieden een rijpositie die meer achterover leunt dan normaal, met een hoge mate van ondersteuning van de dijen.
De pedalen, het stuurwiel en de primaire bedieningselementen kunnen worden verplaatst om de bestuurder volledig te omarmen in de cockpitomgeving, waarbij een perfecte rijpositie gemakkelijk kan worden gevonden door de op de vloer gemonteerde aluminium pedalen te verstellen, die een unieke verstelactie hebben. Het W1-stuur is kleiner en platter dan eerdere McLaren-stuurwielontwerpen. Geïntegreerde schakellichten die de bestuurder aansporen de volgende versnelling te kiezen wanneer de rode lijn van 9.200 tpm nadert, zijn optioneel verkrijgbaar.
Trouw aan het McLaren-supercar-principe van een puur op de bestuurder gerichte interface, zijn de enige twee knoppen op het stuur de Boost- en McLaren Aero Deployment-bedieningselementen. Deze zijn geïnspireerd door de Formule 1 en zijn ergonomisch ontworpen om gemakkelijk te bereiken en te activeren door de bestuurder zijn duimen te bewegen en niet zijn handen van het stuur.
De chassis- en aandrijflijnmodi worden aangepast via de tuimelschakelaars op de instrumentenbak, die met de stuurkolom meebeweegt om modusaanpassingen binnen handbereik van het stuur mogelijk te maken. Het bestuurdersdisplay van de W1 is ontworpen om ervoor te zorgen dat het volledige scherm zichtbaar blijft voor de bestuurder, ondanks het kleinere stuurwiel, en doet zelfs dienst als aerodynamische stroomomleider voor lucht van het compacte HVAC-systeem – dat efficiënt koele of warme lucht levert naar wens in alle rijmodi, inclusief EV-only bediening.
Verder theater wordt geboden door start/stop boven het hoofd, versnellingskeuze en racemodusschakelaar samen met de raambediening. Deze worden ondergebracht door het digitale achteruitkijkdisplay; De camerapositie en -hoek zijn ontworpen om te lijken op een conventionele achteruitkijkspiegel voor de vertrouwdheid van de bestuurder en zijn bewust geplaatst om discreet een klein deel van de Active Long Tail-vleugel weer te geven om context en perspectief te geven aan het zicht naar achteren van de bestuurder om de positionering van het voertuig in het verkeer en bij lage snelheid, inclusief parkeren, te vergemakkelijken.
Meer informatie en aanpassingen zijn te vinden op het 8-inch touchscreen van het McLaren Infotainment System (MIS II) met hoge resolutie dat zich tussen de bestuurder en de passagier bevindt. Dit heeft Apple CarPlay met USB C-connectiviteit, waarbij USB A ook is voorzien voor het opladen van apparaten en toegang tot opslag.
Tussen de vaste stoelen bevindt zich een opbergruimte met een verschuifbare bekerhouder, terwijl er achter de armleuning een tweede ruimte is voor kleine spullen. De W1 heeft ook een bagageopbergplank achter de stoelen, toegankelijk door de hoofdsteunen te verschuiven, die plat naar voren kunnen worden geklapt om een laadplatform te bieden. Met maximaal 117 liter opbergruimte kunnen twee weekendtassen of twee valhelmen worden ondergebracht.
Visueel aantrekkelijke techniek
De strategische aanpak van McLaren op het gebied van Performance by Design is gebaseerd op de vijf belangrijkste principes van het design-DNA van McLaren – episch, atletisch, functioneel, gefocust en intelligent – en de nieuwe W1 voldoet duidelijk aan deze opdracht. De zwaar gebeeldhouwde vorm – met bijna elk paneel gemaakt van koolstofvezel – is onmiddellijk herkenbaar als een McLaren-supercar en een gedurfde visuele demonstratie van de dualiteit van karakter van de W1, het gladde, vloeiende bovenoppervlak dat contrasteert met de extreme en compromisloze bodemplaat met grondeffect.
De voorkant van de W1 toont zijn aerodynamische schittering, met een grote hoeveelheid gelaagdheid aan de onderkant van de carrosserie die is ontworpen om de luchtstroom naar aerodynamische oppervlakken naar de achterkant van de auto te conditioneren. Het bovenste neusgedeelte is voorzien van inlaten rond de lichten en de bovenste wielkasten, met een groot enkel neusgat in het midden van de motorkap. Aan de achterkant hiervan bevindt zich een aerodynamisch blad dat omhoog gaat om de EVSE-laadpoort, rem- en ruitensproeiervloeistofreservoirs te onthullen. Zichtbare aerodynamische structuren van koolstofvezel en zichtbare ophangingscomponenten zijn ook een thema dat door de hele auto weerklinkt.
Het zijaspect van de W1 is beïnvloed door het Formule 1-sidepod-ontwerp, met een brede uitsparing voor de convexe deur die ruimte creëert voor lucht om de voorste wielkast te verlaten via twee uitlaten – waardoor de voorste draagarmen te zien zijn – en twee grote inlaten voor het achterste gedeelte. De meest prominente hiervan, die de radiatoren op hoge temperatuur voedt, is driehoekig van vorm en zorgt voor een ondersnijding waarbij de tweede inlaat zich voor het achterwiel bevindt en is voorzien van een kanaal dat de achterdiffusor en remleidingen voedt. Zelfs de zijspiegels zijn ontworpen met het oog op aerodynamica; ze worden zo ver mogelijk naar buiten geplaatst op een steunblad en zijn zo gevormd dat ze hun kielzog weg van de achterkant van de auto richten om de efficiëntie van de radiatoren of de Active Long Tail-vleugel niet te verstoren.
De zwaar beklemmende carrosserie aan de achterkant is voorzien van een ingewikkeld gedetailleerde motorkap die onder de stroomomleider zit, die ook de audio- en navigatieantennes van de haaienvin herbergt en boven en voor het centrale remlicht en de achteruitkijkcamera zit. Dit leidt schone lucht naar de Active Long Tail-vleugel met twee elementen, die zich boven de grote dubbele uitlaat in het midden bevindt. Het gespierde achterste gedeelte wordt gecompleteerd door de prominente multi-fenced achterdiffusor.
Van bovenaf gezien is de vorm van de W1 opmerkelijk schoon voor een aerodynamisch geleid ontwerp, met een uitgesproken hamerhaaivormige neus en een strakke druppelvormige cabinevorm, die zich vervolgens opent naar de McLaren Active Long Tail-vleugel. Dit staat in contrast met de opvallend complexe onderkant, die opzettelijk is gedetailleerd om het grondeffect volledig te optimaliseren.
Uitzonderlijk individueel en uniek begerenswaardig
Vrijwel onbeperkte personalisatie op maat is beschikbaar via McLaren Special Operations, waardoor eigenaren de vrijheid hebben om hun eigen unieke supercar te creëren. Er is een scala aan luxe en innovatieve interieurmaterialen beschikbaar, waaronder het eerste gebruik ter wereld van McLaren InnoKnit, een oneindig flexibel en superlicht materiaal dat op maat is gemaakt om interieuroppervlakken en componenten naadloos te integreren. Dit materiaal is op maat gebreid, waardoor er geen verspillende knip- of naaivereisten meer nodig zijn.
InnoKnit kan worden aangepast aan vele en meerdere kleuren, texturen en vormen met precisiepatronen en is ook geïntegreerd in audio- en visuele elementen, met het gebruik van grafische elementen om sfeerverlichting in de cabine te verspreiden en te projecteren. Het materiaal kan ook worden verwerkt in de luidsprekerroosters van het hoogwaardige Bowers & Wilkins op maat gemaakte audiosysteem van de W1.
De exterieurdetails van de W1, waaronder het gebruik van lichte en donkere carrosserieoppervlakken die deels zijn geïnspireerd op de aerodynamische styling maar ook op het huidige Formule 1-kleurstellingsontwerp, creëren ook grenzeloze mogelijkheden voor klanten om hun eigen auto te personaliseren met McLaren Special Operations (MSO) met behulp van visualisatietools, waaronder virtual reality en augmented reality, om hun eigen unieke W1 te creëren.
Ultieme garantiebepaling met bijpassende
service en onderhoudElke W1 wordt standaard geleverd met een uitgebreide garantie [4 jaar/voertuig zonder kilometerbeperking; 6 jaar/75.000 km HV-batterij] en een 4-jarig inclusief serviceplan dat een unieke eigendomservaring aanvult.
De nieuwe hybride aandrijflijn is ontwikkeld volgens een onderhoudscyclus die vergelijkbaar is met die van de V6 hybride aandrijflijn en het onderhoudsschema voor de W1 zal een cyclus van 12 maanden volgen. Dit is in lijn met McLaren-supercars in serieproductie in plaats van schema’s van veel circuitgerichte auto’s die kortere onderhoudsintervallen hebben op basis van het aantal draaiuren.
Met de 399 exemplaren van W1 die gebouwd zullen worden allemaal toegewezen. Meer informatie over de W1 is te vinden op: https://cars.mclaren.com/en/W1
De nieuwe McLaren W1 in detail
“W1 is een supercar die alle basisprincipes van prestaties belichaamt, aangescherpt door decennia van autosport en supercar-innovatie. Ondersteund door epische kracht en een licht voertuiggewicht van slechts 1.399 kg – die samen een best-in-class verhouding van 911 pk per ton opleveren – overschaduwt W1 niet alleen alle andere straatlegale McLarens op zowel acceleratie als rondetijden, het herdefinieert supercar-acceleratie en prestaties full-stop. Door het leveren van baanbrekende lage luchtweerstand voor prestaties in rechte lijn en hoge downforce voor geweldige bochtenkwaliteiten, vooral met de unieke nieuwe McLaren Race-modus ingeschakeld, hebben we de normen voor echte supercar-referenties naar een geheel nieuw niveau getild”.
Marcus Waite, hoofd attributen en prestaties, McLaren Automotive en voormalig Formule 1-race-ingenieur.
Epische prestaties van V8 High-performance hybride aandrijflijn met pure RWD
- Geheel nieuwe 4-liter twin-turbo 90-graden V8-motor met het hoogste specifieke vermogen van alle McLaren – 233 pk/liter
- De van de autosport afkomstige E-module en batterij leveren tot 347 pk voor een perfecte gasrespons en episch gecombineerd vermogen
- De geheel nieuwe 8-versnellingsbak en het E-differentieel kunnen tot 1275 pk en 1340 Nm op de achterwielen worden ingezet voor maximale betrokkenheid van de bestuurder
- De aandrijflijn is 3 graden gekanteld in het chassis om plaats te bieden aan de diffuser aan de achterzijde met hoge downforce
“Om de meest authentieke supercar van de volgende generatie te bouwen, is een geheel nieuwe aandrijflijn nodig en de kern hiervan is onze nieuwe V8 twin-turbo verbrandingsmotor. We hebben hem ontworpen om veel krachtiger te zijn dan onze vorige V8 – hij genereert 233 pk per liter en kan een hoger toerental draaien – bij 9200 tpm in W1 – met een groter vermogen en een superieure betrokkenheid van de bestuurder. In combinatie met een uit de autosport afkomstige E-module en batterij en aangedreven door een geheel nieuwe versnellingsbak en E-differentieel, is het onze meest extreme – en opwindende – aandrijflijn tot nu toe.”
Richard Jackson, Chief Engineer, Powertrain, McLaren Automotive – 30 jaar expertise op het gebied van aandrijflijnen, waarvan 10 jaar bij McLaren, waaronder de M630 V6
De W1 is voorzien van de McLaren High-performance aandrijflijn met een geheel nieuwe V8-motor, E-module-eenheid en transmissie die zijn ontworpen voor epische prestaties. McLaren’s meedogenloze benadering van lichtgewicht engineering heeft geleid tot een systeem met een hoge vermogensdichtheid, wat bijdraagt aan de verbazingwekkende output en vermogen-gewichtsverhouding van W1.
Het gecombineerde vermogen van de HPH-aandrijflijn is 1275 pk en 1340 Nm, met een onmiddellijke gasrespons van het koppel van de E-module. Dit vertaalt zich in 0-200 km/u (186 mph) in 5,8 seconden en 0-300 km/u in minder dan 12,7 seconden. W1 is ook in staat om emissievrij te rijden op alleen elektrische stroom.
De aandacht voor aerodynamische eisen in W1 strekt zich uit tot de aandrijflijn, die 3 graden schuin staat om plaats te bieden aan de achterdiffusor. Een belangrijk aandachtspunt van het ontwikkelingsprogramma voor de aandrijflijn was het optimaliseren van de koelingsvereisten met het aerodynamische concept van het voertuig om duurzame, hoge prestaties te leveren op het circuit. De auto rijdt drie afzonderlijke waterglycolcircuits die op verschillende temperaturen werken: een hogetemperatuurcircuit koelt de motor met vier radiatoren, twee aan de voorkant en twee in het midden van de auto. Een lagetemperatuurcircuit wordt gebruikt voor laadkoeling voor maximale prestaties met de centraal gemonteerde radiator aan de voorkant. Een speciaal hybride koelcircuit wordt gebruikt om de E-module, de hoogspanningsbatterij, de oplader en de DC/DC-converter te koelen. De transmissie wordt gekoeld door een thermostatisch geregelde olie/lucht-radiator voor maximale koeling op het spoor. Inclusief HVAC, motoroliekoeling en accu-diëlektrische koeling worden in totaal 10 warmtewisselaars gebruikt in het koelsysteem.
De aandrijflijnmodi van de W1 zijn ingesteld om het rijden in alle omgevingen te optimaliseren. Naast een elektrische modus voor vrijwel geruisloos rijden met elektrische auto’s, biedt de Comfort-modus – standaard bij het opstarten – ontspannen cruisen voor stads- en snelwegrijden met behulp van de E-module die alleen voor koppelvulling is. In de Sport-modus wordt de E-module volledig ingezet voor volledig hybride vermogen met schakelen met contactonderbreking en een boeiendere gasrespons. De Race-modus biedt een Sprint-instelling voor maximaal vermogen van de E-module en de verbrandingsmotor, terwijl Grand Prix zich richt op consistente prestaties gedurende een hele circuitsessie, waarbij de inzet van de E-module en het oogsten in evenwicht worden gebracht.
Het feit dat de nieuwe McLaren W1 alleen achterwielaandrijving heeft wanneer zulke verbazingwekkende niveaus van vermogen en koppel beschikbaar zijn, is een eerbetoon aan McLaren’s ongelooflijke erfgoed in de racerij, waar het essentieel is om met succes voertuigplatforms te ontwikkelen die in staat zijn om grote hoeveelheden koppel naar de achteras te sturen. In een tijd waarin concurrenten zich wenden tot voorwielaandrijving, zorgde de Formule 1-kennis en -expertise van McLaren – in combinatie met nauwgezette technische aandacht voor lichtgewicht, gewichtsverdeling en nauwkeurig afgestemde voertuigafmetingen en kinematica – voor het concurrentievoordeel om de achterwielaandrijvingsoplossing te leveren die trouw is aan de principes van supercars en die alleen McLaren kon leveren.
Geheel nieuwe V8-motor
van de volgende generatieDe W1 debuteert met de geheel nieuwe 4,0-liter twin-turbo flat plane crank V8-motor die, naast de M630 V6, de volgende generatie McLaren hybride supercars zal aandrijven. Net als de V6 is hij ontworpen om extreem krachtig te zijn en is hij in staat tot veel hogere outputs dan de vorige generatie M840T.
De door McLaren ontworpen MPH-8 90-graden V8 heeft een lichtgewicht aluminium motorblok, cilinderkoppen en zuigers. Het beschikt over directe injectie met injectie in de brandstofpoort en spuitplasmagecoate boringen, die met 92 mm hogere motortoerentallen mogelijk maken, met een slag van 75 mm voor een totale inhoud van 3.988 cc.
Bij het vergroten van het motortoerentalbereik maakt de klepbediening gebruik van glijdende vingervolgers met een Diamond-Like-Carbon (DLC) coating. Om de belasting in het systeem te verminderen, maakt de nieuwe motor ook gebruik van holle inlaatkleppen, waardoor het gebruik van een lichtere, enkele klepveer per klepopstelling mogelijk is, naast natriumgekoelde holle uitlaatkleppen.
Vanwege de hogere snelheden en belastingen van de geheel nieuwe motor is er een nieuwe benadering gekozen voor de torsiedemper van de krukas. In tegenstelling tot conventionele straatautomotoren die externe dempers gebruiken, heeft de nieuwe V8 een interne viskeuze demper waarbij de viskeuze vloeistof actief oliegekoeld wordt via een labyrintisch koelkanaal.
De smering gebeurt door middel van een elektronisch geregelde schoepenoliepomp met variabel verdriet. Het droge carter wordt opgeslokt door een viertrapspomp die gerotors gebruikt in plaats van tandwielpompen voor een betere mechanische verfijning. De opruimingspomp voedt een olietank die speciaal is ontwikkeld voor de extreme G-belastingen die W1 kan genereren.
Als gevolg hiervan kan de motor tot 9.200 tpm toeren maken – meer dan elke eerdere straatlegale McLaren – en 928 pk genereren, een specifiek vermogen van meer dan 233 pk per liter. Alleen al het totale verbrandingsvermogen is een verbazingwekkende 103 pk meer dan de McLaren Senna GTR, de krachtigste toepassing voor de M840T V8 van de vorige generatie. Een brede band van koppel piekt bij 900 Nm terwijl het vermogen zich opbouwt tot een crescendo dat de rode lijn van 9.200 tpm nadert. Ondanks de hogere output is de MPH-8 ook marginaal lichter dan de M840T-serie en 55 mm korter.
Het uitlaatspruitstuk voedt twin-scroll turbochargers met een grote capaciteit. De turbine en compressor zijn geoptimaliseerd om een hoger piekvermogen en een aanzienlijke toename van het koppel te leveren over het hele toerenbereik in vergelijking met de M840T. Er is tot 30% meer koppel beschikbaar, voor een onmiddellijke respons vanaf slechts 2500 tpm. De compressoren voeden de motor via laadkoelers, met inlaatspruitstukken met een laag volume die rechtstreeks op de inlaatpoorten zijn aangesloten om de prestaties en transiënte respons te maximaliseren.
De uitlaat is voorzien van buisvormige spruitstukken die zijn ontworpen om zowel de betrokkenheid van de bestuurder als de prestaties te maximaliseren, met lange geleiders van gelijke lengte die zijn afgestemd om het geluid naar een crescendo te bouwen naarmate het motortoerental de limiet van 9.200 tpm nadert.
E-module en batterij
De geheel nieuwe V8-motor is ook vanaf het begin ontworpen om het middelpunt te zijn van de allerbeste geëlektrificeerde aandrijflijnen en de E-module van W1 is ontworpen om het vermogen en koppel te verhogen en acceleratie- en reactietijden te bieden die passen bij het extreem hoge vermogen van de V8.
W1 maakt gebruik van een van de autosport afgeleide E-module die aan de zijkant van de transmissie is gemonteerd en die tot 347 pk bijdraagt. De E-module bestaat uit een radiale flux E-motor die tot 24.000 tpm kan draaien met een specifiek vermogen van 23 pk/kg, wat direct vergelijkbaar is met Formule 1 E-motoren. Dit wordt gecombineerd met een geïntegreerde Silicon Carbide Motor Control Unit (MCU), die de hoogspanningsgelijkstroom van de batterij omzet in wisselstroom. De combinatie van de twee units maximaliseert de efficiëntie en minimaliseert het volume en het gewicht van de verpakking; Het hele apparaat weegt slechts 20 kg. Verdere voordelen zijn onder meer het verminderen van het koelvloeistofvolume, laagspannings- en hoogspanningsaansluitingen en afdichtingen. De afgedichte eenheid verbetert het onderhoudsgemak met een droge interface buiten de transmissie-eenheid.
De E-module wordt gevoed door een batterij van 1.384 kWh, die wordt geconditioneerd met behulp van diëlektrische immersiekoeling van de tweede generatie, waarbij warmte wordt overgebracht naar het speciale koelcircuit met elektrische aandrijving via een warmtewisselaar voor meer koeling tijdens langdurig rijden op het spoor. De batterij, de beheereenheid en de stroomdistributie-eenheid zijn omsloten door een brandwerende afdekking en gemonteerd op een structurele koolstofvezelvloer. Het is gehuisvest in een holte die is ingebouwd in de koolstofvezel monocoque – zo laag mogelijk geplaatst om het zwaartepunt te benutten – en wordt verder beschermd tegen schokken door de motor, de transmissie en de achterstructuur.
De batterijcellen zijn ook afkomstig van de autosport en speciaal ontworpen om prioriteit te geven aan hoge vermogens naar de E-module om de gasrespons te vergroten en het algehele vermogen te vergroten.
De laadstatus van de accu wordt beheerd om een minimaal laadniveau te behouden om de motor te starten bij het starten van het voertuig, stroom voor de achteruitrijfunctie en een reserve voor wanneer de auto voor langere tijd geparkeerd staat. W1 heeft een ingebouwde oplader die de EVSE-verbinding ondersteunt, waardoor de batterij in slechts 22 minuten tot 80% kan worden bijgevuld.
Het totale gewicht van hybride componenten is met 40 kg verminderd in vergelijking met de McLaren P1TM terwijl het bijna het dubbele van het elektrische vermogen levert. Er wordt ook nog meer gewicht bespaard door de vermindering van motorhulpstukken, waaronder de dynamo, startmotor en extra leidingwerk dat nodig is voor een conventioneel HVAC-systeem.
Geheel nieuwe transmissie
met acht versnellingenDe transmissie van de W1 is een geheel nieuwe 8-traps DCT met een veel hoger koppel dan eerdere McLaren-transmissiesystemen. Het koppel van de E-module wordt stroomafwaarts van de koppelingen naar de transmissie gevoerd, waardoor de W1 een gecombineerd koppel van de V8-motor en de E-module van 1340 Nm aan de ingaande as kan leveren.
Het hybridevermogen wordt via een volledig nieuw hydraulisch E-differentieel overgebracht op de achterwielen voor een grotere betrokkenheid van de bestuurder. De zuiverheid van de verbinding tussen de bestuurder en de achterwielaandrijving wordt al lang erkend als een van de principes van de supercar-techniek, de voordelen voor de balans van het voertuig onder vermogen die de bestuurder kan aanpassen om de zijwaartse beweging te beïnvloeden. In combinatie met de McLaren Hydraulic Performance Steering, die niet is aangetast door aangedreven wielen, kunnen bestuurders zich volledig met hun auto bezighouden om maximaal plezier te beleven, zowel op het circuit als op de weg.
Met een aandrijflijn van 1275 pk moest het niveau van verfijning in de transmissie, het ophangingssysteem, de besturing, de remmen en de banden gelijk zijn aan deze epische vermogensafgifte. En hoewel bestuurders de mogelijkheid hebben om elektronische bedieningselementen uit te schakelen, getuigt de mate van precisie en vrijheid die deze tegelijkertijd bieden van de expertise die McLaren naar de W1 heeft gebracht. De acceleratie vanuit stilstand naar 200 km/u in slechts 5,8 seconden in een supercar met achterwielaandrijving – de krachtigste in zijn klasse ten opzichte van de belangrijkste concurrenten – is gewoonweg verbazingwekkend.
Geboren uit de op de Formule 1 geïnspireerde aerodynamica met grondeffect
- De volledige bodemplaat van de W1 is ontworpen om aerodynamica met volledig grondeffect te implementeren
- De actieve voorvleugels en de Long Tail-achtervleugels van McLaren worden drastisch uitgeklapt om de lucht onder de auto te conditioneren en de diffuser uit te breiden in de Race-modus
- Totale downforce beperkt tot 1.000 kg met een lage luchtweerstand
- Ten minste 350 uur aan windtunnelsessies met 5.000 geteste punten en meer dan 3.000 CFD-simulatieruns uitgevoerd in ontwikkeling, gevolgd door meerdere octrooiaanvragen
“De McLaren W1 is de perfecte uitvoering van een gedurfde en ambitieuze aerodynamische filosofie die indrukwekkende rondetijden levert door niet alleen hoge downforce, maar ook door optimaal aerodynamisch gedrag en actieve controle. Het volledig geïntegreerde aerodynamische platform met de Aerocell als middelpunt maakt een volledig bodemeffect mogelijk in de Race-modus. W1 is inherent efficiënt en zet een verbluffend niveau van downforce in voor relatief weinig weerstand. Dankzij tal van innovaties zijn we erin geslaagd om een elegant, op de F1 geïnspireerd wervelend stromingsveld te integreren in een compromisloze straatauto.”
Robin Algoo, Principal Aerodynamics Engineer, McLaren Automotive en voormalig aerodynamicus van de Formule 1
De W1 bouwt voort op de op de Formule 1 geïnspireerde aerodynamische innovatie die de McLaren P1 voor het eerst onderscheiddeTM van zijn concurrentie en ging verder met de daaropvolgende Ultimate-modellen en supercars. Terwijl de McLaren P1 TM De racemodus is ontworpen om de downforce te maximaliseren, de W1 tilt dit naar een hoger niveau, waarbij de meest actieve oppervlakken van elke McLaren en het volledige grondeffect worden gebruikt om met één druk op de knop te transformeren in een supercar die alleen op het circuit te vinden is.
De Race-modus van de W1 zorgt ervoor dat het voertuig capabeler is op het circuit dan elke andere straatlegale prestatieauto, maar zonder de compromissen die gepaard gaan met supercars die geschikt zijn voor het circuit.
De W1 is in staat om een stijvere veer- en dempingsopstelling uit te voeren in de Race-modus, waarbij de rijhoogte ook aanzienlijk is verlaagd – met 37 mm aan de voorkant en 17 mm aan de achterkant – om optimaal te profiteren van de ingebouwde aerodynamica van het chassis met grondeffect. Maar het meest dramatische – en effectieve – kenmerk is de actieve aerodynamica. Het middelste gedeelte van de voorvleugel voert lucht stroomafwaarts van de auto naar de kiel, terwijl de buitenste delen van de voorvleugel frontale downforce genereren.
Tijdens het remmen wordt de voorvleugel ingezet om de downforce aan de voorkant te verminderen door de buitenste delen terug te trekken en tegelijkertijd de remkoeling te beschermen. De middellijn ziet een vermindering van de lucht, waardoor de neerwaartse druk aan de voorkant verder wordt verminderd om de aerodynamische balans naar achteren te verschuiven en remstabiliteit te bieden. Aan de achterkant kan de McLaren Active Long Tail-vleugel 300 mm naar achteren bewegen om het werkgebied van de diffuser uit te breiden, waardoor tot vijf keer meer downforce wordt gegenereerd dan in een wegconfiguratie.
De voorvleugel van de W1 heeft een prestatieniveau dat vergelijkbaar is met de achtervleugel van de meeste supercars en wordt geactiveerd via een boog om de neerwaartse kracht te verminderen om de auto in evenwicht te houden, het overtrekeffect te verminderen om de koeling van de aandrijflijn te optimaliseren of gewoon te werken met de voertuiglift om de bodemvrijheid te bevorderen. In zijn meest extreme vorm in de Race-modus werkt hij als een vleugel over de volledige breedte om de downforce aan de voorkant te maximaliseren.
Het frontale gedeelte van de auto bevat ook een verscheidenheid aan luchtinlaten die zijn ontworpen om de luchtstroom te conditioneren voor koeling en aerodynamisch effect naar de achterkant van het voertuig. De voorkant van het chassis is verhoogd om deze luchtstroom te optimaliseren, waarbij de binnenboord voorwielophanging – die een hoog gemonteerde aerodynamisch gevormde onderste draagarm van de ophanging omvat – helpt om lucht te geleiden. De monocoque heeft een smalle taille en in combinatie met een op de Formule 1 geïnspireerde T-Tray en kiel onder de vloer, wordt de lucht naar de achtervlakken geleid. Dit laatste genereert ook wervelingen die zijn geconditioneerd om het kielzog van de voorwielen te regelen, waardoor dit uit de luchtstroom onder de vloer wordt geduwd.
De structurele achterdiffusor is de meest extreme die in een McLaren-straatauto is ingebouwd en begint omhoog te buigen – waarbij de lucht wordt uitgebreid om downforce te creëren – van achter het cabinegedeelte en voor de achteraslijn. Om plaats te bieden aan dit grote element, is de aandrijflijn 3 graden gekanteld en zijn de radiatoren voor hoge temperaturen en de draagarmen van de onderste wielophanging achter verhoogd om plaats te bieden aan de ruimte onder de vloer. De diffuser zelf is in krimpfolie verpakt voor de aandrijflijn en ingewikkeld gedetailleerd met prominente hekken, in samenwerking met de Active Long Tail-vleugel om de downforce te maximaliseren.
De Active Long Tail-vleugel wordt geholpen door een op het dak gemonteerde stroomomleider die de lucht naar de achterkant van de auto regelt, zodat deze verbonden blijft met het achterdek en de vleugel. Hierdoor kan de Active Long Tail-vleugel op een lagere hoogte werken, waardoor de aerodynamische weerstand wordt verminderd en, in de Race-modus, het diffusoreffect wordt uitgebreid. In deze modus beweegt hij 300 mm naar achteren door een boog van 180 graden; In deze positie bevindt de voorrand van de vleugel zich achter de achterrand van de diffusor en wordt in feite een verlengstuk van de onderkant. Het extra voordeel ten opzichte van een conventionele hoog gemonteerde vleugel is dat in plaats van dat de achterste carrosserie wordt opgetild door het zuigeffect van de vleugel, deze nu naar beneden wordt geduwd als gevolg van stagnatie van de lucht aan de bovenkant van de vleugel. Een andere primeur voor een McLaren-auto is het gebruik van E-motoren op de actieve voor- en achtervleugels, met zes actuatoren die een grotere mate van nauwkeurigheid en bewegingssnelheid mogelijk maken.
De steunen van de Active Long Tail-vleugel bestaan uit twee elementen om de algehele kromming te maximaliseren en zijn aerodynamisch geprofileerd en hebben elk een sleufopening om de prestaties bij zijwind te verbeteren.
De voorvleugel en de Active Long Tail-achtervleugel zijn afgestemd om zich voortdurend aan te passen aan de stuur-, acceleratie- en reminput van de bestuurder en de snelheid van het voertuig. Bij acceleratie in rechte lijn kantelt de Active Long Tail-vleugel om de luchtweerstand te verminderen, terwijl de voorvleugel dienovereenkomstig trimt om de voertuigbalans te optimaliseren zonder afbreuk te doen aan het stuurgevoel of de luchtstroom voor rem- en aandrijflijnkoeling. Tijdens het remmen fungeert de Active Long Tail als een luchtrem, terwijl de voorvleugel omhoog zwaait om de toonhoogtegevoeligheid aanzienlijk te verminderen. In bochten worden beide vleugels in hun optimale positie gezet om de downforce in evenwicht te brengen op basis van de snelheid van het voertuig.
De W1 wordt sterk beïnvloed door de aerodynamische vooruitgang van de Formule 1. Dit omvat zwaar ondermijnde zij-inlaten die sidepods echoën en aerodynamische aanhangsels die het kielzog zorgvuldig beheren met de voorwielen rechtdoor of onder het stuurslot, waarbij de laatste de hoogste winst oplevert. Zelfs de zijspiegels zijn zo ver mogelijk naar buiten geplaatst en zo gevormd dat de lucht van de achterkant van de auto wegstroomt om de efficiëntie van de Active Long Tail-vleugel niet te verstoren.
Gezien dit detailniveau is het geen verrassing dat de ingenieurs veel tijd hebben doorgebracht in windtunnels op halve schaal en op ware grootte, met ten minste 350 uur en 5.000 punten getest in vele iteraties en omstandigheden die tijdens het onderzoeksproces zijn uitgevoerd, naast meer dan 3.000 CFD-simulatieruns. Dit is vergelijkbaar met de ontwikkeling van Formule 1- en sportprototypes van raceauto’s en heeft geresulteerd in verschillende patentaanvragen op het gebied van de McLaren Active Long Tail-achtervleugel, de actieve voorvleugel, de monocoque, de flow-diverter, de aerodynamica van de bodemplaat, de systemen voor het afbuigen van het kielzog van de band en het deiningsdempingssysteem.
Het resultaat is een auto die tot 1000 kg downforce kan genereren, maar zonder de aerodynamische luchtweerstand die gepaard gaat met conventionele aerodynamische apparaten voor het bovenlichaam. W1 genereert 20% minder luchtweerstand dan een McLaren Senna met zijn achtervleugel in DRS-configuratie.
Dynamisch genie zonder compromissen, gedreven door McLaren-DNA
- Uniek McLaren Aerocell-aerodynamisch geoptimaliseerd chassisontwerp
- Gebouwd met behulp van motorsport pre-preg koolstofvezeltechnieken – sterker, lichter en met een 3K glanzende afwerking
- Eerste gebruik van Anhedrale deuren op een McLaren-auto
- Op de Formule 1 geïnspireerde binnenboorddemping en deiningsdempers met McLaren Race Active Chassis Control III voor superieure grip bij hoge snelheden op het circuit en comfort op de weg
- McLaren Carbon Ceramic Racing+ (MCCR+) remsysteem met 390 mm schijven en extreme brake ducts voor superieure remkracht op het circuit
Het hart van elke McLaren-straatauto is een koolstofvezelstructuur, maar de centrale structuur van McLaren Aerocell van de W1 verschilt in twee kenmerken. Ten eerste is het gemaakt van pre-preg koolstofvezel. Deze methode, die ook wordt gebruikt in de Solus GT-auto voor het circuit, wordt vaker gebruikt in autosporttoepassingen met een laag volume. De koolstofvezel is voorgeïmpregneerd met een harssysteem dat het uithardingsproces vereenvoudigt en vervolgens wordt een drukbehandeling toegepast in de matrijs, waardoor de Aerocell een hogere structurele sterkte krijgt. Dit zorgt voor een lichtere structuur – de Aerocell is pond-voor-pond McLaren’s lichtste monocoque tot nu toe – en de hoge uniformiteit van de afwerking van het proces maakt het overbodig om op sommige plaatsen extra carrosserie te hebben. Het chassis heeft een 3K glanzende afwerking met oppervlakken die zichtbaar zijn vanaf het exterieur en interieur van de auto.
Ten tweede is de Aerocell ontworpen om de extreme aerodynamische focus van W1 te integreren. Met delen van het chassis die volgens een hoge standaard zijn afgewerkt, is de vorm ontworpen om nog meer gewicht te besparen met geïntegreerde exterieur- en binnenoppervlakken. Het exterieur bevat ook aerodynamische oppervlakken die zijn bereikt door de vloer van de monocoque met 65 mm te verhogen, waardoor de positie van de voetenruimte is verhoogd en naar de voorkant van de Aerocell is gestegen tot 80 mm. Om de lengte van de Aerocell – en van het totale voertuig – te verminderen, werd tegelijkertijd besloten om de zitpositie te fixeren en stoelen in de monocoque op te nemen. Door de wielbasis met bijna 70 mm te verminderen, heeft dit ook het extra voordeel dat er nog meer gewicht wordt bespaard – de stoelen zijn de lichtste tot nu toe in een McLaren.
Omdat de voorkant van de Aerocell hoger is geplaatst dan de monocoques in andere McLarens, zijn de bevestigingen van de lagere voorwielophanging geïntegreerd in de centrale structuur. Deze hogere positionering optimaliseert de hoogenergetische luchtstroom onder de auto en betekent ook dat er geen subframe nodig is, wat bijdraagt aan een verdere gewichtsbesparing.
Een uitdaging die voortkwam uit het ontbreken van een subframe aan de voorkant was de montage van het stuurhuis – dat hoger is dan normaal het geval is – waarvoor een oplossing op maat nodig was. Dit wordt opgelost met een uitsparing aan elke kant van de monocoque, mogelijk gemaakt door de structuur te ontwerpen om de belastingen eromheen efficiënt over te brengen, mogelijk gemaakt door McLaren’s beheersing van koolstofvezeltechniek. De resulterende positie van het stuurhuis, dichter bij het midden van de racewielen, maakt het mogelijk dat W1 in een van de twee rijhoogte-instellingen rijdt die zijn gekoppeld aan de Road- of Race-modi, waarbij de optimale stuurgeometrie in beide posities behouden blijft.
De Aerocell bevat ook bevestigingen voor de eerste Anhedrale deuren van McLaren. De beslissing om af te zien van het traditionele dihedrale deurontwerp dat drie decennia geleden begon met de McLaren F1, heeft aerodynamische voordelen opgeleverd. Dit maakt een optimalisatie van de luchtstroom mogelijk die vanuit de voorste wielkasten naar de radiatoren voor hoge temperaturen wordt gezogen, waardoor 100 mm extra koelruimte ontstaat, genoeg om de radiatoren die nodig zijn om de aandrijflijn te koelen te verkleinen.
Het Anhedrale deurontwerp helpt ook bij het in- en uitstappen van het voertuig, in combinatie met het compenseren van de A-stijl wanneer deze het chassis raakt. Hierdoor ontstaat er aan de onderkant van de opening meer ruimte om in de verhoogde voetenruimte te stappen.
De aerodynamische focus van het chassis is sterk afhankelijk van het grondeffect, een gebied dat wordt gemaximaliseerd in de Race-modus, wanneer de auto drastisch wordt verlaagd. De luchtstroom die door de onderkant van de carrosserie wordt geconditioneerd, werkt samen met de structurele diffuser – die in krimpfolie is verpakt in de aandrijflijn – die is gemaakt van Intermediate Modulus Carbon Fibre (IMCF). Nog een primeur voor McLaren, deze methode produceert een materiaal met een hogere sterkte voor dit soort toepassingen en is beter bestand tegen hitte en ook lichter dan conventionele koolstofvezelstructuren. Er wordt nog meer gewicht bespaard omdat de sterkte en stijfheid van de diffuser de noodzaak van een cross-car structuur die de ophangingspunten met elkaar verbindt, overbodig maakt en deze oplossing maakt ook een aanzienlijk diffusorvolume mogelijk.
De achterdiffusor maakt ook deel uit van de crashstructuur en fungeert als achterbumper. W1 bevat ook een nieuw achterframe dat aanzienlijke stijfheid toevoegt door aan te sluiten op het bovenste deel van de Aerocell. Het is gemaakt van een kokerprofiel aluminium hol gietstuk, dat lichter is dan een meer conventionele ‘I’-vormige sectie.
De W1 is de eerste McLaren-straatauto die gebruik maakt van stoterstangen; deze linken naar binnenboorddempers die, in combinatie met het gebruik van draagarmen, torsiestaven en deiningsdempers, direct geïnspireerd zijn op de Formule 1. De voorkant van de auto maakt gebruik van dit concept om de aerodynamische efficiëntie te optimaliseren, waarbij een geoptimaliseerd aerodynamisch profiel van sommige componenten helpt om het luchtkanaal netjes naar de achterkant van de auto te laten stromen. Aan de achterzijde, waar het conditioneren van de luchtstroom minder een prioriteit heeft, worden traditionele buitenboordveren en dempers gebruikt.
Om de invloed van de Formule 1 voort te zetten, omvat de voorwielophanging ook torsiestaven en een actief deiningselement, terwijl de achterkant een Z-balk heeft met actieve droplinks om de deining te regelen. In het niet-aflatende streven naar licht gewicht werd 3D-printen gebruikt voor de titanium voorstaanders en draagarmen van het geavanceerde ophangingssysteem.
De geheel nieuwe McLaren Race Active Chassis Control III-ophanging met McLaren Race-modus zorgt voor een enorm breed scala aan mogelijkheden, van naleving van de wet- en regelgeving op de weg tot prestaties in de snelste ronde en pure verbinding met de bestuurder.
De Comfort-instelling geeft de inzittenden een soepele rijkwaliteit met meer lichaamscontrole bij gemiddelde en hoge snelheden, terwijl Sport zorgt voor een meer boeiende, verbonden opstelling met de nadruk op carrosseriecontrole en wendbaarheid bij alle snelheden. Wanneer de Race-modus is geselecteerd, wordt prioriteit gegeven aan een stabiel aerodynamisch platform, met een actief deiningselement dat wordt ingezet voor superieure circuitdynamiek en consistente downforce.
Dit wordt bereikt door de rijhoogte drastisch te verlagen, de rijstijfheid te verhogen en de deiningsveren in te schakelen, die zijn ontworpen om verticale bewegingen te beheersen. Dit zorgt voor een aerodynamischer stabiel platform en een voorspelbaarder dynamisch gedrag op snelheid, waardoor de algehele downforce wordt geoptimaliseerd en het vertrouwen van de bestuurder op hogesnelheidscircuits toeneemt.
De standaard racemodus is ingesteld met een zekere mate van flexibiliteit voor golvende of oneffen baanoppervlakken. De extra Race+-instelling voor vlakke, gladde oppervlakken zorgt voor een strakkere controle over het chassis om de aerodynamica te optimaliseren.
Bij het remmen wordt gebruik gemaakt van het McLaren Carbon Ceramic Racing+ (MCCR+) systeem. Met een extra keramische laag hebben de 390 mm remschijven een superieure duurzaamheid, terwijl ze een agressiever remblok en hogere wrijvingsniveaus mogelijk maken. De voorremmen worden geactiveerd met remklauwen met 6 zuigers en de achterremklauwen met 4 zuigers, beide van een gesmeed monobloc-ontwerp. Er wordt ook nog meer gewicht bespaard door de elektronische parkeerrem op de achterste remklauwen te integreren, wat ook de stijfheid van het systeem verbetert.
De remprestaties zijn verder geoptimaliseerd met aerodynamische aanpassingen om het systeem koel te houden. Het meest extreme ontwerp tot nu toe in een McLaren en direct geïnspireerd op Formule 1-achtige kanalen, deze zijn ontworpen om ook de downforce en radiatorkoeling te verhogen door het kielzog van de banden te beheren, terwijl de remleidingen zijn omgeleid om de luchtstroom onder de auto te verbeteren.
De algehele remprestaties zijn sensationeel; W1 stopt van 200-0 km/u in slechts 100 meter en 100-0 km/u in 29 meter.
De snelste ronden en snelste accelererende McLaren ooit
W1 overtreft zelfs de superlichte en op het circuit gerichte McLaren Senna – met een verbazingwekkende 3 seconden per ronde op McLaren’s Nardo-referentiecircuit – en is ook de snelst accelererende McLaren ooit. Deze twee parameters zijn op zichzelf al enorm indrukwekkend, maar nog ongelooflijker als je bedenkt dat je zowel een hoge downforce als een zeer lage weerstand nodig hebt om ze te bereiken.
Met een geschiedenis van prestatiebenchmarks, waaronder de P1TM en verschillende LT-modellen, evenals de op het circuit gerichte McLaren Senna, is W1 ontworpen om de meest boeiende McLaren tot nu toe te zijn, maar ook een supercar die in staat is tot de snelste rondetijd van elke straatlegale McLaren-auto.
Gebieden van intense dynamische focus zijn onder meer het op de Formule 1 geïnspireerde binnenboordconcept voor voorwielophanging en de aerodynamische plaatsing, die nieuw is voor een McLaren-straatauto. De aerodynamica van het grondeffect is ook verfijnd om te werken op zowel soepele als hobbelige circuits om een stabiel platform voor de bestuurder te garanderen.
Dit proces heeft geleid tot een uitbreiding van het aantal door de bestuurder instelbare chassis- en aandrijflijnmodi. De aandrijflijn is standaard ingesteld op Comfort, waarbij de E-module wordt ingezet voor koppelvulling bij lage toerentallen en een elektrische modus voor vrijwel geruisloos EV-rijden kan worden geselecteerd, terwijl Sport volledig hybride vermogen geeft, theater toevoegt aan het schakelen en een meer boeiende gasrespons. De Comfort Handling-instelling geeft de inzittenden een soepele rijkwaliteit met meer lichaamscontrole bij gemiddelde en hoge snelheden, terwijl Sport zorgt voor een meer boeiende, verbonden opstelling met de nadruk op carrosseriecontrole en wendbaarheid bij alle snelheden.
De aandrijflijnopties in de Race-modus zijn een ‘GP’-instelling voor consistentie tijdens een langere circuitsessie, of ‘Sprint’ voor maximale prestaties en inzet van de E-module gedurende één ronde. Twee knoppen op het stuurwiel, ergonomisch geplaatst binnen handbereik van de duimen van de bestuurder, geven de bestuurder meer opties: ‘Boost’ zet onmiddellijk het volledige beschikbare vermogen van de E-module in – hetzelfde principe als in de Formule 1 – om de bestuurder alles te geven voor inhalen op het circuit of extra snelheid uit bochten naar wens. Dit kan worden gecombineerd met de Aero-knop voor een on-demand Drag Reduction System (DRS)-effect van de McLaren Active Long Tail-achtervleugel.
De prestaties van de band zijn inherent aan mechanische en aerodynamische grip en de W1 is voorzien van drie 265/35 voor- en 335/30 achterbanden van McLaren’s technische partner, Pirelli. Om aan de extreme eisen van de auto te voldoen, heeft de Pirelli P ZEROTM De Trofeo RS straatlegale circuitband is de standaarduitrusting. De band heeft een compound die speciaal is ontwikkeld om de hoogste prestaties en consistente grip tijdens een circuitsessie te behouden. Pirelli P NULTM R en Pirelli P ZEROTM Winter 2-banden – opnieuw beide op maat gemaakt voor W1 – zijn ook beschikbaar, waarbij de eerste een op de weg gerichte oplossing is en de laatste uitstekende prestaties bij koud weer levert.
De perfecte rijomgeving voor supercars
- Het McLaren Anhedrale Door-ontwerp zorgt voor gemakkelijk in- en uitstappen in de cabine
- De zitplaatsen voor bestuurder en passagier zijn een integraal onderdeel van de W1 Aerocell monocoque
- Op de bestuurder gerichte cockpit, het meest intelligente gebruik van de ruimte van alle McLaren
- Uniek stuurwiel en bewegende pedalenbox
Met zijn vaste stoelen en verhoogde voetenruimte lijkt de rijpositie van de W1 meer op die van een sportprototype racewagen, maar in de praktijk is hij afgestemd op superieur comfort voor de inzittenden. De anhedrale deuren zijn voorzien van een gebeeldhouwd concaaf gedeelte aan de binnenkant om de ruimte voor de bewoners te maximaliseren, met een uitkragend deurvinblad dat lijkt weg te zweven van de bewoners – minimalistisch maar toch mooi en functioneel.
Zoals de kern van het McLaren-DNA is, heeft de W1 een ongeëvenaarde supercar-ergonomie en het beste zicht in zijn klasse, met opmerkelijk ruime cockpitruimte voor zowel bestuurder als passagier. Glaspartijen in het driekwart achteraanzicht en optioneel in de bovenste portieren zorgen voor een luchtig gevoel in het interieur. Het zicht naar voren is uitzonderlijk, met de W1 met de smalste A-stijlen van McLaren tot nu toe. Zelfs de zonnekleppen zijn ontworpen met het oog op lichtgewicht; Ze zijn gemaakt van koolstofvezel en zijn slechts 3 mm dik.
De stoelen zijn op unieke wijze geïntegreerd in de McLaren Aerocell koolstofvezel monocoque en verbinden de bestuurder – en passagier – rechtstreeks met het chassis. Beide stoelen zijn volledig bekleed voor optimale ondersteuning en comfort en bieden een rijpositie die meer achterover leunt dan normaal, met een hoge mate van ondersteuning van de dijen.
De pedalen, het stuurwiel en de primaire bedieningselementen kunnen worden verplaatst om de bestuurder volledig te omarmen in de cockpitomgeving, met een perfecte rijpositie die gemakkelijk kan worden gevonden door de op de vloer gemonteerde aluminium pedalen te verstellen, die een unieke verstelactie hebben. Het afgeplatte wiel is kleiner dan het vorige ontwerp en geeft de bestuurder het beste zicht op de weg voor elke McLaren, aangezien de stuurwielrand en de binnacle beide laag zitten. De vlakkere onderkant van het wiel bevordert ook de beenruimte. Het stuurhuis is dichter bij het midden van het wiel geplaatst om de geometrie in de weg- en racemodi beter te behouden en heeft het kenmerkende McLaren Hydraulic Performance Steering-gevoel. Geïntegreerde schakellichten die de bestuurder aansporen de volgende versnelling te kiezen wanneer de rode lijn van 9.200 tpm nadert, zijn optioneel verkrijgbaar.
Trouw aan het McLaren-supercar-principe van een puur op de bestuurder gerichte interface, zijn de enige twee knoppen op het stuur de Boost- en McLaren Aero Deployment-bedieningselementen. Deze zijn geïnspireerd door de Formule 1 en zijn ergonomisch ontworpen om gemakkelijk te bereiken en te activeren door de bestuurder zijn duimen te bewegen en niet zijn handen van het stuur.
Chassis- en aandrijflijnmodi kunnen worden aangepast via tuimelschakelaars bovenop de instrumentenbinnakel. Ontworpen om met de stuurkolom mee te bewegen, zodat de modus binnen handbereik van het stuur kan worden aangepast. Het bestuurdersdisplay van de W1 is ontworpen om ervoor te zorgen dat het volledige scherm zichtbaar blijft voor de bestuurder, ondanks het kleinere stuurwiel.
De binnacle is ook ontworpen om aerodynamisch efficiënt te zijn – hij doet ook dienst als stroomomleider en biedt de bestuurder naar wens een koele of warme luchtstroom uit de diffuse ventilatieopening in de hele cabine. Dit werkt met vier verstelbare ventilatieopeningen op het dashboard om het compacte HVAC-systeem te optimaliseren – dat efficiënt koele of warme lucht levert naar wens in alle rijmodi, inclusief EV-only werking.
Meer informatie en aanpassingen zijn te vinden op het 8-inch touchscreen van het McLaren Infotainment System (MIS II) met hoge resolutie dat zich tussen de bestuurder en de passagier bevindt. Dit heeft Apple CarPlay met USB C-connectiviteit, waarbij USB A ook is voorzien voor het opladen van apparaten en toegang tot opslag.
Tussen de vaste stoelen bevindt zich een opbergruimte met een verschuifbare bekerhouder, terwijl er achter de armleuning een tweede ruimte is voor kleine spullen. De W1 heeft ook een bagageopbergplank achter de stoelen, toegankelijk door de hoofdsteunen te verschuiven, die plat naar voren kunnen worden geklapt om een laadplatform te bieden. Met maximaal 117 liter opbergruimte kunnen twee weekendtassen of twee valhelmen worden ondergebracht.
Visueel aantrekkelijke techniek
- Ontwerp geïnspireerd door racen, maar bedoeld voor alle omgevingen
- Het contrast tussen het elegante bovenlichaam en het gebeeldhouwde onderdeel weerspiegelt de dualiteit van W1
- Onbeperkte mate van personalisatie beschikbaar bij MSO met lichtgewicht luxe materialen en innovatief gebruik van audiovisuele elementen
“De McLaren-ontwerpers die W1 tot leven brachten, waren zich vanaf het moment dat ze aan het project begonnen te werken ervan bewust dat ze geschiedenis zouden schrijven door een nieuwe Ultimate McLaren te creëren, geïnspireerd door decennia Formule 1-race-erfgoed en twee van de beste supercars ooit – de McLaren F1 en McLaren P1™.
“De W1 is meteen en onmiskenbaar een McLaren. De naar voren springende schouderlijn, de geprononceerde wielkasten, de verzonken cabine en de korte overhang en open structuur aan de achterkant van de auto zijn allemaal pure McLaren-ontwerpkenmerken, die een buitengewone nieuwe supercar definiëren die zijn eigen hoofdstuk in de geschiedenis van McLaren zal hebben.”
Tobias Sühlmann, Chief Design Officer, McLaren Automotive, met meerdere jaren ervaring in het leiden van ontwerpafdelingen voor luxe auto’s
Het design-DNA van McLaren komt tot uiting in compacte afmetingen en een atletische lichaamsvorm, door zichtbare functionele kenmerken en respect voor aerodynamische principes.
De zwaar gebeeldhouwde vorm van de W1 belichaamt het prestatiegerichte design van McLaren, maar toont zijn aerodynamische uitmuntendheid met elegantie en flair. Het is ook een duidelijke visuele demonstratie van zijn dualiteit van karakter, met een glad, vloeiend bovenoppervlak dat contrasteert met het extreme, gebeeldhouwde onderlichaam met grondeffect.
Bijna elk paneel is gemaakt van koolstofvezel, met uitzondering van het composiet dakmiddenpaneel en de stroomomleider. De constructie van deze elementen verschilt simpelweg om de audio- en navigatieantennes – die in de stroomomleider zijn gemonteerd – efficiënt te laten werken, een goed voorbeeld van de wens van McLaren om een extreme auto voor alle gelegenheden te creëren.
“De McLaren W1 vereiste het hoogste niveau van interactie tussen design en aerodynamica. Met een holistische benadering om de luchtstroom door de hele auto te maximaliseren, inclusief het interieur, werkten beide teams vanaf dag één samen. Dit vereiste een nieuwe benadering voor het oplossen van uitdagingen, van het behalen van aerodynamische en prestatiedoelstellingen met elegante supercar-proporties tot het integreren van cabinearchitectuur in een compacte ruimte met behoud van een schone, opgeruimde en ergonomische ruimte met beeldhouwkunst en theater. Een auto die extreem is, maar toch dagelijks bruikbaar is. Het proces van het transformeren van een extreem concept in een meeslepend en ingewikkeld ontwerp is enorm bevredigend geweest.”
Alex Alexiev – Principal Designer, McLaren Automotive, met 13 voertuigprogramma’s bij McLaren gedurende 11 jaar
De voorkant van de W1 toont zijn aerodynamische schittering, met een brede actieve vleugel aan de voorkant, die in een zwaaiboog beweegt en een grote hoeveelheid carrosserielagen die zijn ontworpen om de luchtstroom naar aerodynamische oppervlakken naar de achterkant van de auto te conditioneren. Het bovenste neusgedeelte heeft een strakker ontwerp, maar is voorzien van inlaten rond de lichten en de bovenste wielkasten, met een groot enkel neusgat in het midden van de motorkap waar warme lucht uit de voorradiatoren kan ontsnappen. Aan de achterkant hiervan bevindt zich een aerodynamisch blad dat omhoog gaat om de EVSE-laadpoort, rem- en ruitensproeiervloeistofreservoirs te onthullen.
Het zijaspect van W1 wordt gedomineerd door een brede uitsparing voor de bolle deur, die ruimte creëert voor lucht om de voorste wielkast te verlaten via twee uitlaten – waardoor de voorste draagarmen te zien zijn – en twee grote inlaten voor het achterste gedeelte. De meest prominente hiervan, die de radiatoren op hoge temperatuur voedt, wordt beïnvloed door het Formule 1-sidepod-ontwerp. De driehoekige vorm zorgt voor een ondersnijding waarbij de tweede inlaat zich voor het achterwiel bevindt en is voorzien van een kanaal dat de achterdiffusor voedt. Zelfs de zijspiegels zijn ontworpen met het oog op aerodynamica; ze worden zo ver mogelijk naar buiten geplaatst op een steunblad en zijn zo gevormd dat ze hun kielzog weg van de achterkant van de auto richten om de efficiëntie van de radiatoren of de Active Long Tail-vleugel niet te verstoren.
De zwaar beklemmende carrosserie aan de achterkant is voorzien van een ingewikkeld gedetailleerde motorkap die onder de stroomomleider zit, die ook de audio- en navigatieantennes van de haaienvin herbergt en boven en voor het centrale remlicht en de achteruitkijkcamera zit. De stroomomleider leidt schone lucht naar de Active Long Tail-vleugel met twee elementen, die zich boven de grote dubbele uitlaat met centrale uitgang bevindt. Het gespierde achterste gedeelte wordt gecompleteerd door de prominente multi-fenced achterdiffusor.
Van bovenaf gezien is de vorm van de W1 opmerkelijk schoon voor een aerodynamisch geleid ontwerp, met een uitgesproken hamerhaaivormige neus en een strakke druppelvormige cabinevorm, die zich vervolgens opent naar de McLaren Active Long Tail-vleugel. Dit staat in contrast met de opvallend complexe onderkant, die opzettelijk is gedetailleerd om het grondeffect volledig te optimaliseren.
Het gevoel van drama in het ontwerp van W1 wordt versterkt door de anhedrale deuren, een afwijking van de traditionele dihedrale werking van McLaren. Deze zijn zeer ingewikkeld en openen naar boven met uitsparingen in het dak en bij de onderste opening aan de voorkant om toegang te bieden tot de compacte, maar ruime cabine, die is ontworpen om het meest intelligente gebruik van de ruimte in een McLaren tot nu toe te maken.
Uitzonderlijk individueel en uniek begerenswaardig
Vrijwel onbeperkte personalisatie op maat is beschikbaar via McLaren Special Operations, waardoor eigenaren de vrijheid hebben om hun eigen unieke supercar te creëren. Er is een scala aan luxe en innovatieve interieurmaterialen beschikbaar, waaronder het eerste gebruik ter wereld van McLaren InnoKnit, een oneindig flexibel en superlicht materiaal dat op maat is gemaakt om interieuroppervlakken en componenten naadloos te integreren. Dit materiaal is op maat gebreid, waardoor er geen verspillende knip- of naaivereisten meer nodig zijn.
InnoKnit kan worden aangepast aan vele en meerdere kleuren, texturen en vormen met precisiepatronen en is ook geïntegreerd in audio- en visuele elementen, met het gebruik van grafische elementen om sfeerverlichting in de cabine te verspreiden en te projecteren. Het materiaal kan ook worden verwerkt in de luidsprekerroosters van het hoogwaardige Bowers & Wilkins op maat gemaakte audiosysteem van de W1.
Leer en Alcantara® kunnen ook worden gespecificeerd, die geperforeerde secties voor audio- en visuele elementen kunnen bevatten. Andere luxe materialen kunnen ook in de cabine worden geïntegreerd, waaronder 1K koolstofvezel interieursieraden voor schakelapparatuur.
De exterieurdetails van de W1, waaronder het gebruik van lichte en donkere carrosserieoppervlakken die deels zijn geïnspireerd op de aerodynamische styling maar ook op het huidige Formule 1-kleurstellingsontwerp, creëren ook grenzeloze mogelijkheden voor klanten om hun eigen auto te personaliseren met McLaren Special Operations (MSO) met behulp van visualisatietools, waaronder virtual reality en augmented reality, om hun eigen unieke W1 te creëren.
Ultieme garantiebepaling met bijpassende
service en onderhoudElke W1 wordt standaard geleverd met een uitgebreide garantie [4 jaar/voertuig zonder kilometerbeperking; 6 jaar/75.000 km HV-batterij] en een 4-jarig inclusief serviceplan dat een unieke eigendomservaring aanvult.
De nieuwe hybride aandrijflijn is ontwikkeld volgens een onderhoudscyclus die vergelijkbaar is met die van de V6 hybride aandrijflijn en het onderhoudsschema voor de W1 zal een cyclus van 12 maanden volgen. Dit is in lijn met McLaren-supercars in serieproductie in plaats van schema’s van veel circuitgerichte auto’s die kortere onderhoudsintervallen hebben op basis van het aantal draaiuren.
McLaren W1
Technische specificatie
Configuratie van de motor | MHP-8 90° 4.0L (3988cc) twin-turbocharged V8 – hybride aandrijflijn met radiale flux elektrische module |
Lay-out aandrijflijn | Longitudinaal, middenmotor, RWD |
Vermogen PS (pk/kW) @ tpm | 1275 (1258/938): 928 (916/683) van benzinemotor,347 (342/255) van elektrische module |
Koppel Nm (lb ft) @ tpm | 1340 (988) @ 4500-5000rpm: 900 (664) van benzinemotor,440 (324) van elektrische module |
Overdracht | 8-traps DCT met E-reverse |
Stuurinrichting | McLaren Hydraulic Performance Stuurinrichting Elektrohydraulisch bekrachtigd |
Chassis | McLaren Aerocell met hoge footbox, geïntegreerde stoelen, geïntegreerd subframe aan de voorkant, geïntegreerde bovenbouw uit één stuk |
Suspensie | McLaren Race Active Chassis Control III met zichtbare actieve deiningsophanging aan de binnenboord, 3D-geprinte en titanium ophangingscomponenten, actieve droplinks achter en adaptieve demping. Dubbele draagarm voor en achter |
Remmen | McLaren Carbon Ceramic Racing+ (MCCR+) systeem met
Voor: 390 mm remschijven met 6 zuigers gesmede monobloc remklauwen voor. Achter: 390 mm remschijven met 4 zuigers gesmede monobloc remklauwen achter en geïntegreerd EPB |
Wielen (inches) | F19 x 9.5J / R20 x 12.0J |
Banden | Pirelli P ZERO™ R banden & Pirelli P ZERO™ Trofeo RS banden
F 265/35/R19 R 335/30/R20 |
Lengte, mm (inches) | 4635 (182) |
Wielbasis, mm (inches) | 2680 (106) |
Hoogte, mm (inches) | 1182 (47) |
Breedte, met spiegels, mm (inches) | 2191 (86) |
Breedte, spiegels ingeklapt, mm (inches) | 2074 (82) |
Spoor (naar het midden van het contactvlak), mm (inch) | Voorkant: 1676 (66); Achter 1624 (64) |
Lichtste drooggewicht, kg (lbs) | 1399 (3084) |
Vermogen/gewicht (PS/ton) | 911 |
Inhoud brandstoftank, liter (gallon VK/VS) | 62 (16/19) |
Batterij capaciteit (KWh) | 1.384 |
Oplaadtijd batterij (minuten) | 22 (via EVSE-kabel) tot 80% |
Alleen elektrisch bereik (km/mijl) | 2/1.6 |
Bagagecapaciteit, liter (nat/DIN) | 118/87 |
Prestatiegegevens
0-97 km/u (0-60 mph) | 2,7 seconden |
0-100 km/u (0-62 mph) | 2,7 seconden |
0-200 km/u (0-124 mph) | 5,8 seconden |
0-300 km/u (0-186 mph) | <12,7 seconden |
Maximale snelheid km/u (mph) | 350 (217) (elektronisch beperkt) |
200-0 km/u (124 mph-0) remmen, meter (ft) | 100 (328) |
100-0 km/u (62 mph-0) remmen, meter (ft) | 29 (95) |
Downforce kg (lbs) | Beperkt tot 1000 (2205) @280km/h (174mph):
Voor: 350 (772) max Achter: 650 (1433) max |
Efficiëntie
CO2-emissie, g/km WLTP EU (gecombineerd) | <310 |
Garantie
Voertuig (jaren/mijlen) | 4 onbeperkt |
HV-batterij (jaren/km/mijl) | 6 75,000/45,000 |
Pechhulp (jaren) | 4 |
Serviceplan (jaren) | 4 |
Noot voor de redactie:
Een selectie van afbeeldingen met een hoge resolutie bij deze release kan worden gedownload van de mediasite van McLaren Automotive – cars.mclaren.press
Over McLaren Automotive:
McLaren Automotive is een producent van ultra high-performance, lichtgewicht supercars. Het bedrijf werd gelanceerd in 2010 en is nu het grootste deel van de McLaren Group.
McLaren Automotive, met hoofdkantoor in het McLaren Technology Centre (MTC) in Woking, Surrey, Engeland, wordt gedreven door de uitdaging om ’s werelds meest opwindende, boeiende en toonaangevende voertuigen te creëren. Door gebruik te maken van meer dan 60 jaar geschiedenis in authentieke raceprestaties, heeft McLaren enkele van de meest spectaculaire supercars ooit gemaakt.
Het productportfolio van GTS, supercar, Motorsport en Ultimate-modellen van het bedrijf wordt verkocht in meer dan 40 markten over de hele wereld. De auto’s worden met de hand geassembleerd in het McLaren Production Centre (MPC), gevestigd op dezelfde campus als MTC in Woking.
McLaren is een pionier die continu de grenzen verlegt. In 1981 introduceerde het lichtgewicht en sterke koolstofvezel chassistechnologie in de Formule 1 met de McLaren MP4/1.
In 1993 ontwierp en bouwde het de legendarische McLaren F1-straatauto. Gebouwd rond een chassis van koolstofvezel, vestigde het McLaren’s supercar-DNA, gerealiseerd voor de 21St eeuw in 2011 met de introductie van de McLaren 12C – de eerste productieauto van McLaren Automotive.
McLaren was in 2013 de eerste die een hybride hypercar leverde, de McLaren P1™. De lancering van de Ultimate-serie voertuigen™ werd in 2018 gevolgd door de McLaren Senna en een jaar later volgde de GTR-afgeleide op het circuit. In 2019 werd ook de Speedtail hybride hyper-GT geïntroduceerd. Het meest recente Ultimate-model, Elva, is de lichtste McLaren-straatauto ooit.
De LT-modellen van McLaren vertegenwoordigen de ultieme uitdrukking van circuitprestaties in serieproductie-supercars. De naam komt voort uit de ‘Longtail’-versie van de F1 GTR, geïntroduceerd in 1997, en werd in 2015 opgenomen in de McLaren Automotive-nomenclatuur met de komst van de op de McLaren 650S gebaseerde 675LT coupé en Spider. In 2018 werd de LT-legende voortgezet met de op de McLaren 570S gebaseerde 600LT. Het laatste hoofdstuk in het LT-verhaal werd geschreven in 2020 en 2021, met de introductie van de 765LT coupé en Spider.
Ook in 2021 onthulde het bedrijf zijn geheel nieuwe high-performance hybride supercar, de McLaren Artura. De Artura is de eerste McLaren die profiteert van de McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA). De MCLA is ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in het McLaren Composites Technology Centre in de regio Sheffield in Engeland met behulp van wereldprimeurs en zal de geëlektrificeerde toekomst van het merk leiden.
In 2022 kondigde McLaren de Solus GT aan, een eenzitter circuitauto met gesloten cockpit die een futuristisch concept tot leven bracht dat oorspronkelijk was gemaakt voor virtueel gamen.
In 2023 onthulde McLaren zijn lichtste en krachtigste serieproductie supercar, de 750S – een grondige ontwikkeling van de bekroonde 720S supercar. McLaren introduceerde ook de nieuwe GTS, ter vervanging van de McLaren GT.
De McLaren Artura Spider werd begin 2024 onthuld als de eerste high-performance hybride cabriolet van het merk. De introductie maakte deel uit van een belangrijke verbetering van het modeljaar voor het Artura-naamplaatje en betekende dat McLaren’s serieproductielijn van GTS, nieuwe Artura en 750S binnen 12 maanden na elkaar werd geïntroduceerd.
McLaren Automotive kiest er ook voor om samen te werken met gelijkgestemde, wereldwijd toonaangevende bedrijven en organisaties die de grenzen verleggen in hun respectievelijke vakgebieden. Deze omvatten Ashurst, Bowers & Wilkins, Dynisma, Gulf, Pirelli, Richard Mille en Tumi.