- Lager, breder en beduidend lichter: Škoda Motorsport ontwikkelt een volledig elektrische conceptauto op basis van de Škoda Enyaq Coupé vRS
- Besparing van meer dan 300 kg: de nieuwe conceptauto dient als proefproject en bevat ideeën voor toekomstige productieauto’s, inclusief duurzame en lichtgewicht materialen
- Het race-DNA van ŠKODA wordt voortgezet: de Enyaq RS Race is voorzien van visuele en technische upgrades, waaronder een verbreed, verlaagd chassis, opnieuw ontworpen bumpers, verbeterde schokdempers en een rolkooi
Mladá Boleslav, 9 oktober 2024 – Škoda Motorsport stelt een nieuw, volledig elektrisch racewagenconcept voor: de Enyaq RS Race. Dit concept, geworteld in het race-DNA van het Tsjechische merk, ondersteunt de ontwikkeling van innovatieve technologieën en duurzame materialen en dient als proefproject voor toekomstige productiemodellen. De lagere en bredere conceptauto bevat innovatieve, duurzame biocomposietonderdelen die dezelfde stijfheid en gewichtsvoordelen bieden als koolstofvezel, wat bijdraagt aan een totale gewichtsvermindering van 316 kg in vergelijking met de Škoda Enyaq Coupé RS waarop hij is gebaseerd.
Johannes Neft, lid van de Raad van Bestuur van Škoda Auto voor technische ontwikkeling, zegt: “De Škoda Enyaq RS Race is volledig in eigen huis ontwikkeld door Škoda Motorsport. De auto is gebaseerd op het productiemodel van de Enyaq Coupé vRS en heeft een onderscheidend design met een sterk race-DNA, verbeterde aerodynamica en uitstekende acceleratie. Op het gebied van duurzame oplossingen dient de nieuwe conceptauto ook als proefproject voor toekomstige innovaties in de serieproductie. De biocomposietonderdelen hebben geleid tot een aanzienlijke gewichtsvermindering en we testen ze in de autosport, onder meer in de huidige Škoda Fabia RS Rally2, met het oog op toekomstige implementatie.”
Een volledig elektrische racewagen die wordt gedefinieerd door het autosport-DNA van de Škoda Fabia RS Rally2
De ingenieurs van Škoda Motorsport hebben een volledig elektrische racewagen ontwikkeld die nauw aansluit bij het rijgedrag en de binnenruimte van de succesvolle Škoda Fabia RS Rally2. Het race-DNA van Škoda en de strenge eisen van de autosport blijven de grenzen van technische innovatie verleggen.
De ontwikkeling van de Enyaq RS Race begon in 2023. Het project toont de activiteiten van Škoda op het gebied van geëlektrificeerde autosport en stimuleert de vooruitgang op weg naar een duurzamere toekomst. De conceptauto is gebaseerd op de Škoda Enyaq Coupé RS en maakt gebruik van dezelfde elektrische aandrijflijn, maar is 70 mm lager, 72 mm breder aan de voorkant en 116 mm breder aan de achterkant. Het belangrijkste is dat het aanzienlijk lichter is dan het productiemodel. Biocomposietonderdelen, waarin vlasvezels zijn verwerkt in zowel de carrosserie als het interieur, helpen het gewicht van de auto te verminderen. Bovendien profiteert het concept van tal van visuele en technische aanpassingen, waaronder een breder, verlaagd chassis, opnieuw ontworpen bumpers en gewijzigde schokdempers en veren. Een volledig nieuw high-performance remsysteem, racestoelen en een rolkooi zorgen voor de hoogst mogelijke actieve en passieve veiligheid. De verduisterde koplampen zijn voorzien van het kenmerkende Škoda Motorsport-logo, waarbij de koplampbehuizingen zijn aangepast om plaats te bieden aan de grotere wielen. Ook de achterlichten zijn verduisterd. In de Škoda-grille is de Crystal Face van het productiemodel vervangen door een enkele langwerpige ledstrip die de twee koplampen met elkaar verbindt.
Biocomposiet onderdelen: gewichtsbesparing en duurzaamheid
Om het gewicht te verminderen in vergelijking met het productiemodel, gebruikten de ingenieurs van Škoda Motorsport innovatieve en duurzame materialen, waarbij alle onderdelen werden verwijderd die niet nodig waren voor het beoogde gebruik van de auto. Bovendien bevatten ze zij- en achterruiten van lichtgewicht polycarbonaat. Deze maatregelen samen resulteerden in een totale gewichtsbesparing van 316 kg. De duurzame biocomposietonderdelen, ontwikkeld in samenwerking met Škoda’s autosportpartner Bcomp, worden gebruikt in de carrosserie, waaronder de bumpers, spatborden, het dak, de dakventilatie en de achtervleugel. Deze lichtgewicht materialen zijn ook toegepast in het interieur, zoals het dashboard, deurpanelen en voetsteunen voor de bestuurder en passagier. Bovendien werd het panoramische glazen dak van het standaardmodel vervangen door een biocomposietpaneel.
Duurzame componenten van vlasvezel: een koolstofalternatief
In totaal zijn 16 voertuigonderdelen gemaakt van duurzame materialen, waarbij natuurlijke vlasvezels het carbon in zowel het interieur als het exterieur vervangen. Deze worden getest onder de meest uitdagende raceomstandigheden, bijvoorbeeld in de Škoda Fabia RS Rally2, naast duurzame smeermiddelen voor motoren, motoren, transmissies en dempers. Een voorbeeld is AmpliTex, een technische versterkingsstof gemaakt van hernieuwbare vlasvezels die in Europa worden geteeld. Deze geweven vezels verminderen niet alleen trillingen in het interieur en dragen bij aan gewichtsvermindering, maar dienen ook als visueel aantrekkelijk designelement. Bovendien worden de vezels machinaal verwerkt in plaats van chemisch, en heeft de vlasteelt een aanzienlijk lagere impact op de bodem in vergelijking met andere gewassen.
De PowerRibs-technologie van™ Bcomp maakt gebruik van extreem lichte, hoogwaardige natuurlijke vezels die ook van vlas zijn gemaakt. PowerRibs™ combineren maximale stijfheid en minimaal gewicht door een 3D-structuur te creëren om de dunwandige panelen van de carrosserie te versterken. De voordelen zijn onder meer besparing op grondstoffen, gewichtsvermindering en lagere productiekosten door het gebruik van minder verbruiksartikelen. Het materiaal biedt vergelijkbare stijfheids- en gewichtsvoordelen als koolstofvezel, terwijl het CO vermindert2 emissies met ongeveer 85%. Dit is de eerste keer dat Škoda Auto dit materiaal gebruikt voor grote, complexe onderdelen zoals de voorspatborden, het zijpaneel en de bumpers. De ingenieurs maakten ook veel gebruik van 3D-printen bij het voorbereiden en produceren van het prototype, met behulp van gerecyclede materialen zoals nylon en CO2-Neutrale biologisch afbreekbare biopolymeerfilamenten.
Aerodynamische optimalisatie van de carrosserie
Om de carrosserie van de Enyaq RS Race te maken, werden afzonderlijke carrosseriedelen van de productielijn gehaald, helemaal opnieuw ontworpen en opnieuw in elkaar gezet. Naast de rolkooi van hoogwaardig chroom-molybdeenstaal, die de carrosserie versterkt en de inzittenden beschermt, is de conceptcar voorzien van andere veiligheidselementen die zijn afgeleid van de Škoda Fabia RS Rally2. Deze omvatten Atech-racestoelen met zespuntsgordels, veiligheidsdeurvulling en een automatische brandblusser. Net als bij WRC-rallyauto’s geven groene en rode lichten aan weerszijden van het voertuig de status van het hoogspanningssysteem aan. De rijhoogte is met 70 mm verlaagd en speciale beschermende skids aan de onderkant van het voertuig voorkomen overmatige slijtage van de chassiscomponenten en beschermen de accu.
Het aerodynamicapakket omvat een grote achtervleugel, een aerodynamisch geoptimaliseerd dak en een NACA-luchtinlaat die lucht naar het interieur leidt. Kleine winglets aan de achterkant van het dak leiden de luchtstroom rechtstreeks naar de achtervleugel. De luchtinlaat voor het koelsysteem is ook opnieuw ontworpen, waarbij het voorste gedeelte nu volledig solide is en lucht via het onderste deel van de bumper wordt aangezogen, waardoor een gekantelde radiatorwand nodig is. Opnieuw ontworpen bumpers met twee extra luchtgordijnen aan de voorkant, bredere spatborden en een nieuwe diffuser achter, samen met de grote achtervleugel, verhogen de downforce, waardoor de rijeigenschappen bij hogere snelheden worden verbeterd. Turbulentie rond de wielen wordt geminimaliseerd door vleugelvormige luchtgeleidingselementen, terwijl ventilatieroosters in de voorste en achterste wielkasten zowel de aerodynamica als de remkoeling verbeteren. De Enyaq RS Race kan ook worden uitgerust met aerodynamisch geoptimaliseerde wielen.
Raceklare aanpassingen: handrem, ophanging en sperdifferentiëlen
De experts van ŠKODA Motorsport hebben verschillende onderdelen van de Enyaq RS Race aangepast. Zo is het remsysteem van het productiemodel vervangen door een high-performance setup, met carbon-keramische remschijven, remklauwen met tien zuigers aan de voorkant, remklauwen met vier zuigers aan de achterkant en een nieuw remkoelsysteem. Bovendien is de conceptauto uitgerust met een hydraulische handrem van het rallytype met een lange hendel en het pedaalsysteem van de Škoda Fabia RS Rally2. In plaats van de standaard DCC-ophanging is een speciaal sportonderstel geïnstalleerd, waardoor individuele aanpassingen aan de veerstijfheid, compressie en rebound-instellingen mogelijk zijn.
De 20 inch wielen zijn voorzien van laagprofielbanden. De twee elektromotoren, die samen een vermogen van 250 kW leveren, en de 82 kWh-batterij zijn identiek aan die van het productiemodel. Net als de Škoda Enyaq Coupé vRS is de topsnelheid 112 mph (180 km/u), maar de lichtere Enyaq RS Race kan nu in minder dan vijf seconden van 0 naar 62 mph accelereren.
Verbeterde besturing en bedieningselementen voor prestaties
op het circuitHet volledig opnieuw ontworpen interieur is geïnspireerd op de Škoda Fabia RS Rally2 en omvat ook een aangepast infotainmentsysteem. Het racestuurwiel met nieuwe knoppen lijkt op dat van de succesvolle rallyauto voor klanten. In plaats van de progressieve tandheugelbesturing die in de Enyaq Coupé vRS wordt gebruikt, is de Enyaq RS Race uitgerust met lineaire besturing, met instelbaar stuurgewicht dat via software wordt geregeld, en is de overbrengingsverhouding geoptimaliseerd voor raceprestaties. De keuzeschakelaar voor de aandrijving en het centrale paneel voor het starten van de auto en het activeren van het automatische brandblussysteem bevinden zich tussen de stoelen van deze tweezitter.
Havas-geluidssysteem: versterkt voor een authentieke autosportervaring
De Enyaq RS Race is voorzien van een Havas premium geluidssysteem met een digitale geluidsversterker om het karakteristieke, opwindende motorsportgeluid te leveren. Dit geheel nieuwe systeem is aanzienlijk luider dan de eenheid in het productiemodel Enyaq Coupé vRS en de toon kan worden gewijzigd. Het geluid wordt ook geactiveerd bij snelheden boven de 18 mph, wat zorgt voor een opwindende akoestische ervaring tijdens de rit.